Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 21:35

Anoniem, heb je de roepstem ervaren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 22:03

Optimatus schreef:Anoniem, heb je de roepstem ervaren?


Om theologie te gaan studeren bedoel je?
Leg even wat duidelijker uit (:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 22:20

Ik bedoel het anders.

Merk een roeping tot het ambt van predikant?
Of ben je "gewoon" geïnteresseerd in een studie theologie?

Ik heb over de roeping ook een aantal keer nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als organist minder schade aan zou richten dan als predikant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 22:33

Optimatus schreef:Ik bedoel het anders.

Merk een roeping tot het ambt van predikant?
Of ben je "gewoon" geïnteresseerd in een studie theologie?

Ik heb over de roeping ook een aantal keer nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als organist minder schade aan zou richten dan als predikant.



Oké.
Nee ik merk geen roeping, ik geloof niet dat het Gods wil is.
Vroeger wilde ik dat altijd wel. Zonder theologie, want ik geloof dat als God iemand roept dat daar niet per se hele opleidingen aan verbonden hoeven te zitten. En dan heb ik het niet alleen over theologie.

Ik heb nu wel gemerkt dat ik mijn medemens mag dienen in een buurtcentrum waar veel mensen zitten met een psychische achtergrond.
Daar vertel ik zo nu en dan wat God voor mij gedaan heeft, zonder er TE ver op in te gaan dat het ze gaat irriteren.
Het liefst geef ik een getuigenis, maar daar is het te vroeg voor, ik werk er pas 4 dagen.
Met een collega die ik net 2 dagen ken en nu helaas tot september op vakantie is heb ik ook iets over Hem mogen vertellen, hoe bijzonder ik dat ervaar.
Na de vakantie komt ze een keer eten samen met d'r vriend.
Ik vind het lastig om haar via facebook een bericht te sturen, het liefst vraag ik of ze een keer wilt bidden samen met mij en m'n vrouw.
Ik heb zo'n gevoel dat elke seconde telt.
De mensen waar ik werk zijn een beetje het uitschot van de stad. Ze hebben alleen elkaar.
Vind ik heel moeilijk om te zien. Ik hoop dat ik ze volgende week wat meer over Jezus mag vertellen.
Daarbij hoop ik ook dat ik ze mee kan nemen naar de kerk, want ik merk dat zij Jezus nodig hebben.

Vroeger schaamde ik me om van Jezus te getuigen.
Vanmiddag kwam ik een broeder van de kerk tegen, hij had het moeilijk.
Spontaan heb ik voor hem mogen bidden midden in het drukke winkelcentrum.
Is niet van mezelf, Jezus geeft mij daar de vrijmoedigheid toe.
Dankzij Hem kan ik het.

Waarom zou je niet kijken of je je roeping kunt volgen.
Waarom zou je schade aanrichten?
Als God eenmaal begonnen is om in iemand te werken, dan zal Hij ervoor zorgen dat het goed komt.
Vergeet niet dat Hij ook nog achter je staat om je te helpen en je kracht te geven.
Streef naar de hoogste gave zegt Paulus.
Wij zijn gauw geneigd om onszelf niet geschikt voor iets te achten, maar God kan mensenlevens veranderen. Ik wil je aansporen om Jezus te vragen of Hij je daar echt hebben wilt.

Ik zal voor je bidden dat je Gods stem mag verstaan, al zou je geen predikant worden, God heeft een plan met ieders leven, als je je er maar naar uitstrekt. :)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 23:06

Anoniem, ik zou een prima leraar, maar een hopeloze herder zijn. Als organist draag ik m'n steentje bij aan de gemeenten waarin ik speel (dat zijn er vier).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 23:13

Optimatus schreef:Anoniem, ik zou een prima leraar, maar een hopeloze herder zijn. Als organist draag ik m'n steentje bij aan de gemeenten waarin ik speel (dat zijn er vier).


Als God het wilt dan zorgt hij er ook voor dat je een goed herder zult zijn.
Misschien is een leraar op zich ook genoeg.
Alleen binnen de refo-kerken zijn er weinig gastsprekers, da's wel weer jammer.

Weet je, je hoeft enkel te vertrouwen op Hem, Hij heeft zijn Geest toch geschonken?
Als jij Jezus steeds maar weer voor ogen zult houden dan zal de Heilige Geest door je heen spreken zodat mensen aangeraakt worden. Want wij kunnen niet mensen overtuigen, maar Zijn Geest moet dat doen. Jij plant het zaadje en de rest moet je aan Hem overlaten.
Ik ben ook maar iemand met een opleiding op niveau 2.
Bijna het laagste... Maar God maakte mij bereid om Zijn liefde uit te dragen naar mensen die op mijn pad komen. Vergeet nooit dat God alles kan en Hij door je heen wilt/kan werken.


Dat je je steentje bijdraagt als organist las ik in een ander topic ja.
Bijzonder dat je zo je kunt aanpassen als het gaat om snelheid, toon of wat gebruikelijk is binnen een bepaalde gemeente en de rest allemaal. :D
Doe je netjes! =D>

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2014 21:39

Dank voor je vriendelijke woorden.

Ik ben er van overtuigd dat ik m'n plekkie mag weten ofwel naast mijn vrouw in de kerk of achter het orgel. En ik heb er veel plezier in, de gemeenten zijn er blij mee - en bovenal is het heerlijk om God te loven met muziek.

Maar terug naar de theologie. Heb je serieuze plannen om er mee te beginnen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 22:34

Optimatus schreef:Dank voor je vriendelijke woorden.

Ik ben er van overtuigd dat ik m'n plekkie mag weten ofwel naast mijn vrouw in de kerk of achter het orgel. En ik heb er veel plezier in, de gemeenten zijn er blij mee - en bovenal is het heerlijk om God te loven met muziek.

Maar terug naar de theologie. Heb je serieuze plannen om er mee te beginnen?


Nee, ik begin daar niet aan.

Ik heb gemerkt dat ik liever spontaan als ik op straat of op de markt loop iemand wil aanspreken, wat kletsen en dan over het geloof beginnen als die mogelijkheid zich voordoet.
Ben zelf nog maar 25, dus ik hoop dat het bij jongeren mogelijk is.

Of op het werk bij het buurthuis hier vlakbij.
Al zijn de meesten daar al over de 40.

Ik zal hier nog naar toe moeten groeien, maar ik heb gemerkt dat God mij de woorden ingeeft.
Vroeger zou ik er niet gauw over beginnen.
Ik geloof dat Jezus al een werk begonnen is in het leven van mijn collega.
Het bijzondere is dat ik haar pas 2 dagen ken.
Helaas is ze nu tot september op vakantie.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2014 23:07

Ook een goede methode.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 23:22

Optimatus schreef:Ook een goede methode.


Ja zo zie ik het zelf eigenlijk wel.
Ik kan wel in een kerk proberen terecht te komen.
Nu zit ik in de maatschappij i.p.v. te spreken voor mensen die toch al geloven.

Er staat geschreven dat we de wereld in moeten trekken en zullen getuigen tot aan het uiterste van de aarde :)
Nou hier heeft God mij geplaatst (:

mohamed

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mohamed » 09 aug 2014 23:23

De drang om te evangeliseren is vaak het grootst bij mensen die vrij recent bekeerd zijn. Deze mensen zijn vaak zo gepassioneerd dat ze overdonderend kunnen zijn. Wees je er van bewust dat deze passie bij jou ook tijd nodig had om te groeien, dus bewater de planten niet te veel voordat ze overvoed geraken.

Nu zeg je dat je getuigen wilt, maar dat impliceert dat je er bij was. Alvorens iemand kan getuigen moet hij gezien hebben waarvan hij getuigt.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 aug 2014 20:01

Ik heb het al een hele tijd willen doen.
Al een aantal jaren.
Nu merk ik dat ik er meer klaar voor ben :)

Bedankt voor je goede zorgen i.g.g.

Alleen getuigen wij toch van Hem?
Staat zo in de bijbel :wink:

mohamed

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2014 21:45

Degenen over wie dat geschreven staat waren erbij en hadden Jezus gezien, dat is de definitie van - en waarom zij konden getuigen. Laat ik het wat cru stellen: met jouw getuigenis overtuig je geen kritisch mens, simpelweg omdat je er niet bij was.

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 aug 2014 21:53

mohamed schreef:Degenen over wie dat geschreven staat waren erbij en hadden Jezus gezien, dat is de definitie van - en waarom zij konden getuigen. Laat ik het wat cru stellen: met jouw getuigenis overtuig je geen kritisch mens, simpelweg omdat je er niet bij was.


Oh hoe verklaar je de volgende tekst;
Handelingen 1
8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

mohamed

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2014 23:05

Dat gaat ook over de apostelen die Jezus hadden gezien en bij hem in de leer waren geweest, of dacht je dat het over jou ging?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten