Kerkenraad stuurt dominee weg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Rozijn » 07 apr 2014 15:29

@StillAwake: Zij menen van niet, zij wilden hervormd blijven en de PKN is niet (meer) hervormd.
Ik voel geen behoefte om te beoordelen wie nu echt hervormd is. Volgens de rechter zij die PKN werden, maar de rechter kijkt juridisch en niet geestelijk.
Ik heb fijne PKN-collega's, en fijne HHK-collega's, en de laatste mag ik graag plagen met de opmerking dat ze zelf ook bij een afgescheiden kerk behoren, als ze daar in mijn richting weer iets over te melden hebben...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 15:32

Rozijn schreef:@StillAwake: Zij menen van niet, zij wilden hervormd blijven en de PKN is niet (meer) hervormd.
Ik voel geen behoefte om te beoordelen wie nu echt hervormd is. Volgens de rechter zij die PKN werden, maar de rechter kijkt juridisch en niet geestelijk.
Ik heb fijne PKN-collega's, en fijne HHK-collega's, en de laatste mag ik graag plagen met de opmerking dat ze zelf ook bij een afgescheiden kerk behoren, als ze daar in mijn richting weer iets over te melden hebben...

Ik heb een HHK collega, die zelf het grapje "zij die Hersteld zijn hebben de medicijnmeester niet van node" gelanceerd heeft.
Hijzelf ziet de PKN als voortzetting vna de Hervormde kerk. Ik ging ervanuit dat dat de algemene kijk op de zaak was (in elk geval in juridische zin), maar las jij zegt dat ik fout geinformeerd ben leun ik graag op jouw kennis in dezen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 apr 2014 17:32

De HHK heeft in bepaalde regio's, zoals de bommelerwaard, enorme scheuringen veroorzaakt in families, dorpen en kerkelijke gemeenten. Alleen maar ruzie, tot rechtzaken met de voortgezette PKN-gemeenten aan toe. Van kerkscheuringen komt niets dan kwaads, het is het werk van Satan.

Ik ben eigenlijk blij dat de HHK niet zo veel dorpen in Zeeland heeft ontwricht, hier vindt men maar een beperkt aantal HHKs.

Ik wil niet zeggen dat de HHK een verschrikkelijke niet-christelijke beweging is, overigens. Nee nee zeker niet. Maar de manier waarop deze is ontstaan is wel verschrikkelijk te noemen, haast zo erg als het ontstaan van de GKV in de tweede wereldoorlog (ook een verband dat zeker christelijk is, maar het ontstaan vreselijk).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2014 17:47

EenVasteBurcht schreef:De HHK heeft in bepaalde regio's, zoals de bommelerwaard, enorme scheuringen veroorzaakt in families, dorpen en kerkelijke gemeenten. Alleen maar ruzie, tot rechtzaken met de voortgezette PKN-gemeenten aan toe. Van kerkscheuringen komt niets dan kwaads, het is het werk van Satan.

Ik ben eigenlijk blij dat de HHK niet zo veel dorpen in Zeeland heeft ontwricht, hier vindt men maar een beperkt aantal HHKs.

Ik wil niet zeggen dat de HHK een verschrikkelijke niet-christelijke beweging is, overigens. Nee nee zeker niet. Maar de manier waarop deze is ontstaan is wel verschrikkelijk te noemen, haast zo erg als het ontstaan van de GKV in de tweede wereldoorlog (ook een verband dat zeker christelijk is, maar het ontstaan vreselijk).

Ik vraag me af hoe veel zegen er rust op scheuring na scheuring .
Oorlog en watersnoodramp of niet, scheuren zullen we.
Het menselijk gelijk heerst over de gehoorzamen aan Gods wens dat we eenheid zullen hebben.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 apr 2014 18:04

Vanwege dit soort scheuringen ben ik veel meer voor het congregationalistische (?) model van individuele gemeenten, die weliswaar wél een samenwerking met elkaar hebben, maar niet verder opgedeeld zijn in kerkverbanden. Iedere gemeente kan dan een eigen koers varen.

Mocht een gemeente bijvoorbeeld vervallen tot vrijzinnigheid of echt een onchristelijke weg bewandelen, dan houdt de samenwerking met de andere gemeenten simpelweg op. Dan hoef je ook niet bij elk ruzietje een kerkscheuring te hebben.

Dit model werkt heel goed in de Evangelische gemeenten.

Het nadeel hieraan is vooral het financiële plaatje; een gemeente moet bijvoorbeeld wel een predikant of voorganger kunnen onderhouden, anders is ze aangewezen op leesdiensten met af en toe een gastspreker. Alleen grotere gemeenten zullen een vaste predikant hebben. Maar de facto is dat laatste ook nu al zo binnen de kerkverbanden met predikantstekort (vanwege dat instituut Curatorium). Ook het ondersteunen van zendingswerkers en predikantsopleiding kan een probleem vormen. Maar dit zou kunnen worden ondervangen door bijvoorbeeld een stichting op te richten die wordt gesteund door de gemeenten.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Byte » 07 apr 2014 19:13

Marnix schreef:Byte, daarom zei ik ook: de kerk verlaten als het niet veberbetert. Natuurlijk moet je eerst de kerkenraad aanspreken. Het enige wat ik niet snap is hoe je zo'n kerkenraad krijgt. Die wordt toch gekozen door de gemeente? Hoe krijg je dan een kerkenraad die doet waar 70-80 procent van de kerk het niet mee eens is?


Ja gaat nergens over. ?.. snap dit niet maar het is vaak ook zo wie het hardst gilt... etc. Maar goed
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor GDK » 07 apr 2014 19:24

EenVasteBurcht schreef:
Dit model werkt heel goed in de Evangelische gemeenten.


Daar gebeurt nooit iets, bedoel je? :-k
Vooruit met de geit!

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Byte » 07 apr 2014 19:24

Ik nodig iedereen van harte uit eens een kerkdienst te luisteren van onze gemeentes http://www.kerkdienstgemist.nl .
Het is namelijk niet alleen kommer en kwel binnen de hhk.

Helaas gebeuren dit soort dingen en ik hoop dat de k.r. goed onder de loep genomen gaat worden als dit niet correct is gedaan.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 apr 2014 19:48

Byte schreef:Ik nodig iedereen van harte uit eens een kerkdienst te luisteren van onze gemeentes http://www.kerkdienstgemist.nl .
Het is namelijk niet alleen kommer en kwel binnen de hhk.

Helaas gebeuren dit soort dingen en ik hoop dat de k.r. goed onder de loep genomen gaat worden als dit niet correct is gedaan.

Gr Byte



Wat een mooie preek;

Beste luisteraar, er is op dit moment geen preek.
Dit bericht wordt herhaald tot dat de uitzending begint.. :shock:

Even serieus;

Luister nu een paar minuten..
Die voorganger van de Hersteld Hervormde gemeente te Ridderkerk preekt wel netjes:)
Dat zeg ik als iemand die Evangelisch/Pinksterganger is.

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor dingo » 07 apr 2014 19:50

Byte schreef:Ik nodig iedereen van harte uit eens een kerkdienst te luisteren van onze gemeentes http://www.kerkdienstgemist.nl .
Het is namelijk niet alleen kommer en kwel binnen de hhk.

Helaas gebeuren dit soort dingen en ik hoop dat de k.r. goed onder de loep genomen gaat worden als dit niet correct is gedaan.

Gr Byte

Wie zou dat moeten doen, want de synode heeft het niet gedaan kennelijk? En er vanuitgaande dat de kerkenraad autonoom is, kan de kerkenraad hooguit uit het kerkverband geweerd worden.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Boerin » 07 apr 2014 19:52

GDK schreef:
Daar gebeurt nooit iets, bedoel je? :-k

Jan Zijlstra is z'n eigen kerk uitgezet. Die had dus ook zo'n model dat ie het niet zelf voor het zeggen had. Wat je daar vaak ziet als het niet zo geregeld is, is dat er een leider binnenkomt van een andere gemeente, de voorganger doet het er ook maar bij, heeft vaak nog een baan en denkt: da's handig wat hulp zet 'm veel te snel in en vervolgens kaapt ie de helft van de gemeenteleden weg en begint z'n eigen kerkje.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Boerin » 07 apr 2014 19:54

mealybug schreef:Ik vraag me af hoe veel zegen er rust op scheuring na scheuring .
Oorlog en watersnoodramp of niet, scheuren zullen we.
Het menselijk gelijk heerst over de gehoorzamen aan Gods wens dat we eenheid zullen hebben.

Een gelovige en je hebt een gelovige, twee gelovigen en je hebt een kerk, 3 gelovigen en je hebt een scheuring.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Rozijn » 07 apr 2014 19:56

Ik weet van een gemeente binnen de GG, of de kerkstructuur daar gelijk is aan de HHK weet ik niet goed, waar een classicale commissie toch wel het een en ander binnen de kerkenraad heeft rechtgezet.
De tijd zal het leren of er in deze gemeente dingen gebeuren. Ik denk wel dat het goed is dat nu niet openbaar gemaakt wordt wat er allemaal achter gesloten deuren wordt besproken. En ik denk ook dat het niet goed is om er nu uitgebreid over te speculeren en de mening te vormen op basis van beperkte kennis.
Zelfs gemeenteleden weten als het goed is niet wat er op kerkenraadsvergaderingen tot in detail besproken is.
Wat ik vooral hoop voor de gemeente, is dat de rust gauw terug mag keren. Dat de gemeente weer eensgezind mag worden.
En voor de predikant hoop ik dat hij binnen afzienbare tijd weer in een gemeente mag dienen.
Voor het kerkverband van de HHK hoop ik dat men lering zal trekken uit het gebeurde en dat de groei naar een stabiele situatie verder mag gaan. Zoals anderen hier eerder al schreven: het kerkverband is nog jong, en deze wrijvingen zullen horen bij het ouder worden.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 apr 2014 20:40

Boerin schreef:Jan Zijlstra is z'n eigen kerk uitgezet. Die had dus ook zo'n model dat ie het niet zelf voor het zeggen had. Wat je daar vaak ziet als het niet zo geregeld is, is dat er een leider binnenkomt van een andere gemeente, de voorganger doet het er ook maar bij, heeft vaak nog een baan en denkt: da's handig wat hulp zet 'm veel te snel in en vervolgens kaapt ie de helft van de gemeenteleden weg en begint z'n eigen kerkje.

Dit is natuurlijk echt onzin.

Ten eerste zijn er ook in evangelische gemeenten zat fulltime voorgangers die vanuit de gemeente worden ondersteund.
Ten tweede zijn gebeurtenissen zoals in Leiderdorp met Jan Zijlstra natuurlijk lang niet zo dramatisch als de scheuring van HHK en PKN. Het beperkt zich hier namelijk tot één gescheurde gemeente, hoe treurig ook, in plaats van tientallen gescheurde gemeentes door het hele land heen. Kijk maar eens hoe verscheurd dorpen in de bommelerwaard zijn geweest door die ellendige HHK-scheuring.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Boerin » 07 apr 2014 21:16

EenVasteBurcht schreef:Dit is natuurlijk echt onzin.

Ten eerste zijn er ook in evangelische gemeenten zat fulltime voorgangers die vanuit de gemeente worden ondersteund.
Ten tweede zijn gebeurtenissen zoals in Leiderdorp met Jan Zijlstra natuurlijk lang niet zo dramatisch als de scheuring van HHK en PKN. Het beperkt zich hier namelijk tot één gescheurde gemeente, hoe treurig ook, in plaats van tientallen gescheurde gemeentes door het hele land heen. Kijk maar eens hoe verscheurd dorpen in de bommelerwaard zijn geweest door die ellendige HHK-scheuring.

Bij kleinere evangelische gemeenten heb ik het vaak gezien, ook in Zaltbommel trouwens. Die kerk die Zijlstra vroeger in Utrecht had is zo ook gescheurd. Je hebt niet zo vaak hele netwerken van gemeentes die bij elkaar horen, dat klopt. Als er een scheuring is, is het maar in een gemeente. Maar bij elkaar zijn het er denk ik ook wel tientallen geweest, destijds ook met dat netwerk van Maasbach.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten