"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 11:41

rotterdam schreef: Ja die tekst ken ik :D

Je mag dus niet zeggen "kies voor Jezus" maar wel "geloof in Jezus" ? of is het andersom ?

M.b.t. Galaten 2;16 - ik weet ook een tekst ;

Jak 2,24 ; U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof.


Je mag alleen zeggen: geloof in Jezus. Dat heeft Jezus ook immers Zelf letterlijk gezegd! Hij heeft nooit gezegd dat je voor Hem moet kiezen.

Die tekst uit Jakobus, die ken ik inderdaad. Maar ik ben een volgeling van Paulus, niet van Jakobus. Paulus heeft immers heel wat meer Bijbelboeken op zijn naam staan. Jakobus heeft er maar een. Waarschijnlijk heeft Jakobus zijn boek geschreven omdat sommigen, na Paulus' brieven gelezen te hebben, dachten dat ze wel met hun armen over elkaar konden zitten. Toen heeft ook Jakobus zijn brief geschreven met zijn theologie, misschien ongelukkig uit de hoek gekomen, maar die tegenovergesteld is aan Paulus.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 11:48

Spreeuw schreef:
Je mag alleen zeggen: geloof in Jezus. Dat heeft Jezus ook immers Zelf letterlijk gezegd! Hij heeft nooit gezegd dat je voor Hem moet kiezen.

Die tekst uit Jakobus, die ken ik inderdaad. Maar ik ben een volgeling van Paulus, niet van Jakobus. Paulus heeft immers heel wat meer Bijbelboeken op zijn naam staan. Jakobus heeft er maar een. Waarschijnlijk heeft Jakobus zijn boek geschreven omdat sommigen, na Paulus' brieven gelezen te hebben, dachten dat ze wel met hun armen over elkaar konden zitten. Toen heeft ook Jakobus zijn brief geschreven met zijn theologie, misschien ongelukkig uit de hoek gekomen, maar die tegenovergesteld is aan Paulus.


Dan moet u toch Jozua 24 ; 15 eens lezen - Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

U bent een volgeling van Paulus en niet van Jacobus ? vreemd heel vreemd [-X

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 11:55

rotterdam schreef: Dan moet u toch Jozua 24 ; 15 eens lezen - Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

U bent een volgeling van Paulus en niet van Jacobus ? vreemd heel vreemd [-X


Van Paulus inderdaad, omdat Paulus en Jakobus elkaar tegenspreken over de vraag: "Waaruit wordt gij gerechtvaardigd?" Ik denk dat de brief van Jakobus nooit in de canon van de Schrift opgenomen had moeten worden. Als ik Jakobus moet geloven, mag ik ook roemen in mijn eigen werken. Krijgt God dan alle eer? Nee dus.

De tekst uit Jozua komt uit het OT. Dan is het even de vraag of je dit kunt doortrekken naar de NT-gemeente. Het Hebreeuws (OT) is ook een andere taal dan het Grieks (NT). Je zult echt een woordstudie vanuit de grondtekst moeten doen.

Vooralsnog houd ik het erop dat de oproep "kies voor Jezus" niet correct is. De argumenten heb ik hierboven al (meerdere keren) genoemd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 12:02

Spreeuw schreef:
Van Paulus inderdaad, omdat Paulus en Jakobus elkaar tegenspreken over de vraag: "Waaruit wordt gij gerechtvaardigd?" Ik denk dat de brief van Jakobus nooit in de canon van de Schrift opgenomen had moeten worden. Als ik Jakobus moet geloven, mag ik ook roemen in mijn eigen werken. Krijgt God dan alle eer? Nee dus.

Dan scheurt u die pagina's er toch gewoon uit - viltstift kan ook.
Nog meer teksten die niet in uw theologische kraam te pas komen ?


De tekst uit Jozua komt uit het OT. Dan is het even de vraag of je dit kunt doortrekken naar de NT-gemeente. Het Hebreeuws (OT) is ook een andere taal dan het Grieks (NT). Je zult echt een woordstudie vanuit de grondtekst moeten doen.

Vooralsnog houd ik het erop dat de oproep "kies voor Jezus" niet correct is. De argumenten heb ik hierboven al (meerdere keren) genoemd.

O.K. hoor Spreeuw voor mij is het niet belangrijk - 'k was alleen benieuwd waar mensen dit soort stellingen vandaan halen.
:D


naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 12:04

Spreeuw schreef:Vooralsnog houd ik het erop dat de oproep "kies voor Jezus" niet correct is.
Is het dan correct om niet voor Jezus te kiezen, of tegen hem, of voor iets anders dan Hij?
Je kunt nou eenmaal niet leven zonder keuzes te maken hé :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 12:19

naamloos schreef:Is het dan correct om niet voor Jezus te kiezen, of tegen hem, of voor iets anders dan Hij?
Je kunt nou eenmaal niet leven zonder keuzes te maken hé :!:


Het is niet correct om niet in Jezus te geloven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 12:27

Spreeuw schreef:Het is niet correct om niet in Jezus te geloven.
Dat weet ik, maar dat vroeg ik niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2014 12:49

Spreeuw schreef:Als God ons eerst heeft liefgehad, heeft Hij ook voor jou gekozen. Dat blijkt uit bv. Efeze 1:4. Je gehoorzaamt inderdaad, in geloof, maar niet omdat jij voor Hem hebt gekozen, maar Hij.

Dat is de eeuwenoude tegenstelling in leer tussen Arminius en Gomarus.
Het ging tussen hen om het uiterst moeilijke punt van de verhouding tussen Gods soevereine uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens om het evangelie aan te nemen en te geloven in Jezus Christus.
Tevens speelde daarbij de kwestie van de volgorde van Gods raadsbesluiten een rol het Infralapsarisme en Supralapsarisme. #-o
Men moet de een niet tegen de ander uitspelen. We zullen moeten erkenning dat dit een zaak is die ons begrip te boven gaat.
Helaas was men destijds niet zo wijs.
We moeten gewoon geloven,

Waarom gaf God de bloemen hun kleur
En schonk Hij de vogels zulk mooi gezang
Hij bracht in ons leven liefde en fleur
Het was nooit bedoeld uit eigen belang.

Waarom geven wij de schuld aan de Schepper
Als kleur uit het leven verdwenen is
Het gezang van de vogels ons niet meer bekoort
En vreugde gehuld lijkt in duisternis.

Waarom dan zou Hij Zijn Zoon naar ons zenden
Om ons te verlossen, te sterven aan’t kruis
Is dat dan geen liefde, te groot voor woorden
Het was geen vergissing, ging niet per abuis.

Waarom toch de vraag naar steeds weer een teken
Verlangen wij mensen naar een nieuw bewijs
Is het niet voldoende gewoon te geloven
Dat Hij op ons wacht in het Paradijs!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 18:00

naamloos schreef:Dat weet ik, maar dat vroeg ik niet.


Wij kiezen vanuit onszelf altijd tegen Jezus. Als jij denkt voor Jezus gekozen te hebben, dan moet je je afvragen of je wel een ware christen bent. Als je christen bent, geef je alle dank en lof aan God alleen! Lees ook Efeze 1:4 en 2:8.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 18:04

Spreeuw schreef:dan moet je je afvragen of je wel een ware christen bent.


Wat een hoogmoed om dat tegen een ander te zeggen.
Dat moeten wij allen ons afvragen ook spreeuwen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 18:13

rotterdam schreef:Wat een hoogmoed om dat tegen een ander te zeggen.
Dat moeten wij allen ons afvragen ook spreeuwen.


Goed lezen, want ik veroordeel niemand. Ik zeg dat je jezelf dit moet afvragen. Dat moet iedereen doen inderdaad. Maar denk jij als ware christen nog prat op jezelf te kunnen gaan door te roemen in je eigen keuze voor Jezus? Een waar christen zal dit niet doen, dat kan ik met zekerheid zeggen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 18:16

Spreeuw schreef:
Goed lezen, want ik veroordeel niemand. Ik zeg dat je jezelf dit moet afvragen. Dat moet iedereen doen inderdaad. Maar denk jij als ware christen nog prat op jezelf te kunnen gaan door te roemen in je eigen keuze voor Jezus? Een waar christen zal dit niet doen, dat kan ik met zekerheid zeggen.


Goede Spreeuw, waarom ben je zo op zoek naar verschillen ?
Wat denk je, wil je bereiken ?
En wie zijn dat ? mensen die er prat op gaan ? ken jij die ? ik namelijk niet.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 18:22

Spreeuw schreef:Goed lezen, want ik veroordeel niemand. Ik zeg dat je jezelf dit moet afvragen. Dat moet iedereen doen inderdaad. Maar denk jij als ware christen nog prat op jezelf te kunnen gaan door te roemen in je eigen keuze voor Jezus? Een waar christen zal dit niet doen, dat kan ik met zekerheid zeggen.


Waar toch iedere keer die ''eigen roem'' en ''prat op gaan'' vandaan komt, blijft me een raadsel, want de ''arminiaan'' is dolgelukkig met het volgen en gehoorzamen van Jezus Christus, die hij heeft aangenomen als Redder.Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die zei kijk eens hoe goed ik ben door Jezus te volgen of goede werken te doen.
De joden waren gaan denken dat het een systeem was van beloning, ik hou me aan de wet, dus ga ik naar de hemel.
De dwaling uit Thessalonicenzen gaat hen aan die de waarheid der Liefde niet aangenomen hebben, waardoor zij behouden hadden kunnen worden.
Dus de keuze ligt bij de mens.
Neem je Hem aan of niet.
heden, indien gij Zijn stem hoort, verhard u niet ! ! !

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 18:28

Spreeuw schreef:Wij kiezen vanuit onszelf altijd tegen Jezus. Als jij denkt voor Jezus gekozen te hebben, dan moet je je afvragen of je wel een ware christen bent. Als je christen bent, geef je alle dank en lof aan God alleen! Lees ook Efeze 1:4 en 2:8.
Als ik denk voor Jezus gekozen te hebben, dan besluit ik daaruit dat hij door zijn H.G. die keuze in mij bewerkt heeft.
En of ik een ware christen ben zal uit de vrucht moeten blijken, tenminste dat staat er in mijn bijbel.
Kiezen voor Jezus betekent in het geheel niet dat je Hem de lof dank en eer onthoud, waar slaat dat nou weer op ](*,) ](*,) ](*,)

Verders, hartstikke bedankt voor je lieve insinuatie. =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 18:37

Spreeuw schreef:Goed lezen, want ik veroordeel niemand. Ik zeg dat je jezelf dit moet afvragen. Dat moet iedereen doen inderdaad. Maar denk jij als ware christen nog prat op jezelf te kunnen gaan door te roemen in je eigen keuze voor Jezus? Een waar christen zal dit niet doen, dat kan ik met zekerheid zeggen.
Ik had je alleen gevraagd of je het dan correct vind om niet voor Jezus te kiezen, of tegen hem te kiezen, of voor iets anders te kiezen dan Hij, omdat je nou eenmaal niet kunt leven zonder keuzes te maken.

Als ik de goede keuze maak beste Spreeuw, dan ben ik niet aan het roemen in mezelf en mn eigen keuze, maar in ik roem in Hem.
Maar als jij het nederiger vind om niet te kiezen (ik hoop niet dat je daar stiekem prat op gaat) dan moet je dat vooral doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten