Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 apr 2014 00:25

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.

Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?

Ik kan de theologische studie niet volgen, want mijn niveau is daar 'te laag' voor.
Betekent dit dat ik dan geen voorganger kan worden?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Rozijn » 01 apr 2014 07:25

Binnen de Ger.Gem. (voor de toelating, zie de vragenrubriek) sluit je opleiding aan bij jouw eigen niveau. Er zijn predikanten die daarvoor accountant waren, of tandarts, maar ook predikanten die vroeger boer waren.

Ooit las ik een verhaal van iemand die op het speciaal onderwijs was begonnen, maar die gaandeweg zijn leven de capaciteiten kreeg om door te "klimmen" naar een universitaire opleiding! Dat was in een ander kerkverband.

Als de Heere roept, zal Hij ook de weg banen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor schelpje3 » 01 apr 2014 14:47

Er bestaat soms een mogelijkheid tot een uitzondering, de zgn Artikel 8 predikant.
HIER is een link naar Kerkrecht

En er een biddende zaak van maken!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 18:15

Volgens mijn mag je als mbo'er best een hbo-opleiding gaan doen toch? Kan me wel voorstellen dat je dan eerst dingen moet gaan leren die je nog niet hebt gehad (Grieks onder andere?)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor ben db bd » 01 apr 2014 22:53

ik zeg het uiterst voorzichtig hoor: als u de dienst voor de Heere bedoelt, zou u dan niet liever van-God-geleerd willen zijn dan over-God-geleerd?

niet dat die twee elkander uitsluiten, doch wel menigmaal tegenwerken.

aan van-God-geleerd houdt je geen titel over, maar wellicht ooit wel een kroon.

mohamed

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2014 23:19

ben db bd schreef:aan van-God-geleerd houdt je geen titel over, maar wellicht ooit wel een kroon.

Mooi gezegd!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 09:35

ben db bd schreef:ik zeg het uiterst voorzichtig hoor: als u de dienst voor de Heere bedoelt, zou u dan niet liever van-God-geleerd willen zijn dan over-God-geleerd?

niet dat die twee elkander uitsluiten, doch wel menigmaal tegenwerken.

aan van-God-geleerd houdt je geen titel over, maar wellicht ooit wel een kroon.

Toch lijkt het me een gevaarlijke zaak als iemand een kerkgemeenschap "leert" zonder dat zo iemand de grondtalen van de Bijbel kan lezen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Pcrtje » 02 apr 2014 10:23

Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.
Over het algemeen is de regel dat zo iemand een universitaire studie theologie volgt en daarna(ast) een predikantsopleiding. Zo is het mijns inziens in ieder geval voor de HHK, PKN, CGK, NGK en GKV. Voor de GG, GGiN, GGiN(bv), OGGiN, OGGiN(bv) en DGK geldt het studeren bij een predikant thuis. Dat is formeel gezien niet van universitair niveau, maar ga er maar vanuit dat het flink pittig is en zeker vergelijkbaar is (qua niveau dan) ben een universitaire opleiding.

Het is een goede zaak dat niet iedereen een worp naar het predikantschap kan doen maar dat daar speciale eisen voor worden gesteld, zoals een universitaire opleiding.

Anoniem_89 schreef:Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?
Dan kun je bij een evangelische gemeente vast terecht. :) Je kunt het ook proberen bij een heel behoudend kerkgenootschap, maar sowieso wordt 99% van de aanvragen tot predikantschap afgewezen. Uit z'n context gerukt maar in dit geval alsnog waar: "Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitverkoren."
"Een libelle zweeft over het water..."

tcb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2012 19:50

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor tcb » 02 apr 2014 10:38

Of je niveau echt te laag is weet je door het te proberen. Er zijn er genoeg die van het vmbo komen, daarna havo doen of mbo-4, daarna een HBO studie van 4-jaar volgen of met hun HBO Propedeuse (kan je al behalen in je eerste jaar) richting de universiteit gaan. Het is zeker geen onmogelijk weg, maar ook niet even makkelijk; haalbaar is het echter wel. Ik ben zelf op het vmbo terecht gekomen, daarna havo, daarna Propedeuse, en volg nu een research master theology & religious studies. Ik zou zeggen: probeer het gewoon! Als het niveau echt te hoog is kan je altijd nog stoppen, maar met hard werken kan je een eind komen. Misschien ben je wel een zogenoemde "laatbloeier"? ;), of pas je je makkelijk aan het niveau aan.. Wie weet..

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor alexander91 » 02 apr 2014 12:56

ben db bd schreef:ik zeg het uiterst voorzichtig hoor: als u de dienst voor de Heere bedoelt, zou u dan niet liever van-God-geleerd willen zijn dan over-God-geleerd?

niet dat die twee elkander uitsluiten, doch wel menigmaal tegenwerken.

aan van-God-geleerd houdt je geen titel over, maar wellicht ooit wel een kroon.
StillAwake schreef:Toch lijkt het me een gevaarlijke zaak als iemand een kerkgemeenschap "leert" zonder dat zo iemand de grondtalen van de Bijbel kan lezen.

Inderdaad. Sterker nog: veel van wat we misschien onder "over God geleerd" zouden scharen, is eigenlijk "van God geleerd", aangezien het uit de Bijbel komt: het Woord dat God ons gegeven heeft om Zijn boodschap aan ons duidelijk te maken. Het lijkt me cruciaal om dit Woord dan in de meest oorspronkelijke versie te lezen.
Daarnaast kan iedereen wel zeggen dat zijn/haar mening van God geleerd is, maar dat is alleen maar te bewijzen met het Woord.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 apr 2014 13:40

Het is niet zo dat ik wil gaan studeren.
Ik doel meer op de tekst uit de bijbel waar in Lucas het volgende staat;

Lucas 10,2
Hij zei tegen hen: ‘De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig; vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.

Natuurlijk hoef je daar geen voorganger voor te zijn, maar het de tekst kan daar wel op slaan.

Het was meer de vraag als iemand een 'lagere' opleiding heeft gehad of het dan niet onmogelijk zou zijn voor iemand van mijn niveau om voorganger/predikant te worden in een geref. gemeente.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Rozijn » 02 apr 2014 18:04

Binnen de Ger.Gem. dus niet.

Over de talenkennis van voorgangers zou je een gesprek op zich kunnen voeren. Ik snap dat het wenselijk is dat iemand Hebreeuws en Grieks moet kunnen lezen. Anderzijds zullen er velen zijn die het zelf echt niet zo goed beheersen dat ze zonder handboeken de finesses van de tekst zullen begrijpen... En als je een handboek gebruikt, tja, dan wordt je door het handboek beïnvloed, en dat was toch juist de bedoeling niet? Het ging er juist om dat je zonder sturing (door een vertaling) zelf kon lezen wat er in de grondtaal staat...
Dus ik begrijp de eis, indien mogelijk vind ik het ook wenselijk, maar laten we het niet tot groot thema verheffen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 19:51

Rozijn schreef:Binnen de Ger.Gem. dus niet.

Over de talenkennis van voorgangers zou je een gesprek op zich kunnen voeren. Ik snap dat het wenselijk is dat iemand Hebreeuws en Grieks moet kunnen lezen. Anderzijds zullen er velen zijn die het zelf echt niet zo goed beheersen dat ze zonder handboeken de finesses van de tekst zullen begrijpen... En als je een handboek gebruikt, tja, dan wordt je door het handboek beïnvloed, en dat was toch juist de bedoeling niet? Het ging er juist om dat je zonder sturing (door een vertaling) zelf kon lezen wat er in de grondtaal staat...
Dus ik begrijp de eis, indien mogelijk vind ik het ook wenselijk, maar laten we het niet tot groot thema verheffen.

Het risico van gebrek aan grondtaalkennis is dat je het risico zou gaan lopen om de SV als grondtekst te gaan zien en als geïnspireerd te beschouwen.
Precies waar de GBS wel een handje van heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor mealybug » 02 apr 2014 20:23

Pcrtje schreef:Dan kun je bij een evangelische gemeente vast terecht. :) Je kunt het ook proberen bij een heel behoudend kerkgenootschap, maar sowieso wordt 99% van de aanvragen tot predikantschap afgewezen. Uit z'n context gerukt maar in dit geval alsnog waar: "Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitverkoren."


Maar hey, dan ben je ook wat, je wordt ''dominee'', weleerwaarde heer genoemd, en dat als knecht en dienaar .
Het blijft een vreemde beweging.
De tegenstrijdigheden zijn zo omvangrijk, dat ik het nauwelijks meer kan vatten.
vissers die evangelisten werden, moeten nu 6 jaar studeren.

Bambi

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Bambi » 02 apr 2014 21:07

mealybug schreef:Maar hey, dan ben je ook wat, je wordt ''dominee'', weleerwaarde heer genoemd, en dat als knecht en dienaar .
Het blijft een vreemde beweging.
De tegenstrijdigheden zijn zo omvangrijk, dat ik het nauwelijks meer kan vatten.
vissers die evangelisten werden, moeten nu 6 jaar studeren.

Je vraagt je toch af van wie die vissers hun onderwijs kregen.
Oh wacht, ze liepen met de Leraar mee, dag en nacht 3 jaar lang.
Dat lijkt me qua tijd net zo lang als 6 jaar alleen dagstudie. :-oo


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten