Jvslooten schreef:1. a) Als het Woord open gaat, spreekt de Vader altijd. Het probleem is dat Hij niet altijd gehoord wordt. Van nature verwerpen wij het Woord van God, omdat het ons dwaasheid is.
Als je iets niet gehoord hebt valt je ook niets te verwijten, toch?
Jij zei dat geloven onmogelijk is tenzij we door God geleerd worden en het van de Vader horen.
Nu zeg je terecht dat als het woord open gaat de Vader spreekt, en mensen die de dienst bijwonen en de bijbel lezen zijn over het algemeen niet doof of blind.
Dus het probleem is niet
het niet gehoord worden maar
het gehoorde verwerpen.naamloos schreef:Wie het niet gelooft, heeft die de woorden van de Vader dan niet gehoord?
Jvslooten schreef:1. b) "Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond." (Ps. 135:17)
15: De afgoden van de heidenvolken zijn zilver en goud, werk van mensenhanden. 16 Zij hebben een mond, maar spreken niet; zij hebben ogen, maar zien niet. 17 Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond.
Mensen zijn geen afgodsbeeldjes van zilver en goud hé
Jvslooten schreef:2. ) Kun je specifieker zijn in je vraagstelling? Ik begrijp niet goed waar je op doelt.
Naar aanleiding van jouw stelling dat geloven ingewikkeld, ja onmogelijk is schreef ik dat ik iets anders in de bijbel lees: Romeinen 10: 4 De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard. 5 Zeker, Mozes zegt over de rechtvaardigheid die op grond van de wet verkregen wordt: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen. 8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.
Ik heb de verwijstekst opgezocht en gelezen wat het was wat Mozes hierover zei volgens Paulus.
Deut. 30: 11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen. 15 Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. 17 Maar als u hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren,
Nou zeg, Paulus maakt hier wel een vrije toepassing, niet dan
Mozes had het over de geboden die niet te moeilijk zijn voor de mensen en niet buiten hun bereik liggen.
En dat past Paulus toe op het geloof, en zegt daarmee dus dat het geloof niet moeilijk is en buiten ons bereik ligt.
naamloos schreef:"Ik heb 1 Kor. 2 nog eens gelezen. Paulus schrijft die brief aan gelovigen, dus heeft hij het helemaal niet over het geloof waardoor je de Heer in je hart toelaat."
"Het geloof in Jezus als redder is de start. Daardoor worden we kinderen van God (wedergeboorte). Daarna ga je gewoon verder met geloven wat je God je leert door zijn woord."
Jvslooten schreef:Geloven is voor mij echter niet alleen een stellig weten waardoor ik alles wat God beloofd heeft in Zijn Woord voor waar houd, maar ook een vast vertrouwen, wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken is; niet om iets van mij maar uit genade alleen, om de verdienste van Christus wil.
Er ís geen geloof buiten de Geest. Het geloof is namelijk een gave/vrucht van de Geest (1 Kor. 12:9, Gal 5:22). Er is dus ook geen spraken van 'Jezus aannemen>wedergeboorte>gewoon verder gaan met geloven'. Daarmee doe je simpelweg de wedergeboorte tekort. De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook. De wedergeboorte is van dood levend worden, sterven met Christus en opstaan in een nieuw leven. Nieuw. Dus niet 'gewoon verder gaan' met iets waar je in je oude leventje op een helder moment aan begonnen bent. Helemaal nieuw. Innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. (Rom. 12:2)
1. Nu suggereer je dat mijn uitspraak impliceert dat geloven geen vertrouwen inhoud
en dat wedergeboorte geen wonder zou zijn
2. In 1 Kor. 12 gaat het over de genadegaven die de Geest aan de gelovigen geeft tot wat nuttig is voor de ander (vers 7)
De Geest geeft je dan geloof voor een bepaalde zaak, zo kreeg Petrus geloof dat hij de verlamde kon genezen.
3. Galaten 2:22 gaat over de vrucht van de Geest in de gelovige, die 9 dingen die genoemd worden horen bij elkaar (vrucht, niet vruchten). In 1 Kor. 13. heeft Paulus het uitgebreider beschreven. Het geloof uit vers 22 gaat dus niet over het geloof waardoor we worden wedergeboren.
4. Na de wedergeboorte moet je wel gewoon verder gaan met geloven: de mens zal door geloof leven. Vanaf de wedergeboorte tot ie sterft. (of als Jezus terug komt)
Ik blijf geloven dat ik door Jezus dood en opstanding gered ben, maar er is nog zoveel meer.
Het nieuwe leven door de kracht van de H.G. kan je alleen door het geloof leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)