"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 10 mei 2014 09:29

alexander91 schreef:Ten eerste je laatste vraag: ja helemaal! De vraag echter is of deze uitwerking van de genade ook precies bekend moet zijn bij iemand die net tot geloof is gekomen (en dat bedoel ik met volledig geestelijke kennis). En dat lijkt mij niet. Het is zoals men zegt met de verkiezing: je ziet het pas achteraf. Het is het geestelijk volwassen worden. Je kunt van kinderen in het geloof niet eisen dat ze precies zeggen wat de Heidelberger zegt. Als je Heidelberger vraag 1 aan een tot geloof gekomen Chinees vraagt, dan is de kans klein dat je het "juiste" antwoord krijgt. Is zijn geloof dan nep? Nee natuurlijk niet! Het hart van een gelovige is niet precies te duiden met de vleselijke beweging van de tong en mond.

Hoe mensen zich en hun geloof uitdrukken is in sterke mate verbonden met de historie. Iemand uit de gergem zal andere bewoordingen gebruiken dan iemand uit een evangelische hoek of bv cgk. De gebruikte bewoording is dus helemaal geen peiler waarmee we het geloof moeten toetsen. Sterker nog, het leidt vaker tot scheiding dan tot binding. Bewustzijn hiervan is belangrijk, want het is een vleselijk aspect die we meedragen, voor de wedergeboorte al.


We zijn eensgezind =D>. Omdat we allemaal net even een andere taal spreken is het vaak zo nodig om even door te vragen :wink: .

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 10 mei 2014 09:35

Op je andere bericht kom ik nog terug Alexander91.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 11 mei 2014 10:33

Ronald schreef:
We zijn eensgezind =D>. Omdat we allemaal net even een andere taal spreken is het vaak zo nodig om even door te vragen :wink: .
Fijn! Het is inderdaad goed om door te vragen d:)b
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 11 mei 2014 12:41

alexander91 schreef:k denk dat je niet precies weet wat ik denk, want dit weet ik natuurlijk allang. Maar wat wil je nu met deze quote zeggen? Als dit jouw evangelieverkondiging is aan de ongelovige mens, dan vind ik dat behoorlijk karig. Vooral het laatste. Deden de apostelen dat ook, zoals in de Bijbel beschreven? Zeiden zij dat bij hun verkondiging? Nee toch? Waarom moeten sommige hedendaagse predikanten dat dan wel zeggen? Dat zijn zaken van de praktijk die volgen op de evangelie verkondiging. Sommigen komen tot geloof. Anderen doen er niets mee. Er in de verkondiging al op focusen doet tekort aan de kracht die het evangelie zelf heeft. Je werpt er mensen mee op zichzelf, zodat ze in vertwijfeling achterblijven, waar je ze met een klein brokje geloof op weg had kunnen helpen. Als dat gebeurt is dat letterlijk zonde.


Allereerst is hoofdstuk 4 van Hebreeën een onderdeel van de zendbrief van de apostel Paulus. Hij vermaant de gemeenteleden tot gehoorzaamheid van het Evangelie, en waarschuwt hen met het voorgaande voorbeeld (hoofdstuk 3) om niet te handelen als de Israëlieten in de woestijn.
In dit hoofdstuk staat geschreven dat vele Israëlieten niet hoorden (gehoorzamen) naar de stem van de levende God. De Heilige Geest heeft ook genodigd (zie vers 7 in hoofdstuk 3) Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden indien gij Zijn stem hoort. Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering ten dage in de woestijn. Enz....
Het woord verhardt wordt in de kanttekening als volgt uitgelegd: De mensen worden gezegd hun harten te verharden, wanneer zij de stem des Heeren niet ter harte nemen of tot hun harten laten ingaan, om die te geloven en te gehoorzamen.
Het gedeelte wat ik aanhaalde uit hoofdstuk 4 is voor de mensen geschreven die wel geroepen zijn, maar daarop niet gehoorzaamt hebben.

Voor mensen met een beginnend geloof is er onder andere troost te vinden in Johannes 8:12-32, Jezus het Licht der wereld. Vooral de laatste verzen hebben een mooie belofte voor de mensen met een klein brokje geloof.
Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen, en zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
Kanttekening bij het woord de waarheid: Namelijk van Mijn leer, bij u aangenomen en geloofd.
Kanttekening bij het woord verstaan: Dat is, meer en meer daarin onderwezen en bevestigd worden.
Kanttekening bij het woord vrijmaken: Namelijk van den dood en de dienstbaarheid van de zonden.

Gelovige met een klein brokje geloof hoeven hierdoor zeker niet op zichzelf geworpen te worden. Johannes 8 laat zien dat deze zwakgelovige steeds meer bevestigd zullen worden, als zij in Zijn woord zullen blijven.

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 11 mei 2014 13:29

alexander91 schreef:God beschikt uiteindelijk alles. De vraag aan jou is: hoe weet jij met zo'n grote zekerheid dat als iemand zegt: "ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen", dat daar geen roeping van God in verwerkt zit? Ik hoop dat je me dat kunt aanduiden. Zo niet, dan heeft dat bepaalde consequenties denk ik.


Zoals staat in de gelijkenis van de zaaier uit Mattheus 13 hebben we totaal vier verschillende hoorders van het evangelie:
1. Het zaad dat bij de weg viel. Deze hoort het wel, maar verstaat het niet. (Deze zullen niet zeggen "ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen").
2. Het zaad dat op steenachtige plaatsen viel. (Deze kunnen wel zeggen "Ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen"). Maar dit volgen is slechts voor een tijd en wanneer verdrukking of vervolging komt, dan nemen zij afscheid.
3. Het zaad dat in de doornen valt. (Deze zullen waarschijnlijk niet zeggen "ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen"). Want de aanbiedingen van dit aardse leven trekken veel meer. Daarom heeft het woord geen kracht.
4. Het zaad dat in de goede aarde valt. (Deze zullen zeggen "Ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen").

Bij de hoorders van punten 2 en 4 heb je grote kans dat zij dezelfde getuigenis afleggen. Alleen het verschil is dat bij punt 4 wel het waarzaligmakend werk van God aanwezig is en bij punt 2 niet.
Aangezien wij dit niet kunnen beoordelen dienen wij te handelen zoals vermeld in artikel 15 van de Dordtse Leerregels hoofdstuk 3/4: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Ik ben blij dat ik de harten van mijn broeders en zusters niet hoeft te beoordelen, maar dat ik het oordeel der liefde mag toepassen en de nieuwe broeders en zusters mag verwelkomen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 06:53

beste Ronald,

bedankt voor je reacties en de bijgevoegde tekstverwijzingen! Ik kan ermee instemmen wat je zegt en redeneert!

groet
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 12 mei 2014 21:24

benefietdiner schreef:Sorry hoor Learsi maar volgens mij is dit kortzichtig denken.
Als dat waar zou zijn, dat wij lichamelijk ook dood zouden zijn, moet God ook de mens naar het lichaam weer opnieuw levend maken. Dat is niet zo. Bij wedergeboorte wordt alleen over de geest gesproken en niet naar de ziel of lichaam.

Ik zal er ook een paar teksten aanhalen waar duidelijk de drie-eenheid van de mens zichtbaar wordt:

1 Tessalonicensen 5:23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Mattheüs 22:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

Lukas 10:27 En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

In de laatste tekst worden er zelf vier genoemd: hart, ziel, kracht en verstand.

waarom zou dit zo zijn als alles met het woord gij samen gevat kan worden.


Het Woord leert dat de natuurlijke mens(de mens zo als hij geboren wordt, de geboorte die wij allen deelachtig zijn) zonder Gods Geest in deze wereld komt.
Hoeveel te meer zal de Vader de Geest geven aan hen die Hem daarom bidden.
Wij starten dus in deze wereld zonder Gods Geest.
Jij doet het voorkomen alsof het feit dat wij zonder de Geest op de wereld komen, verder geen enkel gevolg gehad heeft voor onze ziel, ons verstand of ons lichaam.
Zonder de Geest,die levend maakt, dragen wij een dode ziel in ons om.
De ziel bezit nu enkel de kracht om een natuurlijk leven te leiden.
Zo is het ook met het verstand van de mens en met het hart van de mens.
In Gen. 2:17 staat ........want ten dage als gij daar van eet zult gij de dood sterven........
Letterlijk vertaald staat er ........zult gij stervende sterven....
De bezoldiging der zonde is de dood.
De ziel die zondigt die zal sterven.
Die niet gelooft is reeds geoordeeld.

Je noemde het hart. Het is het centrum van ons leven van ons als persoon. Uit het hart zijn de uitgangen des levens. In het hart vinden de overleggingen plaats . Wat uit het hart komt ontreinigt de mens(zegt Jezus). In die zin vormen hart en ziel en verstand een eenheid.
Wat in het hart leeft en wat er uit voortkomt, laten zien hoe het er in het hart voor staat.
Laten we kijken, hoe het Woord naar het hart van de natuurlijke mens kijkt.
Of er in het hart van de natuurlijke mens geestelijk leven is.

Gen 8:21
....het hart is ten ene male boos van de jeugd af aan.....
Lev. 26:41
....De natuurlijke mens draagt een onbesneden hart in zich, daarom wandelt de mens in tegenheid met de Heere....
Deut. 5:29
....het hart van de natuurlijke mens vreest de Heere niet.....
Deut. 29:4
....hij heeft geen hart waarmee hij de geestelijke zaken kan verstaan, geen ogen om te zien en geen oren om te horen....
Psalm 95:10
....de natuurlijke mens kent de wegen des Heere niet...
Psalm 101:4
......het is een verkeerd hart....
Psal 140:3
....de natuurlijke mens denkt kwaad in zijn hart.
Spreuken11:20
....de verkeerden van hart zijn de Heere een gruwel.....
Pred. 9:3
....het is een hart vol boosheid en in dat hart zijn onzinnigheden......
Jesaja 46:12
....hij heeft een stijf hart.....
Jeremia 5:23
....hij heeft een afvallig en weerspannig hart....

....en arglistig hart...
....een stenen hart....
enz.

Even wat korter over het verstand en de ziel van de mens.

Verstand:
....in de natuurlijke mens is géén verstand.....
....de natuurlijke mens steunt op zijn eigen verstand.....
....de natuurlijke mens sterft door gebrek aan verstand...

Ziel:
....de ziel van de natuurlijke mens begeert het kwaad...
....die zijn ziel zal willen behouden die zal hem verliezen....

Dat de Geest niet in de natuurlijke mens woont heeft gevolgen voor de gehele mens, hij is dood in zonden en misdaden.
Dat zegt het Woord over de natuurlijke mens.

h.g
Learsi

mohamed

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2014 23:24

@ Learsi, ik vind dat altijd enigszins vreemd wanneer men de bijbel 'het woord' noemt. Bestaan er ook bijbels waar op de kaft staat 'het woord'?

En als ik de strekking van je betoog goed begrijp: God heeft de natuurlijke mens een stenen hart gegeven en houdt vervolgens deze mens verantwoordelijk voor het kwaad wat uit dat hart voortkomt. Waarom heeft hij de mens dan zo gemaakt?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Boerin » 13 mei 2014 00:21

mohamed schreef:
En als ik de strekking van je betoog goed begrijp: God heeft de natuurlijke mens een stenen hart gegeven en houdt vervolgens deze mens verantwoordelijk voor het kwaad wat uit dat hart voortkomt. Waarom heeft hij de mens dan zo gemaakt?

Zo zijn we geworden door de zondeval. Geestelijk gescheiden van God, geestelijk dood. Door het offer en bekering en wedergeboorte krijgen we een hart van vlees: een nieuwe geest en dan kun je leren geleid te worden door de Geest, leven vanuit de Geest, niet meer doen wat de natuurlijke mens wil, want die is medegekruisigd en dat moet je geloven en je denken vernieuwen door Gods Woord.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 13 mei 2014 11:27

mohamed schreef:Als ik de strekking van je betoog goed begrijp: God heeft de natuurlijke mens een stenen hart gegeven en houdt vervolgens deze mens verantwoordelijk voor het kwaad wat uit dat hart voortkomt. Waarom heeft hij de mens dan zo gemaakt?


Hoi "mohammed".........

Waar leert het Woord dat de Heere de mens zo gemaakt heeft?

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 13 mei 2014 12:08

mohamed schreef:@ Learsi, ik vind dat altijd enigszins vreemd wanneer men de bijbel 'het woord' noemt. Bestaan er ook bijbels waar op de kaft staat 'het woord'?


De natuurlijke mens leest de Bijbel zonder Gods hulp.
Hij benadert de Schrift met zijn van nature verduisterd verstand.(Efeze4:18 in samenhang met
Efeze1:15-23 en Spreuken3:5).
Lees de teksten, dat is noodzakelijk. En wat meer is, geloof de teksten. Dat ze waar zijn.
Met zijn van nature verduisterd verstand nadert de mens dan de Schrift.
Gevolg is dat de Schrift duister blijft.
Het natuurlijke mens is niet in staat de Schrift te verstaan aangezien de Schrift voortkomt uit God die Geest is (lees 1Kor.2 in zijn geheel).
Zo komt veel begrip van (en dus ook uitleg van de Schrift) tot stand.

"Het Woord", de Schrift, de Bijbel, komt van God tot ons.
Hij kan en wil Zelf de uitlegger zijn.(zie o.a. Spreuken 28:5 in samenhang met bijv.Psalm 119:144en Spreuken 2:1-10 en Johannes16:13).

Ik schrijf ze (vergeet het ook wel eens hoor) met een hoofdletter om mezelf zo ook steeds voor te houden dat de Schrift niet een menselijke eigen uitleg verdraagt, maar dat ik als mens over die Schrift door de Heere Zelf onderwezen moet worden.
En onderwezen door de Heere, weet ik wat ik kan en mag zeggen over Zíjn Schrift.
En kan ik nog niets zeggen over zaken die Hij mij nog niet onderwezen heeft.

hg
Learsi

h.g.
learsi

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 14 mei 2014 08:54

learsi schreef:Het Woord leert dat de natuurlijke mens(de mens zo als hij geboren wordt, de geboorte die wij allen deelachtig zijn) zonder Gods Geest in deze wereld komt.
Hoeveel te meer zal de Vader de Geest geven aan hen die Hem daarom bidden.
Wij starten dus in deze wereld zonder Gods Geest.
Jij doet het voorkomen alsof het feit dat wij zonder de Geest op de wereld komen, verder geen enkel gevolg gehad heeft voor onze ziel, ons verstand of ons lichaam.
Zonder de Geest,die levend maakt, dragen wij een dode ziel in ons om.
De ziel bezit nu enkel de kracht om een natuurlijk leven te leiden.
Zo is het ook met het verstand van de mens en met het hart van de mens.
In Gen. 2:17 staat ........want ten dage als gij daar van eet zult gij de dood sterven........
Letterlijk vertaald staat er ........zult gij stervende sterven....
De bezoldiging der zonde is de dood.
De ziel die zondigt die zal sterven.
Die niet gelooft is reeds geoordeeld.

Je noemde het hart. Het is het centrum van ons leven van ons als persoon. Uit het hart zijn de uitgangen des levens. In het hart vinden de overleggingen plaats . Wat uit het hart komt ontreinigt de mens(zegt Jezus). In die zin vormen hart en ziel en verstand een eenheid.
Wat in het hart leeft en wat er uit voortkomt, laten zien hoe het er in het hart voor staat.
Laten we kijken, hoe het Woord naar het hart van de natuurlijke mens kijkt.
Of er in het hart van de natuurlijke mens geestelijk leven is.

Gen 8:21
....het hart is ten ene male boos van de jeugd af aan.....
Lev. 26:41
....De natuurlijke mens draagt een onbesneden hart in zich, daarom wandelt de mens in tegenheid met de Heere....
Deut. 5:29
....het hart van de natuurlijke mens vreest de Heere niet.....
Deut. 29:4
....hij heeft geen hart waarmee hij de geestelijke zaken kan verstaan, geen ogen om te zien en geen oren om te horen....
Psalm 95:10
....de natuurlijke mens kent de wegen des Heere niet...
Psalm 101:4
......het is een verkeerd hart....
Psal 140:3
....de natuurlijke mens denkt kwaad in zijn hart.
Spreuken11:20
....de verkeerden van hart zijn de Heere een gruwel.....
Pred. 9:3
....het is een hart vol boosheid en in dat hart zijn onzinnigheden......
Jesaja 46:12
....hij heeft een stijf hart.....
Jeremia 5:23
....hij heeft een afvallig en weerspannig hart....

....en arglistig hart...
....een stenen hart....
enz.

Even wat korter over het verstand en de ziel van de mens.

Verstand:
....in de natuurlijke mens is géén verstand.....
....de natuurlijke mens steunt op zijn eigen verstand.....
....de natuurlijke mens sterft door gebrek aan verstand...

Ziel:
....de ziel van de natuurlijke mens begeert het kwaad...
....die zijn ziel zal willen behouden die zal hem verliezen....

Dat de Geest niet in de natuurlijke mens woont heeft gevolgen voor de gehele mens, hij is dood in zonden en misdaden.
Dat zegt het Woord over de natuurlijke mens.

h.g
Learsi

Dat een mens geestelijk dood is wist ik en heb je mij ook van overtuigd.
Maar dat een mens totaal dood is heb je mij niet van kunnen overtuigd.
Dat de mens zijn verstand en ziel wel verdorven zijn is ook waar maar niet dood.
Een mens heeft toch nog een geweten of consciëntie die hem aan spreken.
Met die levende consciëntie of geweten kun je toch niet beweren dat een mens in een totale dood staat verkeerd zodat hij geen keuzen meer heeft.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 14 mei 2014 17:08

learsi schreef:Dat de Geest niet in de natuurlijke mens woont heeft gevolgen voor de gehele mens, hij is dood in zonden en misdaden.
Dat zegt het Woord over de natuurlijke mens.

benefietdiner schreef:Dat een mens geestelijk dood is wist ik en heb je mij ook van overtuigd.
Maar dat een mens totaal dood is heb je mij niet van kunnen overtuigd.
Dat de mens zijn verstand en ziel wel verdorven zijn is ook waar maar niet dood.
Een mens heeft toch nog een geweten of consciëntie die hem aan spreken.
Met die levende consciëntie of geweten kun je toch niet beweren dat een mens in een totale dood staat verkeerd zodat hij geen keuzen meer heeft.


Mij gaat het er om wat het Woord over de natuurlijke(de ongeestelijke) mens zegt.
Leven met God en bij God dat noemt het Woord "leven".
Leven zonder God en gescheiden van God noemt het Woord "dood in misdaden en zonden".
Het onderwijs van Woord en Geest brengt de mens tot het belijden van deze doodsstaat(in zonden en misdaden) en tot een overgave aan het Leven.

-want toen wij in het vlees waren wrochten de bewegingen der zonden die door de wet zijn in onze leden om de dood vruchten te dragen
-Gij hebt mijn ziel gered van de dood
-Gij hebt mijn ziel uit het graf opgevoerd
-Gij zijt de witgepleisterde graven gelijk vol doodsbeenderen en alle onreinheid
-Voorwaar zeg Ik u, die Mijn woord hoort en gelooft Hem Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven en komt niet in de dood maar is uit de dood overgegaan in het leven....
-laat de doden hun doden begraven
-Indien gij niet gelooft dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven(=dood in zonden en misdaden)
-gelijk door 1 mens de zonde in de wereld ingekomen is en door de zonde dood en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welke allen gezondigd hebben
- en Hij heeft u als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vlezes


Romeinen 5:8 maakt duidelijk, dat "dood zijn in zonden en misdaden" en ''zondaar zijn" in de Schrift in wezen identieke zaken zijn.

Dat de ziel en het verstand verdorven zijn daar stem je mee in. We zitten dicht bij elkaar. :-k
Toch schakel ik verdorven en dood gelijk.
Jij doet dat niet, omdat de mens een geweten heeft dat hem aanspreekt.
Je noemt het "levende" geweten als reden dat je niet van een totale doodsstaat en ook niet van keuzeloosheid kunt spreken.
Eigenlijk zeg je:......we kunnen niet van doodsstaat spreken, want de mens heeft door het geweten een keuze-mogelijkheid............

Daarom 4 vragen :D

-wat is het geweten volgens jou
-hoe werkt het geweten
-waarom is er door het geweten een keuze-mogelijkheid
- heeft die keuze-mogelijkheid betrekking op alle keuzes?

bvd
h.g
Learsi

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 14 mei 2014 20:06

learsi schreef:Daarom 4 vragen :D

-wat is het geweten volgens jou
-hoe werkt het geweten
-waarom is er door het geweten een keuze-mogelijkheid
- heeft die keuze-mogelijkheid betrekking op alle keuzes?

Wat of wie vertelde Adam en Eva dat ze naakt waren toen ze gezondigd hadden?
Door wat of wie komt onze waarneming van goed en kwaad.
Na de zondeval is deze functie in werking getreden. Bewustwording van zonde en schuld is geweten.
We kunnen niet aannemen dat de mens werd geschapen met een geweten, en daarom altijd een geweten gehad heeft. Toen Adam en Eva nog in het paradijs levenden hadden ze met God een nauwe vriendschapsband. Toen ze zondigde verbrak God die band en liet hun een geweten na.
Dat is de broze band die hen met God nog verbond.
Vraag aan de mensen van daag of er een God bestaat. Zij zullen antwoorden er moet iets zijn. Ze zijn overtuigd dat er iets is dat de wereld heeft geschapen en het leven zin geeft, zonder verdere religieuze dogma’s religie.

Atheïst Ronald Plasterk, die het begrip ‘ietsist’ in omloop bracht, duidde met de term zijn opponenten aan die hij ervan verdacht niet opgewassen te zijn tegen de uiteindelijke zinloosheid van het bestaan. Ietsisme, zegt Plasterk, komt voort uit zingevingsbehoefte gebaseerd op angst voor de dood. ‘Als je aan een graf staat, zelfs al is het van iemand die je niet goed kende, dan voel je even de tocht van de lege eeuwigheid, de beklemming van het niets. Dat laat vrijwel niemand onberoerd. De hoop dat er tóch iets meer zal zijn, drijft mensen tot geloof in het iets’.

Nu is het natuurlijkmogelijk om met de reeds door jou genoemde teksten in een paar streken een einde te maken aan het geen ik hier zeg.
In de Bijbel komt het geweten verschillende keren voor zoals o.a.:
Hand 5:2 Ananias met Saffira,
Hand 12:11-12 bewustwording Petrus
Hand 14:6 bewustwording apostelen
1 Cor 4:4 Want ik ben mijzelven van geen ding bewust (goede conscientie).
Hebr 10:2 Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die den dienst pleegden, geen geweten meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde

Nogmaals ik geloof niet in een totale doodstaat van de mens. Er is een lichtpuntje in de mens overgebleven.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 14 mei 2014 21:48

@benefietdiner.

Bedankt voor je reactie .
Ik hoop morgen of overmorgen tijd te hebben.

h.g.
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten