Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 17 jun 2015 10:44

Anoniem_89 schreef:Slechts 1 van de 15 toegelaten bij het curatorium van de GG?
Hoe zat het met de 70 leerlingen die Jezus uitgezonden had? Was daar ook sprake van zo'n soort selectie? ](*,)

Volgens mij gaat de vergelijking niet op. Jezus koos zelf zijn leerlingen (discipelen) terwijl andere rabbi's niet zelf dat initiatief namen. Normaal vroeg iemand aan een rabbi of hij hem mocht navolgen. (vgl: "niet gij hebt mij maar ik heb u uitgekozen!" - Joh 15:16)
Zo koos Jezus een kleine kring van twaalf discipelen. En er was dus een grotere kring van 70 of 72 discipelen. Dat was over het gehele volk genomen helemaal niet zo veel.

Als je de manier waarop men in de diverse kerken dominee kan worden hiermee gaat vergelijken, als dat een reële vergelijking zou zijn die door de exegetische beugel kan, dan klopt de methode van de GKV, NGK ,HHK en de PKN ook niet. Daar hebben vissers en landbouwers namelijk helemaal geen schijn van kans om dominee te worden. Hooguit ouderling of diaken, maar dan moet je ook nog eens lid zijn van een gemeente waar men niet alleen de gelikte zakenmensen of de intelligentia of wat daar voor doorgaat uitverkiest. Want dat komt ook voor!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2015 10:50

Anoniem_89 schreef:Omdat het gewoon zeer triest te noemen is de wijze waarop een dominee gekozen wordt.
Laat staan het feit dat je eerst geschoold moet zijn voor je preken mag, stel je voor dat je dat een keer achterwege laat :roll:

Naar mijn mening is het een grote poppenkast eigenlijk.

Stel je eerst eens op de hoogte, oftewel, verdiep je er eerst eens in.
Dit is geroep vanaf de zijlijn.
Zoals jij het stelt, zou iedereen op een kansel mogen klimmen?
Nou je ziet wat er alleen al op een forum gebeurt, met al die meningen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2015 10:54

Dies schreef:
Als je de manier waarop men in de diverse kerken dominee kan worden hiermee gaat vergelijken, als dat een reële vergelijking zou zijn die door de exegetische beugel kan, dan klopt de methode van de GKV, NGK ,HHK en de PKN ook niet. Daar hebben vissers en landbouwers namelijk helemaal geen schijn van kans om dominee te worden. Hooguit ouderling of diaken, maar dan moet je ook nog eens lid zijn van een gemeente waar men niet alleen de gelikte zakenmensen of de intelligentia of wat daar voor doorgaat uitverkiest. Want dat komt ook voor!

Een predikant moet kennis hebben van het Grieks en Hebreeuws bijvoorbeeld.
Bij preken die een spade dieper steken, kun je horen dat de predikant een hogere opleiding heeft genoten.
Er zijn echt wel predikanten die via een andere weg mogen preken, de zgn. Artikel 8 predikanten.
Deze kunnen zonder VWO door. Dat zijn predikanten met een bijzondere roeping, die zij Bijbels kunnen onderbouwen en zij die singuliere gaven hebben.
Met heel veel respect voor de landbouwer en visser - ik heb heel veel bijzondere verhalen gehoord van hen, gaat soms dieper dan menig preek! - maar een paar maal per zondag een kerkdienst vullen EN de zorg op je nemen voor de gemeenteleden met al hun behoeftes, is iets ingewikkelder.
Maar het is echt niet zo dat een dominee een slim VWO jongetje moet zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 17 jun 2015 11:21

Chaya schreef:Een predikant moet kennis hebben van het Grieks en Hebreeuws bijvoorbeeld.

Het gaat mij om de manier van vergelijken. In het oude Israël was het heel normaal dat een jongen van tien jaar de hele Thorah uit zijn hoofd kende. Ga daar maar eens aan staan: Genesis - Exodus - Leviticus - Numeri en Deuteronomium! Dus niet alleen degenen die later rabbi wilden worden maar alle gewone schooljongens van tien. Ons gezapige en geestelijk afhankelijke christendom valt helemaal niet te vergelijken met de situatie in de tijd van Jezus en Zijn discipelen.

Chaya schreef:Bij preken die een spade dieper steken, kun je horen dat de predikant een hogere opleiding heeft genoten.

Ik hoor alleen dominees die minstens zes jaar universtiteit hebben genoten. En dan kan het ook nog erg tegenvallen. Waarschijnlijk omdat men het kerkvolk niet zo hoog aanslaat.

Chaya schreef:Er zijn echt wel predikanten die via een andere weg mogen preken, de zgn. Artikel 8 predikanten. Deze kunnen zonder VWO door. Dat zijn predikanten met een bijzondere roeping, die zij Bijbels kunnen onderbouwen en zij die singuliere gaven hebben.

Voor zover ik weet kan dat in de CGK en misschien ook wel in de GKV en de NGK. In de PKN en de HHK heb je een groep predikanten die via een achterdeur dominee zijn geworden: de voormalige "eerwaarde heren", maar die heren waren niet per definitie te vergelijken met wat de DKO met artikel 8 beoogde.

Chaya schreef:Met heel veel respect voor de landbouwer en visser - ik heb heel veel bijzondere verhalen gehoord van hen, gaat soms dieper dan menig preek! - maar een paar maal per zondag een kerkdienst vullen EN de zorg op je nemen voor de gemeenteleden met al hun behoeftes, is iets ingewikkelder.

In dat verband had ik het dus over ouderlingen en diakenen. Ik zie niet in dat een ouderling die in het dagelijks leven een managersfunctie heeft het er beter zal af brengen in de zielzorg dan iemand die in de plantsoenendienst werkt en zijn bijbel goed kent. Ik ken geen één hoogopgeleide ambtsdrager die de bijbel op een beetje behoorlijke manier kent. En qua psychologie kunnen dat ook behoorlijke lomperikken zijn.

Chaya schreef:Maar het is echt niet zo dat een dominee een slim VWO jongetje moet zijn.

Dat hangt er dus vanaf van wat voor kerk je lid bent.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jun 2015 17:04

Dan moet men maar openheid van zaken geven, niet achter gesloten deuren maar wat beslissen. Wat maakt het uit of iemand wel of geen theologische achtergrond heeft? Zou dat betekenen dat we dan zondig bezig zijn? Wat is er mis met een preek van iemand die ook nog midden in de samenleving staat, iemand die gewoon een baan heeft, gewoon een simpel figuur als ik bijvoorbeeld. Ik zie er geen problemen in. Volgens de bijbel is onze kennis nu nog beperkt. Als wij Jezus in ons hart hebben aangenomen zijn wij al discipelen van Hem, ik zie dan ook niet het probleem om een keer voor te gaan. Waarom zou ik overal en alles kennis van moeten hebben, waarom zou ik alles moeten kunnen verklaren, ik ben ook maar een mens. Wees blij dat wij zo zijn, wij zijn God niet. Zou ik als simpele figuur niet kunnen preken? Zijn we niet allemaal zondig zoals Judas een verrader was, Petrus een leugenaar, een oplichter (ambtenaar) zoals Zacheüs? Hielp Rachab de hoer niet de spionnen die door Jozua gestuurd waren? Zij hing een rood koord aan haar woning.

Waar ik heen wil is dat wij gewoon simpele mensen zijn, als wij het Woord te harte nemen en de Heilige Geest door ons laten werken, dan zie ik geen probleem in het voorgaan.
Toets alles (desnoods bij de leiding van de kerk of een preek wel klopt, als zij geen onwaarheden of tegenstrijdigheden tegenkomen zie ik er geen probleem in).

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jun 2015 17:17

Dies schreef:Volgens mij gaat de vergelijking niet op. Jezus koos zelf zijn leerlingen (discipelen) terwijl andere rabbi's niet zelf dat initiatief namen. Normaal vroeg iemand aan een rabbi of hij hem mocht navolgen. (vgl: "niet gij hebt mij maar ik heb u uitgekozen!" - Joh 15:16)


Mat. 28: 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Wij moeten dus op weg gaan en alle volken tot Zijn leerlingen maken, aangezien nog niet iedereen gelooft ga ik er ook vanuit dat het voor ons bedoeld is.
Want Jezus geeft ook de belofte dat Hij met ons zal zijn tot het einde van de wereld.
Of moet je ook eerst gestudeerd hebben voordat je mag evangeliseren? Ik geloof zelf dat de Heilige Geest mensen hun hart moet aanraken. Anders zijn het alleen maar loze woorden.

1 Johannes 2:6 (staat ook in mijn onderschrift);
Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.

Matheus 10 is ook wel een boeiende tekst..

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 17 jun 2015 18:46

Anoniem_89 schreef:Dan moet men maar openheid van zaken geven, niet achter gesloten deuren maar wat beslissen.

Ik ben geen bewonderaar van het curatorium-systeem van de beide GG's. Maar dat het achter gesloten deuren plaatsvindt lijkt me wel zo wenselijk want het is ook nog eens behoorlijk privacy wat die mannen daar allemaal moeten komen vertellen.

Anoniem_89 schreef:Wat maakt het uit of iemand wel of geen theologische achtergrond heeft? Zou dat betekenen dat we dan zondig bezig zijn? Wat is er mis met een preek van iemand die ook nog midden in de samenleving staat, iemand die gewoon een baan heeft, gewoon een simpel figuur als ik bijvoorbeeld. Ik zie er geen problemen in. Volgens de bijbel is onze kennis nu nog beperkt. Als wij Jezus in ons hart hebben aangenomen zijn wij al discipelen van Hem, ik zie dan ook niet het probleem om een keer voor te gaan. Waarom zou ik overal en alles kennis van moeten hebben, waarom zou ik alles moeten kunnen verklaren, ik ben ook maar een mens. Wees blij dat wij zo zijn, wij zijn God niet. Zou ik als simpele figuur niet kunnen preken?

Nou ja zeg! Het maakt een behoorlijk groot verschil. Je kan niet zomaar iedereen loslaten op de gemeente. Een behoorlijke bijbelse en theologische ondergrond lijkt me toch wel het minste waar zo iemand aan moet voldoen. En hij moet kunnen begrijpen in wat voor wereld we leven. Dat vereist een behoorlijke psychologische en filosofische ondergrond.

Anoniem_89 schreef:Zijn we niet allemaal zondig zoals Judas een verrader was, Petrus een leugenaar, een oplichter (ambtenaar) zoals Zacheüs? Hielp Rachab de hoer niet de spionnen die door Jozua gestuurd waren? Zij hing een rood koord aan haar woning.

Het is typisch reformatorisch om iedereen op die manier gelijk te schakelen. Alsof er geen verschillen bestaan tussen mensen, ook tussen gelovige mensen. Ook de bijbel maakt onderscheid tussen rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Dus niet dat quasi vrome gedoe van 'we zijn allemaal zondaren'.

Anoniem_89 schreef:Waar ik heen wil is dat wij gewoon simpele mensen zijn, als wij het Woord te harte nemen en de Heilige Geest door ons laten werken, dan zie ik geen probleem in het voorgaan.
Toets alles (desnoods bij de leiding van de kerk of een preek wel klopt, als zij geen onwaarheden of tegenstrijdigheden tegenkomen zie ik er geen probleem in).

Tsja, Ik sta niet in voor het resultaat bij iedereen die de pretentie heeft dat de Heilige Geest door hem heen werkt. Overigens wordt de Heilige Geest niet zelden verward met de tijdgeest.

Anoniem_89 schreef:Mat. 28: 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Wij moeten dus op weg gaan en alle volken tot Zijn leerlingen maken, aangezien nog niet iedereen gelooft ga ik er ook vanuit dat het voor ons bedoeld is.
Want Jezus geeft ook de belofte dat Hij met ons zal zijn tot het einde van de wereld.
Of moet je ook eerst gestudeerd hebben voordat je mag evangeliseren? Ik geloof zelf dat de Heilige Geest mensen hun hart moet aanraken. Anders zijn het alleen maar loze woorden.

Dat is nu typisch zo'n tekst waar christenen mee aan de haal kunnen slaan. Laten we eerst maar nuchter vast stellen dat Jezus die woorden niet tegen ons sprak maar tegen zijn discipelen. Jezus gaf zijn discipelen opdracht en zodoende werden zij de twaalf apostelen.
Daar komt bij dat de twaalf discipelen een stevige opleiding hadden genoten. Allereerst wat iedere joodse jongen in zijn opvoeding meekreeg. Dat hield in dat je ruimschoots voor je twintigste de hele bijbel uit je hoofd had geleerd. En dan nog eens een driejarige harde leerschool door het onderwijs van Jezus. Ga er maar aan staan. Daar kan geen theologische opleiding tegenop.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jun 2015 21:54

Ik heb zoveel preken gehoord waar men niet iets van theologie gestudeerd heeft. Preken waren gewoon zeer goed te noemen.
Als ik eerlijk moet zijn, vaak nog beter. En dan wil ik niet theologie afkraken, want er valt ook een boel zinnigs over te zeggen, maar het zou geen 'must' moeten zijn. Ik heb een MBO opleiding, zou wel jammer zijn als voor mij dan maar het niet mogelijk blijkt te zijn.
Ik begrijp zelf ook goed in wat voor wereld wij leven. Ik sta er zelf namelijk middenin.

Wat ik probeerde aan te duiden met de namen en hun daden was meer dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, wat je meegemaakt hebt. Als het maar tussen jou en God goed zit.

Als ik zou willen preken kan ik toch mijn voorganger het kunnen laten controleren of het klopt wat ik zeg?
Ik zou niet weten waarom zoiets niet mogelijk is? Als ik dwaalleer verkondig moet dat ook gewoon gezegd worden. Alsof de GG goed bezig is, theologisch geschoold. Maar veel zaken zijn daar gewoon dwaalleer. Kun je nog zo goed geschoold zijn, ze hersenspoelen hele gemeentes en niemand die er wat van durft te zeggen.
Ja en dit geldt ook voor veel pinkstergemeentes waar men zegt dat 'je de gezalfde van de Heer niet moet aanraken'.
Als ik in zo'n gemeente zou zitten, zou ik er wél wat van gezegd hebben.

Als Jezus tegen zijn discipelen spreekt dan ben ik er dus geen? Ik dacht dat wij ook discipelen van Hem waren, geloof ik nog steeds overigens, want ik wil net zoals in 1 Joh 2:5 staat ook in Jezus zijn voetsporen treden, mijn vrouw is genezen, ik hoor verhalen van genezen mensen om mij heen, ik hoor verhalen van mensen die een nieuw hart, nieuwe kracht hebben ontvangen, nadat hen de handen is opgelegd. Ik hoorde vanavond nog een verhaal van een gebedsgroepje dat ze voor iemand hadden gebeden en drie mensen die elkaar niet kenden hetzelfde beeld kregen.
Zelfs mijn eigen vrouw is genezen door het gebed van een simpel iemand die een eigen timmerbedrijfje heeft.

Je bent gemeente met elkaar, niet dat er één persoon preekt voor een gemeente van ik noem maar 500-1000 mensen. Dan heb je ook helemaal niks meer aan de gaven van de Geest.

1 Kor 12:
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.


Heel 1 Kor 12 is wel een mooie toepasselijke tekst..

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 18 jun 2015 06:39

Anoniem_89 schreef:Omdat het gewoon zeer triest te noemen is de wijze waarop een dominee gekozen wordt.
Laat staan het feit dat je eerst geschoold moet zijn voor je preken mag, stel je voor dat je dat een keer achterwege laat :roll:

Naar mijn mening is het een grote poppenkast eigenlijk.


Weinig interessant ; 1) je bent geen lid van deze kerk dus heb je er niets mee te maken 2) heb je absoluut geen kennis van zaken over deze kerk. ](*,)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 18 jun 2015 09:13

Het gaat er hierbij om, het verstaan van Gods stem.

Mijn schapen luisteren naar Mijn stem; Ik ken ze en zij volgen Mij. (Johannes 10:27)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 18 jun 2015 09:21

Anoniem_89 schreef:Alsof de GG goed bezig is, theologisch geschoold. Maar veel zaken zijn daar gewoon dwaalleer. Kun je nog zo goed geschoold zijn, ze hersenspoelen hele gemeentes en niemand die er wat van durft te zeggen.


Wat een rare uitspraak. Ik heb geen dwaalleer gehoord in de GG en ik heb er onder heel wat preken en predikers gezeten. Kom eens met concrete voorbeelden?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 18 jun 2015 19:39

Anoniem_89 schreef:Ik heb zoveel preken gehoord waar men niet iets van theologie gestudeerd heeft. Preken waren gewoon zeer goed te noemen.
Als ik eerlijk moet zijn, vaak nog beter. En dan wil ik niet theologie afkraken, want er valt ook een boel zinnigs over te zeggen, maar het zou geen 'must' moeten zijn. Ik heb een MBO opleiding, zou wel jammer zijn als voor mij dan maar het niet mogelijk blijkt te zijn.
Ik begrijp zelf ook goed in wat voor wereld wij leven. Ik sta er zelf namelijk middenin.

Het is inderdaad de vraag of een universitaire opleiding norm moet zijn. De praktijk wijst uit dat een universitaire opleiding niet per definitie kwaliteit oplevert. Dat neemt niet weg dat studie heel belangrijk is.

Anoniem_89 schreef:Als ik zou willen preken kan ik toch mijn voorganger het kunnen laten controleren of het klopt wat ik zeg?
Ik zou niet weten waarom zoiets niet mogelijk is? Als ik dwaalleer verkondig moet dat ook gewoon gezegd worden. Alsof de GG goed bezig is, theologisch geschoold. Maar veel zaken zijn daar gewoon dwaalleer. Kun je nog zo goed geschoold zijn, ze hersenspoelen hele gemeentes en niemand die er wat van durft te zeggen.
Ja en dit geldt ook voor veel pinkstergemeentes waar men zegt dat 'je de gezalfde van de Heer niet moet aanraken'.
Als ik in zo'n gemeente zou zitten, zou ik er wél wat van gezegd hebben.

Wat iemand al of niet dwaalleer noemt is natuurlijk sterk afhankelijk van de eigen opvattingen. Er zijn nu eenmaal verschillende theologieën die elkaar uitsluiten.

Anoniem_89 schreef:Als Jezus tegen zijn discipelen spreekt dan ben ik er dus geen? Ik dacht dat wij ook discipelen van Hem waren, geloof ik nog steeds overigens, want ik wil net zoals in 1 Joh 2:5 staat ook in Jezus zijn voetsporen treden, mijn vrouw is genezen, ik hoor verhalen van genezen mensen om mij heen, ik hoor verhalen van mensen die een nieuw hart, nieuwe kracht hebben ontvangen, nadat hen de handen is opgelegd.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat je niet zomaar een Bijbeltekst die tweeduizend jaar geleden in een bepaalde context is geschreven, kan toepassen op de huidige situatie. Je mag jezelf natuurlijk best een discipel noemen maar je hebt daarmee niet dezelfde opdracht als de twaalf apostelen van Jezus. Geen enkele christen kan zo'n pretentie waarmaken. Als je op die manier teksten gaat toepassen kan dat aanleiding zijn tot ernstige zelfoverschatting.

Anoniem_89 schreef:Ik hoorde vanavond nog een verhaal van een gebedsgroepje dat ze voor iemand hadden gebeden en drie mensen die elkaar niet kenden hetzelfde beeld kregen.
Zelfs mijn eigen vrouw is genezen door het gebed van een simpel iemand die een eigen timmerbedrijfje heeft.

Je zal mij niet horen beweren dat God geen wonderen meer doet. Maar dat hoeft toch niet persé tijdens de kerkdienst gebeuren?

Anoniem_89 schreef:Je bent gemeente met elkaar, niet dat er één persoon preekt voor een gemeente van ik noem maar 500-1000 mensen. Dan heb je ook helemaal niks meer aan de gaven van de Geest.

Ik heb er geen probleem mee dat één persoon preekt. Als het maar ergens op slaat wat ie zegt. Wat is eigenlijk jouw definitie van het begrip "gaven van de Geest"? Er wordt namelijk nogal wat onder gerangschikt wat er volgens mij niets mee te maken heeft. Je kan toch niet elke bezigheid in de kerk onder de geestesgaven rekenen? En wat de één voor een wijs woord houdt kan de ander wel weer de ergste onzin noemen die mogelijk is. Daar heb ik tenminste wel voorbeelden van in mijn eigen kerk. Ooit werd een dominee beroepen in mijn gemeente waarvan de beroepingscommissie overtuigd was dat de Heilige Geest het zo had bestuurd. Later bleek dat die beslissing een grote miskleun was.
Laatst gewijzigd door Dies op 18 jun 2015 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 jun 2015 22:35

Studie is inderdaad belangrijk, maar om dan een hele selectieprocedure er voor te laten zijn gaat mijn inziens te ver.
Al zou ik niet geroepen zijn tot voorganger. Dan zou ik nog wel een goede preek kunnen houden.
Pastoraat/oudsten kunnen heel goed een dominee/voorganger ondersteunen.


Je hebt gelijk dat het lastig aan te geven is wanneer iemand dwaalleer aan het verkondigen is. Maar een voorbeeld als ik sommige Amerikaanse sprekers zie die zeggen dat als je maar genoeg geld geeft, God je het veelvoudige terug zal geven. Dat slaat dus ook nergens op.
Vandaar dat in Afrika heel veel armoede is, ook onder de christenen.
Dat noem ik dus dwaalleer. Een pinkster voorganger zei eens dat wie niet voor hem is, dan is diegene ook tegen God.
Toch makkelijk aan te tonen dat zo iemand zo iemand niet serieus genomen kan worden. Natuurlijk is fouten maken menselijk, als het maar bij een enkele keer blijft en men de fout inziet.


Als de discipelen zijn kan ik niet nee, maar het evangelie brengen, voor zieken bidden, profeteren enz zie ik nog wel als een opdracht.
En natuurlijk hoeven er niet per se wonderen te gebeuren in een kerkdienst. Het is wel belangrijk dat er eventueel meerdere mensen zijn die op de achtergrond meebidden bij bv. gebed voor een zieke, er is ook nog een geestelijke wereld.
1 Petrus 5:
8 Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi.
Dat is iets wat veel christenen nog wel eens vergeten.


Geestelijke gaven, gewoon zoals in de bijbel geschreven staat. Als het voor de één een wijs woord is en de ander er niets mee kan zou ik blij zijn voor de ander en kijken of het klopt wat diegene zegt wat voor woord of beeld hij/zij doorkrijgt.

Wel jammer dat bij je in de gemeente een dominee beroepen werd, dat men zo overtuigd was dat de Heilige Geest het op hun hart gaf en dat ze teleurgesteld waren. Daarom is het ook belangrijk om scherp te zijn en niet in emotie iets uit onszelf te denken, dan raken we alleen maar teleurgesteld en zijn we geneigd God te vragen 'waarom'. Terwijl we uit onszelf hadden verwacht dat iets zou lukken.
Heb ik zelf ook wel een paar keer ervaren.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 jun 2015 10:17

Oké ik geef toe dat ik fout zit. Alleen de toon die je aanslaat lijkt wat minder.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 19 jun 2015 11:06

Anoniem_89 schreef:Maar een voorbeeld als ik sommige Amerikaanse sprekers zie die zeggen dat als je maar genoeg geld geeft, God je het veelvoudige terug zal geven. Dat slaat dus ook nergens op.
Vandaar dat in Afrika heel veel armoede is, ook onder de christenen.


Dat is de reden van de armoede in Afrika ?
Beetje kort door de bocht wellicht ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten