Belijdenis is vaak vorm van klantenbinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Belijdenis is vaak vorm van klantenbinding?

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 11:30

benefietdiner schreef:Geloofsbelijdenis is belijden dat ‘christus je persoonlijke verlosser is’, dat christus in jou leeft.

Een geloofsbelijdenis is een tekst die je uitspreekt of die op papier staat met betrekking tot geloof. Wat het inhoudelijk verder betekend is afhankelijk van de belijdenis.

Maar iets simpels als "Ik geloof in God" kan op zichzelf al een geloofsbelijdenis zijn maar voldoet dus niet aan datgene wat jij eraan koppelt (persoonlijke verlosser, in je leven).

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Belijdenis is vaak vorm van klantenbinding?

Berichtdoor learsi » 02 mei 2014 11:41

Matth.10:32 ; Lukas 2:38 ;Lukas 12:8 ; Joh9:22 ; Rom10:9-10 ; Fillip.2:11 ; Hebr.13:15 ; 1Joh4:15.

Deze teksten geven de kern van "belijdenis doen" aan.

- Hem belijden voor de mensen
- Hem belijden in samenhang met de verlossing in Hem
- Hem belijden de Christus te zijn
- met de mond de Heere Jezus belijden, met het hart geloven dat God Hem uit de doden heeft opgewekt
- belijden dat Jezus Christus de Heere is
- Zijn Naam belijden
- wie beleden zal hebben dat Jezus de Zoon van God is

Persoonlijk vindt ik Joh.1:12 "geloven in Zijn Naam" hier erg goed bij aansluiten.
Die in Zijn Naam (lees Math.1:21.... !!) gelooft, verwacht, strekt zich er naar uit, door Hem van zijn zonden zalig-gemaakt te worden.
Belijdenis van geloof houdt dan ook in (met de Moorman) "van ganser harte in Jezus geloven".
Philippus had hem Jezus verkondigd(Hand.8:35).
Aan belijdenis doen gaat dus zeker onderwijs vooraf !.(Math.28:19).
Het hier gebruikte griekse woord betekent "tot leerling maken".
Van belijdenis doen zou je dus ook kunnen zeggen, dat zo iemand "van ganser harte leerling van de Heere Jezus wil worden".

Aangezien een en ander binnen een kerkelijke gemeenschap, waar Math.28:19 zijn beslag krijgt, tot stand komt is er een noodzakelijke samenhang tussen belijdenis en leer (Gods geschreven Woord).

h.g.
Learsi

Anoniem_89

Re: Belijdenis is vaak vorm van klantenbinding?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 mei 2014 11:47

Het gaat mij meer om het laaste stukje die bij de vragen voorgelezen worden;

..en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Belijdenis is vaak vorm van klantenbinding?

Berichtdoor learsi » 02 mei 2014 11:59

benefietdiner schreef:Geloofsbelijdenis is belijden dat ‘christus je persoonlijke verlosser is’, dat christus in jou leeft.


Je noemt hier in mijn ogen, dat wat het gevolg is van geloofsbelijdenis.
Als we de Moorman als voorbeeld nemen dan spreekt hij aansluitend op de verkondiging van Philippus zijn geloof in de zaligmaker uit.
Na deze belijdenis zal de Heere hem dus zalig (gaan) maken.
Ik weet niet zo net of de Moorman al kon zeggen dat Christus nu zijn persoonlijke Verlosser reeds was.
Wel kun je i.m.o. zeggen dat hij daar geloofde dat hij Jezus als zaligmaker (van ganser harte) aan wilde nemen.
Zelfs dat hij geloofde door Jezus zalig gemaakt te zullen worden.

In zekere zin sprak hij dus uit, dat hij (niet oneerbiedig bedoelt) Jezus wilde gebruiken, waartoe Hij door God gegeven wordt.
Daar waar er geloof is, is het eerste wat dit geloof doet zich richten op de beloften uit het Woord.
Toch?

hg
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten

cron