Minderjarigen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:58

Het H.A. heeft te maken met het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus en tot gedachtenis daarvan.
En is dus nog veel te hoog gegrepen voor een jong kind.

Het toelaten van kinderen tot het H.A. kwam zo'n beetje in de jaren 80 op. Ik hoorde veel ouderen zeggen toen: als dat gebeurt, vertrek ik uit de kerk, want dat kan echt niet.
Maar de geest van de tijd deed de scherpe kantjes eraf slijpen en in veel PKN gemeentes krijgen de kinderen een stukje brood en de beker door, in de banken, het is te veel om nog een tafel aan te richten.
Ik kan hier echt geen Bijbelse fundering in vinden.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Teus » 26 mar 2014 21:52

schelpje3 schreef:Het H.A. heeft te maken met het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus en tot gedachtenis daarvan.
En is dus nog veel te hoog gegrepen voor een jong kind.

Het toelaten van kinderen tot het H.A. kwam zo'n beetje in de jaren 80 op. Ik hoorde veel ouderen zeggen toen: als dat gebeurt, vertrek ik uit de kerk, want dat kan echt niet.
Maar de geest van de tijd deed de scherpe kantjes eraf slijpen en in veel PKN gemeentes krijgen de kinderen een stukje brood en de beker door, in de banken, het is te veel om nog een tafel aan te richten.
Ik kan hier echt geen Bijbelse fundering in vinden.

Ook geen on-Bijbelse fundering.
Je hoeft niet altijd alles letterlijk in de Bijbel terug te kunnen vinden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Teus » 26 mar 2014 22:00

Het spijt me wel maar gaan we hier niet met z’n alle het doel van Heilig Avondmaal voorbij?
Ik heb de indruk dat we niet beseffen waar we het over hebben. Het lijkt of het een gezellig samenzijn is.
De Heere Jezus zegt “doe het tot Mijn gedachtenis” Als je avondmaal houdt doe je dat als dank voor je Heiland, wat Hij gedaan heeft aan het kruis en God te aanbidden door wat Hij geeft in Christus en te vertellen en te danken wat Hij je in Christus te zien gaf en geeft.
Als je echt Avondmaal houdt zie je op naar boven en denk je niet aan wat je drinkt maar wat het betekend het geen je drinkt.
Het gaat hier toch niet om de alcohol en ook niet om alcohol gebruik?
Overigens, druivensap is ook prima.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 22:04

Teus schreef:Ook geen on-Bijbelse fundering.
Je hoeft niet altijd alles letterlijk in de Bijbel terug te kunnen vinden.

De Bijbelse onderbouwing ervoor was dat ze het Pascha met het hele gezin moesten eten. Het avondmaal van Jezus en de discipelen was ook na het Pascha.
http://truthsaves.org/articles/is-commu ... -children/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2014 22:05

Teus schreef:Overigens, druivensap is ook prima.

We hadden inderdaad altijd druivensap, voor de kinderen en de ex-alcoholisten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor GDK » 27 mar 2014 20:04

schelpje3 schreef:Het H.A. heeft te maken met het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus en tot gedachtenis daarvan.
En is dus nog veel te hoog gegrepen voor een jong kind.

Het toelaten van kinderen tot het H.A. kwam zo'n beetje in de jaren 80 op. Ik hoorde veel ouderen zeggen toen: als dat gebeurt, vertrek ik uit de kerk, want dat kan echt niet.
Maar de geest van de tijd deed de scherpe kantjes eraf slijpen en in veel PKN gemeentes krijgen de kinderen een stukje brood en de beker door, in de banken, het is te veel om nog een tafel aan te richten.
Ik kan hier echt geen Bijbelse fundering in vinden.


Van mij hoeven niet zo nodig kinderen aan het Avondmaal, maar niet omdat het te hoog gegrepen is. Want wie mag dan wel aangaan?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor janneke7337 » 28 mar 2014 08:21

En daarnaast ging men er ook vanuit dat praktisch iedereen deelneemt aan het avondmaal.
Sterker nog, je werd onder censuur gezet als je wel een belijdend lid was maar niet aanging.

En niet 10 op de 1000 mensen zoals je helaas heden ten dage wel eens ziet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 10:28

GDK schreef:
Van mij hoeven niet zo nodig kinderen aan het Avondmaal, maar niet omdat het te hoog gegrepen is. Want wie mag dan wel aangaan?

Zoals ik al eerder in dit topic zei:
Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Heere ingesteld?
Antwoord: Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren. Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich: 1 Kor. 11:28, 1 Kor. 10:19-22 .

Het H.A. is juist ingesteld voor de zwakkeren in het geloof, de beschroomden. Mensen die de bestrijding van binnen echt kennen! En je moet eerst belijdenis hebben afgelegd, wil je toegang krijgen, dus dat zijn geen kinderen, als we de normale leeftijd in acht nemen van 18 jaar en ouder. Dat is het kerkrecht en dan hebben we ook het Goddelijk recht. Dat houdt in dat je moet merken dat God Zelf jou roept aan die tafel. Het is dus geen vanzelfsprekend ritueel. Je ziet dan ook dat ook onder Gods Volk, er regelmatig mensen blijven zitten, omdat er iets is tussen God en hun ziel, zodat zij geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan.
In feite is het aangaan aan het H.A. een belijdenis op zich, voor God en Zijn gemeente, dat je alles van Hem verwacht en en buiten jezelf hebt leren zoeken.

Jvslooten

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 10:32

Boerin schreef:De Bijbelse onderbouwing ervoor was dat ze het Pascha met het hele gezin moesten eten. Het avondmaal van Jezus en de discipelen was ook na het Pascha.
http://truthsaves.org/articles/is-commu ... -children/
Dat was onder een andere bedeling hoor, dus dat telt niet. :neeschudden:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 11:34

Wie mogen er aangaan?
1. Niet de vrome zelfbehagers, maar die zichzelf mishagen, vanwege hun zonden. Dit is al dadelijk een vertroostende boodschap. Wat voor ons eerder een reden van afblijven kon schijnen, zie dat is nu van ’s Heeren wege een drangreden om aan te gaan. Een natuurlijk mens kent deze gesteldheid niet; recht een walg aan zichzelf te hebben vanwege de zonden, dat is nooit mogelijk, tenzij er hartveranderende genade werkzaam is.

Bij elke Avondmaalsbediening moet hij zeggen: ‘O wat heb ik het voor de Heere sinds de laatste, vorige Avondmaal er toch weer verschrikkelijk afgebracht.

2. Maar er wordt iets bijgevoegd: een nochtans. En dit nochtans is de eigenlijke zaak van de zaak. Ja, want, hoe groot mijn ellende ook zij, in Christus is nog meer kracht tot behoudenis. Tegenover mijn ongerechtigheid staat hier de gerechtigheid van Christus. Daar rust de ziel op. En vandaar dit nochtans. Dit is hier het centrale punt. Hoezeer……..nochtans.

U leest niet in het formulier of u gewisselijk gelooft, dat alle uw zonden vergeven zijn; maar of u de gewisse belofte Gods gelooft…. Er staat niet, dat dit een verzekerd geloof moet zijn. Wel komt het aan op het geloof, waarmee die gewisse beloften Gods worden aangenomen; dit nu kan geschieden met een sterk, maar ook met een zwak geloof, met veel verzekerdheid, maar ook met veel twijfelmoedigheid; met een groot geloof, maar ook met een klein geloof; de zaak is, dat het maar een waar geloof is, en dat iemand met zal zijn zonden zo ellendig hij is, buiten Jezus niet kan stellen…

Het komt dus aan, op het al dan niet aanwezig zijn van geloof in deze gewisse beloften van God. En inderdaad, mist u zulk een geloofsuitgang van de ziel totaal, geheel en al, dan mogen we niet verder aandringen; inderdaad dan zoudt u met uw toetreden de tafel van de Heere ontheiligen.

2 Als u dan maar goed verstaat u niet verzekerd bent, maar omdat u totaal zulke geloofswerkzaamheid mist. Geeft dan dus niet uw onverzekerdheid, maar uw ongeloof ten deze de schuld. Daar ligt dan de oorzaak. Dan zou ook hier gelden: ze hebben niet kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.

3. Ten derde is het ook nodig om kennis te hebben aan de begeerte om ons geloof te versterken en ons leven te beteren.
Het is een droevige gedachte dat men over het algemeen punt 1. en 2. zgn. ernstiger opneemt dat punt 3. Het stuk van de heiligmaking wordt in de regel als een aanhangsel betracht. Men zegt wel eens: op de praktijk komt het aan. En goed verstaan is dit niet onwaar. Het gaat erom dat we een begeerte hebben naar levensheiliging.

ds. M.J. Kater

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 11:38

Volgens mij zijn dit allemaal woorden van ds Wisse die ds Kater geciteerd heeft, uit het boekje:
"Mag ik aan het heilig avondmaal?"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Minderjarigen aan het avondmaal

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 11:41

Voor belangstellenden:
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A089.pdf

Ik had de naam van dominee er toch onder gezet!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 61 gasten