Avondmaal na belijdenis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 18:36

Bambi schreef:Maar je mag toch pas aan het Avondmaal als je wedergeboren bent?
Hoe kan het dan dat God bij een wedergeborene, die al vaak aan het Avondmaal is geweest, ineens zegt: "Nee, deze keer hoor je er niet bij"?

Zelfs Judas zat aan bij het Avondmaal.
schelpje3 schreef:Een kind van God kan in de donker lopen. Vaak door eigen schuld. Ook kunnen Gods kinderen in de uitwendige zonden vallen, denk maar aan David bijvoorbeeld.
En dan kunnen zij niet, diep overtuigd van hun zonden en voelen (nee, weten) zij dat zij dan onwettig aangaan.
Het kan zelfs koud en vlak zijn! Dat de nodiging niet ten diepste gehoord wordt.

Is het niet kunnen aangaan ook niet (vaak) vanuit een aangeleerd stukje angst, of om je hoofd niet te ver boven het maaiveld uit te steken? Bij mijn schoonouders (in elk geval mijn schoonmoeder) is dat naar eigen zeggen heel lang de reden geweest om niet aan te gaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 21:06

StillAwake schreef:Is het niet kunnen aangaan ook niet (vaak) vanuit een aangeleerd stukje angst, of om je hoofd niet te ver boven het maaiveld uit te steken? Bij mijn schoonouders (in elk geval mijn schoonmoeder) is dat naar eigen zeggen heel lang de reden geweest om niet aan te gaan.

Zo beredeneer je alles (weg).
Stel je voor dat je iets overneemt van een vorige generatie.
Maar stel je ook voor dat je iets wegkletst, wat overgenomen was, maar wel klopte!

Anoniem_89

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 apr 2014 21:36

-overbodige post-
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 09 apr 2014 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 21:39

Anoniem_89 schreef:Of wat vinden jullie ervan aan het avondmaal zonder wedergeboorte?

Je moet je niet afvragen wat wij er van vinden, maar wat vindt de Heere hiervan!
We zullen ooit allemaal verantwoording moeten afleggen voor ons aangaan, en voor ons wegblijven.

Anoniem_89

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 apr 2014 21:54

schelpje3 schreef:Je moet je niet afvragen wat wij er van vinden, maar wat vindt de Heere hiervan!
We zullen ooit allemaal verantwoording moeten afleggen voor ons aangaan, en voor ons wegblijven.



Nou oké die vraag was overbodig.
Maar ik bedoelde er meer mee te zeggen.
Jezus riep ons op om een nieuw leven te beginnen (wedergeboorte)..
Hoe moet ik hiermee omgaan als iemand twijfelt?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor alexander91 » 10 apr 2014 08:50

Ik zou zeggen, vergelijk het enigzins met de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. De nodiging gaat uit. Veel mensen hebben het te druk met hun eigen zaken (bedenken smoesjes om niet aan te gaan, blijven lekker veilig zitten). Andere mensen komen, maar daar kunnen wel enkelingen tussen zitten die niet het bruiloftskleed aangedaan hebben. Let wel, dat zijn in de gelijkenis enkelingen, dus niet de helft van het aantal dat aangaat.

De vraag is, staan wij de Middelaar toe om onze vodden te verwisselen voor sneeuwwitte kleding? Zo ja: aangaan!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 09:17

schelpje3 schreef:Dit is eigenlijk een verkeerde topictitel, want de vraag in de rubriek ging over samenwonen en H.A.!
En precies. Belijdenis hoor je eigenlijk pas te doen als je wedergeboren bent, maar wie is dat op zo jonge leeftijd?
Daarom doe je in feite belijdenis van je historisch geloof.
Op zich is dat op jeugdige leeftijd wel positief te noemen.
Het is echter niet genoeg!
En niet ieder belijdend lid hoort dus aan het H.A. Er zijn redenen waarom iemand niet moet aangaan, dan wel geweigerd kan worden.


Ik zie niet in waarom een 18-jarige niet wedergeboren kan zijn.... Tenzij het inhoudt dat je uit jezelf zo goed en voorbeeldig leeft. Je doet geen belijdenis van je historisch geloof. Je doet belijdenis van je geloof. Geloof is niets meer en niets minder dan dat je Hem als Heiland, ook jouw Heiland weet. Dat blijkt ook uit de vragen... dat is de leer die in de kerk geleerd wordt.

De enige reden om na het doen van belijdenis niet aan te gaan is als je in zonde leeft en daar geen spijt van hebt en niet mee wil breken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 10 apr 2014 09:19

Anoniem_89 schreef:Nou oké die vraag was overbodig.
Maar ik bedoelde er meer mee te zeggen.
Jezus riep ons op om een nieuw leven te beginnen (wedergeboorte)..
Hoe moet ik hiermee omgaan als iemand twijfelt?

Geloof is een persoonlijke zaak Anoniem. Je kunt het niet voor een ander invullen, aanpraten dan wel afnemen.
Als iemand twijfelt moet hij daarmee naar de Heere gaan, het in gebed brengen.
Vaak gaan we met onze vragen naar een mens, maar iemand kan je naar de verkeerde kant wijzen.
Ik zag bij mijn ouders, beiden Godvrezende mensen, dat zij toch een ander geloofsleven hadden. Soms kon mijn moeder niet aangaan, en dan ging mijn vader wel. Maar het gebeurde ook wel andersom.
Mijn vader liep vaker "in het donker" dan mijn moeder.
Toch begrepen en respecteerden zij elkaar. En zo is het ook met Gods Volk. Ze verstaan elkaar direct.
Dat is trouwens wel een kenmerk. Men verheft zich nooit boven elkaar, maar acht de ander juist hoger!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 11:23

Als men dat meer in de praktijk zou brengen zou dat een hoop ellende, discussie en veroordeling schelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten