Kerkenraad stuurt dominee weg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Ruth2 » 07 apr 2014 11:53

Wat ben ik blij en dankbaar, dat er ook heel andere hhk gemeenten zijn!
Vaak, kan je al zien aan de predikanten, die wel of niet mogen komen in zo'n gemeente, wat voor soort kerkenraad en gemeente er is.
Heel erg dat zulke bijzaken weer splijtzwammen geven!

Mijn bron is: een lid uit deze gemeente.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2014 12:12

Ruth2 schreef:Wat ben ik blij en dankbaar, dat er ook heel andere hhk gemeenten zijn!

En vervolgens kun je uit jou reactie dus zien dat de HHK verdeeld is.
Toen ze uit de PKN stapte dachten ze één te zijn maar helaas.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor rotterdam » 07 apr 2014 12:18

StillAwake schreef:Klopt dat dat er staat, maar je deed het voorkomen (op mij althans) alsof je dacht dat het voor heel de HHK zou gelden.


Nee hoor [-X dat zou generaliseren zijn en daar hoop ik mij wel voor te waken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor elbert » 07 apr 2014 12:19

Marnix schreef:Dat kan. Maar er moeten dan wel gegronde bijbelse argumenten zijn ipv wettische eigen bedenksels, bah. Snel zo'n kerk verlaten als het niet verbeterd en een christelijke gemeente zoeken.
Nou je bent er blijkbaar wel snel uit dat het geen christelijke gemeente is. Wat is het dan wel, als ik vragen mag? Zitten er geen broeders en zusters in de Heere in deze gemeente?
Mijn vraag hierbij is of je zo snel wel mag concluderen dat iets geen christelijke gemeente is, als er onzuiverheid is in leer of leven van zo'n gemeente. Want als dat wel zo is, kunnen we een heleboel kerken en gemeenten als niet-christelijk afserveren.
In de brieven aan de 7 gemeenten van Klein-Azië (Openbaring 2 en 3) lees ik vrijwel bij elke gemeente dat de Heere er wel wat op aan te merken heeft. En toch zijn het Zijn gemeenten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor rotterdam » 07 apr 2014 12:23

Kvinna schreef:Ik vind het niet juist om deze kerkenraad af te branden, zonder te weten wat er echt aan de hand is. Dominee zegt er niet veel over, de kerkenraad kan er uiteraard niet veel over naar buiten brengen, en op basis van een brief van een gemeentelid heeft nu iedereen een mening en oordeel. Misschien beter wat terughoudender zijn?


Terughoudender ? Ja wellicht beter maar ondertussen wordt de dominee met z'n gezin alweer uit huis gezet. Verder is het uiteraard zo dat de mening niet is "alleen op basis van een brief".
Dominee is eervol ontslag verleend door de synode en dat zegt heel veel.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2014 12:35

elbert schreef:In de brieven aan de 7 gemeenten van Klein-Azië (Openbaring 2 en 3) lees ik vrijwel bij elke gemeente dat de Heere er wel wat op aan te merken heeft. En toch zijn het Zijn gemeenten.

Oké, moeten we ‘eenheid in verscheidenheid’ beperken tot de zeven gemeente van Klein-Azië ? of mogen we dat zelf invullen / toevoegen ? zoals b.v.: kinderen van een predikant mogen niet voetballen.

Bambi

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Bambi » 07 apr 2014 12:36

rotterdam schreef:Terughoudender ? Ja wellicht beter maar ondertussen wordt de dominee met z'n gezin alweer uit huis gezet. Verder is het uiteraard zo dat de mening niet is "alleen op basis van een brief".
Dominee is eervol ontslag verleend door de synode en dat zegt heel veel.

Goed lezen: de dominee mag er een half jaar blijven wonen en is door de synode beroepbaar gesteld.
En tot die tijd is hij met emiraat, wat ook in houdt dat hij gewoon mag preken.

maaarten

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor maaarten » 07 apr 2014 12:42

mealybug schreef:''Ga uit van haar, mijn volk, opdat gij deen deel hebt aan haar zonden''


mealybug schreef: Ieder woord waarin ''her-'' of ''re-'' aan vooraf gaat, is een afwijking ten gevolge van een ontoelaatbare scheuring, ter vermeerdering van eigen trots en vermeend gelijk.


Huh? Eerst ruk je die tekst uit openbaringen uit zijn verband en maak je er een soort oproep van om je van verkeerde kerken af te splitsen en vervolgens zijn scheuringen ineens ontoelaatbaar?! :-k

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor elbert » 07 apr 2014 12:47

benefietdiner schreef:Oké, moeten we ‘eenheid in verscheidenheid’ beperken tot de zeven gemeente van Klein-Azië ? of mogen we dat zelf invullen / toevoegen ? zoals b.v.: kinderen van een predikant mogen niet voetballen.
De 7 gemeenten van Klein-Azië zijn representatief voor de hele christelijke kerk. Tenminste, zo worden deze gemeenten in verscheidene uitleggingen gezien.
Ik wil hier trouwens niets mee vergoelijken. Als een predikant zijn kinderen op voetballen heeft, dan is daar mijns inziens niets mis mee. Maar als een kerkenraad daar iets op tegen heeft, is dat nog geen aanleiding om de gemeente als onchristelijk te zien. We moeten de zaken wel in proporties blijven zien.

Trouwens, als het echt zo is dat de briefschrijver 70% van de gemeente achter zich heeft staan, dan blijkt dat vanzelf wel bij de eerstvolgende ambtsdragersverkiezingen. Want zo wordt de kerkenraad nl. verkozen: door ambtsdragersverkiezingen en zo is de kerkenraad ook een afspiegeling van de gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 12:57

elbert schreef:Nou je bent er blijkbaar wel snel uit dat het geen christelijke gemeente is. Wat is het dan wel, als ik vragen mag? Zitten er geen broeders en zusters in de Heere in deze gemeente?
Mijn vraag hierbij is of je zo snel wel mag concluderen dat iets geen christelijke gemeente is, als er onzuiverheid is in leer of leven van zo'n gemeente. Want als dat wel zo is, kunnen we een heleboel kerken en gemeenten als niet-christelijk afserveren.
In de brieven aan de 7 gemeenten van Klein-Azië (Openbaring 2 en 3) lees ik vrijwel bij elke gemeente dat de Heere er wel wat op aan te merken heeft. En toch zijn het Zijn gemeenten.


Ik baseer me op de artikelen waar naar is verwezen. Nou moet ik inderdaad wel er bij vermelden dat dat van 1 kant is en dat er wel sprake moet zijn van hoor en wederhoor. Maar als wat ik lees klopt, dat bijvoorbeeld een reden is dat 2 zoontjes van de predikant lid zijn van een voetbalvereniging, dat de kerkenraad strenge regels oplegt (en blijkbaar voor 70-80 procent van de gemeente niet in hun beleid wordt gesteund) en allerlei andere wettische randzaken (niet op Woord en Daad-bijeenkomsten spelen want misschien worden er wel gezangen gezongen enz) dan zou ik een andere gemeente zoeken en dat anderen ook aanraden om te doen.... puur omdat het me totaal niet goed lijkt voor het geestelijke leven en gemeente-zijn. Ik denk wel dat van gemeenten gevraagd mag worden dat:

1. Ze zich richten op het Hoofd, Christus en op wat Hij leert.
2. Ze niet zelf regels gaan verzinnen
2. Er onderlinge eenheid is ipv ruzie en rivaliteit.

Als een predikant wordt aangesproken of zelfs weggestuurd omdat hij kinderen heeft die voetballen bij een vereniging, men zich druk maakt om allerlei randzaken ipv om Gods Woord, tegen een grote meerderheid van de kerk in een eigen beleid voert dat niet overeemstemt met wat de Bijbel leert enz, in hoeverre is een kerk dan christelijk... als wat er gebeurt totaal niet christelijk is? Ik zou dan hopen dat er heel snel veranderingen komen en anders zeker niet in zo'n gemeente blijven. En natuurlijk kaart je dan eerst de misstanden aan maar als men dat niet wil onderkennen en er niets aan wil doen is het denk ik voor de leden slecht om er te blijven. Want in de brieven uit Openbaring roept Christus ook telkens op tot bekering van het verkeerde... Daarnaast is de kritiek wel wat anders, inhoudelijker toegespitst op het kerk-zijn dan "maar dit heb ik op u tegen, dat de kinderen van de predikant op een voetbalvereniging zitten, hij Woord-en-Daad-bijeenkomsten bezoekt waar misschien wel gezangen worden gezongen en het geloof boven de regeltjes wordt gesteld".

Dit vind ik een pijnlijk citaat:

,,Als er iemand overleden is, wil de kerkenraad dat de dominee eerst met een A4-tje bij de nabestaanden komt met voorschriften hoe de begrafenis dient te verlopen, zonder bloemen en dergelijke. Maar Jongejan wil graag met het Woord komen en die mensen troosten. Dat botst'', aldus het kerklid.


Als dat echt botst, dan gaat er toch iets gigantisch mis?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor rotterdam » 07 apr 2014 13:07

Bambi schreef:Goed lezen: de dominee mag er een half jaar blijven wonen en is door de synode beroepbaar gesteld.
En tot die tijd is hij met emiraat, wat ook in houdt dat hij gewoon mag preken.


Ik heb juist heel goed gelezen Bambi, het feit dat de dominee eervol ontslag heeft gekregen, beroepbaar is en emeritaat rechten heeft verkregen voorts mag blijven preken zegt heel veel over de argumenten van betreffende kerkenraad.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 14:38

Bambi schreef:Goed lezen: de dominee mag er een half jaar blijven wonen en is door de synode beroepbaar gesteld.
En tot die tijd is hij met emiraat, wat ook in houdt dat hij gewoon mag preken.

rotterdam schreef:Ik heb juist heel goed gelezen Bambi, het feit dat de dominee eervol ontslag heeft gekregen, beroepbaar is en emeritaat rechten heeft verkregen voorts mag blijven preken zegt heel veel over de argumenten van betreffende kerkenraad.

Daaruit krijg je inderdaad de indruk dat de synode de kant van de predikant heeft gekozen, en niet de kant van de kerkenraad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor GDK » 07 apr 2014 14:41

Marnix schreef:Daarnaast is de kritiek wel wat anders, inhoudelijker toegespitst op het kerk-zijn dan "maar dit heb ik op u tegen, dat de kinderen van de predikant op een voetbalvereniging zitten, hij Woord-en-Daad-bijeenkomsten bezoekt waar misschien wel gezangen worden gezongen en het geloof boven de regeltjes wordt gesteld".


Juist, en als bij inhoudelijke kritiek de Heere vervolgens geen opdracht geeft om te vertrekken uit de gemeente, dan bij wonderlijke bijzaken wel?
Trouwens, je moeder blijft je moeder.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor elbert » 07 apr 2014 14:50

Marnix schreef:Als dat echt botst, dan gaat er toch iets gigantisch mis?
Klopt, dan gaat er iets flink mis. Alleen over de consequentie ervan verschillen we denk ik van mening. Ik lees niet in de Bijbel iets over het vertrekken uit een christelijke gemeente die Jezus Christus belijdt, ook al is er het nodige mis in de gemeente. De eerste weg is om het herstel (bekering) te zoeken.
De reden van de kerkelijke verdeeldheid in ons land is in de eerste plaats dat er mensen zijn die het ergens (al dan niet terecht) ergens mee oneens zijn en hun eigen kerkje beginnen. Of ze stappen naar een andere kerk over en komen er dan na verloop van tijd achter dat het gras daar ook niet altijd zo groen was als het eerst leek.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je nooit van kerk over zou moeten stappen. Afgelopen week woonde ik een begrafenisdienst in de GGiN bij en dat was geen onverdeeld genoegen moet ik zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat ik geestelijk gevoed zou worden als ik lid van zo'n gemeente zou zijn. Dus ik kan me wel iets van je mening voorstellen, maar dan nog vind ik niet dat weggaan de eerste, tweede of derde optie zou moeten zijn. Dat komt pas als alle andere wegen zijn bewandeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 14:53

GDK schreef:Trouwens, je moeder blijft je moeder.

Dat laatste argument lijkt voor HHK-ers niet echt een argument te zijn, omdat ze toch ook uit de Hervormde kerk zijn getreden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron