Kerkenraad stuurt dominee weg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 21:44

elbert schreef:Klopt, dan gaat er iets flink mis. Alleen over de consequentie ervan verschillen we denk ik van mening. Ik lees niet in de Bijbel iets over het vertrekken uit een christelijke gemeente die Jezus Christus belijdt, ook al is er het nodige mis in de gemeente. De eerste weg is om het herstel (bekering) te zoeken.
De reden van de kerkelijke verdeeldheid in ons land is in de eerste plaats dat er mensen zijn die het ergens (al dan niet terecht) ergens mee oneens zijn en hun eigen kerkje beginnen. Of ze stappen naar een andere kerk over en komen er dan na verloop van tijd achter dat het gras daar ook niet altijd zo groen was als het eerst leek.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je nooit van kerk over zou moeten stappen. Afgelopen week woonde ik een begrafenisdienst in de GGiN bij en dat was geen onverdeeld genoegen moet ik zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat ik geestelijk gevoed zou worden als ik lid van zo'n gemeente zou zijn. Dus ik kan me wel iets van je mening voorstellen, maar dan nog vind ik niet dat weggaan de eerste, tweede of derde optie zou moeten zijn. Dat komt pas als alle andere wegen zijn bewandeld.


Ja ik was wat kort door de bocht. Natuurlijk is de eerste weg om het te bespreken met de Bijbel in de hand. Ik hoop dat de brief zorgt dat er met elkaar gepraat wordt en als wat in de brief staat klopt, er structureel iets verandert. Als dat niet werkt na een hoop pogingen is overstappen misschien nog wel de beste beslissing omdat je toch in een gemeente wil zitten vanwege de gemeenschap, het elkaar tot hand en voet zijn en Hem volgen. Als daar geen basis voor is en dat dat lijkt er ook niet te komen, dan blijven er weinig opties over. Wel kan men zich dan beter aansluiten bij een bestaande kerk dan een nieuwe op te richten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 21:48

GDK schreef:
Juist, en als bij inhoudelijke kritiek de Heere vervolgens geen opdracht geeft om te vertrekken uit de gemeente, dan bij wonderlijke bijzaken wel?
Trouwens, je moeder blijft je moeder.


Als het vooral om bijzaken gaat is dat juist een groot probleem. Een kerk is geen instituut voor mensen met een gelijke smaak qua kleding en zo hoor. Het moet in de kerk om Hem gaan en wat Hij vraagt rm zegt, om Hem te dienen. Natuurlijk ga je er eerst over praten, loop je zeker niet zomaar weg. Maar als het blijvend is en er verandert niets na indringende gesprekken, dan kan het uiteindelijk wel de enige weg zijn die nog over blijft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 apr 2014 22:15

Ik zit overigens in een soort thuis gemeente.
Elke zondag met max 20-25 mensen.
Elke laatste zondag van de maand zitten we in een 'grote' groep van 100 man.

Werkt perfect.
We eten samen, de één kookt, de ander doet de 'preek', weer een ander zorgt voor de kinderen, weer een leidt het allemaal een beetje in goede banen.

Heerlijk, iedereen heeft zijn/haar eigen inbreng.
Je schrijft op wat je graag zou willen en daar geeft men dan de ruimte voor.

Na afloop van de preek in kleinere groepjes napraten over hoe men over de preek dacht en wat je kan toepassen in je eigen leven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2014 23:46

*Verwijderd door mod - off topic*

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Teus » 08 apr 2014 16:38

Byte schreef:Hoi, ik las het onderstaande stukje op Cip, betreft een schrijnend stuk over een gemeente binnen mijn kerkverband.

Wat vinden jullie hiervan en wat is jullie opinie kan dit desondanks de gemeente het er niet mee eens is?
Er van uitgaande dat de briefschrijver terecht de 70 % aangeeft die het er niet mee eens zou zijn.

http://www.cip.nl/artikel/41415/Wettische-kerkenraad-stuurt-dominee-weg

Groetjes Byte


Kerkenraad weg, 30 % van de gemeente eruit en doorgaan, zou wellicht het mooiste zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Rozijn » 08 apr 2014 17:17

Misschien beter om eerst te kijken of de eenheid niet hersteld kan worden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor alexander91 » 08 apr 2014 17:33

Rozijn schreef:Misschien beter om eerst te kijken of de eenheid niet hersteld kan worden.
Inderdaad, en vooral de kerkenraad zal moeten reflecteren hoe ze er ooit op gekomen zijn om deze man te beroepen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor mealybug » 08 apr 2014 17:54

alexander91 schreef:Inderdaad, en vooral de kerkenraad zal moeten reflecteren hoe ze er ooit op gekomen zijn om deze man te beroepen.


Omdat zijn kinderen wel eens voetballen?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Teus » 08 apr 2014 19:25

Ik heb de indruk dat ze langzaam uit elkaar gegroeid zijn, dan is opnieuw lijmen zeer moeilijk, lijkt me.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Rozijn » 08 apr 2014 19:41

Maar je hoeft iets toch niet uit de weg te gaan omdat het moeilijk is?
Misschien kom je na een goed overleg wel tot de conclusie dat uit elkaar gaan toch beter is. Maar dan kun je het met een handdruk doen, en elkaar het beste wensen. Dan hoef je ook niemand weg te sturen, niet met deuren te slaan, niet lelijk te doen, enzovoorts.

Als je het niet probeert, een gesprek, zul je daar later altijd spijt van houden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor mealybug » 08 apr 2014 19:45

Rozijn schreef:Maar je hoeft iets toch niet uit de weg te gaan omdat het moeilijk is?
Misschien kom je na een goed overleg wel tot de conclusie dat uit elkaar gaan toch beter is. Maar dan kun je het met een handdruk doen, en elkaar het beste wensen. Dan hoef je ook niemand weg te sturen, niet met deuren te slaan, niet lelijk te doen, enzovoorts.

Als je het niet probeert, een gesprek, zul je daar later altijd spijt van houden.


De Bijbel leert dat de zon niet mag ondergaan over iemands woede.
Maar ik ben bang dat een zwart pak of hoedje makkelijker is dan de minste zijn.
Toch is dat de opdracht.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Rozijn » 08 apr 2014 19:50

Een zwart pak is een gevaarlijk ding voor het vlees om te dragen, dat is helemaal waar.
En een gesprek, daar moet je niet te lang mee wachten. De toorn moet voor zonsondergang over zijn, voor een discussie mag je denk ik wel iets langer nemen. ;)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Teus » 08 apr 2014 19:56

Kijk maar eens naar het contrast, de wil van de ds en de wil van de kerkenraad.
Ik zie het toch anders als de meeste en kan het haast niet noemen, om bonje te voorkomen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 21:41

Rozijn schreef:Een zwart pak is een gevaarlijk ding voor het vlees om te dragen, dat is helemaal waar.
En een gesprek, daar moet je niet te lang mee wachten. De toorn moet voor zonsondergang over zijn, voor een discussie mag je denk ik wel iets langer nemen. ;)

Natuurlijk mag voor een discussie meer tijd genomen worden.
Kenmerk van een discussie is dan ook dat er met wederzijds respect naar de wederzijdse argumenten geluisterd wordt.
Als ik met iemand een felle discussie gehad heb kan ik 's avonds nog steeds met diegene een biertje drinken.
Als ik ruzie heb kan ik mijzelf niet over mijn eigen barrières heenzetten, en lukt me dat "samen een biertje drinken" niet.
Ruzie (of toorn) is dus niet hetzelfde als een verschil van mening!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkenraad stuurt dominee weg

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2014 22:16

Rozijn schreef:Maar je hoeft iets toch niet uit de weg te gaan omdat het moeilijk is?
Misschien kom je na een goed overleg wel tot de conclusie dat uit elkaar gaan toch beter is. Maar dan kun je het met een handdruk doen, en elkaar het beste wensen. Dan hoef je ook niemand weg te sturen, niet met deuren te slaan, niet lelijk te doen, enzovoorts.

Als je het niet probeert, een gesprek, zul je daar later altijd spijt van houden.


Het ligt er wel aan of dat op basis van bijbelse argumenten gebeurt of niet...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten