Kerkenraad stuurt dominee weg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Spreeuw » 22 apr 2014 19:28

Byte schreef:Hoi, ik las het onderstaande stukje op Cip, betreft een schrijnend stuk over een gemeente binnen mijn kerkverband.

Wat vinden jullie hiervan en wat is jullie opinie kan dit desondanks de gemeente het er niet mee eens is?
Er van uitgaande dat de briefschrijver terecht de 70 % aangeeft die het er niet mee eens zou zijn.

http://www.cip.nl/artikel/41415/Wettische-kerkenraad-stuurt-dominee-weg

Groetjes Byte


Harskamp is een gemeente, die onmiskenbaar behoort tot de "oude" stroming van het Gekrookte Ried binnen de Hervormde Kerk, voor wie dit nog wat zegt. En binnen die stroming ook nog aan de rechterkant, vermoed ik. Die hete hangijzers hebben dus de doorslag gegeven.

Als ik het goed begrijp wilde ook de dominee losgemaakt worden van deze gemeente, dus ik kan en wil hier geen oordeel over vellen, in de zin of ik dit een goed of fout besluit van de kerkenraad vind.

Anoniem_89

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 21:47

@Spreeuw,
Kerkenraad heeft hier gewoon niets over te zeggen als meer dan de helft van de gemeente het niet eens is met de dominee.
Tenzij het een dwaalleer is, maar dat moet dan wel (bijbels) onderbouwd worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 08:08

Niet helemaal eens. De gemeente kiest namelijk de kerkenraad dat is het lastige hier, normaal gesproken is de kerkenraad een afspiegeling van de gemeente, dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn en dan gaan er dit soort dingen mis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 08:35

Marnix schreef:Niet helemaal eens. De gemeente kiest namelijk de kerkenraad dat is het lastige hier, normaal gesproken is de kerkenraad een afspiegeling van de gemeente, dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn en dan gaan er dit soort dingen mis.


Inderdaad, en in dit geval lijkt de kerkenraad 'strenger' te zijn dan de gemeente. De prediking van de predikant blijkt zeer zeker niet de enige leidraad te zijn. Dit moet ook niet natuurlijk, maar (zonder een oordeel te geven) het gevaar is aanwezig dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken.

Anoniem_89

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 apr 2014 10:43

Marnix schreef:Niet helemaal eens. De gemeente kiest namelijk de kerkenraad dat is het lastige hier, normaal gesproken is de kerkenraad een afspiegeling van de gemeente, dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn en dan gaan er dit soort dingen mis.


Wij hebben geen kerkenraad dus ik wist niet dat de praktijk anders kon zijn.
Lijkt de politiek wel, door het volk gekozen belangen, maar de praktijk gaat helemaal anders.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 10:50

Anoniem_89 schreef:Wij hebben geen kerkenraad dus ik wist niet dat de praktijk anders kon zijn.
Lijkt de politiek wel, door het volk gekozen belangen, maar de praktijk gaat helemaal anders.

het is ook politiek.
Niet de voeten wassen van de ander, maar de oren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 11:05

Anoniem_89 schreef:
Wij hebben geen kerkenraad dus ik wist niet dat de praktijk anders kon zijn.
Lijkt de politiek wel, door het volk gekozen belangen, maar de praktijk gaat helemaal anders.


Doorgaans werkt het systeem wel goed en daarnaast is het volgens mij ook Bijbels dat er mensen worden gekozen door de gemeente die geschikt zijn. Enkele uitzonderingen daar gelaten werkt dat wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 apr 2014 11:19

Marnix schreef:
Doorgaans werkt het systeem wel goed en daarnaast is het volgens mij ook Bijbels dat er mensen worden gekozen door de gemeente die geschikt zijn. Enkele uitzonderingen daar gelaten werkt dat wel.



Zou het niet eerder zijn dat als ik me verkiesbaar stel dat mijn familie op mij zou stemmen?
Je gunt je eigen familie het wel.
Zo zou ik gauw denken.

Zo kan een bekend iemand veel meer stemmen winnen dan een onbekender iemand om het zo maar te zeggen.

Jvslooten

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 11:27

Anoniem_89 schreef:Lijkt de politiek wel, door het volk gekozen belangen, maar de praktijk gaat helemaal anders.
In de praktijk wordt de kerk geregeerd door Christus inderdaad. Tenminste, zo zou het horen en zo is het kerkrechtelijk ook geregeld. Bij ons wel tenminste.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 11:32

Marnix schreef: Doorgaans werkt het systeem wel goed en daarnaast is het volgens mij ook Bijbels dat er mensen worden gekozen door de gemeente die geschikt zijn. Enkele uitzonderingen daar gelaten werkt dat wel.


Waarom is het Bijbels? Predikanten worden toch ook niet door mensen verkozen?

En zij lieten hen loten en het lot viel op Mattias en hij werd gekozen verklaard bij de elf apostelen. Handelingen 1:26 (NBG'51)

Bambi

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Bambi » 23 apr 2014 11:57

Spreeuw schreef:Waarom is het Bijbels? Predikanten worden toch ook niet door mensen verkozen?

En zij lieten hen loten en het lot viel op Mattias en hij werd gekozen verklaard bij de elf apostelen. Handelingen 1:26 (NBG'51)

Als je die teksten die ervoor staan erbij neemt, zie je weer een mooi voorbeeld hoe God werkt:

23 En zij stelden er twee, Jozef, genaamd Barsabas, die toegenaamd was Justus, en Matthias.
24 En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner der harten van allen, wijs van deze twee een aan, dien Gij uitverkoren hebt;
25 Om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps, waarvan Judas afgeweken is, dat hij heenging in zijn eigen plaats.
26 En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthias, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 14:02

Anoniem_89 schreef:Zou het niet eerder zijn dat als ik me verkiesbaar stel dat mijn familie op mij zou stemmen?
Je gunt je eigen familie het wel.
Zo zou ik gauw denken.

Zo kan een bekend iemand veel meer stemmen winnen dan een onbekender iemand om het zo maar te zeggen.


Je stelt je niet verkiesbaar. De gemeente draagt namen van geschikte mensen, daarvan worden mensen op een lijst gezet en daar kan de gemeente op stemmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 14:03

Spreeuw:

Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God. ' Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor elbert » 23 apr 2014 14:06

Spreeuw schreef:Waarom is het Bijbels? Predikanten worden toch ook niet door mensen verkozen?

En zij lieten hen loten en het lot viel op Mattias en hij werd gekozen verklaard bij de elf apostelen. Handelingen 1:26 (NBG'51)
Het is ook Bijbels:
Hand. 14:23 En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 14:12

Oke, maar volgens mij is dit niet de enige weg, die in de Bijbel gewezen wordt. Anders had Mattias ook wel verkozen kunnen worden, in plaats van geloot.

Blijf ik toch wel met de vraag zitten waarom kerkenraadsleden oftewel ouderlingen (en diakenen) wel door gemeenteleden verkozen worden, maar predikanten niet. Zijn predikanten dan wel geroepen, maar ouderlingen niet? Wat is het verschil dan?

En in de praktijk gebeurt het vaak dat diegenen op dubbeltal komen, die al eerder een taak hebben gehad in de gemeente. Kennelijk heeft men daar dan meer vertrouwen in. Maar dit wil niet zeggen dat anderen er niet bekwaam voor zijn.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten