Het geloof is ingewikkeld geworden...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 17:36

Boerin schreef:Meer een onderscheid tussen vleselijk en geestelijk (door de Geest geleid). Pasgeboren baby's kunnen nog vleselijk zijn en moeten opgroeien tot zoon die de boze heeft overwonnen. Die Corinthiers waren vleselijk.
Pasgeboren baby's zijn soms nog heel erg vleselijk inderdaad, maar dat betekend niet dat ze ook niet geestelijk zouden zijn. Er is niet zoiets als een onderscheid tussen vleselijke en geestelijke christenen: alle christenen zijn geestelijk, en in zekere zin zijn alle christenen òòk vleselijk. Negens zegt de bijbel dat er christenen zijn die niet geestelijk zijn, maar wél dat iedere christen in de Geest moet groeien en toenemen. Dat impliceert echter ook dat de Geest en Zijn leiding in beginsel in iedere wedergeboren christen aanwezig is.

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 17:45

Teus schreef:Geloven is geen liefdesrelatie met God, Een liefdesrelatie met God ontstaat door geloven.
Als je je zonden bij God gebracht heb met het geloof dat hij het vergeven wil, dan doet God dat.
Daarna zou je b.v. je eigen leven kunnen gaan leiden met een weliswaar klein geloof maar dan heb je geen liefdesrelatie met God maar je mag wel weten dat je Hem mag ontmoeten.
Sorry, maar ik zie het toch anders. Een geloof wat alleen in je hoofd zit is geen geloof, daarvoor zit het dertig centimeter te hoog. Geloven doe je met je hart. Geloven is liefhebben, omdat als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen er niets zo bekoorlijk is als Hem.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 20:24

Teus schreef:En, denk ik dat de z.g. moeilijkere denkers steeds meer aan hun moeilijkheid vast houden en gestalte geven omdat ze zien dat het in hun ogen "te gemakkelijk" wordt.
mona schreef:Een tijdje over deze zin nagedacht.Het zal voor bepaalde mensen gelden, dat vasthouden aan het moeilijke. Maar zeker niet voor iedereen. Als je vastzit/opgegroeid bent met een bepaald gedachtegoed, en de Heere gaat je leiden op een manier die voor anderen van je gemeenschap 'makkelijk' lijkt (!) dan komt daar veel strijd op af. Dus ik wil niet zeggen dat iedereen zich krampachtig vasthoud. Mijn hart gaat uit naar de zoekers, naar mensen die naar het Heil verlangen en die zo in het donker leven, doordat het evangelie zo ingeperkt is geworden. Ik kan daar heel verdrietig van worden.

ik bedoelde het niet als discussiepunt, ik wilde een door mij vermeende reden geven waarom het ook kan lijken dat geloven steeds moeilijker lijkt
Teus schreef: Een liefdesrelatie met God ontstaat door geloven
Zelf denk ik dat een liefdesrelatie met God ontstaat doordat Hij mij eerst heeft liefgehad. Dat is voor mij de basis. Het ontstaat niet vanuit mij, of door mijn beslissing om te geloven. Geloof is een gevolg van Gods liefde voor mij. Ik leer Hem steeds meer vertrouwen, omdat Hij mij laat ondervinden dat Hij te vertrouwen is. En ik leer dat met vallen en opstaan.
Maar misschien bedoel je wel iets anders.[/quote]

Je hebt gelijk, bekering kan alleen door de Liefde en de Genade van God en de gave van Zijn Zoon Jezus Christus aan het Kruis.

De Liefdesrelatie van God jegens ons is er al van eeuwigheid. Deze heeft niets met ons te maken buiten het feit dat hij ons aan gaat. Dit is het eerste grote wonder dat bekering mogelijk maakt.
Onze relatie met God ontstaat door geloven. Ten eerste altijd het geloof dat Hij onze zonden vergeven heeft, daar begint onze relatie met God. Andersom was hij er al zoals ik zei.
De Liefde van God tegen over een niet-gelovige stop als hij zo sterft. Als hij tot geloof komt, dus de wetenschap heeft dat zijn zonden vergeven zijn, dus geloofd en leeft naar Gods belofte, merkt hij de Liefde van God die er altijd al was. Die merkt hij op omdat Christus in hem is, door geloof, (dat zijn zonden vergeven zijn). Als Christus niet in je is, kun je ook Gods Liefde niet ervaren. Daarom als je geloofd dan heb je pas aanvallen van satan want die vecht in principe tegen Christus die in je is. Zonder wedergeboorte heb je toch niet zoveel last van satan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 20:25

Teus schreef:Geloven is geen liefdesrelatie met God, Een liefdesrelatie met God ontstaat door geloven.
Als je je zonden bij God gebracht heb met het geloof dat hij het vergeven wil, dan doet God dat.
Daarna zou je b.v. je eigen leven kunnen gaan leiden met een weliswaar klein geloof maar dan heb je geen liefdesrelatie met God maar je mag wel weten dat je Hem mag ontmoeten.
Jvslooten schreef:Sorry, maar ik zie het toch anders. Een geloof wat alleen in je hoofd zit is geen geloof, daarvoor zit het dertig centimeter te hoog. Geloven doe je met je hart. Geloven is liefhebben, omdat als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen er niets zo bekoorlijk is als Hem.


Dat geloof wat in je hoofd zit, wat jij bedoeld, is bij mij niet aan de orde.
Dat geloof leidt tot niets, dat geloof heeft satan ook.
Laatst gewijzigd door Teus op 22 feb 2014 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Boerin » 22 feb 2014 21:56

Jvslooten schreef:Pasgeboren baby's zijn soms nog heel erg vleselijk inderdaad, maar dat betekend niet dat ze ook niet geestelijk zouden zijn. Er is niet zoiets als een onderscheid tussen vleselijke en geestelijke christenen: alle christenen zijn geestelijk, en in zekere zin zijn alle christenen òòk vleselijk. Negens zegt de bijbel dat er christenen zijn die niet geestelijk zijn, maar wél dat iedere christen in de Geest moet groeien en toenemen. Dat impliceert echter ook dat de Geest en Zijn leiding in beginsel in iedere wedergeboren christen aanwezig is.

Paulus noemde de Corinthiers nog vleselijk, ze leefden als onveranderde mensen, terwijl ze wel christen waren, ze hadden nog melk nodig.
Een 'geestelijke christen' staat inderdaad nergens, maar wel dat de jongelingen de boze overwonnen hebben, dus (continu) door de Geest geleid worden: Romeinen 8.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 22:17

Jvslooten schreef:Sorry, maar ik zie het toch anders. Een geloof wat alleen in je hoofd zit is geen geloof, daarvoor zit het dertig centimeter te hoog. Geloven doe je met je hart. Geloven is liefhebben, omdat als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen er niets zo bekoorlijk is als Hem.

Teus schreef:Dat geloof wat jij bedoeld is bij mij niet aan de orde.
Dat geloof leidt tot niets, dat geloof heeft satan ook.
:shock: Ik krijgt het er benauwd van, van zulke uitspraken!
Lees eens goed, voordat je dit zegt. JvSlooten zegt precies waar het om gaat: Als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen, is er niets zo bekoorlijk als Hem. Dat gelooft de satan echt niet! Hij weet het wel, maar hij gelooft het niet, en zal er alles aan doen om tussen de bruid en de Bruidegom te komen.
Laatst gewijzigd door mona op 22 feb 2014 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 22:19

VSlooten, zou je de volgende punten nog willen beantwoorden :?:

1. Op pagina 1 vr feb 21, 2014 1:31 pm had ik wat aan je gevraagd n.a.v. wat je zei over Joh.6.
2. Op pagina 2 za feb 22, 2014 9:39 am reageerde ik op jou opmerking dat geloven ook moeilijk, ingewikkeld ja zelfs onmogelijk is voor een mens van nature. Hoe zie jij Rom. 10 m.b.t. Deut. 30.
3. Op pagina 3 za feb 22, 2014 3:12 pm staat ook nog een vraag open n.a.v. 1 Kor. 2.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 23:35

Jvslooten schreef:Sorry, maar ik zie het toch anders. Een geloof wat alleen in je hoofd zit is geen geloof, daarvoor zit het dertig centimeter te hoog. Geloven doe je met je hart. Geloven is liefhebben, omdat als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen er niets zo bekoorlijk is als Hem.

Teus schreef:Dat geloof wat jij bedoeld is bij mij niet aan de orde.
Dat geloof leidt tot niets, dat geloof heeft satan ook.
:shock: Ik krijgt het er benauwd van, van zulke uitspraken!
mona schreef:Lees eens goed, voordat je dit zegt. JvSlooten zegt precies waar het om gaat: Als je eenmaal de Bruidegom hebt leren kennen, is er niets zo bekoorlijk als Hem. Dat gelooft de satan echt niet! Hij weet het wel, maar hij gelooft het niet, en zal er alles aan doen om tussen de bruid en de Bruidegom te komen.


Ik heb het al gecorrigeerd hoor.
Dacht dat je wel beter wist.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 27 feb 2014 00:01

De volgende vragen van Naamloos stonden nog open:

1. a) Als mensen de dienst bijwonen of de bijbel lezen, hoe kan je dan weten wat het verschil is tussen wat je leest en hoort, en wanneer het de Vader is die je hoort spreken?
1. b) Wie het niet gelooft, heeft die de woorden van de Vader dan niet gehoord?

2.) Hoe zie jij Rom. 10 m.b.t. Deut. 30?

3.) Ik ben het er helemaal mee eens dat geloven geen eenmalige actie is. En ook dat geloven en vertrouwen bij elkaar hoort. En ook dat het voor eeuwig is.
Dus ik snap werkelijk je punt niet, wat bedoel je met twee verschillende dingen ten grondslag? Welke dingen?

Ik zal hieronder proberen er op in te gaan.

1. a) Als het Woord open gaat, spreekt de Vader altijd. Het probleem is dat Hij niet altijd gehoord wordt. Van nature verwerpen wij het Woord van God, omdat het ons dwaasheid is. Daarom getuigd God niet alleen door Woord, maar ook door Geest. Het Woord wordt zelfs 'het Zwaard van de Geest' genoemd (Ef. 6). Dan is het Woord levend, en krachtig. Dan is het scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en dan dringt het door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en dan oordeelt het de overleggingen en gedachten van het hart. (Heb. 4:12). Dan veranderd Hij het hart, zodat het een behagen krijgt in een leven met God, en zich spitst tot ieder Woord dat uit Zijn mond komt.
1. b) "Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond." (Ps. 135:17)

2. ) Kun je specifieker zijn in je vraagstelling? Ik begrijp niet goed waar je op doelt.

3.) Ik dacht dat ik daar al wel voldoende op was ingegaan, maar goed. Als ik het mij goed herinner ageerde jij ertegen dat ik veronderstelde dat jij twee verschillende soorten van 'geloven' leek te benoemen. Ik veronderstelde dit op basis van wat je bijvoorbeeld hier zei:
"Ik heb 1 Kor. 2 nog eens gelezen. Paulus schrijft die brief aan gelovigen, dus heeft hij het helemaal niet over het geloof waardoor je de Heer in je hart toelaat."
"Het geloof in Jezus als redder is de start. Daardoor worden we kinderen van God (wedergeboorte). Daarna ga je gewoon verder met geloven wat je God je leert door zijn woord."

Geloven is voor mij echter niet alleen een stellig weten waardoor ik alles wat God beloofd heeft in Zijn Woord voor waar houd, maar ook een vast vertrouwen, wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken is; niet om iets van mij maar uit genade alleen, om de verdienste van Christus wil.

Er ís geen geloof buiten de Geest. Het geloof is namelijk een gave/vrucht van de Geest (1 Kor. 12:9, Gal 5:22). Er is dus ook geen spraken van 'Jezus aannemen>wedergeboorte>gewoon verder gaan met geloven'. Daarmee doe je simpelweg de wedergeboorte tekort. De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook. De wedergeboorte is van dood levend worden, sterven met Christus en opstaan in een nieuw leven. Nieuw. Dus niet 'gewoon verder gaan' met iets waar je in je oude leventje op een helder moment aan begonnen bent. Helemaal nieuw. Innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. (Rom. 12:2)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 27 feb 2014 12:04

Jvslooten schreef:De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook.

Niet onderdoet voor iets anders?
Je doet alsof het gelijk staat aan iets. Het is niet te vergelijken met iets anders. Alles doet onder aan dit werk.
Het is van eeuwigheid het doel van God geweest. Hij heeft niets liever gewild.
Hij heeft het meeste ervoor gedaan en is niets wat ermee gelijk staat.
Dat is de reden dat we leven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 27 feb 2014 12:18

Teus schreef:Niet onderdoet voor iets anders?
Je doet alsof het gelijk staat aan iets. Het is niet te vergelijken met iets anders. Alles doet onder aan dit werk.
Ik wil je adviseren mijn reactie nogmaals te lezen. Je trekt volkomen onjuiste conclusies namelijk.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 27 feb 2014 12:21

Jvslooten schreef:1. a) Als het Woord open gaat, spreekt de Vader altijd. Het probleem is dat Hij niet altijd gehoord wordt. Van nature verwerpen wij het Woord van God, omdat het ons dwaasheid is.
Als je iets niet gehoord hebt valt je ook niets te verwijten, toch?
Jij zei dat geloven onmogelijk is tenzij we door God geleerd worden en het van de Vader horen.
Nu zeg je terecht dat als het woord open gaat de Vader spreekt, en mensen die de dienst bijwonen en de bijbel lezen zijn over het algemeen niet doof of blind.
Dus het probleem is niet het niet gehoord worden maar het gehoorde verwerpen.
naamloos schreef:Wie het niet gelooft, heeft die de woorden van de Vader dan niet gehoord?
Jvslooten schreef:1. b) "Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond." (Ps. 135:17)
15: De afgoden van de heidenvolken zijn zilver en goud, werk van mensenhanden. 16 Zij hebben een mond, maar spreken niet; zij hebben ogen, maar zien niet. 17 Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond.

Mensen zijn geen afgodsbeeldjes van zilver en goud hé :!:
Jvslooten schreef:2. ) Kun je specifieker zijn in je vraagstelling? Ik begrijp niet goed waar je op doelt.
Naar aanleiding van jouw stelling dat geloven ingewikkeld, ja onmogelijk is schreef ik dat ik iets anders in de bijbel lees: Romeinen 10: 4 De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard. 5 Zeker, Mozes zegt over de rechtvaardigheid die op grond van de wet verkregen wordt: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen. 8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.

Ik heb de verwijstekst opgezocht en gelezen wat het was wat Mozes hierover zei volgens Paulus.

Deut. 30: 11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen. 15 Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. 17 Maar als u hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren,

Nou zeg, Paulus maakt hier wel een vrije toepassing, niet dan :?:
Mozes had het over de geboden die niet te moeilijk zijn voor de mensen en niet buiten hun bereik liggen.
En dat past Paulus toe op het geloof, en zegt daarmee dus dat het geloof niet moeilijk is en buiten ons bereik ligt.
naamloos schreef:"Ik heb 1 Kor. 2 nog eens gelezen. Paulus schrijft die brief aan gelovigen, dus heeft hij het helemaal niet over het geloof waardoor je de Heer in je hart toelaat."
"Het geloof in Jezus als redder is de start. Daardoor worden we kinderen van God (wedergeboorte). Daarna ga je gewoon verder met geloven wat je God je leert door zijn woord."
Jvslooten schreef:Geloven is voor mij echter niet alleen een stellig weten waardoor ik alles wat God beloofd heeft in Zijn Woord voor waar houd, maar ook een vast vertrouwen, wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken is; niet om iets van mij maar uit genade alleen, om de verdienste van Christus wil.

Er ís geen geloof buiten de Geest. Het geloof is namelijk een gave/vrucht van de Geest (1 Kor. 12:9, Gal 5:22). Er is dus ook geen spraken van 'Jezus aannemen>wedergeboorte>gewoon verder gaan met geloven'. Daarmee doe je simpelweg de wedergeboorte tekort. De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook. De wedergeboorte is van dood levend worden, sterven met Christus en opstaan in een nieuw leven. Nieuw. Dus niet 'gewoon verder gaan' met iets waar je in je oude leventje op een helder moment aan begonnen bent. Helemaal nieuw. Innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. (Rom. 12:2)
1. Nu suggereer je dat mijn uitspraak impliceert dat geloven geen vertrouwen inhoud :?: en dat wedergeboorte geen wonder zou zijn :?:
2. In 1 Kor. 12 gaat het over de genadegaven die de Geest aan de gelovigen geeft tot wat nuttig is voor de ander (vers 7)
De Geest geeft je dan geloof voor een bepaalde zaak, zo kreeg Petrus geloof dat hij de verlamde kon genezen.
3. Galaten 2:22 gaat over de vrucht van de Geest in de gelovige, die 9 dingen die genoemd worden horen bij elkaar (vrucht, niet vruchten). In 1 Kor. 13. heeft Paulus het uitgebreider beschreven. Het geloof uit vers 22 gaat dus niet over het geloof waardoor we worden wedergeboren.
4. Na de wedergeboorte moet je wel gewoon verder gaan met geloven: de mens zal door geloof leven. Vanaf de wedergeboorte tot ie sterft. (of als Jezus terug komt)
Ik blijf geloven dat ik door Jezus dood en opstanding gered ben, maar er is nog zoveel meer.
Het nieuwe leven door de kracht van de H.G. kan je alleen door het geloof leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 27 feb 2014 12:57

Jvslooten schreef:1. a) Als het Woord open gaat, spreekt de Vader altijd. Het probleem is dat Hij niet altijd gehoord wordt. Van nature verwerpen wij het Woord van God, omdat het ons dwaasheid is.
naamloos schreef:Als je iets niet gehoord hebt valt je ook niets te verwijten, toch?
Nee, maar wel als je niet geluisterd hebt. Als Mozes aan het volk Israël de wet voordraagt zegt hij: ´Dit zijn de woorden die de HEERE geboden heeft om die te doen:´.
naamloos schreef:Wie het niet gelooft, heeft die de woorden van de Vader dan niet gehoord?
Jvslooten schreef:1. b) "Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond." (Ps. 135:17)
naamloos schreef:15: De afgoden van de heidenvolken zijn zilver en goud, werk van mensenhanden. 16 Zij hebben een mond, maar spreken niet; zij hebben ogen, maar zien niet. 17 Zij hebben oren, maar horen niet; er is zelfs geen adem in hun mond.
Mensen zijn geen afgodsbeeldjes van zilver en goud hé :!:
Inderdaad. Hetzelfde wordt echter ook over mensen gezegd, zie Jes. 6:10, Jer. 5:21, Ez. 12:2, Mat. 13:15. Zo de afgoden zijn, zo zijn ook hun aanbidders. Het is genade, genade alleen als God blinde mensen toch wil leiden, naar Zijn belofte: Ik zal blinden leiden langs een weg die zij niet gekend hebben, Ik zal hen doen gaan op paden die zij niet gekend hebben. (Jes. 42:16). Het is genade, als Hij ons ziende maakt. ´..uw ogen zijn zalig omdat zij zien, en uw oren omdat zij horen.´ (Mat. 13:16).
Jvslooten schreef:2. ) Kun je specifieker zijn in je vraagstelling? Ik begrijp niet goed waar je op doelt.
naamloos schreef:Naar aanleiding van jouw stelling dat geloven ingewikkeld, ja onmogelijk is schreef ik dat ik iets anders in de bijbel lees: Romeinen 10: 4 De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard. 5 Zeker, Mozes zegt over de rechtvaardigheid die op grond van de wet verkregen wordt: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen. 8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.

Ik heb de verwijstekst opgezocht en gelezen wat het was wat Mozes hierover zei volgens Paulus.

Deut. 30: 11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen. 15 Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. 17 Maar als u hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren,

Nou zeg, Paulus maakt hier wel een vrije toepassing, niet dan :?:
Mozes had het over de geboden die niet te moeilijk zijn voor de mensen en niet buiten hun bereik liggen.
En dat past Paulus toe op het geloof, en zegt daarmee dus dat het geloof niet moeilijk is en buiten ons bereik ligt.
Paulus zegt dat wij, net als vroeger onder het oude verbond, niet ten hemel op hoeven te klimmen, of in de aarde neer te dalen. Nee, het Woord is in je mond en in je hart, om dat te doen. De vergelijking die Paulus maakt in v. 6-7 is heel treffend. Wij hoeven Christus niet uit de hemel neer te halen, omdat Hij Zélf is afgedaald. We hoeven Hem evenmin uit de aarde op te halen, omdat Hij Zélf is opgestaan. Hij heeft alles volbracht. Hij is het ook Die Zijn Woord in ons hart gelegd heeft, om dat te doen.

Jvslooten schreef:Geloven is voor mij echter niet alleen een stellig weten waardoor ik alles wat God beloofd heeft in Zijn Woord voor waar houd, maar ook een vast vertrouwen, wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken is; niet om iets van mij maar uit genade alleen, om de verdienste van Christus wil.

Er ís geen geloof buiten de Geest. Het geloof is namelijk een gave/vrucht van de Geest (1 Kor. 12:9, Gal 5:22). Er is dus ook geen spraken van 'Jezus aannemen>wedergeboorte>gewoon verder gaan met geloven'. Daarmee doe je simpelweg de wedergeboorte tekort. De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook. De wedergeboorte is van dood levend worden, sterven met Christus en opstaan in een nieuw leven. Nieuw. Dus niet 'gewoon verder gaan' met iets waar je in je oude leventje op een helder moment aan begonnen bent. Helemaal nieuw. Innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. (Rom. 12:2)
naamloos schreef:1. Nu suggereer je dat mijn uitspraak impliceert dat geloven geen vertrouwen inhoud :?: en dat wedergeboorte geen wonder zou zijn :?:
2. In 1 Kor. 12 gaat het over de genadegaven die de Geest aan de gelovigen geeft tot wat nuttig is voor de ander (vers 7)
De Geest geeft je dan geloof voor een bepaalde zaak, zo kreeg Petrus geloof dat hij de verlamde kon genezen.
3. Galaten 2:22 gaat over de vrucht van de Geest in de gelovige, die 9 dingen die genoemd worden horen bij elkaar (vrucht, niet vruchten). In 1 Kor. 13. heeft Paulus het uitgebreider beschreven. Het geloof uit vers 22 gaat dus niet over het geloof waardoor we worden wedergeboren.
4. Na de wedergeboorte moet je wel gewoon verder gaan met geloven: de mens zal door geloof leven. Vanaf de wedergeboorte tot ie sterft. (of als Jezus terug komt)
Ik blijf geloven dat ik door Jezus dood en opstanding gered ben, maar er is nog zoveel meer.

1. Nee. Dat is niet mijn bedoeling tenminste.
2. Wat uit 1 Kor. 12 heel duidelijk blijkt, is dat geloof een gave van de Geest is. Het staat ook heel duidelijk in vers 3: Niemand kan zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest. Alleen door de Heilige Geest!
3. Geloof hoort dus bij de vrucht van de Geest. Het is ene kenmerk van ´door de Geest wandelen´ (v. 25).
4. Ik kan instemmen met ´de mens zal door geloof leven. Vanaf de wedergeboorte tot ie sterft. (of als Jezus terug komt)´. De rest hebben we het volgens mij al wel genoeg over gehad.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 27 feb 2014 13:05

Teus schreef:Niet onderdoet voor iets anders?
Je doet alsof het gelijk staat aan iets. Het is niet te vergelijken met iets anders. Alles doet onder aan dit werk.
Jvslooten schreef:Ik wil je adviseren mijn reactie nogmaals te lezen. Je trekt volkomen onjuiste conclusies namelijk.

M.i. geen tegendeel te bespeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor benefietdiner » 28 feb 2014 10:29

mona schreef:Waarom is het ingewikkeld geworden? Waardoor komt dat?

Tja, waarom is het ingewikkeld geworden.
Ik las gisteren in het Reformatorische Dagblad over de promotie van Ds. M. Golverdingen. Hij promoveert dinsdag aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken op het proefschrift ”Vernieuwing en verwarring”. Daarin beschrijft de emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten de ontwikkelingen binnen zijn kerkverband in de periode 1946 tot 1950. Drie portretten van de hoofdpersonen uit die jaren: ds. G. H. Kersten, dr. C. Steenblok en ds. R. Kok.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 0_1_809019
Golverdingen zijn eind conclusie is / was: ‘zo moet het nooit meer’.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_804970
Tja over ingewikkeld gesproken. Deze man Ds. R. Kok had het wel goed naar mijn mening: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ted=false#


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten