Kerkenraad stuurt dominee weg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 07:22

Marnix schreef:Byte, daarom zei ik ook: de kerk verlaten als het niet veberbetert. Natuurlijk moet je eerst de kerkenraad aanspreken. Het enige wat ik niet snap is hoe je zo'n kerkenraad krijgt. Die wordt toch gekozen door de gemeente? Hoe krijg je dan een kerkenraad die doet waar 70-80 procent van de kerk het niet mee eens is?

Als zo'n kerkenraad er 6 jaar zit is deze natuurlijk in een tijd waarin de HHK nog heel veel behoefte had de extremen op te zoeken en zich af te zetten tegen de Gereformeerde bond / PKN verkozen.
Je ziet dit vaker in de geschiedenis terug.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor rotterdam » 07 apr 2014 07:26

Byte schreef:En ter info :cry: dit is mijn kerkverband
Gr Byte


De H.H.K. zegt te staan (of wil staan) in de leer en in de traditie van de oude hervormde kerk.
Dit incident bewijst overduidelijk dat dit, althans voor deze gemeente, niet klopt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 07:37

rotterdam schreef:De H.H.K. zegt te staan (of wil staan) in de leer en in de traditie van de oude hervormde kerk.
Dit incident bewijst overduidelijk dat dit, althans voor deze gemeente, niet klopt.

We moeten uitkijken niet een heel kerkverband af te rekenen op de daden van één kerkenraad...
Hoewel ik je gevoel deel denk ik dat de HHK vooral nog aan het zoeken is naar zijn eigen positie.
De groep die uit de PKN in oprichting is gestapt heeft dat deels uit moeite met de PKN gedaan, maar ook deels uit onvrede met de gang van zaken.
Een dergelijk gemêleerd gezelschap heeft even tijd nodig om te kijken waar ze nu precies zijn uitgekomen, en waar ze naar toe willen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 08:15

Mee eens. Je moet op strubbelingen in een plaatselijke gemeente niet een heel kerkverband afrekenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2014 08:47

Marnix schreef:Mee eens. Je moet op strubbelingen in een plaatselijke gemeente niet een heel kerkverband afrekenen.


Nu was het natuurlijk niet het eerste akkefietje met de HHK....
hersteld hervormd krijgt ineens een heel andere lading.... :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 08:52

Marnix schreef:Mee eens. Je moet op strubbelingen in een plaatselijke gemeente niet een heel kerkverband afrekenen.

mealybug schreef:Nu was het natuurlijk niet het eerste akkefietje met de HHK....
hersteld hervormd krijgt ineens een heel andere lading.... :wink:

Ieder kerkgenootschap heeft in de eerste jaren van haar bestaan zichzelf moeten positioneren in een nieuw kerkelijk landschap.
Zeker omdat mensen met heel verschillende motieven uitgetreden zijn.
Natuurlijk trekt e.e.a. in eerste instantie ook extremisten en mensen die in de "oude" setting uitgerangeerd waren aan.
Om nu van heel de HHK aan te nemen dat zij die hersteld zijn de medicijnmeester niet van node hebben slaat echter nergens op...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2014 09:04

StillAwake schreef:Ieder kerkgenootschap heeft in de eerste jaren van haar bestaan zichzelf moeten positioneren in een nieuw kerkelijk landschap.
Zeker omdat mensen met heel verschillende motieven uitgetreden zijn.
Natuurlijk trekt e.e.a. in eerste instantie ook extremisten en mensen die in de "oude" setting uitgerangeerd waren aan.
Om nu van heel de HHK aan te nemen dat zij die hersteld zijn de medicijnmeester niet van node hebben slaat echter nergens op...


Dat is hoe jij het ziet.
Ieder woord waarin ''her-'' of ''re-'' aan vooraf gaat, is een afwijking ten gevolge van een ontoelaatbare scheuring, ter vermeerdering van eigen trots en vermeend gelijk.
Religieus zuurdesem.
Waarbij het voordurend om de menselijke inzettingen en tradities gaat, en niet om gehoorzaamheid aan Hem en het liefhebben van de naaste.
Zou Jezus of de apostelen ooit mensen verbannen, vervolgd en gedood hebben die niet in Hem geloofden, zoals de (moederkerkelijke) pauzen en (dochterkerkelijke) reformatoren plachten te doen?
Wij heersen niet over andermans geloof, zegt Paulus.
Wie het zwaard trekt, zal er door omkomen, zei Jezus.
Toorn en woede mogen niet overnachten.

De eerste dagen van het bestaan van de kerk waren iets langer terug, bijna 2000 jaar :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor rotterdam » 07 apr 2014 09:54

StillAwake schreef:We moeten uitkijken niet een heel kerkverband af te rekenen op de daden van één kerkenraad...


Daarom zeg ik ook "althans in deze gemeente".

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:31

rotterdam schreef:Daarom zeg ik ook "althans in deze gemeente".

Klopt dat dat er staat, maar je deed het voorkomen (op mij althans) alsof je dacht dat het voor heel de HHK zou gelden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2014 10:54

Byte schreef:Wat vinden jullie hiervan en wat is jullie opinie kan dit desondanks de gemeente het er niet mee eens is?
Er van uitgaande dat de briefschrijver terecht de 70 % aangeeft die het er niet mee eens zou zijn.

In deze situatie is het duidelijk dat de kerkenraad geen afspiegeling is van de gemeente.
Die kerk wordt dus een sekte met een hoofd die het voor het zeggen heeft.
De synode moet het dan maar weer oplossen met de predikant.
Eigenlijk moet de kerkenraad van Harskamp worden opgeheven in deze situatie als 70% van de gemeente het met de predikant eens is.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:58

Byte schreef:Wat vinden jullie hiervan en wat is jullie opinie kan dit desondanks de gemeente het er niet mee eens is?
Er van uitgaande dat de briefschrijver terecht de 70 % aangeeft die het er niet mee eens zou zijn.
benefietdiner schreef:In deze situatie is het duidelijk dat de kerkenraad geen afspiegeling is van de gemeente.
Die kerk wordt dus een sekte met een hoofd die het voor het zeggen heeft.
De synode moet het dan maar weer oplossen met de predikant.
Eigenlijk moet de kerkenraad van Harskamp worden opgeheven in deze situatie als 70% van de gemeente het met de predikant eens is.

Is de kerkenraad kerkrechtelijk gezien niet het hoogste orgaan?
In dat geval zou de kerkenraad zichzelf moeten opheffen, wat niet waarschijnlijk klinkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Anoniem_89

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 apr 2014 11:19

StillAwake schreef:Is de kerkenraad kerkrechtelijk gezien niet het hoogste orgaan?
In dat geval zou de kerkenraad zichzelf moeten opheffen, wat niet waarschijnlijk klinkt...


Kun je ze dan niet wijzen op hun fouten?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Kvinna » 07 apr 2014 11:31

Ik vind het niet juist om deze kerkenraad af te branden, zonder te weten wat er echt aan de hand is. Dominee zegt er niet veel over, de kerkenraad kan er uiteraard niet veel over naar buiten brengen, en op basis van een brief van een gemeentelid heeft nu iedereen een mening en oordeel. Misschien beter wat terughoudender zijn?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 11:31

StillAwake schreef:Is de kerkenraad kerkrechtelijk gezien niet het hoogste orgaan?
In dat geval zou de kerkenraad zichzelf moeten opheffen, wat niet waarschijnlijk klinkt...

Anoniem_89 schreef:Kun je ze dan niet wijzen op hun fouten?

Ik heb me laten vertellen dat de kerkenraad het hoogste orgaan is, en dat de synode daar theoretisch onder staat.
Of je een kerkenraad kunt wijzen op hun fouten? ongetwijfeld, maar het blijft een slager die het eigen vlees keurt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: macht kerkeraad.

Berichtdoor Rozijn » 07 apr 2014 11:49

Kvinna schreef:Ik vind het niet juist om deze kerkenraad af te branden, zonder te weten wat er echt aan de hand is. Dominee zegt er niet veel over, de kerkenraad kan er uiteraard niet veel over naar buiten brengen, en op basis van een brief van een gemeentelid heeft nu iedereen een mening en oordeel. Misschien beter wat terughoudender zijn?


Uit het hart gegrepen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten