Voorzienigheid Gods

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Spreeuw » 17 mar 2014 23:47

Wat houdt Gods voorzienigheid precies in? Mag je je hierin berusten?

De Heidelbergse Catechismus formuleert het zo:

ZONDAG 10

Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?

Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.

Vr.28. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?

Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen, en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal, aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.

Gebruikersavatar
fri
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jan 2014 21:16

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor fri » 19 mar 2014 11:51

Het is natuurlijk niet zo dat we rustig op de bank moeten gaan zitten en zeggen: Geld en eten, dat komt vanzelf wel. We moeten wel ons ijverig opstellen, maar de resultaten van God verwachten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor mealybug » 23 mar 2014 22:38

*off topic*

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 29 mar 2014 19:46

Spreeuw schreef:Wat houdt Gods voorzienigheid precies in? Mag je je hierin berusten?

Kun je zondag 10 zomaar overnemen?
Anders gezegd: komt alles van God? Of komt het niet van God?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 20:01

Riska schreef:Kun je zondag 10 zomaar overnemen?
Anders gezegd: komt alles van God? Of komt het niet van God?

Ja, alles komt van God, maar met dien verstande, dat alles je overkomt onder de toelating Gods!
En dat kan een spanningspunt zijn, zeker, want waarom overkomt je allerlei onheil en tegenspoed? Maar als je toch probeert te geloven dat alles je overkomt niet omdat het noodlot zo is, of je de verkeerde mensen tegenkomt, maar tot eeuwig heil, kun je proberen dit te aanvaarden.
Geloven en achter de Heere Jezus aan, is niet altijd gemakkelijk en vanzelfsprekend Riska!
Leer mij volgen zonder vragen, of desnoods met mijn vragen.

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 29 mar 2014 20:06

Ik heb altijd moeite gehad met die "Vaderlijke hand"... ik kan het niet helpen.
En ik geloof echt ook niet dat alles van God komt. Er is ook zoiets als 'oorzaak en gevolg' - onze eigen verantwoordelijkheid dus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 20:08

Ja dat is waar, omdat satan helaas ook heel veel invloed heeft. Dus ik begrijp zeker jouw spanningsveld in deze!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor GDK » 31 mar 2014 07:05

schelpje3 schreef:Ja, alles komt van God, maar met dien verstande, dat alles je overkomt onder de toelating Gods!


schelpje3 schreef:Ja dat is waar, omdat satan helaas ook heel veel invloed heeft. Dus ik begrijp zeker jouw spanningsveld in deze!


Maar dat is nou precies wat zondag 10 niet bedoelt de zeggen, denk ik. De duivel wordt in zondag 10 helemaal niet genoemd en ook niet dat God iets toelaat. Rijkdom en armoede, ziekte en gezondheid worden je uit Zijn Vaderhand toegeschikt, zo staat het er, en zo zal het -denk ik - ook bedoeld zijn. Ik snap dus Riska's moeite wel.
Maar ja, de Here regeert zingen we met Psalm 97, en Jezus zegt : Mij is gegeven alle macht.... dus zo onbijbels lijkt het me niet helemaal. De God in zondag 10 is geen knuffelgod, maar huiveringwekkend, licht en duister.
Vooruit met de geit!

emeth

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor emeth » 31 mar 2014 08:45

Riska schreef:Kun je zondag 10 zomaar overnemen?
Anders gezegd: komt alles van God? Of komt het niet van God?


prediker 9:11; ". . . tijd en toeval treffen hen allen. " (NBG) " dat tijd en toeval aan alle dezen wedervaart; "(SV Jongbloed)


Jakobus 1:13 " Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht." (NBG)

" Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht" (SV Jongbloed)

Jvslooten

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Jvslooten » 31 mar 2014 08:57

Worden niet twee musjes voor een penninkje verkocht? En niet een van die zal op de aarde vallen buiten uw Vader om. (Mat. 10:29)

emeth

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor emeth » 31 mar 2014 09:03

Jvslooten schreef:Worden niet twee musjes voor een penninkje verkocht? En niet een van die zal op de aarde vallen buiten uw Vader om. (Mat. 10:29)



niet buiten zijn medeweten om, dat klopt. Hij heeft oog en aandacht voor zijn schepping maar laat t geen dooie mussen regenen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2014 09:03

NGB Artikel 13 is ook van toepassing hierop:

Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuslijk onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijke troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bijgeval overkomen kan, maar door de beschikking van onze goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld), ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen, wij de verdoemelijke dwaling der Epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.


God is niet de auteur van de zonde of de gevolgen van de zonde. En Hij verlost ons van de zonde en de gevolgen daarvan maar niet volledig in dit leven. Hij werkt naar een nieuwe, betere hemel en aarde. Daar zijn we naar op weg, door vreugde en verdriet, gezondheid en ziekte, leven en sterven heen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2014 09:04

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 31 mar 2014 09:15

Het zit hem in vraag 28:
Vr.28. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?

Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen, en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal, aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Daar gaat de HC de mist in. Het verwijst min of meer naar Mattheus 10: 29:
Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet een daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
Ik heb een Bijbel met alle vertalingen in kolommen naast elkaar tot en met de NBG'51. Daar staat: "En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
Daar staat uitdrukkelijk niet: "zonder de wil van uw Vader.
Helaas, helaas, heeft de NBV dat wel staan.
Want: zonder uw Vader en zonder de wil van van uw Vader verschillen zeer.

Als mijn kind ziek is, ben ik erbij, ga mee naar het ziekenhuis als dat moet. Maar ik wil niet dat het ziek is.
God is bij ons, Hij zorgt voor ons. Da wil zeggen: dat Hij kracht geeft als het nodig is, als er verdrietige dingen zijn, als er ziekte is, als dingen ernstig tegenzitten. Hij wil niet dat ons dat overkomt. Maar Hij is er wel bij in de zin van: zorg.
Ik kan het niet anders zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor mealybug » 31 mar 2014 09:25

Riska schreef:Het zit hem in vraag 28:
Vr.28. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?

Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen, en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal, aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Daar gaat de HC de mist in. Het verwijst min of meer naar Mattheus 10: 29:
Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet een daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
Ik heb een Bijbel met alle vertalingen in kolommen naast elkaar tot en met de NBG'51. Daar staat: "En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
Daar staat uitdrukkelijk niet: "zonder de wil van uw Vader.
Helaas, helaas, heeft de NBV dat wel staan.
Want: zonder uw Vader en zonder de wil van van uw Vader verschillen zeer.

Als mijn kind ziek is, ben ik erbij, ga mee naar het ziekenhuis als dat moet. Maar ik wil niet dat het ziek is.
God is bij ons, Hij zorgt voor ons. Da wil zeggen: dat Hij kracht geeft als het nodig is, als er verdrietige dingen zijn, als er ziekte is, als dingen ernstig tegenzitten. Hij wil niet dat ons dat overkomt. Maar Hij is er wel bij in de zin van: zorg.
Ik kan het niet anders zien.


De HC heeft ervan gemaakt ''zonder dat de Vader het wil'', terwijl er eigenlijk staat ''zonder dat de Vader het weet''.

Zo ook met de predestinatie, God besluit volgens de HC, maar de Bijbel leert, dat God voorziet, weet.

Zo lees ik het tenminste.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten