Het geloof is ingewikkeld geworden...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 11:25

Boerin schreef:Het geloof is aan de ene kant gigantisch simpel: een kind van 4 kan Hem nog in zijn hartje aannemen, niet zo moeilijk. Volgens mij had die man het daarover, alle obstakels die we er zelf bij hebben verzonnen.
Maar aan de andere kant is Jezus volgen niet makkelijk voor het vlees, onmogelijk en Zijn eisen zijn al net zo onmogelijk: Wees heilig want Ik ben heilig.
Helemaal mee eens. God maakt geen onderscheid tussen bijv. een volwassene en een kind van vier. Daarom kan David ook dichten: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt U een sterk fundament gelegd. Volwassenen dragen gewoon een last aan balast met zich mee, die het kennen van God alleen maar in de weg kan staan. Daarom moeten wij ook worden als een kind. Alles afleggen en op Hem vertrouwen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 11:32

Jvslooten schreef:De tekst spreekt voor zich vind ik. Geen beetje tegenover alles, maar alles tegenover niets. Je kán niet een beetje aanvaarden, of een beetje begrijpen. Óf je wordt van God geleerd en kan alles verstaan, of je wordt niet van God geleerd en je begrijpt niets.
Kom op, iemand die net zijn hart aan Jezus heeft gegeven weet nog lang niet alles.
Waarom zou Paulus anders zoveel brieven aan de gelovigen hebben geschreven :?:

Ter illustratie Handelingen 18:24-28.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 11:38

Boerin schreef:Ik ben het met Jvanslooten eens. Het geloof is aan de ene kant gigantisch simpel: een kind van 4 kan Hem nog in zijn hartje aannemen, niet zo moeilijk. Volgens mij had die man het daarover, alle obstakels die we er zelf bij hebben verzonnen.
Maar aan de andere kant is Jezus volgen niet makkelijk voor het vlees, onmogelijk en Zijn eisen zijn al net zo onmogelijk: Wees heilig want Ik ben heilig.
Die andere kant waar je het over hebt gaat niet over "je hartje aan de Heer geven".
Dat gaat over het leven van Gods kind, en ik ben het met je eens dat dat onmogelijk is voor het vlees.
En daarom moet dat leven ook geleefd worden door de Geest. En praise the Lord, die hebben de gelovigen ook ontvangen :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 11:51

Ik heb 1 Kor. 2 nog eens gelezen. Paulus schrijft die brief aan gelovigen, dus heeft hij het helemaal niet over het geloof waardoor je de Heer in je hart toelaat.
Dat hadden ze gedaan. :D De Korintiërs leefde echter bijzonder vleselijk, dus moeten ze leren wat het verder betekent dat Jezus voor hen gekruist was.

Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
Leren leven door de Geest, dat is waar Paulus het over heeft :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 12:43

Wat broeder Doornebal zegt is klare taal en overduidelijk.
Alleen denk ik niet dat het van tegenwoordige tijd is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 13:44

naamloos schreef:Ik heb 1 Kor. 2 nog eens gelezen. Paulus schrijft die brief aan gelovigen, dus heeft hij het helemaal niet over het geloof waardoor je de Heer in je hart toelaat.
Kortom, volgens jou zijn er twee soorten geloof: een soort geloof waardoor men 'de Heer in het hart toelaat' en dan noch een soort ander geloof wat daarna komt en wat blijkbaar wél door de Geest geleerd wordt? Hoe kom je bij dat onderscheid? Wordt dat ergens gemaakt in de bijbel?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 14:02

Teus schreef:Wat broeder Doornebal zegt is klare taal en overduidelijk.
Alleen denk ik niet dat het van tegenwoordige tijd is.
Ik begrijp niet zo goed wat je precies met de laatste zin bedoelt. Gezien de reacties is het nog heel actueel...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Boerin » 22 feb 2014 14:05

Jvslooten schreef:Kortom, volgens jou zijn er twee soorten geloof: een soort geloof waardoor men 'de Heer in het hart toelaat' en dan noch een soort ander geloof wat daarna komt en wat blijkbaar wél door de Geest geleerd wordt? Hoe kom je bij dat onderscheid? Wordt dat ergens gemaakt in de bijbel?

Meer een onderscheid tussen vleselijk en geestelijk (door de Geest geleid). Pasgeboren baby's kunnen nog vleselijk zijn en moeten opgroeien tot zoon die de boze heeft overwonnen. Die Corinthiers waren vleselijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 14:17

Teus schreef:Wat broeder Doornebal zegt is klare taal en overduidelijk.
Alleen denk ik niet dat het van tegenwoordige tijd is.

mona schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je precies met de laatste zin bedoelt. Gezien de reacties is het nog heel actueel...

“Het geloof is tegenwoordig zo'n verschrikkelijk ingewikkeld ding"
Staat er en ik denk, ben van mening, dat het al veel langer moeilijk is. het lijkt dat het tegenwoordig is omdat het steeds meer openbaar wordt dat het helemaal niet zo moeilijk maar heel gemakkelijk is.
En, denk ik dat de z.g. moeilijkere denkers steeds meer aan hun moeilijkheid vast houden en gestalte geven omdat ze zien dat het in hun ogen "te gemakkelijk" wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 15:33

Jvslooten schreef:Kortom, volgens jou zijn er twee soorten geloof: een soort geloof waardoor men 'de Heer in het hart toelaat' en dan noch een soort ander geloof wat daarna komt en wat blijkbaar wél door de Geest geleerd wordt? Hoe kom je bij dat onderscheid? Wordt dat ergens gemaakt in de bijbel?
:-k :-k :-k Waar slaat dit nou weer op :?: :?: :?:
Als ik 1000 verschillende dingen geloof, heb ik dan 1000 verschillende soorten geloof?

Het geloof in Jezus als redder is de start. Daardoor worden we kinderen van God (wedergeboorte).
Daarna ga je gewoon verder met geloven wat je God je leert door zijn woord.
Dat zijn geen verschillende soorten geloof, maar verschillende dingen die je geloofd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 15:39

naamloos schreef:Kom op, iemand die net zijn hart aan Jezus heeft gegeven weet nog lang niet alles.
Waarom zou Paulus anders zoveel brieven aan de gelovigen hebben geschreven :?:

Ter illustratie Handelingen 18:24-28.
Het gaat niet om weten, het gaat om kennen. Het kennen van God in Jezus Christus. Niet doordat je iets over Hem gelezen hebt of omdat de voorganger het zo mooi kan uitleggen, maar kennen vanuit de persoonlijke omgang. Vergelijk het met de intermenselijke relatie tussen jou en iemand uit je directe omgeving. Ervaringskennis, bevinding. Wat God je doet ondervinden aan je ziel. Uiteindelijk is dat ook de kern van geloven: een groeiende relatie met God.

Jvslooten

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 15:54

naamloos schreef: :-k :-k :-k Waar slaat dit nou weer op :?: :?: :?:
Als ik 1000 verschillende dingen geloof, heb ik dan 1000 verschillende soorten geloof?

Het geloof in Jezus als redder is de start. Daardoor worden we kinderen van God (wedergeboorte).
Daarna ga je gewoon verder met geloven wat je God je leert door zijn woord.
Dat zijn geen verschillende soorten geloof, maar verschillende dingen die je geloofd.

Het gaat niet om dat je verschillende dingen gelooft, het gaat erom dat er bij wat jij noemt twee heel verschillende dingen aan ten grondslag liggen. Dat onderscheid kom ik in de bijbel niet tegen. Het Griekse woord voor geloven kun je ook vertalen als vertrouwen op of vertrouwd zijn met. Geloven is dan ook geen eenmalige actie door 'naar voren te komen en je hartje aan Jezus te geven', geloven is een eeuwigdurende liefdesrelatie tussen God en de wedergeboren mens.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2014 16:12

Jvslooten schreef:Het gaat niet om weten, het gaat om kennen. Het kennen van God in Jezus Christus. Niet doordat je iets over Hem gelezen hebt of omdat de voorganger het zo mooi kan uitleggen, maar kennen vanuit de persoonlijke omgang. Vergelijk het met de intermenselijke relatie tussen jou en iemand uit je directe omgeving. Ervaringskennis, bevinding. Wat God je doet ondervinden aan je ziel. Uiteindelijk is dat ook de kern van geloven: een groeiende relatie met God.
Juist :!: Nu heb je het over groeien en daar ben ik het mee eens.
Eerder zei je: De tekst spreekt voor zich vind ik. Geen beetje tegenover alles, maar alles tegenover niets. Je kán niet een beetje aanvaarden, of een beetje begrijpen. Óf je wordt van God geleerd en kan alles verstaan, of je wordt niet van God geleerd en je begrijpt niets.
Jvslooten schreef:Het gaat niet om dat je verschillende dingen gelooft, het gaat erom dat er bij wat jij noemt twee heel verschillende dingen aan ten grondslag liggen. Dat onderscheid kom ik in de bijbel niet tegen. Het Griekse woord voor geloven kun je ook vertalen als vertrouwen op of vertrouwd zijn met. Geloven is dan ook geen eenmalige actie door 'naar voren te komen en je hartje aan Jezus te geven', geloven is een eeuwigdurende liefdesrelatie tussen God en de wedergeboren mens.
Sorry, maar ik snap niet wat je bedoelt.
Ik ben het er helemaal mee eens dat geloven geen eenmalige actie is. En ook dat geloven en vertrouwen bij elkaar hoort. En ook dat het voor eeuwig is.
Dus ik snap werkelijk je punt niet, wat bedoel je met twee verschillende dingen ten grondslag? Welke dingen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor Teus » 22 feb 2014 16:23

Jvslooten schreef:
Het gaat niet om dat je verschillende dingen gelooft, het gaat erom dat er bij wat jij noemt twee heel verschillende dingen aan ten grondslag liggen. Dat onderscheid kom ik in de bijbel niet tegen. Het Griekse woord voor geloven kun je ook vertalen als vertrouwen op of vertrouwd zijn met. Geloven is dan ook geen eenmalige actie door 'naar voren te komen en je hartje aan Jezus te geven', geloven is een eeuwigdurende liefdesrelatie tussen God en de wedergeboren mens.


Geloven is geen liefdesrelatie met God, Een liefdesrelatie met God ontstaat door geloven.
Als je je zonden bij God gebracht heb met het geloof dat hij het vergeven wil, dan doet God dat.
Daarna zou je b.v. je eigen leven kunnen gaan leiden met een weliswaar klein geloof maar dan heb je geen liefdesrelatie met God maar je mag wel weten dat je Hem mag ontmoeten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geloof is ingewikkeld geworden...

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 17:00

Teus schreef:En, denk ik dat de z.g. moeilijkere denkers steeds meer aan hun moeilijkheid vast houden en gestalte geven omdat ze zien dat het in hun ogen "te gemakkelijk" wordt.
Een tijdje over deze zin nagedacht. Het zal voor bepaalde mensen gelden, dat vasthouden aan het moeilijke. Maar zeker niet voor iedereen. Als je vastzit/opgegroeid bent met een bepaald gedachtegoed, en de Heere gaat je leiden op een manier die voor anderen van je gemeenschap 'makkelijk' lijkt (!) dan komt daar veel strijd op af. Dus ik wil niet zeggen dat iedereen zich krampachtig vasthoud. Mijn hart gaat uit naar de zoekers, naar mensen die naar het Heil verlangen en die zo in het donker leven, doordat het evangelie zo ingeperkt is geworden. Ik kan daar heel verdrietig van worden.
Teus schreef: Een liefdesrelatie met God ontstaat door geloven
Zelf denk ik dat een liefdesrelatie met God ontstaat doordat Hij mij eerst heeft liefgehad. Dat is voor mij de basis. Het ontstaat niet vanuit mij, of door mijn beslissing om te geloven. Geloof is een gevolg van Gods liefde voor mij. Ik leer Hem steeds meer vertrouwen, omdat Hij mij laat ondervinden dat Hij te vertrouwen is. En ik leer dat met vallen en opstaan.
Maar misschien bedoel je wel iets anders.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten