Minderjarigen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 09:43

In de meeste reformatorische kerken is het gebruikelijk om belijdende leden aan het avondmaal toe te laten.
Hoe is dat, in het geval van minderjarige belijdende leden, te combineren met de wetgeving op Alcohol?
In hoeverre mag je een minderjarig aan het avondmaal wijn aanbieden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23604
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 09:47

Ik heb geen idee hoe dat wettisch gezien precies zit :)

Sowieso hebben de meesten voor hun 18e (en daarvoor 16e) al wel eens een slokje bier gekregen. Maar volgens mij wordt er nooit een punt van gemaakt. In Amerika heb je al jaren een hogere leeftijd voor alcohol maar ik heb niet het idee dat kerken worden aangeklaagd als ze iemand onder de 18 of 21 een slokje wijn uit de avondmaalsbeker hebben gegeven. Het is namelijk niet een noemenswaardige hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt.

Net zo'n ethisch dingetje als avondmaal en zwanger zijn. Dan kan je ook prima een nipje nemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 09:50

Marnix schreef:Net zo'n ethisch dingetje als avondmaal en zwanger zijn. Dan kan je ook prima een nipje nemen.

Toch is het niet verboden alcohol te nuttigen als zwangere (de meeste vrouwen doen het, domweg omdat je de eerste paar weken nog niet eens weet dat je in blijde verwachting bent).
Alcohol aan minderjarigen schenken is wél verboden.
En juist als kerk moet je toch proberen je aan de geldende wetten te houden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 09:52

StillAwake schreef:In de meeste reformatorische kerken is het gebruikelijk om belijdende leden aan het avondmaal toe te laten.
Hoe is dat, in het geval van minderjarige belijdende leden, te combineren met de wetgeving op Alcohol?
In hoeverre mag je een minderjarig aan het avondmaal wijn aanbieden?
tWord ook wel met druivensap gedaan hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 09:53

naamloos schreef:tWord ook wel met druivensap gedaan hoor!

OK.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar maakt het inderdaad een stuk eenvoudiger.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23604
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 09:57

Dat is bekend.


StillAwake, ik vind dat we niet te wettisch moeten worden in de kerk. Voor de goede orde, het gebeurt niet zo vaak (in gereformeerde kringen) dat iemand al heel jong belijdenis doet, meestal rond de 18, soms 17, heel sporadisch 16.... en je krijgt 1 slokje wijn. Ik vind het dan wat zinloos om te discussiëren over of dat wettisch gezien wel mag.... ja, dan is een vader die zijn zoon 1 slok bier geeft vast in overtreding als je het heel strikt bekijkt... maar dat moet je bij wetten niet altijd doen. Je moet het doel van de wet wel in het oog houden. Anders wordt het net als je afvragen of je op zondag wel met aren plukken of een schaap uit de put halen. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 10:02

We moeten inderdaad niet te wettisch zijn, maar vraag me toch af hoe e.e.a. geregeld zou worden in het geval het sacrament een wetsovertreding in zou houden.
Als kerkgemeenschap moet je je toch aan de geldende wetten willen houden, anders gaat het uiteindelijk tegen je werken.

Maar het antwoord op mijn vraag is al gegeven: Druivensap.
Dat wist ik niet, maar je bent blijkbaar nooit te oud om te leren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor meribel » 26 mar 2014 10:17

Er is een verbod op kopen van alcohol onder de 18 of kopen en drinken in openbare gelegenheden als kroeg en disco.

Er is geen verbod op thuis drinken van alcohol. Dan zijn je ouders of verzorgers verantwoordelijk.
Ik zou aan het avondmaal zeker geen openbare gelegenheid noemen maar een prive aangelegenheid.

Dus volgens mij gewoon legaal.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Rozijn » 26 mar 2014 10:43

Ik heb wel eens gehoord van gemeentes waar ex-alcoholverslaafden zitten, dat men daar inderdaad druivensap gebruikt bij het Avondmaal.
Mocht er een juridisch bezwaar zijn tegen het gebruik van wijn bij het Heilig Avondmaal als daar ook minderjarigen aan deelnemen (bij ons is dat wel eens voorgekomen, maar het is niet gebruikelijk) dan lijkt druivensap mij de beste optie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23604
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 11:00

Dat denk ik ook. Ik vraag me alleen af of er juridische bezwaren zijn.... maar als de kerken inderdaad anders in de problemen komen zou ik druivensap prima vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 11:13

Marnix schreef:Dat denk ik ook. Ik vraag me alleen af of er juridische bezwaren zijn.... maar als de kerken inderdaad anders in de problemen komen zou ik druivensap prima vinden.
Ik denk persoonlijk dat we niet te makkelijk aan de betekenis van brood en wijn voorbij moeten gaan. Ik kwam een artikel tegen van stichting Het Licht des levens. Interessant, maar helaas komt er op het eind weer een dosis getalgegochel om de hoek kijken, wat ook nog eens niet bleek te kloppen. Ik zal vanavond thuis nog wel even kijken of ik wat meer nuttige informatie hierover kan vinden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3478
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor benefietdiner » 26 mar 2014 11:22

StillAwake schreef:In de meeste reformatorische kerken is het gebruikelijk om belijdende leden aan het avondmaal toe te laten.
Hoe is dat, in het geval van minderjarige belijdende leden, te combineren met de wetgeving op Alcohol?
In hoeverre mag je een minderjarig aan het avondmaal wijn aanbieden?

Ik ben behoorlijk thuis in verschillende reformatorische kerken en weet er geen waar minderjarige belijdende leden aan het avondmaal komen. De meeste jeugdige belijdende leden zijn veelal boven de 18 jaar (want eerder wordt je niet toegelaten) en dan nog is belijdenis doen in de reformatorische kerken geen vrijbrief voor de toegang naar het avondmaal.

Dus de wetgeving op Alcohol is daar niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23604
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 11:35

Ik denk dat dat in rechts reformatorische kerken niet zoveel zal gebeuren.... maar ik ken wel een hoop gereformeerde kerken waar mensen soms voor hun 18e (vaak 17, soms 16, 15) belijdenis doen. En bij Calvijn in de kerk gingen ze zelfs nog jonger aan :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 11:51

benefietdiner schreef:Ik ben behoorlijk thuis in verschillende reformatorische kerken en weet er geen waar minderjarige belijdende leden aan het avondmaal komen.
Ik wel, bij ons. Het zijn er niet veel, maar toch. Vorig jaar nog een 16- en een 17-jarige, en ik weet dat er ook dit jaar weer verschillende de belijdenischategesaties volgen. Ook uit andere reformatorische kerken in mijn woonplaats ken ik jongeren die (ver) vóór hun achttiende belijdenis des geloofs hebben afgelegd.
benefietdiner schreef:De meeste jeugdige belijdende leden zijn veelal boven de 18 jaar (want eerder wordt je niet toegelaten)
Heb je daar een bron van? Staat dat in de kerkorde o.i.d.? Of kun je mij een verklaring laten zien van een kerkenraad, die om die reden iemand hebben afgewezen? Of een verklaring van zo´n jongere?

benefietdiner schreef:..en dan nog is belijdenis doen in de reformatorische kerken geen vrijbrief voor de toegang naar het avondmaal.
Dan is er dus sprake van een discrepantie tussen het goddelijk recht en het kerkelijk recht. Dat zou niet zo moeten zijn, en gelukkig is dat in een groot deel van de reformatorische kerken ook niet het geval.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Evelien » 26 mar 2014 11:54

Bij ons gebruiken ze druivensap ipv wijn (overigens heb je ook alcohol vrije wijn) om een reden dat ook kinderen aan het avondmaal mogen (en gaan).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten