Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dummy » 19 jun 2015 11:37

Anoniem_89 schreef:Ik heb een MBO opleiding, zou wel jammer zijn als voor mij dan maar het niet mogelijk blijkt te zijn.
Ik begrijp zelf ook goed in wat voor wereld wij leven. Ik sta er zelf namelijk middenin.


Dus als ik ga preken dan moet ik in ieder geval weten hoe de wereld in elkaar zit? Blijft de boodschap van Gods Woord niet hetzelfde in wat voor wereld we ook leven?

Anoniem_89 schreef:Wat ik probeerde aan te duiden met de namen en hun daden was meer dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, wat je meegemaakt hebt. Als het maar tussen jou en God goed zit.


Wil nog niet zeggen dat je dus alle taken van een voorganger op een goede wijze kunt uitvoeren. Ik vind dit echt wel een grote versimpeling van de taak van een predikant.

Anoniem_89 schreef:Als ik zou willen preken kan ik toch mijn voorganger het kunnen laten controleren of het klopt wat ik zeg?
Ik zou niet weten waarom zoiets niet mogelijk is? Als ik dwaalleer verkondig moet dat ook gewoon gezegd worden.


Daarvoor kun je dus gewoon een studie volgen. Het is niet alleen dat het goed zit tussen God en jou, maar het lijkt me gezond dat je geschoold wordt voor een ambt als predikant. Dat komt de gemeenten alleen maar ten goede.

Anoniem_89 schreef: Alsof de GG goed bezig is, theologisch geschoold. Maar veel zaken zijn daar gewoon dwaalleer. Kun je nog zo goed geschoold zijn, ze hersenspoelen hele gemeentes en niemand die er wat van durft te zeggen.


Beetje vreemde reactie. Wil je aangeven waarom bijvoorbeeld de GG wel hersenspoelt en jouw eigen gemeente niet?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Cathy » 28 jun 2015 16:32

Dummy schreef:Dus als ik ga preken dan moet ik in ieder geval weten hoe de wereld in elkaar zit?
Jazeker, ik verwacht van een voorganger dat hij de Bijbel uitlegt en op een verstandige wijze de lijnen weet door te trekken naar het leven van nu/ alledag zodat het verschil tussen zondag en de rest van de week niet zo groot wordt. Dan is het van belang dat hij weet wat er in de wereld leeft; wat de mensen van nu bezighoudt. Dat hij eventueel inspeelt op de actualiteit.
Blijft de boodschap van Gods Woord niet hetzelfde in wat voor wereld we ook leven?
Wat versta jij precies onder de 'boodschap van Gods Woord?
Dies schreef:Ik hoor alleen dominees die minstens zes jaar universiteit hebben genoten. En dan kan het ook nog erg tegenvallen. Waarschijnlijk omdat men het kerkvolk niet zo hoog aanslaat.
Dat is best jammer ja, dan krijg je van die 'zondagschool voor gevorderden' preken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Dummy » 29 jun 2015 04:56

Cathy schreef:Jazeker, ik verwacht van een voorganger dat hij de Bijbel uitlegt en op een verstandige wijze de lijnen weet door te trekken naar het leven van nu/ alledag zodat het verschil tussen zondag en de rest van de week niet zo groot wordt. Dan is het van belang dat hij weet wat er in de wereld leeft; wat de mensen van nu bezighoudt. Dat hij eventueel inspeelt op de actualiteit.


Haha, oh, vatte jij hem zo op. Ik doelde niet zozeer daarop, maar op het punt dat ik vind dat Gods Woord niet aangepast hoeft te worden aan wat voor tijd dan ook.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2015 08:39

Sorry Dummy, mijn reacties zijn tot twee keer toe verwijderd. Ik hield het gewoon netjes..

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Boerin » 29 jun 2015 19:12

Most Christians would like to send their recruits to Bible college for five years. I would rather send them to Hell for five minutes ! That would do more than anything else to prepare them for a lifetime of compassionate ministry ! "
William Booth : Founder of the Salvation Army via Jonathan Conrathe
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor elbert » 30 jun 2015 07:28

@Boerin: gelukkig maar dat de Heere ons niet eerst 5 minuten naar de hel stuurt om ons dienstbaar te laten zijn. Ik denk dat we dan vooral uit angst God zouden dienen. Hij wil ons toerusten vanuit Zijn eigen Woord en dat hoort het onderwerp van een theologiestudie te zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2015 00:02

Wie bang is voor de hel of wat dan ook dient de volgende tekst boven het bed te hangen.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor BladeStraight » 28 aug 2015 23:21

mohamed schreef:Wie bang is voor de hel of wat dan ook dient de volgende tekst boven het bed te hangen.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)


Paulus, wetende de Schrik des Heeren, bewoog de mensen tot het geloof. Uiteraard is liefde wel een betere grond voor geloof dan angst.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten