Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 apr 2014 00:28

Titel zegt al genoeg.
Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn van een demoon?

N.a.v. deze vraag; Zoon met dwanggedachten.

Ik zie de 'deskundige' hier namelijk niets over zeggen.
Het lijkt mij dat zo iemand bezeten is.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Boaz » 01 apr 2014 08:13

Anoniem_89 schreef:Titel zegt al genoeg.
Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn van een demoon?

N.a.v. deze vraag; Zoon met dwanggedachten.

Ik zie de 'deskundige' hier namelijk niets over zeggen.
Het lijkt mij dat zo iemand bezeten is.


Gelukkig dat de deskundige daar niets over zegt, je zou de knul nog met zo'n gedachte opzadelen.
Of gereformeerden in bezetenheid geloven weet ik niet, ben zelf evangelisch, maar psychische klachten als dit hebben toch echt doorgaans een heel andere reden.
Ik ken iemand met een puur fysieke oorzaak: tekort aan bep. vitaminen en slecht werkende bijnieren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 08:14

Hmm, ik vind dat een heel lastig onderwerp. Wat is bezeten en wat is een psychische stoornis? Dat vind ik nogal onduidelijk, een grijs gebied.... waardoor ik het lastig vind en denk dat het gevaarlijk is om daar zomaar een uitspraak over te doen. Hoe zit dat bijvoorbeeld met psychoses? Schizofrenie?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 08:41

Anoniem_89 schreef:Titel zegt al genoeg.
Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn van een demoon?

N.a.v. deze vraag; Zoon met dwanggedachten.

Ik zie de 'deskundige' hier namelijk niets over zeggen.
Het lijkt mij dat zo iemand bezeten is.

Waarom zouden mensen vroeger wel en nu niet bezeten kunnen zijn?
Maar ik geloof niet dat een gelovige helemaal bezeten kan zijn, wel dat hij op bepaalde gebieden gebonden kan zijn.
Een kind van God is het bezit van Jezus en niet niet van demonen, maar demonen kunnen wel bepaalde gebieden bezetten.

Ik weet van twee gelovige mensen met ernstige dwanggedachten. Beiden zijn -jaren lang- naar de psychiater geweest zonder resultaat.
Beide zijn uiteindelijk ook bij het bevrijdingspastoraat terecht gekomen, en één van de twee is vrij gekomen en de andere heeft er geen baat bij gehad.
Toen ik die vraag las moest ik ook aan demonische gebondenheid denken.

P.S. Ik ben evangelisch.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2014 08:43

Anoniem_89 schreef:Titel zegt al genoeg.
Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn van een demoon?

N.a.v. deze vraag; Zoon met dwanggedachten.

Ik zie de 'deskundige' hier namelijk niets over zeggen.
Het lijkt mij dat zo iemand bezeten is.

Nou ja, bezeten, gebonden zou ik dan zeggen. Er was laatst een jongen op een forum die dat soort gedachten kreeg van medicatie en die heb ik aangeraden met die troep te stoppen, hij was toch niet psychotisch, alleen wat depressief en naar een video van Derek Prince op youtube te kijken, die bidt voor bevrijding. Hij liet weten dat het helemaal over was nu. Ik had zelf vroeger dwanggedachten. Christelijke psychiaters zeggen dat het iets in je hersenen is, een psychose of zo, nou ik heb er zelf een gekregen van medicatie, was aardig demonisch, want ik deed er een zelfmoordpoging door en voor mijn bekering en toen ik net bekeerd was had ik dwanggedachten, daar ben ik gewoon van bevrijd, ik kreeg een persoonlijk Woord: 'Ik verklaar je vrij in Mijn Liefde', heel simpel, ik geloofde dat en toen was het weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor mealybug » 01 apr 2014 09:28

Boaz schreef: maar psychische klachten als dit hebben toch echt doorgaans een heel andere reden.


Iemand die er voor kiest om in het leger te gaan, maakt misschien een onbewuste aanleg wakker voor dergelijke gedachtenspinsels.
Of moet zich, net als Boerin deed, eerst maar eens bewust bekeren, en kan vervolgens koest zeggen tegen dit soort ''demonische aanvallen''.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 10:40

naamloos schreef:Waarom zouden mensen vroeger wel en nu niet bezeten kunnen zijn?
Maar ik geloof niet dat een gelovige helemaal bezeten kan zijn, wel dat hij op bepaalde gebieden gebonden kan zijn.
Een kind van God is het bezit van Jezus en niet niet van demonen, maar demonen kunnen wel bepaalde gebieden bezetten.

Ik weet van twee gelovige mensen met ernstige dwanggedachten. Beiden zijn -jaren lang- naar de psychiater geweest zonder resultaat.
Beide zijn uiteindelijk ook bij het bevrijdingspastoraat terecht gekomen, en één van de twee is vrij gekomen en de andere heeft er geen baat bij gehad.
Toen ik die vraag las moest ik ook aan demonische gebondenheid denken.

P.S. Ik ben evangelisch.


Maar waarom de een wel en de ander niet? Terwijl ze allebei in Hem geloven? In de Bijbel lees je van mensen die bezeten zijn door een demoon.... Maar waar zie ik dat in de praktijk? Ik maak zelden mee dat ik mensen zie die voldoen aan het Bijbelse patroon dat dan wordt geschetst. Psychoses komen dan nog het dichts in de buurt maar die zijn met medicijnen te bestrijden.... en het lijkt me niet dat medicijnen werken als het om een demoon zou gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2014 10:56

Marnix schreef: Psychoses komen dan nog het dichts in de buurt maar die zijn met medicijnen te bestrijden.... en het lijkt me niet dat medicijnen werken als het om een demoon zou gaan.

Dat bevrijdingspastoraat werkt tegenwoordig samen met psychiaters om te kijken of iets demonisch is of niet. Maar mijn ervaring is dat die christelijke psychiaters er totaal geen verstand van hebben en overal maar een demoon uitjagen werkt ook niet altijd. Soms is er bekering nodig eerst, bijvoorbeeld als mensen weigeren te vergeven. En zijn Woord zet ook vrij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 12:48

Marnix schreef:Maar waarom de een wel en de ander niet? Terwijl ze allebei in Hem geloven? In de Bijbel lees je van mensen die bezeten zijn door een demoon.... Maar waar zie ik dat in de praktijk? Ik maak zelden mee dat ik mensen zie die voldoen aan het Bijbelse patroon dat dan wordt geschetst. Psychoses komen dan nog het dichts in de buurt maar die zijn met medicijnen te bestrijden.... en het lijkt me niet dat medicijnen werken als het om een demoon zou gaan.
Misschien was het bij de één demonisch en bij de ander psychisch? Waarom geneest de één wel van kanker en de ander niet?

Wat vind jij voldoen aan het patroon dat in de bijbel geschetst wordt?
Denk je dan aan gevallen als de maanzieke jongen, die man die bij de graven woonde?
De bijbel noemt ook gevallen waar het minder heftig of psychisch klinkt.
Lukas 13: 11 Er was daar ook een vrouw die al achttien jaar bezeten was door een geest die haar ziek maakte. Ze was helemaal krom en kon met geen mogelijkheid rechtop staan.
Of iemand die een stomme geest had, of een waarzeggende geest e.d.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor rotterdam » 01 apr 2014 12:59

mealybug schreef:eerst maar eens bewust bekeren, en kan vervolgens koest zeggen tegen dit soort ''demonische aanvallen''.


bewust bekeren ? onbewust bekeren bestaat dat ook ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 13:56

Naamloos, dat weet ik niet precies. Daarom moeten er wel mensen zijn die dat onderscheid kunnen maken, anders wordt het heel gevaarlijk. Dan wordt ieder kwaaltje al snel een boze geest en krijgen we van die uitdrijvingssoaps.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 14:20

Marnix schreef:Naamloos, dat weet ik niet precies. Daarom moeten er wel mensen zijn die dat onderscheid kunnen maken, anders wordt het heel gevaarlijk. Dan wordt ieder kwaaltje al snel een boze geest en krijgen we van die uitdrijvingssoaps.
Er is best wel veel blabla op dat gebied (geweest?) denk ik, maar er zijn ook betrouwbare mensen die nuchter genoeg zijn om niet allemaal demons en duivels op de weg zien.
Ik snap alleen niet wat er 'heel gevaarlijk' is als iemand zich vergist en een demon bij iemand wegstuurt die er niet is. Dokters en Psychiaters zitten er ook wel eens naast.
Bij de personen waar ik het over had werd tevoren duidelijk uitgelegd wat gebondenheid is, maar ook dat het toch psychisch zou kunnen zijn. Of een combinatie van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2014 14:33

Ieder kind van God heeft de duvel op zijn nek zitten, die hun van alles influistert.
Hij doet er van alles aan om ze op het verkeerde pad te krijgen, bij God vandaan.
Zodat hij ze later weer aan kan klagen en kan zeggen: "Zie je wel, je bent geen wedergeboren Christen, want dan zou je dat niet gedaan hebben."
Kwam hij nog maar in een slangengedaante, dan zouden we hem zien.
Spurgeon schreef er ook over, dat veel wedergeboren Christenen in de week voor het Avondmaal, allerlei vloeken in hun hoofd horen.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan bezeten bent, of psychotisch.
Wel kun je als je psychisch zwak of beschadigd bent, of emotioneel in de kreukels ligt, minder weerstand bieden aan die influisteringen, of die stemmen echt gaan horen.
Ook als mensen drugs gebruiken of alcohol misbruiken, kunnen ze meer openstaan voor die stemmen, omdat ze hun eigen denkvermogen lamleggen.
Je ziet ook vaak dat mensen die door stemmen in hun hoofd de gekste dingen doen, zoals toen die jongen in Alphen a/d Rhijn, dat die aan de drugs verslaafd zijn.
Die jongen die blowde veel.

Dus als ik dat zo lees van die jongen in de vragenrubriek, lijkt het me ook niet handig als hij nu gaat werken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 14:36

naamloos schreef:Er is best wel veel blabla op dat gebied (geweest?) denk ik, maar er zijn ook betrouwbare mensen die nuchter genoeg zijn om niet allemaal demons en duivels op de weg zien.
Ik snap alleen niet wat er 'heel gevaarlijk' is als iemand zich vergist en een demon bij iemand wegstuurt die er niet is. Dokters en Psychiaters zitten er ook wel eens naast.
Bij de personen waar ik het over had werd tevoren duidelijk uitgelegd wat gebondenheid is, maar ook dat het toch psychisch zou kunnen zijn. Of een combinatie van.


Ehm.... Kan je dat echt niet bedenken?

Je hebt een demoon. We gaan hem uitdrijven. Hm... de problemen zijn niet over... dan zit hij er blijkbaar nog. En dan later: of misschien was het toch wat anders dan. Leuk, daar wordt de "patiënt" vast een stuk rustiger van......

Of: We gaan nu de demoon uitdrijven.... mocht dat niet lukken, dan zou het ook nog gewoon psychisch kunnen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 15:07

Marnix schreef:Ehm.... Kan je dat echt niet bedenken?

Je hebt een demoon. We gaan hem uitdrijven. Hm... de problemen zijn niet over... dan zit hij er blijkbaar nog. En dan later: of misschien was het toch wat anders dan. Leuk, daar wordt de "patiënt" vast een stuk rustiger van......

Of: We gaan nu de demoon uitdrijven.... mocht dat niet lukken, dan zou het ook nog gewoon psychisch kunnen zijn.
Van wat ik ervan weet werkt het natuurlijk niet zo hé! En lekker in hun vel zitten die mensen toch al niet.
Natuurlijk zeg je niet plompverloren 'je hebt een demoon' want zoiets weet je meestal niet op het eerste gezicht.
De mensen gaan zelf naar iemand toe die in het bevrijdingspastoraat zit, en dan gaan er eerst gesprek(ken) aan vooraf.
En omdat ze zelf komen is de gedachte van een (eventuele) demon helemaal niet nieuw voor hen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten