Minderjarigen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 12:35

benefietdiner schreef:Ik ben behoorlijk thuis in verschillende reformatorische kerken en weet er geen waar minderjarige belijdende leden aan het avondmaal komen. De meeste jeugdige belijdende leden zijn veelal boven de 18 jaar (want eerder wordt je niet toegelaten) en dan nog is belijdenis doen in de reformatorische kerken geen vrijbrief voor de toegang naar het avondmaal.

Dus de wetgeving op Alcohol is daar niet van toepassing.

Dat het weinig gebeurd ben ik met je eens.
Dat het niet mag betwijfel ik, omdat ik er wél voorbeelden van ken.
En dat in bepaalde refo-kerken veel belijdende leden zichzelf het avondmaal ontzeggen is naar mijn gevoel te triest voor woorden.
De brutaliteit om God's nodiging te weigeren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 12:48

Het gaat mij niet zozeer om wijn of druivensap, maar de stap om deel te nemen aan het H.A. wordt in veel kerken erg klein gemaakt.
Als er zelfs al hier en daar kleine kinderen mogen deelnemen.
Volstrekt onbijbels!
Er is overal een tijd voor. Als je een natuurlijke geestelijke groei gaat versnellen met allerlei zaken, krijg je onherroepelijk scheefgroei.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2014 13:01

schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om wijn of druivensap, maar de stap om deel te nemen aan het H.A. wordt in veel kerken erg klein gemaakt.
Als er zelfs al hier en daar kleine kinderen mogen deelnemen.
Volstrekt onbijbels!
Er is overal een tijd voor. Als je een natuurlijke geestelijke groei gaat versnellen met allerlei zaken, krijg je onherroepelijk scheefgroei.


Ik zou het niet onbijbels durven noemen. Ik ben zelf behoorlijk overtuigd dat al in de vroege kerk kinderen gedoopt werden tot in de apostolische tijd toe. Ik ben er veel sterker van overtuigd dat in die tijd al jonge kinderen aan het avondmaal gingen, omdat er door de vroege kerkvaders meer over geschreven werd. In de kerk waar ik ga wordt trouwens druivensap gebruikt. In het formulier wat daar gebruikt wordt, wordt ook gezegd "come because you are weak, not because you are strong".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:02

parsifal schreef:
Ik zou het niet onbijbels durven noemen. Ik ben zelf behoorlijk overtuigd dat al in de vroege kerk kinderen gedoopt werden tot in de apostolische tijd toe. Ik ben er veel sterker van overtuigd dat in die tijd al jonge kinderen aan het avondmaal gingen, omdat er door de vroege kerkvaders meer over geschreven werd. In de kerk waar ik ga wordt trouwens druivensap gebruikt. In het formulier wat daar gebruikt wordt, wordt ook gezegd "come because you are weak, not because you are strong".

Wie zaten er aan de tafel bij de Heere Jezus? Apostelen en kinderen?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 13:03

schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om wijn of druivensap, maar de stap om deel te nemen aan het H.A. wordt in veel kerken erg klein gemaakt.
Als er zelfs al hier en daar kleine kinderen mogen deelnemen.
Volstrekt onbijbels!
Er is overal een tijd voor. Als je een natuurlijke geestelijke groei gaat versnellen met allerlei zaken, krijg je onherroepelijk scheefgroei.
Hoezo onbijbels, waar kan ik daar iets over vinden in de bijbel? Kleine kinderen, tot welke leeftijd gaat dat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 13:04

schelpje3 schreef:Wie zaten er aan de tafel bij de Heere Jezus? Apostelen en kinderen?
Dat is geen maatstaf, er zaten ook geen vrouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:09

naamloos schreef:Dat is geen maatstaf, er zaten ook geen vrouwen.

Snapt een kind van 7 of 8 dit?
Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Heere ingesteld?
Antwoord: Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren. Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich:

Jvslooten

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 13:09

De apostel Paulus schrijft dat de avondmaalsgangers;

-Zichzelf moeten beproeven
-het lichaam van Christus moeten kunnen onderscheiden

Het moge dus wel duidelijk zijn dat de avondmaalsgang voor kinderen uiterst discutabel is.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2014 13:21

schelpje3 schreef:Snapt een kind van 7 of 8 dit?
Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Heere ingesteld?
Antwoord: Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren. Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich:


Nee, maar dat gaan ze als het goed is meer en meer begrijpen. Zo kunnen we kinderen leren bidden om een nieuw hartje ondanks dat ze het niet helemaal begrijpen en we kunnen ze laten dopen, ondanks dat de kinderen het niet helemaal begrijpen. Juist de zwakken en kleinen hebben misschien meer nodig van het uiterlijke teken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 13:26

schelpje3 schreef:Snapt een kind van 7 of 8 dit?
Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Heere ingesteld?
Antwoord: Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren. Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich:
Hmm, dit staat ook niet in de bijbel. Net zomin als een leeftijdgrens.
Ik denk dat kinderen van een jaar of 10 - 12 wel tot hun verstand zijn gekomen, maar ik zou er nooit een grens van durven maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor benefietdiner » 26 mar 2014 13:30

Jvslooten schreef:Heb je daar een bron van? Staat dat in de kerkorde o.i.d.? Of kun je mij een verklaring laten zien van een kerkenraad, die om die reden iemand hebben afgewezen? Of een verklaring van zo´n jongere?.

zie hier bij: De leeftijd voor de toelating tot het Heilig Avondmaal
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=2235

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:30

Jvslooten schreef:De apostel Paulus schrijft dat de avondmaalsgangers;

-Zichzelf moeten beproeven
-het lichaam van Christus moeten kunnen onderscheiden

Het moge dus wel duidelijk zijn dat de avondmaalsgang voor kinderen uiterst discutabel is.

Mee eens, maar een minderjarig belijdend lid (bijvoorbeeld van 16 of 17 jaar oud) is daarin toch geen kind te noemen?
Alle kinderen zijn minderjarig, maar niet alle minderjarigen zijn nog kind...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:33

Jvslooten schreef:Heb je daar een bron van? Staat dat in de kerkorde o.i.d.? Of kun je mij een verklaring laten zien van een kerkenraad, die om die reden iemand hebben afgewezen? Of een verklaring van zo´n jongere?.

benefietdiner schreef:zie hier bij: De leeftijd voor de toelating tot het Heilig Avondmaal
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=2235

Daarin staat een optimale leeftijd van 17 tot 21 jaar. Daarin staat echter niet dat een 16 jarige die belijdenis zou willen afleggen op grond van leeftijd geweigerd dient te worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:35

naamloos schreef:Hmm, dit staat ook niet in de bijbel. Net zomin als een leeftijdgrens.
Ik denk dat kinderen van een jaar of 10 - 12 wel tot hun verstand zijn gekomen, maar ik zou er nooit een grens van durven maken.

Staat in de formulieren, TOEVOEGING van de Bijbel!

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
1 Kor. 13.
Denk jij nog hetzelfde over alles?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:37

StillAwake schreef:Daarin staat een optimale leeftijd van 17 tot 21 jaar. Daarin staat echter niet dat een 16 jarige die belijdenis zou willen afleggen op grond van leeftijd geweigerd dient te worden...

17 - 21 is dus geen 14!
En het speciaal catechetisch onderwijs?
Als het inderdaad hier en daar zo bedroevend is, snap je wel waarom de kerken zo verdeeld liggen!
Elk historisch besef ontbreekt dan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten