Samenwerking tussen kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 apr 2014 21:35

Ik moet hier even kwijt dat ik deze week voor het eerst help met AIA.


Ik als evangelische charismatische jongeman van 25 kom daar (met een voor mij tot vanochtend onbekende kerk) om te helpen om met jongeren in de wijk te gaan sporten en zo iets te mogen delen van het evangelie.

Toen ik daar binnenkwam zag ik al bij de ingang dat de jongeren met wie ik samenwerkte dat het ging om een paar uit de bapistengemeente en de grotere groep was gereformeerd vrijgemaakt.
Ik was even bang dat het nogal een 'zware' richting was, maar toen ik met hen aan de praat raakte en zo we samen gingen sporten met de kinderen en jongeren uit de buurt viel mij op wat voor bijzondere mensen het zijn.

Ergens had ik in gedachten dat dit nooit zou kunnen samenwerken.
Toch bleek dit geheel anders te zijn, ik had dit nooit verwacht.
Eigenlijk schaam ik me wel een beetje dat ik gelijk zo'n vooroordeel heb over anderen.
De middag en avond ging verder goed, en was heel bijzonder om een beetje van Jezus te mogen vertellen aan de kinderen in de buurt (het waren voornamelijk Turken, Marokkanen, Antillianen).

Maar wat ik hieruit geleerd heb is dat ik toch gauw een vooroordeel heb over anderen en ik eigenlijk hoop dat we kerken meer een eenheid mogen vormen.
We stoppen elkaar gauw in hokjes en vakjes.
Maar eigenlijk zouden we veel meer moeten samenwerken om die éénheid te laten zien.

Bij deze vraag ik mij dus af of jullie kerk ook zo samenwerkt met een andere kerk, een heel andere richting bijvoorbeeld?
Als dat niet zo is, hoe zou ik/je dit dan het beste kunnen aanpakken om meer samen te werken en het evangelie zo te laten zien?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 23:35

Als kerken werken we vooral samen met kerken die dicht bij ons staan. We (CGK) zijn inmiddels samen met de GKV en werken op bepaalde vlakken ook samen met een PKN (gereformeerde bond) en de vrije evangelische gemeente. Juist bij dingen als evangelisatie is het goed omdat je een gezamelijk doel hebt, namelijk om mensen de goede boodschap te vertellen. Ik werk bij een christelijke organisatie met christenen uit allerlei stromingen en dat gaat prima. Mijn vooroordelen ben ik daardoor grotendeels ook wel kwijtgeraakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor EenVasteBurcht » 30 apr 2014 00:06

Ik zit zelf bij een chr. studentenvereniging en daar kom je ook van alles tegen, van happy clappy evangelisch tot orthoxere kerken als de HHK en GerGem. Heb er geen moeite mee, nee het heeft juist mijn horizon verbreed en mijn ogen geopend.

Faramir

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 08:35

De locatie waar ik kerk is onderdeel van een parochie wat weer onderdeel is van de katholieke Kerk. Op alle drie de niveaus wordt op bepaalde vlakken samengewerkt met andere geloofsgemeenschappen.
Op lokaal niveau blijken vooral de diaconale projecten prima om de samenwerking mee te zoeken. Zo hebben we hier in de binnenstad al jaren en jaren een gezamenlijk project lopen van de katholieke, protestantse, remonstrantse en doopsgezinde geloofsgemeenschappen.

We hebben lokaal ook jaarlijks enkele oecumenische vieringen/diensten. Leuk voor de liefhebber.

Jvslooten

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 09:04

Wij werken nauw samen met de andere twee CgK´s hier ter plaatse en organiseren twee x per jaar gezamenlijke diensten met de hervormde gemeente alhier. Ook hebben we op Urk jaarlijks het zgn. predikantenoverleg, waarin alle predikanten, de burgemeester en de gemeentesecretaris zitting in hebben. Ook hebben we het Kerkelijk Platform Jeugd, wat viermaal per jaar bij elkaar komt om te spreken over actuele ontwikkelingen. Vaak is er sprake van een bepaald thema, waar vervolgens in alle kerken van Urk in de eredienst en op de catechisaties bij wordt stilgestaan.

Anoniem_89

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 17:42

De kerken werken dus best veel samen lees ik.

Ik had vaak de gedachte dat kerken langs elkaar heen leven en het ieder voor zich was. 8-[

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor benefietdiner » 30 apr 2014 17:57

Uhem….. in mijn plaats vreeslijk.
Drie Gereformeerde Gemeenten en ze weten niets en doen niets met elkaar.
Van één Ger.Gem.inNed. is een basis school. Als je kinderen daar niet op zitten wordt je door de andere Ger.Gem. met de nek aangekeken. Enz. enz.
Een vreselijke plaats als je van de Ger.Gem. bent. Alleen uiterlijk speelt een rol over geloofszaken wordt niet gesproken.
Twee Ger.Gem.inNed. gemeenten. Één heeft een predikant die geprobeerd heeft de twee wat meer samen te laten doen, maar die illusie heeft hij in middels laten varen.
En zo leeft men hier, lijk wel oorlog.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor rotterdam » 30 apr 2014 18:34

benefietdiner schreef:Uhem….. in mijn plaats vreeslijk.
Drie Gereformeerde Gemeenten en ze weten niets en doen niets met elkaar.
Van één Ger.Gem.inNed. is een basis school. Als je kinderen daar niet op zitten wordt je door de andere Ger.Gem. met de nek aangekeken. Enz. enz.
Een vreselijke plaats als je van de Ger.Gem. bent. Alleen uiterlijk speelt een rol over geloofszaken wordt niet gesproken.
Twee Ger.Gem.inNed. gemeenten. Één heeft een predikant die geprobeerd heeft de twee wat meer samen te laten doen, maar die illusie heeft hij in middels laten varen.
En zo leeft men hier, lijk wel oorlog.


Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Anoniem_89

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 19:03

benefietdiner schreef:Uhem….. in mijn plaats vreeslijk.
Drie Gereformeerde Gemeenten en ze weten niets en doen niets met elkaar.
Van één Ger.Gem.inNed. is een basis school. Als je kinderen daar niet op zitten wordt je door de andere Ger.Gem. met de nek aangekeken. Enz. enz.
Een vreselijke plaats als je van de Ger.Gem. bent. Alleen uiterlijk speelt een rol over geloofszaken wordt niet gesproken.
Twee Ger.Gem.inNed. gemeenten. Één heeft een predikant die geprobeerd heeft de twee wat meer samen te laten doen, maar die illusie heeft hij in middels laten varen.
En zo leeft men hier, lijk wel oorlog.

Jammer dat men dan doodgewoon naar de kerk lijkt te gaan en de ander zo veroordelend aankijkt. :(
Zou je willen vertellen uit welke plaats je komt?

rotterdam schreef:Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Als ik om mij heen hoor dat er kerken gesloten worden dan denk/zeg ik vaak dat als Jezus daar echt centraal staat dat er ook geen kerken gesloten hoeven te worden.
God zorgt voor zijn kinderen en voorziet hen ook.
Omdat zij gezegend zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor rotterdam » 30 apr 2014 20:49

Anoniem_89 schreef:Als ik om mij heen hoor dat er kerken gesloten worden dan denk/zeg ik vaak dat als Jezus daar echt centraal staat dat er ook geen kerken gesloten hoeven te worden.
God zorgt voor zijn kinderen en voorziet hen ook.
Omdat zij gezegend zijn.


Denk je dat ? Kolosse was eens een fijne christelijke gemeente.
En nu ? Stond Jezus niet centraal in Kolosse ?

Anoniem_89

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 21:52

rotterdam schreef:Denk je dat ? Kolosse was eens een fijne christelijke gemeente.
En nu ? Stond Jezus niet centraal in Kolosse ?


Ja ik geloof wel dat Jezus centraal stond.
Wie weet hoe het afgelopen is... ik in ieder geval niet..
Vervolging daarbuiten gelaten in ieder geval..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2014 08:56

benefietdiner schreef:Uhem….. in mijn plaats vreeslijk.
Drie Gereformeerde Gemeenten en ze weten niets en doen niets met elkaar.
Van één Ger.Gem.inNed. is een basis school. Als je kinderen daar niet op zitten wordt je door de andere Ger.Gem. met de nek aangekeken. Enz. enz.
Een vreselijke plaats als je van de Ger.Gem. bent. Alleen uiterlijk speelt een rol over geloofszaken wordt niet gesproken.
Twee Ger.Gem.inNed. gemeenten. Één heeft een predikant die geprobeerd heeft de twee wat meer samen te laten doen, maar die illusie heeft hij in middels laten varen.
En zo leeft men hier, lijk wel oorlog.


Hmm... dat lijkt me vreselijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor benefietdiner » 01 mei 2014 09:16

Marnix schreef:Hmm... dat lijkt me vreselijk.
Klopt.
Ben er zelf ook door beïnvloed.
Ik heb zelf al twee jaar afscheid genomen van de Ger.Gem. maar ja er zijn daar wel mensen waar je jaren mee om ben gegaan en nog steeds contact mee hebt.
Afgelopen zondag was het preek lezen daar. Ouderling een preek gelezen van Theodorus van der Groe.
Enkele zijn er onder weggelopen. Ik heb de preek ook terug geluisterd. Wat een vreeslijke preek zeg. Kan mij nog herinneren dat mijn opa zei: ‘van der Groe doet het hekje toe’. Voor mij was het niet een hekje wat hij toe sloot maar een brandkastdeur. Zonde besef kon niet diep genoeg zijn en als je daarmee tot Christus gevlucht was, was het nog niet genoeg je moest nog dieper.
Vreeslijk, dat heeft natuurlijk uitwerking op de mensen. Vandaar zo kou als diepvries. zieliglopen-smile

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2014 09:51

jammer hoe het er aan toe gaat.... ik hoop dat het verandert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Samenwerking tussen kerken

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 10:05

Anoniem_89 schreef:Als ik om mij heen hoor dat er kerken gesloten worden dan denk/zeg ik vaak dat als Jezus daar echt centraal staat dat er ook geen kerken gesloten hoeven te worden.
God zorgt voor zijn kinderen en voorziet hen ook.
Omdat zij gezegend zijn.


Het lijkt me dat deze stelling moeilijk te hanteren is.

De meest gezegende kerk is dus in jouw optiek dus de R.K.K.
De oudste en de grootste - 60% van alle christenen is R.K.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron