"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2014 11:51

Beste Learsi,
Het punt dat in deze topic gemaakt wordt is of je voor Jezus kunt kiezen.
Nee zeg jij want een mens is dood in zonden en misdaden en moet wedergeboren worden.
Dat ontken ik niet maar mijn vraag hierop is of een mens totaal dood gevallen is na de zonde val.
Ja zeg jij en ik zeg nee.
De oorzaak van ons verschil is het door elkaar gebruiken van lichaam, ziel en geest (voornamelijk de laatste twee).
De menselijke geest is inderdaad dood en moet (op)nieuw geboren worden maar zijn ziel leeft in het menselijke lichaam.
En daarom zeg ik dat een mens niet totaal dood gevallen is wel naar de geest maar niet naar de ziel.
Jij bent je ziel. Jou ziel bepaalt wie je bent. In jou ziel liggen persoonskenmerken vast. En, indien jij het volbrachte werk van Jezus Christus niet aanneemt of voor Hem kiest, is het jou ziel die veloren gaat in de poel des vuurs, waar het vervormt tot een worm, een mutatie. Maar het is jou ziel die behouden wordt wanneer jij Jezus Christus wel aanneemt of voor Hem kiest en de Heilige Geest jou ziel bevrijdt van uw zondige vlees en jou geest levend maakt.
Wil je een uitgebreide visie hoe ik er over denk, kijk dan hier.
http://bijbelengeloof.com/index.php?opt ... &Itemid=91

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 12:33

In het artikel staat het volgende stukje:
De mens stierf op het moment van de zondeval namelijk geestelijk! Vandaar dat de Bijbel in het Nieuwe Testament oproept tot de wedergeboorte! Indien de mens nooit wederom geboren is geworden, dan heeft die mens de menselijke geest in zich, maar die geest is dood!

Waar staat in de Bijbel dat de mensen worden opgeroepen tot wedergeboorte? Is de wedergeboorte een werk van mensen? De bijbel roept ons op tot bekering en geloof.
In de tekst van Johannes 3:7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
In de kanttekening wordt het woordje wederom uitgelegd: dat is, door de werking des Heiligen Geestes.
God de Heilige Geest dient er aan te pas te komen, voordat de mens zich bekeert en gelooft.

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 12:51

Gijlieden moet wederom geboren worden. Is niet zozeer een oproep, maar een herhaling van de leer welke komt uit vers 3 uit Johannes 3.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Kantekening 5 bij het woord geboren: Dat is, door den Heiligen Geest van de aangeboren verdorvenheid verlost, en tot een nieuw geestelijk leven vernieuwd wordt. Zie Johannes 1:13.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2014 13:08

Ronald schreef:In het artikel staat het volgende stukje:
De mens stierf op het moment van de zondeval namelijk geestelijk! Vandaar dat de Bijbel in het Nieuwe Testament oproept tot de wedergeboorte! Indien de mens nooit wederom geboren is geworden, dan heeft die mens de menselijke geest in zich, maar die geest is dood!

Waar staat in de Bijbel dat de mensen worden opgeroepen tot wedergeboorte? Is de wedergeboorte een werk van mensen? De bijbel roept ons op tot bekering en geloof.
In de tekst van Johannes 3:7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
In de kanttekening wordt het woordje wederom uitgelegd: dat is, door de werking des Heiligen Geestes.
God de Heilige Geest dient er aan te pas te komen, voordat de mens zich bekeert en gelooft.

Dat wordt toch niet ontkend.
Je kunt er wel té veel de nadruk op leggen, wat jij naar mijn mening doet, waardoor een mens uitgeschakeld wordt. Men zegt dan: ach dat het maar gebeuren mag. Dan is het zeker een foute benadering.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 09 mei 2014 13:11

Ronald schreef:In de kanttekening wordt het woordje wederom uitgelegd: dat is, door de werking des Heiligen Geestes.
God de Heilige Geest dient er aan te pas te komen, voordat de mens zich bekeert en gelooft.
Dat is de theorie, maar hoe gaat dit in de praktijk vanuit het perspectief van de mens?

Voor zij die overtuigd zijn het geloof te hebben kan het makkelijk praten zijn, maar hoe worden mensen in de Bijbel aangespoord om geloof te krijgen? Wordt er gezegd: "wacht maar tot je in je hart voelt dat de Heilige Geest aan de slag is gegaan, en dan mag je langzaamaan het geloof gaan toe-eigenen"? Of wordt er gezegd: "bekeer u en geloof!" of "Volg Mij!" of "Kom tot Mij!"?

En als we dan toch theoretisch door willen gaan: Hoe "komt de Heilige Geest er aan te pas"? Of hoe geeft God de leiding aan mensen om zich te bekeren en te geloven? Is Gods Hand niet al aan te wijzen aan het feit dat iemand Zijn Woord bedient en dat we dat mee mogen maken en te horen krijgen?
Of willen we liever in deze moderne tijd precies weten wat de Heilige Geest in ons hartje aan het doen is zodat we een startschot krijgen wanneer we ons het geloof mogen toe-eigenen?

Theoretisch klopt het in mijn ogen zeker, maar soms krijg ik het gevoel alsof we zelf in het Werk van de Geest willen wroeten om te testen of Hij het wel is. Als we geloven in Gods Leiding, waarom zijn we dan zo wantrouwend als iemand zegt in God te geloven?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 09 mei 2014 13:29

Misschien wordt de gehele discussie wel een stuk duidelijker als de vraagstelling wat aangepast wordt.

Kan een mens zich bekeren en geloven in Jezus zonder te weten dat het de Heilige Geest is die hem tot die stap over doet gaan?

1) Ik geloof terdege dat het geloof Gods Werk is en de Werking van de Heilige Geest.
2) Kennis van de Werking van de Heilige Geest vooraf aan de bekering en het geloof zijn volgens mij geen Bijbelse gronden voor een daadwerkelijk geloof. Het is dus wel een feit, maar men moet wel steekhoudende argumenten aan kunnen dragen als men vindt dat de gelovige eerst van dat feit overtuigd moet zijn. De genade ontvangt men op grond van het geloof in Christus, en dus niet op grond van kennis van het geestelijke bekeringsproces.
3) Een belangrijk aspect om mee te nemen is dat gelovigen ook geen complete kennis van alles hebben. Pas-gelovigen zijn nog kinderen. Weten niets, doen en zeggen nog veel verkeerd. Maar ze gaan een leertraject in. Een groeitraject. Een gelovige pakken op de woorden "ik heb gekozen voor Christus" bevat dus eigenlijk de geloofsuitspraak dat een gelovige volledige geestelijke kennis heeft. Een dergelijke uitspraak zullen weinig mensen durven te doen lijkt mij.

Niet voor niets wordt ons ook het verhaal van Petrus uitgelegd. Hij is een rots waar Christus op wilde bouwen. Juist in het discipelschap (geloof aangenomen, bekeerd en Jezus volgend) leerde Petrus dat hij niet op zijn eigen kracht moest vertrouwen, maar op Christus. Langzaam maar zeker leerde Petrus dat het niet van hem afhankelijk was dat hij bij Jezus bleef, maar van Christus.

Een gelovige die zegt "ik heb gekozen voor Christus" moeten we dus omarmen, als de verloren zoon, en ondersteunen. God beproeft het geloof wel en verdiept het en vergroot de kennis, maar Hij wil dat dat gebeurt midden in de gemeente, en niet buitengesloten vanwege vermeende zelfoverschatting. Petrus werd ook niet buitengesloten toen hij zei dat hij Christus tot de dood toe zou verdedigen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 13:37

Dat is de theorie, maar hoe gaat dit in de praktijk vanuit het perspectief van de mens?

Voor zij die overtuigd zijn het geloof te hebben kan het makkelijk praten zijn, maar hoe worden mensen in de Bijbel aangespoord om geloof te krijgen? Wordt er gezegd: "wacht maar tot je in je hart voelt dat de Heilige Geest aan de slag is gegaan, en dan mag je langzaamaan het geloof gaan toe-eigenen"? Of wordt er gezegd: "bekeer u en geloof!" of "Volg Mij!" of "Kom tot Mij!"?

En als we dan toch theoretisch door willen gaan: Hoe "komt de Heilige Geest er aan te pas"? Of hoe geeft God de leiding aan mensen om zich te bekeren en te geloven? Is Gods Hand niet al aan te wijzen aan het feit dat iemand Zijn Woord bedient en dat we dat mee mogen maken en te horen krijgen?
Of willen we liever in deze moderne tijd precies weten wat de Heilige Geest in ons hartje aan het doen is zodat we een startschot krijgen wanneer we ons het geloof mogen toe-eigenen?

Theoretisch klopt het in mijn ogen zeker, maar soms krijg ik het gevoel alsof we zelf in het Werk van de Geest willen wroeten om te testen of Hij het wel is. Als we geloven in Gods Leiding, waarom zijn we dan zo wantrouwend als iemand zegt in God te geloven?[/quote]

De vraag over de wedergeboorte is al ouder dan je denkt en het antwoord staat in de DL Hoofdstuk 3/4 artikel 12.

Door de evangelieverkondiging wil God zich aan het hart bekend maken. God roept ook op om gehoorzaamheid, zoals staat in Hebreeen 4:1-2 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn. Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben.


Hoe versta je de volgende tekst?
Romeinen 8:30
En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Kanttekening 81 bij het woord geroepen: Namelijk tot het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs door een krachtige roeping.

Romeinen 8:28
En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
Kanttekening 78 bij het woord geroepen: Namelijk tot het ware geloof, dat door de liefde krachtig is, niet alleen door een uitwendige, maar ook door een inwendige en krachtige roeping, waarop de gehoorzaamheid zekerlijk volgt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 13:42

Mealybug schreef:Kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!((Zoals Rotterdam al eerde aanhaalde)
Dit is de volledige tekst:
elbert schreef:Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen!

Dus, voor welke goden kies je: de goden van de andere zijde van de rivier, of de goden van de Amorieten? (zoals ik al eerder aanhaalde)
Wat me nog steeds verbaasd is dat deze tekst opeens letterlijk opgevat moet worden, terwijl er normaal stevig vergeestelijkt wordt.
Wij hebben in onze tijd onze eigen afgoden, dus moeten we kiezen of we God willen dienen of andere goden. (welke dan ook, heus niet alleen die van de Amorieten)
Kiezen is gewoon één van de woorden die de bijbel gebruikt. Heus jongens, het is geen vies woord :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 13:55

alexander91 schreef:Misschien wordt de gehele discussie wel een stuk duidelijker als de vraagstelling wat aangepast wordt.

Kan een mens zich bekeren en geloven in Jezus zonder te weten dat het de Heilige Geest is die hem tot die stap over doet gaan?

1) Ik geloof terdege dat het geloof Gods Werk is en de Werking van de Heilige Geest.
2) Kennis van de Werking van de Heilige Geest vooraf aan de bekering en het geloof zijn volgens mij geen Bijbelse gronden voor een daadwerkelijk geloof. Het is dus wel een feit, maar men moet wel steekhoudende argumenten aan kunnen dragen als men vindt dat de gelovige eerst van dat feit overtuigd moet zijn. De genade ontvangt men op grond van het geloof in Christus, en dus niet op grond van kennis van het geestelijke bekeringsproces.
3) Een belangrijk aspect om mee te nemen is dat gelovigen ook geen complete kennis van alles hebben. Pas-gelovigen zijn nog kinderen. Weten niets, doen en zeggen nog veel verkeerd. Maar ze gaan een leertraject in. Een groeitraject. Een gelovige pakken op de woorden "ik heb gekozen voor Christus" bevat dus eigenlijk de geloofsuitspraak dat een gelovige volledige geestelijke kennis heeft. Een dergelijke uitspraak zullen weinig mensen durven te doen lijkt mij.

Niet voor niets wordt ons ook het verhaal van Petrus uitgelegd. Hij is een rots waar Christus op wilde bouwen. Juist in het discipelschap (geloof aangenomen, bekeerd en Jezus volgend) leerde Petrus dat hij niet op zijn eigen kracht moest vertrouwen, maar op Christus. Langzaam maar zeker leerde Petrus dat het niet van hem afhankelijk was dat hij bij Jezus bleef, maar van Christus.

Een gelovige die zegt "ik heb gekozen voor Christus" moeten we dus omarmen, als de verloren zoon, en ondersteunen. God beproeft het geloof wel en verdiept het en vergroot de kennis, maar Hij wil dat dat gebeurt midden in de gemeente, en niet buitengesloten vanwege vermeende zelfoverschatting. Petrus werd ook niet buitengesloten toen hij zei dat hij Christus tot de dood toe zou verdedigen.


@Alexander91
Ik ben het in het algemeen met je drie punten eens. Heb alleen mijn vraagtekens bij het begrip "volledig geestelijke kennis". Wat bedoel je hiermee?
En behoort het tot geloof komen bij jou ook tot de genade van God?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 15:24

benefietdiner schreef:Beste Learsi,
Het punt dat in deze topic gemaakt wordt is of je voor Jezus kunt kiezen.
Nee zeg jij want een mens is dood in zonden en misdaden en moet wedergeboren worden.
Dat ontken ik niet maar mijn vraag hierop is of een mens totaal dood gevallen is na de zonde val.
Ja zeg jij en ik zeg nee.
De oorzaak van ons verschil is het door elkaar gebruiken van lichaam, ziel en geest (voornamelijk de laatste twee).
De menselijke geest is inderdaad dood en moet (op)nieuw geboren worden maar zijn ziel leeft in het menselijke lichaam.
En daarom zeg ik dat een mens niet totaal dood gevallen is wel naar de geest maar niet naar de ziel.
Jij bent je ziel. Jou ziel bepaalt wie je bent. In jou ziel liggen persoonskenmerken vast. En, indien jij het volbrachte werk van Jezus Christus niet aanneemt of voor Hem kiest, is het jou ziel die veloren gaat in de poel des vuurs, waar het vervormt tot een worm, een mutatie. Maar het is jou ziel die behouden wordt wanneer jij Jezus Christus wel aanneemt of voor Hem kiest en de Heilige Geest jou ziel bevrijdt van uw zondige vlees en jou geest levend maakt.
Wil je een uitgebreide visie hoe ik er over denk, kijk dan hier.
http://bijbelengeloof.com/index.php?opt ... &Itemid=91


In Efeze 2:1 zegt Paulus:......daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Hij zegt "gij".
Dit "gij" is de mens in zijn geheel.
Anders had hij wel gezegd "de geest is dood maar de ziel en het lichaam leven nog".
Hij spreekt met dat "gij" dus de hele mens aan.
En die gehele mens is dus dood in zonden en misdaden.
Paulus deelt hier mee hoe Gód naar de mens kijkt!
Ook de uitleg van Hebr.4:12 doet de tekst zélf geen recht.

De link die je gaf is een samenvatting van het boekje van dr. Peter S. Ruckman.
Die samenvatting heb ik gelezen.
Een aantal genoemde zaken deed me de wenkbrauwen fronzen.
Dan google ik altijd even de persoon.

Ik raad je aan om de volgende links op te zoeken en te lezen.
Daarnaast is er nog veel meer te vinden over deze man.
Wellicht kom je omslagen van boeken van deze persoon tegen.
Op zijn zachts gezegd stuitend.
Hier de links:

http://www.wayoflife.org/database/ruckman.html

en

http://www.despatch.cth.com.au/Books_V/ ... ypers2.htm

Ben eigenlijk wel benieuwd of je meer zaken van deze man overneemt?

h.g
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 17:04

alexander91 schreef:durven te doen lijkt mij.

Niet voor niets wordt ons ook het verhaal van Petrus uitgelegd. Hij is een rots waar Christus op wilde bouwen.


Petrus is niet de rots maar de belijdenis van Petrus. :D
Math.16:18
h.g
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 19:37

Salomon Duijtsch was aanvankelijk rabbijn in Hongarije.
Op wonderlijke wijze kwam hij langs veel geestelijke en lichamelijke omzwervingen tot Jezus Christus en Zijn gemeente.
In Mijdrecht predikant geworden na theologie studie in Utrecht.
Schreef een boek voor zijn broeders naar het vlees(Joden):"Israels verlossing en eeuwige behoudenis".

Hij behandelt dan ergens JER.4;14......"Was uw hart van boosheid o Jeruzalem, opdat gij behouden wordt; hoe lang zult gij de gedachten uwer ijdelheid in het binnenste van u laten vernachten?".....
Na de val in Adam uit Nt en Joodse overlevering te hebben beschreven, haalt hij Rabbi Bechai in diens boek "Kad. hakemach Fo 5:........"Adam heeft voor zichzelf en voor alle nakomelingen de dood teweeggebracht......en door de dood van Adam is de hele wereld gestorven omdat zij de takken
van de wortel en het geslacht van Van Adam zijn".

(Dan vervolgt Duijtsch):......"Daarom kan God wiens ogen te rein zijn dan dat Hij het kwade zou (kunnen) zien, Habakuk1:13 geen gemeenschap hebben met de mens. Noch in de tijd noch in de eeuwigheid. Daarom bad David gedurig: Was mij van mijn ongerechtigheid, Psalm51:49.
Maar zolang de ogen van zijn verstand niet geopend worden is zijn verstand verduisterd.
Hij acht zich beter dan anderen en wil van God gescheiden blijven.
Ook is zijn wil vereerd en zijn zijn affecten en gemoedsbewegingen bedorven.
Hoe zou zo een mens begeren van zijn zonden gewassen te worden?
Om dat te begeren moet hij eerst leren kennen hoe groot zijn zonden en ellende zijn en dat kan alleen als er een almachtige hand van ontfermende genade op hem gelegd wordt.
Zulk een levende overtuiging en erkenning van de zonde veroorzaakt een droefheid naar God bij de mens en doet hem met Ezra op de knieen vallen en bidden: Mijn God i ben beschaamd......want mijn ongerechtigheden zijn vermenigvuldigd, Ezra9:6 en hij vraagt nu als een arme die van honger versmacht en brood zoekt: Wie helpt mij; wat moet ik doen om zalig te worden?
Maar hij weet nog niet wat tot zijn zaligheid , zijn behoud nuttig is.
Hij verbeeldt zich dat hij zichzelf van zijn onrienheid kan wassen, door zijn eigen gerechtigheid en goede werken zelfkastijding bidden vasten aalmoezen geven
Daardoor denkt hij zich met een vertoornde God te kunnen verzoenen.
Maar het gaat hem als de duif van Noach
Hij kan geen vaste grond vinden.
Al zijn gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, Jes.64:6.
Hij leert zien dat die eigen werken wegen des doods zijn en dat hij alleen uit genade behouden moet worden.
Hij ziet dat hij op een bijzondere wijze gewassen moet worden; hoe dat wil ik hier nog niet noemen; en hij vraagt aan God: o Heere wees Gij mijn borgJes.38:14, was Gij mij van mijn ongerechtigheid, Psalm51:4.
Maar is God niet onrechtvaardig als Hij de mens beveelt: Was uw hart van boosheid, hij kan dat immers zelf niet?!
Maar kan een dronkaard die zichzelf aan de drank heeft overgegeven, zich op zijn onmacht beroepen?
Het is niet alleen een niet kunnen, maar evenzo een niet willen.
En nu wil de Heere door Zijn oproep: Was u, de zondaar deze geestelijke onmacht doen kennen en hem laten bidden: Was Gij mij!
Góds oproep wordt zijn bede.
En die zó tot God komen, worden door Hem niet afgewezen.
Die zich echter verharden in het kwaad der zonde zullen vallen in het kwaad der straf!
Maar nóg roept God: Was uw hart".

Toe te passen op de bekerings-oproep? of niet?

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2014 19:48

learsi schreef:In Efeze 2:1 zegt Paulus:......daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Hij zegt "gij".
Dit "gij" is de mens in zijn geheel.
Anders had hij wel gezegd "de geest is dood maar de ziel en het lichaam leven nog".
Hij spreekt met dat "gij" dus de hele mens aan.
En die gehele mens is dus dood in zonden en misdaden.
Paulus deelt hier mee hoe Gód naar de mens kijkt!

Sorry hoor Learsi maar volgens mij is dit kortzichtig denken.
Als dat waar zou zijn, dat wij lichamelijk ook dood zouden zijn, moet God ook de mens naar het lichaam weer opnieuw levend maken. Dat is niet zo. Bij wedergeboorte wordt alleen over de geest gesproken en niet naar de ziel of lichaam.

Ik zal er ook een paar teksten aanhalen waar duidelijk de drie-eenheid van de mens zichtbaar wordt:

1 Tessalonicensen 5:23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Mattheüs 22:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

Lukas 10:27 En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

In de laatste tekst worden er zelf vier genoemd: hart, ziel, kracht en verstand.

waarom zou dit zo zijn als alles met het woord gij samen gevat kan worden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2014 07:59

Ronald schreef:@Alexander91
Ik ben het in het algemeen met je drie punten eens. Heb alleen mijn vraagtekens bij het begrip "volledig geestelijke kennis". Wat bedoel je hiermee?
En behoort het tot geloof komen bij jou ook tot de genade van God?
Ten eerste je laatste vraag: ja helemaal! De vraag echter is of deze uitwerking van de genade ook precies bekend moet zijn bij iemand die net tot geloof is gekomen (en dat bedoel ik met volledig geestelijke kennis). En dat lijkt mij niet. Het is zoals men zegt met de verkiezing: je ziet het pas achteraf. Het is het geestelijk volwassen worden. Je kunt van kinderen in het geloof niet eisen dat ze precies zeggen wat de Heidelberger zegt. Als je Heidelberger vraag 1 aan een tot geloof gekomen Chinees vraagt, dan is de kans klein dat je het "juiste" antwoord krijgt. Is zijn geloof dan nep? Nee natuurlijk niet! Het hart van een gelovige is niet precies te duiden met de vleselijke beweging van de tong en mond.

Hoe mensen zich en hun geloof uitdrukken is in sterke mate verbonden met de historie. Iemand uit de gergem zal andere bewoordingen gebruiken dan iemand uit een evangelische hoek of bv cgk. De gebruikte bewoording is dus helemaal geen peiler waarmee we het geloof moeten toetsen. Sterker nog, het leidt vaker tot scheiding dan tot binding. Bewustzijn hiervan is belangrijk, want het is een vleselijk aspect die we meedragen, voor de wedergeboorte al.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2014 08:01

De vraag over de wedergeboorte is al ouder dan je denkt en het antwoord staat in de DL Hoofdstuk 3/4 artikel 12.

Door de evangelieverkondiging wil God zich aan het hart bekend maken. God roept ook op om gehoorzaamheid, zoals staat in Hebreeen 4:1-2 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn. Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben.
Ik denk dat je niet precies weet wat ik denk, want dit weet ik natuurlijk allang. Maar wat wil je nu met deze quote zeggen? Als dit jouw evangelieverkondiging is aan de ongelovige mens, dan vind ik dat behoorlijk karig. Vooral het laatste. Deden de apostelen dat ook, zoals in de Bijbel beschreven? Zeiden zij dat bij hun verkondiging? Nee toch? Waarom moeten sommige hedendaagse predikanten dat dan wel zeggen? Dat zijn zaken van de praktijk die volgen op de evangelie verkondiging. Sommigen komen tot geloof. Anderen doen er niets mee. Er in de verkondiging al op focusen doet tekort aan de kracht die het evangelie zelf heeft. Je werpt er mensen mee op zichzelf, zodat ze in vertwijfeling achterblijven, waar je ze met een klein brokje geloof op weg had kunnen helpen. Als dat gebeurt is dat letterlijk zonde.

Hoe versta je de volgende tekst?
Romeinen 8:30
En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Kanttekening 81 bij het woord geroepen: Namelijk tot het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs door een krachtige roeping.
God beschikt uiteindelijk alles. De vraag aan jou is: hoe weet jij met zo'n grote zekerheid dat als iemand zegt: "ik kies voor God" of "Ok, ik ga Jezus volgen", dat daar geen roeping van God in verwerkt zit? Ik hoop dat je me dat kunt aanduiden. Zo niet, dan heeft dat bepaalde consequenties denk ik.
Romeinen 8:28
En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
Kanttekening 78 bij het woord geroepen: Namelijk tot het ware geloof, dat door de liefde krachtig is, niet alleen door een uitwendige, maar ook door een inwendige en krachtige roeping, waarop de gehoorzaamheid zekerlijk volgt.
Deze tekst kan ik niet 1 2 3 uitleggen. Ik zou hier breder onderzoek naar moeten doen. Ik zou oa het laatste hoofdstuk van het evangelie naar Johannes erbij pakken en het gesprek tussen Jezus en Petrus, waar Jezus vraagt: Petrus, hebt gij Mij lief? En daarbij dan ook bedenken op welk punt in zijn leven Petrus besloot Christus te volgen (ofwel, zijn eigen zaken achter te laten en zijn leven te richten op Jezus). Misschien kun jij zeggen wat jij uit deze tekst haalt en waarom.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten