Definities "Het Koninkrijk van God"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 20:05

Bambi schreef:Zie je het verschil niet tussen een aards koninkrijk en het Koninkrijk van God?
Dat is toch heel verschillend?
Dat wordt in dit vers uitgelegd.

Vreemd dat je het verschil tussen een aards en een geestelijke koninkrijk wel snapt, maar dat je niet de tijden kan duiden waarin het gevestigd werd.

'En des morgens: Heden onweer; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn van de hemel weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?' (Mat 16,3)

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 20:05

Bambi schreef:In vers 36 zegt de Here Jezus, dat als Hij een aards koninkrijk had, dus een koning was zoals Willem- Alexander, met aardse dienaren, zoals het leger, dan zouden ze gestreden hebben voor Hem.

Zie je het verschil niet tussen een aards koninkrijk en het Koninkrijk van God?
Dat is toch heel verschillend?
Dat wordt in dit vers uitgelegd.

Dat het niet hetzelfde is verdedig ik juist. Alleen denk ik dat het Koninkrijk nu niet in de wereld is. Toen ook niet. Het was dicht bij gekomen. Het Koningschap (Jezus) was toen wel in de wereld. Nu niet!

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 20:25

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 20:45

Bambi schreef:De Heilige Geest woont in de gelovige en waar de God is, is ook Zijn Koninkrijk.

In die zin kan je spreken van de kracht van het Koninkrijk. Die is manifest in de gelovigen (Rom 14:17; 1 Kor 4:20; Kol 1:13). In de Handelingen en in de brieven is het Koninkrijk een realiteit die in de toekomst doorbreekt (lijst).

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 21:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mealybug » 21 jan 2014 21:19

Bambi schreef:Dat zie je als je ook vers 21 leest:

20 Want het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in Kracht.
21 Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid?

Ik moet ineens aan Michael Servet denken.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 21:25

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 21:30

Bambi schreef:Je moet al die teksten maar eens lezen in de context, waarin ze staan.

Dat heb ik gedaan.

Bambi schreef:Als je bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 4:20 leest en dan denkt dat het betekent dat de Heilige Geest alleen zorgt voor de kracht van het Koninkrijk, zit je verkeerd.

Het Koninkrijk bestaat niet in woorden maar in kracht. Het is dezelfde kracht die de gelovigen aandrijft.
Meer moet je niet achter mijn argument zoeken.

Bambi schreef:Dat zie je als je ook vers 21 leest:
20 Want het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in kracht.
21 Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid?

Wat is je probleem?

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 21:50

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 21:59

Bambi schreef: :shock:........................... :)C

Trek wel een dikke jas aan want het is koud buiten! :wink:

mohamed

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 22:41

mohamed schreef:Vreemd dat je het verschil tussen een aards en een geestelijke koninkrijk wel snapt, maar dat je niet de tijden kan duiden waarin het gevestigd werd.

'En des morgens: Heden onweer; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn van de hemel weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?' (Mat 16,3)

Bambi schreef:Je hebt het nu over het Koninkrijk Gods, waarbij je kan merken dat God er is, door Zijn aanwezige liefde?
Gek dat ik dat bij jou nu echt niet waarneem. :-oo

Gelukkig doet het er voor de betekenis van Marcus 9 vers 1 helemaal niet toe wat jij al dan niet voelt. Ik neem een geniepige methode waar om lastige teksten mee onder het kleed te vegen, maar God ziet overal doorheen, al hoe listig je denkt te zijn. ;)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor elbert » 22 jan 2014 08:18

Marnix schreef:Het koninkrijk van God is daar waar Hij Koning is. Dat kan de kerk zijn, de nieuwe hemel en aarde. Maar het is niet iets wat later komt maar begint hier al.... waar Hij Koning is.
Eens, de verkondiging van het NT is dat met de komst van Jezus ook het Koninkrijk van God een aanvang heeft genomen. Waar Jezus is, daar is ook het Koninkrijk.
En Hij zelf zegt, als Hij het over het Koninkrijk der hemelen heeft: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Matth. 18:20)
Daar is dus het Koninkrijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2014 10:52

Dies schreef:Dat het niet hetzelfde is verdedig ik juist. Alleen denk ik dat het Koninkrijk nu niet in de wereld is. Toen ook niet. Het was dicht bij gekomen. Het Koningschap (Jezus) was toen wel in de wereld. Nu niet!


Als Jezus het over het Koninkrijk van Hem heeft, heeft Hij het ook over het hier en nu. Niet alleen over later. Zo vertelt Hij tal van gelijkenissen die beginnen met "Het koninkrijk der hemelen is gelijk" en dan komen er beelden... bijvoorbeeld van de wijze en dwaze maagden. Dat gaat dus niet alleen over het bruiloftsfeest maar ook over de gang daar naartoe, het leven hier....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 22 jan 2014 11:11

Het koninkrijk van God is een alomvertegenwoordigde realiteit. Alle dingen zijn namelijk aan Christus onderworpen (zie bijv. 1 Kor. 15:27, Ef. 1:22); er is niets uitgezonderd wat niet aan Hem onderworpen is (Heb. 2:8). Zelfs alle engelen, machten en krachten (1 Pet. 3:22), de demonen (Luk. 10:17) en de geesten (Luk. 10:20) zijn in de Naam van Christus Jezus aan Hem onderworpen. Ik moest ineens denken aan die indrukwekkende tekst uit 2 Koningen:

En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa. (2 Kon. 6:17)

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 14:36

Marnix schreef:Het koninkrijk van God is daar waar Hij Koning is. Dat kan de kerk zijn, de nieuwe hemel en aarde. Maar het is niet iets wat later komt maar begint hier al.... waar Hij Koning is.


Elbert schreef:Eens, de verkondiging van het NT is dat met de komst van Jezus ook het Koninkrijk van God een aanvang heeft genomen. Waar Jezus is, daar is ook het Koninkrijk.
En Hij zelf zegt, als Hij het over het Koninkrijk der hemelen heeft: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Matth. 18:20)
Daar is dus het Koninkrijk.


Marnix schreef:Als Jezus het over het Koninkrijk van Hem heeft, heeft Hij het ook over het hier en nu. Niet alleen over later. Zo vertelt Hij tal van gelijkenissen die beginnen met "Het koninkrijk der hemelen is gelijk" en dan komen er beelden... bijvoorbeeld van de wijze en dwaze maagden. Dat gaat dus niet alleen over het bruiloftsfeest maar ook over de gang daar naartoe, het leven hier....


JvSlooten schreef:Het koninkrijk van God is een alomvertegenwoordigde realiteit. Alle dingen zijn namelijk aan Christus onderworpen (zie bijv. 1 Kor. 15:27, Ef. 1:22); er is niets uitgezonderd wat niet aan Hem onderworpen is (Heb. 2:8). Zelfs alle engelen, machten en krachten (1 Pet. 3:22), de demonen (Luk. 10:17) en de geesten (Luk. 10:20) zijn in de Naam van Christus Jezus aan Hem onderworpen. Ik moest ineens denken aan die indrukwekkende tekst uit 2 Koningen:

En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa. (2 Kon. 6:17)


Ik heb dit eigenlijk voor een deel al benoemd. Met de komst van Jezus in het vlees was het Koninkrijk nabijgekomen. Omdat het volk Jezus niet navolgde (vgl Ps 110:3) is het Messiaanse Rijk toen niet gekomen. Je kan dus nu niet meer zeggen dat het Koninkrijk nabij gekomen is, alleen maar omdat er zo'n tekst in de Evangeliën staat. Je haalt zo'n uitspraak van Jezus dan uit de context. Overigens heeft dit alles te maken met de vervangingstheologie. Het Koninkrijk is niet los verkrijgbaar; niet los van het volk Israël.

Inderdaad staat er dat aan Jezus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde (Matth 28:18). Dat is in beginsel. Op aarde is die macht nog niet effectief zolang het Messiaanse Rijk nog niet is aangebroken. Je kan hooguit zeggen dat de krachten van het Rijk werkzaam zijn in de gelovigen. Alle christelijke streven en pretenties die daar bovenuit gaan is een vorm van vooruitgrijpen: het zijn de geweldenaars die het Rijk met geweld nemen (Matth 11:12).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 94 gasten