Marnix schreef:Het koninkrijk van God is daar waar Hij Koning is. Dat kan de kerk zijn, de nieuwe hemel en aarde. Maar het is niet iets wat later komt maar begint hier al.... waar Hij Koning is.
Elbert schreef:Eens, de verkondiging van het NT is dat met de komst van Jezus ook het Koninkrijk van God een aanvang heeft genomen. Waar Jezus is, daar is ook het Koninkrijk.
En Hij zelf zegt, als Hij het over het Koninkrijk der hemelen heeft: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Matth. 18:20)
Daar is dus het Koninkrijk.
Marnix schreef:Als Jezus het over het Koninkrijk van Hem heeft, heeft Hij het ook over het hier en nu. Niet alleen over later. Zo vertelt Hij tal van gelijkenissen die beginnen met "Het koninkrijk der hemelen is gelijk" en dan komen er beelden... bijvoorbeeld van de wijze en dwaze maagden. Dat gaat dus niet alleen over het bruiloftsfeest maar ook over de gang daar naartoe, het leven hier....
JvSlooten schreef:Het koninkrijk van God is een alomvertegenwoordigde realiteit. Alle dingen zijn namelijk aan Christus onderworpen (zie bijv. 1 Kor. 15:27, Ef. 1:22); er is niets uitgezonderd wat niet aan Hem onderworpen is (Heb. 2:8). Zelfs alle engelen, machten en krachten (1 Pet. 3:22), de demonen (Luk. 10:17) en de geesten (Luk. 10:20) zijn in de Naam van Christus Jezus aan Hem onderworpen. Ik moest ineens denken aan die indrukwekkende tekst uit 2 Koningen:
En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa. (2 Kon. 6:17)
Ik heb dit eigenlijk voor een deel al benoemd. Met de komst van Jezus in het vlees was het Koninkrijk nabijgekomen. Omdat het volk Jezus niet navolgde (vgl Ps 110:3) is het Messiaanse Rijk toen niet gekomen. Je kan dus nu niet meer zeggen dat het Koninkrijk nabij gekomen is, alleen maar omdat er zo'n tekst in de Evangeliën staat. Je haalt zo'n uitspraak van Jezus dan uit de context. Overigens heeft dit alles te maken met de vervangingstheologie. Het Koninkrijk is niet los verkrijgbaar; niet los van het volk Israël.
Inderdaad staat er dat aan Jezus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde (Matth 28:18). Dat is in beginsel. Op aarde is die macht nog niet effectief zolang het Messiaanse Rijk nog niet is aangebroken. Je kan hooguit zeggen dat de krachten van het Rijk werkzaam zijn in de gelovigen. Alle christelijke streven en pretenties die daar bovenuit gaan is een vorm van vooruitgrijpen: het zijn de geweldenaars die het Rijk met geweld nemen (Matth 11:12).