Minderjarigen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:37

Jvslooten schreef:Ik denk persoonlijk dat we niet te makkelijk aan de betekenis van brood en wijn voorbij moeten gaan. Ik kwam een artikel tegen van stichting Het Licht des levens. Interessant, maar helaas komt er op het eind weer een dosis getalgegochel om de hoek kijken, wat ook nog eens niet bleek te kloppen. Ik zal vanavond thuis nog wel even kijken of ik wat meer nuttige informatie hierover kan vinden.


Ik vind wijn ook prima hoewel het feit dat je in veel landen als christen niet hoort te drinken ook wel ergens op gestoeld is. Maar wijn wijst niet alleen op het bloed maar ook op de nieuwe hemel en aarde waar Hij de wijn opnieuw met ons zal drinken. Het wijst op het feest. Toch denk ik niet dat, wanneer men kiest om vanwege goede redenen druivensap (is ook de vrucht van de wijnstok!) te drinken, die symboliek verloren gaat.

schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om wijn of druivensap, maar de stap om deel te nemen aan het H.A. wordt in veel kerken erg klein gemaakt.
Als er zelfs al hier en daar kleine kinderen mogen deelnemen.
Volstrekt onbijbels!
Er is overal een tijd voor. Als je een natuurlijke geestelijke groei gaat versnellen met allerlei zaken, krijg je onherroepelijk scheefgroei.


Wie zaten er aan de tafel bij de Heere Jezus? Apostelen en kinderen?


Tjonge, je komt hier nogal eens met de oorsprong van de reformatie als argument aan. Wat toen ingesteld is enz. Bij Calvijn deden mensen rond hun twaalfde meestal belijdenis en gingen dan ook aan het avondmaal aan. Het is dus volop reformatorisch. Het avondmaal is voor iedereen die Jezus Christus kent als zijn/haar verlosser. Je wil toch niet stellen dat een 14-jarige dat niet kan? In dat geval zegt de Bijbel nog wel iets over worden als een kind..... over wat voor wijzen verborgen is maar aan kinderen geopenbaard.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:38

naamloos schreef:Hmm, dit staat ook niet in de bijbel. Net zomin als een leeftijdgrens.
Ik denk dat kinderen van een jaar of 10 - 12 wel tot hun verstand zijn gekomen, maar ik zou er nooit een grens van durven maken.
schelpje3 schreef:Staat in de formulieren, TOEVOEGING van de Bijbel!

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
1 Kor. 13.
Denk jij nog hetzelfde over alles?

Van die toevoeging schrik ik een beetje...
Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
En bovendien, denk jij nog over alles hetzelfde dan toen je 25 was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:41

Waarom vraag je specifiek naar 25? :-k
En je wilt toch geen vergelijk maken met iemand van 14 en 25, of overeenkomsten zoeken?
Jij zou als vader raar opkijken als je zoon van 14 iets doet wat normaliter op zn 25ste moet gebeuren.
Laat een bloem in de knop en uit zichzelf mooi opengaan en ga niet pulken aan de blaadjes.
Mijn zoon was 21 en hij (en wij) kregen van diverse kanten de vraag, ga je nog geen belijdenis afleggen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:44

Een terechte vraag als je met het geloof bent opgevoed. En die dient beantwoord te worden vanuit het hart. Net als bij een 16-jarige.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 13:45

schelpje3 schreef:Staat in de formulieren, TOEVOEGING van de Bijbel!

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
1 Kor. 13.
Denk jij nog hetzelfde over alles?
O, nou ik heb aan het woord van de Heer genoeg hoor. Voor mij geen toevoegingen.
1 Kor. 13 is volkomen misplaats in dit verband, dat gaat over geestelijk kind zijn en volwassenheid.

Toen ik een kind was wilde ik al Gods kind zijn, en dat is nog steeds zo. :D
Maar er zijn wel een paar andere dingen verandert, dat dan weer wel.
Laatst gewijzigd door naamloos op 26 mar 2014 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 13:47

schelpje3 schreef:Waarom vraag je specifiek naar 25? :-k
En je wilt toch geen vergelijk maken met iemand van 14 en 25, of overeenkomsten zoeken?
Jij zou als vader raar opkijken als je zoon van 14 iets doet wat normaliter op zn 25ste moet gebeuren.
Laat een bloem in de knop en uit zichzelf mooi opengaan en ga niet pulken aan de blaadjes.
Mijn zoon was 21 en hij (en wij) kregen van diverse kanten de vraag, ga je nog geen belijdenis afleggen?

Het lijkt wel een gewoonte...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:47

Marnix schreef:Een terechte vraag als je met het geloof bent opgevoed. En die dient beantwoord te worden vanuit het hart. Net als bij een 16-jarige.

Omdat ik op mn 25e belijdeniscath. ging volgen, vandaar :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:48

schelpje3 schreef:Waarom vraag je specifiek naar 25? :-k
En je wilt toch geen vergelijk maken met iemand van 14 en 25, of overeenkomsten zoeken?
Jij zou als vader raar opkijken als je zoon van 14 iets doet wat normaliter op zn 25ste moet gebeuren.
Laat een bloem in de knop en uit zichzelf mooi opengaan en ga niet pulken aan de blaadjes.
Mijn zoon was 21 en hij (en wij) kregen van diverse kanten de vraag, ga je nog geen belijdenis afleggen?

Ik bedoelde aan te geven dat je leven, en je kijk op dat leven verandert. Dat stopt niet met het bereiken van de wettelijke volwassenheid.
Het getal van 25 was redelijk uit de lucht gegrepen.
Maar dan nog, toen ik 25 was dacht ik als een 25 jarige, inmiddels heb ik ook die tijd weer achter me gelaten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:48

Marnix schreef:Een terechte vraag als je met het geloof bent opgevoed. En die dient beantwoord te worden vanuit het hart. Net als bij een 16-jarige.
schelpje3 schreef:Omdat ik op mn 25e belijdeniscath. ging volgen, vandaar :wink:

Tja, dat kon ik niet weten volgens mij... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:49

StillAwake schreef:Ik bedoelde aan te geven dat je leven, en je kijk op dat leven verandert. Dat stopt niet met het bereiken van de wettelijke volwassenheid.
Het getal van 25 was redelijk uit de lucht gegrepen.
Maar dan nog, toen ik 25 was dacht ik als een 25 jarige, inmiddels heb ik ook die tijd weer achter me gelaten.

Juist!
En hoe slim en "volwassen" iemand soms kan zijn op 14jarige leeftijd, toch blijkt bij iedereen dat hij/zij op zn 25ste en 35ste, en zo verder, heel anders in het leven gaat staan en dat is ook gezond en geheel natuurlijk!
De Bijbel zegt het: er is overal een tijd voor!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:51

schelpje3 schreef:Omdat ik op mn 25e belijdeniscath. ging volgen, vandaar :wink:


Daarom wilde hij dat ook?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 14:07

schelpje3 schreef::?:


Waarom hij het op zijn 21 niet wilde. Als je twijfelt moet je het niet doen..... maar "laat ik nog maar even wachten of het blijvend is" is geen goed argument denk ik, dan kan je je leven lang blijven wachten met belijdenis doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:10

Marnix schreef:
Waarom hij het op zijn 21 niet wilde. Als je twijfelt moet je het niet doen..... maar "laat ik nog maar even wachten of het blijvend is" is geen goed argument denk ik, dan kan je je leven lang blijven wachten met belijdenis doen.

Hij zat toen in een soort verlate puberteit. Het was geen kwestie van even wachten, maar gerede twijfel om het te doen! Of laten.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Ruth2 » 26 mar 2014 15:06

Bij ons zijn er regelmatig jongeren onder de achttien die belijdenis van het geloof afleggen en daarna aan het avondmaal gaan.
Het avondmaal is als een "medicijn" tot versterking en bemoediging in het geloof dat hebben 16/17 jarigen net zo hard nodig als een 80 jarige!
Je denkt idd anders op 20 jarige leeftijd dan op 40/50 of 70/80 jarige leeftijd maar is dat een reden om als jongere niet aan het avondmaal te mogen deelnemen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 15:52

Bij ons mogen kinderen direct aan het avondmaal. Waarom ze dan niet gedoopt mogen worden als ze Jezus al in hun hart hebben aangenomen en dat dat dan voor het avondmaal weer niet een voorwaarde is i.v.m. het Pascha waar ook alle kinderen deelnamen is me eerlijk gezegd een raadsel. Bij een andere evangelische kerk wilden ze aan het avondmaal gaan en nee nee dat mocht niet, zei die voorganger. Daar waren hele discussies over geweest, eerst wel en dan toch weer niet. Het zal allemaal wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten