Voorzienigheid Gods

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2014 09:29

Het is wel een lastig dilemma. God wil niet dat we ziek worden en dat we sterven. Het gebeurt wel. Ik denk dat de angst van mensen is dat als we loslaten dat dit Gods wil is, Hij in hun ogen machteloos zou zijn. Er gebeuren dingen die Hij niet wil en dat kunnen ze van God niet voorstellen. Maar God schiep mensen en geen robots. Mensen met een keuze.... en waarbij hun keuzes ook consequenties hebben. Zo is zonde en ziekte in de wereld gekomen. God zou dat allemaal tegen kunnen houden. Hij zou kunnen zorgen dat niemand ziek zou worden. Dat doet Hij ook..... maar niet voor het hier en nu. Hij geeft het niet maar houdt het ook niet tegen, net zoals Hij de zondeval niet bedacht of gaf maar het ook niet tegen hield. Hij werkt wel naar een oplossing, die niet inhoudt dat we hier geen erge dingen meemaken, niet ziek worden, niet sterven.... maar dat wie in Hem gelooft voor altijd bij Hem mag zijn op een aarde waar geen ziekte en dood meer is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2014 09:47

Riska schreef:
Als mijn kind ziek is, ben ik erbij, ga mee naar het ziekenhuis als dat moet. Maar ik wil niet dat het ziek is.
God is bij ons, Hij zorgt voor ons. Da wil zeggen: dat Hij kracht geeft als het nodig is, als er verdrietige dingen zijn, als er ziekte is, als dingen ernstig tegenzitten. Hij wil niet dat ons dat overkomt. Maar Hij is er wel bij in de zin van: zorg.
Ik kan het niet anders zien.

Toen mijn kind ernstig ziek was, heb ik ook getwijfeld Riska. Ik heb de hemel bestormd, als het ware. En op dat moment zag ik het ook niet, of wilde het niet zien.
Ik begreep God op dat moment niet en vroeg Hem om licht en een antwoord, maar er leek dagenlang niets te veranderen.
En toen stuurde iemand een kaart naar hem in het ziekenhuis, met die regels uit zondag 10 erop van de H.C.
De zuster bracht de stapel kaarten toen ik er was en we lazen samen de kaarten. En hebben samen gehuild van verwondering.
Nu gebeurt dat niet altijd, dat je altijd een antwoord krijgt, soms nooit, soms achteraf.
Eén ding weet ik wel, het drijft je uit naar de Heere, als het goed is.

Noot: God kan dus een kaart van jou gebruiken, die jij naar iemand stuurt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2014 09:53

Het kwade doen meewerken ten goede dus?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor benefietdiner » 31 mar 2014 09:55

Spreeuw schreef:Wat houdt Gods voorzienigheid precies in? Mag je je hierin berusten?

De Heidelbergse Catechismus formuleert het zo:

ZONDAG 10

Toch begrijp ik H.C. niet goed omdat de Bijbel er zelf hoegenaamd niets over zegt.

Wel de katholieke Bijbel namelijk in het boek Wijsheid van Salomo: "God bewaakt en bestuurt in zijn voorzienigheid alles wat Hij geschapen heeft 'door machtig van het ene einde tot het andere te reiken en alles op voortreffelijke wijze te besturen' (Wijsh. 8,1).

De Catechismus van de Katholieke Kerk formuleert de voorzienigheid zo:

De schepping heeft haar eigen goedheid en volmaaktheid, maar ze is niet geheel voltooid uit de handen van de Schepper gekomen. Ze is geschapen in een staat van op-weg-zijn ('in statu viae') naar een nog te verwachten, uiteindelijke voltooiing, waartoe God haar bestemd heeft. Wij noemen de beschikkingen waarmee God zijn schepping naar deze volmaaktheid leidt, goddelijke voorzienigheid. (KKK, 302)

De goddelijke voorzienigheid bestaat uit de beschikkingen waardoor God met wijsheid en liefde al de schepselen naar hun uiteindelijk doel leidt. (KKK, 321)


vind ik eigenlijk mooier. :jaknikken:

Jvslooten

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Jvslooten » 31 mar 2014 10:00

Jvslooten schreef:Worden niet twee musjes voor een penninkje verkocht? En niet een van die zal op de aarde vallen buiten uw Vader om. (Mat. 10:29)
emeth schreef:

niet buiten zijn medeweten om, dat klopt. Hij heeft oog en aandacht voor zijn schepping maar laat t geen dooie mussen regenen
Ook niet buiten Zijn toelating om, en in zekere zin durf ik ook nog wel te zeggen niet buiten Zijn wil om. Het probleem is dat Zijn wil heel vaak verwart wordt met Zijn welbehagen.

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 31 mar 2014 10:06

Om de een of andere reden heb ik mij altijd verzet tegen de gedachte dat het "Gods wil" was, wat er ook gebeurde en gebeurt in het leven.
Misschien ook wel omdat met "God wil het" er heel veel kwaad gebeurt.
"Om de een of andere reden"?
Nee, eigenlijk niet. Het klopt niet, het kan niet.
God zond Zijn Zoon om de mens te laten zien wat Hij ooit bedoeld heeft. Immers - Jezus heeft voorgeleefd hoe de "Tien Woorden" - de Wet als dat vertrouwder is - moet woorden gezien. Niet de mens voor de regels, maar de regels voor de mens, als heilzaam.
Jezus heeft ons laten zien wat onvoorwaardelijke liefde is. Zou God dan gewild hebben dat iemand ziek was? Dood ging?

Ik noemde niet voor niets als voorbeeld dat je als moeder niet wil dat je kind ziek is, dat je erbij blijft, bij alle behandelingen voorzover dat mag. Ook ik heb een ziek kind - het is nu onder controle, maar in 2010 heb ik gevreesd haar te gaan verliezen. Dat wil God niet - maar Hij is er wel bij. Ik herken wat je zegt Schelpje...

@Marnix: "kwaad doet meewerken ten goede?" Voor mij niet.. Ik wil het los van elkaar zien.

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 31 mar 2014 10:09

benefietdiner schreef:De goddelijke voorzienigheid bestaat uit de beschikkingen waardoor God met wijsheid en liefde al de schepselen naar hun uiteindelijk doel leidt. (KKK, 321)

vind ik eigenlijk mooier. :jaknikken:

Kan ik me wel in vinden ja...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor mona » 31 mar 2014 10:23

Riska schreef:Jezus heeft ons laten zien wat onvoorwaardelijke liefde is. Zou God dan gewild hebben dat iemand ziek was? Dood ging
Dat is heel moeilijk. Jezus had Lazarus hartelijk lief. En toch werd Lazarus ziek en uiteindelijk stierf hij.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor benefietdiner » 31 mar 2014 10:30

Riska schreef:Om de een of andere reden heb ik mij altijd verzet tegen de gedachte dat het "Gods wil" was, wat er ook gebeurde en gebeurt in het leven.
Ik ook.
De vragen en antwoorden van H.C. roept een enorme lijdelijkheid op en dat is ook de vraag van de topicstarter ‘mag je je hierin berusten’. :neeschudden:

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 31 mar 2014 10:31

Lazarus werd niet ziek, stierf niet door Jezus.
Hij werd ziek, zoals ik ziek kan worden.
Maar Jezus laat zien dat het niet het laatste woord is - dat die ziekte en het sterven niet van God komt: Hij grijpt in.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor meribel » 31 mar 2014 10:38

Riska schreef:Jezus heeft ons laten zien wat onvoorwaardelijke liefde is. Zou God dan gewild hebben dat iemand ziek was? Dood ging
mona schreef:Dat is heel moeilijk. Jezus had Lazarus hartelijk lief. En toch werd Lazarus ziek en uiteindelijk stierf hij.


Lazarus ging dood. En met hem velen. Iedereen uiteindelijk. Met of zonder wonderbaarlijke genezing tijdens je leven.
En wat is het alternatief? Wat had Jezus moeten ( van ons 'moeten' ) doen dan?
Alle mensen waar hij van houdt een eeuwig leven geven?



.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2014 10:39

Een christen weet dat hij afhankelijk is van de Heere, maar dat ontslaat ons niet van het hebben van een verantwoordelijkheid.
Dus we kunnen ziek worden en dan dienen we niet lijdelijk af te wachten of we beter worden ja of nee, nee, we wenden ons ook tot de dokter en nemen de medicatie in die hij ons voorschrijft. Dit alles in biddend opzien.
De Heere kan ons ziekbed gebruiken om ons dichter bij Hem te brengen, dan onderga je dat niet lijdelijk, met verslagenheid, maar in het vertrouwen dat Hij weet wat wij nodig hebben.
Dat is niet altijd eenvoudig, dat kan met stormen en aanvechtingen gepaard gaan.
Zoals ik eens iemand hoorde zeggen: ik had mijn ziekte nodig, God heeft mij op het juiste moment stil gezet, anders was ik maar door blijven hollen als een blind paard.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 31 mar 2014 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Jvslooten » 31 mar 2014 10:40

benefietdiner schreef:De vragen en antwoorden van H.C. roept een enorme lijdelijkheid op en dat is ook de vraag van de topicstarter ‘mag je je hierin berusten’. :neeschudden:
Nee, dat doen ze niet. Heb je de HC wel eens in z´n geheel gelezen?

Vraag 64
Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?

Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door eenwaarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2014 10:46

Riska schreef:@Marnix: "kwaad doet meewerken ten goede?" Voor mij niet.. Ik wil het los van elkaar zien.


Hoe wil je dat precies los van elkaar zien? Er is kwaad..... dat komt niet van God. Maar iemand die ziek wordt kan daardoor toch wel meer in afhankelijkheid van Hem gaan leven, terugkeren bij Hem, op Hem vertrouwen. Dat is toch wat er bedoeld wordt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Re: Voorzienigheid Gods

Berichtdoor Riska » 31 mar 2014 10:48

Marnix schreef:Hoe wil je dat precies los van elkaar zien? Er is kwaad..... dat komt niet van God. Maar iemand die ziek wordt kan daardoor toch wel meer in afhankelijkheid van Hem gaan leven, terugkeren bij Hem, op Hem vertrouwen. Dat is toch wat er bedoeld wordt?

Je hebt volkomen gelijk - mijn reactie was te kort door de bocht...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten