Definities "Het Koninkrijk van God"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 22 jan 2014 23:53

JvSlooten schreef:Oh, ik heb zojuist èèn verhandeling gelezen. Mag ik vragen waarom je voor de twaalf schriftcitaten vijf verschillende vertalingen gebruikt? Vast niet willekeurig, lijkt mij.
Dies schreef:Wat geeft jou het recht om zonder wedervraag al een oordeel te hebben over het hanteren van diverse vertalingen door mij? Ik doe dat altijd heel bewust, op basis van studie vanuit de grondtekst.
Je mag natuurlijk van mening verschillen met mij maar doe dan niet zo achterbaks.

Ik heb mijn eigen reactie nog eens teruggelezen maar volgens mij wordt daarin geen oordeel uitgesproken.. ik kan mij dan ook niet herinneren dat ik achterbakse intenties had toen ik mijn bericht typte. Ik heb alleen zo mijn twijfels bij de gekozen aanpak; het doet vrij inconsequent aan. Beter was het mijnsinziens geweest om èèn betrouwbare vertaling te gebruiken en deze zo nodig kort te verduidelijken, zodra de grondtekst en daarmee samenhangend de vertaalkeuzes hiertoe aanleiding gaven.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 23:54

Bambi schreef:Aan je vraagstelling merkte ik al dat je je vragen zo richtte, dat je antwoorden zou krijgen die je al in je hoofd had.
Strikvragen aan de refo's worden meestal gesteld door mensen die de Refohoek niet goedgezind zijn.
Daarom ben ik je gaan googlen en kwam je bijdrages aan die site tegen.
Dus niet omdat ik je volg, laat dat duidelijk zijn.

Ik merk vooral dat op mijn argumenten niet rechtstreeks wordt ingegaan.
Dit topic heeft als doel om een rond en eerlijke formulering te krijgen over wat het Messiaanse Rijk op aarde inhoudt. Daar heb ik tot nog toe geen heldere reactie op gekregen. Alleen maar de mededeling dat de gereformeerde zienswijze abstract van aard is. Ik vind dat deze abstractie een misleidende insteek is. Jullie draaien aldoor om de hete brij heen. Geef nu eens antwoord op de vraag of het Messiaanse Rijk vanuit Joodse optiek een hersenspinsel is, of dat het er echt van komt. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben met de kerk als (voor mij zogenaamd) Koninkrijk van God.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 23 jan 2014 00:01

Dies schreef:Ik heb mijn punt geformuleerd in mijn openingsposting. De reactie die daar op volgde gaf aan dat er in de gereformeerde benadering sprake is van abstracte formuleringen. Mijn reactie daarop was van dien aard dat ik dat herkende. Ik heb mijn standpunt betreffende de aardse verschijningsvorm van het Messiaanse Rijk inmiddels voldoende onderbouwd. Het is aan mijn opponenten om duidelijk te maken wat nu eigenlijk het gereformeerde standpunt is over de aardse verschijningsvorm van hun Koninkrijk. Ik kan er namelijk geen chocola van maken.

Jvslooten schreef:Je noemt inderdaad in je openingspost een viertal definities die volgens jou gereformeerd zouden zijn (begrijp ik dat goed?). Nu wil echter het feit dat nummer 1 mij meer Rooms Katholiek aandoet, nummer 4 helemaal niks met gereformeerde theologie te maken heeft en 2 en 3.. ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een gereformeerde theoloog het op die manier zou omschrijven. Zo gezegd, ik herken in niet èèn van de door jou genoemde -zogenaamd gereformeerde- definities iets van wat de gereformeerde leer zou moeten zijn, dus volgens mij is mijn vraag om je bronnen niet onterecht.

Overigens heb ik persoonlijk niet de indruk dat de visie van het Koninkrijk van God zijnde het Messiaans Rijk hier al voldoende overtuigend is onderbouwd. Ik ben nog niet overtuigt in ieder geval. Eigenlijk sla je ook al een stap over trouwens; toon eerst maar eens vanuit de bijbel aan dat er daadwerkelijk sprake zal zijn van een Messiaans Rijk, wanneer dat dan zal zijn en onder welke condities.

Ik heb in de loop van dit topic genoeg bijbelse bronnen benoemd. Ga dan maar eerst lezen. Ik heb mijn vragen aan dit forum duidelijk genoeg geformuleerd maar ik krijg nog steeds geen heldere reactie.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2014 00:02

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 00:03

Dies schreef:(...)Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben met de kerk als (voor mij zogenaamd) Koninkrijk van God.
Ga nu ook eens serieus op een ander in dan en geef mij èèn gereformeerde bron die spreekt over de kerk als zijnde het Koninkrijk van God. Daarna praten we verder.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 23 jan 2014 00:08

Dies schreef:(...)Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben met de kerk als (voor mij zogenaamd) Koninkrijk van God.
Jvslooten schreef:Ga nu ook eens serieus op een ander in dan en geef mij èèn gereformeerde bron die spreekt over de kerk als zijnde het Koninkrijk van God. Daarna praten we verder.

Ik heb bronnen genoemd. En als jij bronnen genoemd heb heb ik mijn exegese daar tegenover gesteld. Draai de boel dus niet om. Ik wacht alleen nog op antwoorden op mijn prangende vragen.

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 00:20

Dies schreef:Ik heb bronnen genoemd. En als jij bronnen genoemd heb heb ik mijn exegese daar tegenover gesteld. Draai de boel dus niet om. Ik wacht alleen nog op antwoorden op mijn prangende vragen.
Nee, dat heb je niet. Je bent in regel èèn van je openingspost begonnen met je kruistocht tegen de 'gereformeerde visie'. In diezelfde openingspost schrijf je VIER omschrijvingen die volgens jou de gereformeerde visie zouden moet weergeven, waarop ik je netjes vraag waarop je die veronderstelling baseert. Ondanks dat je er prat op gaat dat je zo goed je huiswerk hebt gedaan, blijven deze bronnen, ook na herhaaldelijk vragen en aandringen, uit. Heb je die bronnen wel Dries? Of heb je zelf een beeld verzonnen van wat volgens jou 'de gereformeerde leer' zou moeten zijn, en heb je vervolgens besloten om je daar tegen af te zetten? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je doelbewust en onterecht de gereformeerde leer over het Koninkrijk van God spiegelt als zijnde een abstract, onsamenhangend, tegenstrijdig idee waar geen chocola van te maken valt. Ik hoop dat deze indruk onjuist is, maar tot op heden wordt deze indruk niet weggenomen, maar steeds meer aangewakkerd. Al met al vorm het geen vruchtbare basis voor een leerzaam onderhoud. Jammer, want het Koninkrijk van God valt heel veel over te zeggen.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 23 jan 2014 13:19

Dies schreef:Ik heb bronnen genoemd. En als jij bronnen genoemd heb heb ik mijn exegese daar tegenover gesteld. Draai de boel dus niet om. Ik wacht alleen nog op antwoorden op mijn prangende vragen.

Jvslooten schreef:Nee, dat heb je niet. Je bent in regel èèn van je openingspost begonnen met je kruistocht tegen de 'gereformeerde visie'. In diezelfde openingspost schrijf je VIER omschrijvingen die volgens jou de gereformeerde visie zouden moet weergeven, waarop ik je netjes vraag waarop je die veronderstelling baseert.

De vier punten uit mijn openingsposting heb ik genomen uit de praktijk. Zoals ik het bijvoorbeeld hoor in preken in de kerk. Nu zal het kunnen zijn dat de preken die ik hoor enigszins minder gereformeerd zijn in vergelijking met wat de meeste deelnemers aan dit forum gewend zijn. Er zijn nu eenmaal verschillende smaakjes waarbij de nieuwere inzichten in gereformeerde kring niet helemaal conform de oude gereformeerde zienswijzen zijn. Ik ga ervan uit dat dit op dit forum bekend is.

Jvslooten schreef:Ondanks dat je er prat op gaat dat je zo goed je huiswerk hebt gedaan, blijven deze bronnen, ook na herhaaldelijk vragen en aandringen, uit. Heb je die bronnen wel Dries? Of heb je zelf een beeld verzonnen van wat volgens jou 'de gereformeerde leer' zou moeten zijn, en heb je vervolgens besloten om je daar tegen af te zetten? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je doelbewust en onterecht de gereformeerde leer over het Koninkrijk van God spiegelt als zijnde een abstract, onsamenhangend, tegenstrijdig idee waar geen chocola van te maken valt. Ik hoop dat deze indruk onjuist is, maar tot op heden wordt deze indruk niet weggenomen, maar steeds meer aangewakkerd. Al met al vorm het geen vruchtbare basis voor een leerzaam onderhoud. Jammer, want het Koninkrijk van God valt heel veel over te zeggen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik op lange gereformeerde tenen heb getrapt.
Ik heb uitleg gevraagd over een mijns inziens onsamenhangende visie over het Koninkrijk. Daarop kreeg ik als antwoord dat in de gereformeerde context op een abstracte wijze wordt gesproken over het Koninkrijk. Ik heb dat beeld bevestigd.
Ik ken uiteraard de aloude visie op het Koninkrijk waarbij men lichtvaardig oordeelt over de vraag die de discipelen stelden vlak voor de hemelvaart van Jezus over het op te richten Koninkrijk van Israël. Die vraag wordt volgens de aloude gereformeerde opvatting gediskwalificeerd als "dom". En dat terwijl de discipelen kort voor de hemelvaart veertig dagen lang toerusting hebben ontvangen over het Koninkrijk waar geen enkele gereformeerde theoloog aan kan tippen (Hand 1:3). Ik vind dat oordeel over de vraag van de discipelen nogal eigenwijs (vgl: Rom 11:25).

Mijn vraag was dus vooral gericht op het naar boven halen van mogelijk voortschrijdend inzicht waarbij ik vooral benieuwd ben of er ook sprake is van een theologische herijking van bepaalde denkbeelden. Dat mag je toch minstens verwachten van gereformeerden die toch tegenwoordig massaal beweren dat men gebroken heeft met de vervangingstheologie. Als dat zo is dan mag ik toch veronderstellen dat ook een bezinning gaande is onder gereformeerden over het Koninkrijk van God. Ik heb gemerkt dat dit niet het geval is. Tenminste, ik denk dat ik inmiddels die conclusie mag trekken. Afijn, dat is het ook wat ik onder meer wilde weten.

Ik ben u allen zeer dankbaar voor de deelname aan deze discussie.

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 13:50

Dies schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik op lange gereformeerde tenen heb getrapt.
Nee hoor, je hebt niets geraakt; je slaat de plank juist behoorlijk mis. Sterker nog, het lijkt wel alsof je jezelf op de tenen getrapt voelt, nu blijkt dat je vooringenomen visie op de gereformeerde leer zich niet lijkt te spiegelen aan de werkelijkheid, en dat de voorziene bevestiging uitblijft. Dat dit je blijkbaar -zoals je in het vervolg van je betoog verwoord- toch niet verhinderd om je conclusies te trekken, of beter gezegd: om je vooringenomen standpunt te handhaven, verbaast mij dan eerlijk gezegd ook niet.
Dies schreef:Ik ben u allen zeer dankbaar voor de deelname aan deze discussie.
Ik neem aan dat dit betekend dat er een slotje op dit topic kan, en er zo een einde wordt gemaakt aan deze haast clowneske vertoning?

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 23 jan 2014 14:18

Dies schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik op lange gereformeerde tenen heb getrapt.


Jvslooten schreef:Nee hoor, je hebt niets geraakt; je slaat de plank juist behoorlijk mis. Sterker nog, het lijkt wel alsof je jezelf op de tenen getrapt voelt, nu blijkt dat je vooringenomen visie op de gereformeerde leer zich niet lijkt te spiegelen aan de werkelijkheid, en dat de voorziene bevestiging uitblijft.

Wie is hier eigenlijk vooringenomen? Ik heb zojuist de conclusie getrokken dat mijn vermoeden dat hier geen sprake is van voortschrijdend inzicht wel overeenkomt met de werkelijkheid. U moet toch maar eens alles nalezen. Ik snap niet wat er mis mee is als ik mijn vermoedens controleer.

Dies schreef:Ik ben u allen zeer dankbaar voor de deelname aan deze discussie.
Ik neem aan dat dit betekend dat er een slotje op dit topic kan, en er zo een einde wordt gemaakt aan deze haast clowneske vertoning?[/quote]
Waarom een slotje? Als ik geen behoefte meer heb om iets te schrijven mogen anderen er toch wel mee doorgaan?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Arco » 23 jan 2014 14:21

Dies schreef:Uit je laatste zin maak ik op dat in de - abstracte - manier van denken over het Koninkrijk van God de aarde als een bezet gebied wordt gedacht. Zoiets als het Koninkrijk der Nederlanden tijdens de bezetting in de 2e wereldoorlog.

Ik denk dat je antwoord op mijn vraag inderdaad de manier van denken weergeeft zoals die geldt binnen de gereformeerde kaders. Ik ben het er alleen niet mee eens omdat het de manier van denken is over het Koninkrijk sinds Augustinus' visie op de Staatskerk. Waarmee hij afscheid nam van de Joodse wortels van de uitspraken van Jezus over het Koninkrijk.


Ik weet niet of je reactie meer gericht is op je aversie tegen de gereformeerde manier van denken, Augustinus, of anderzins, maar uit je antwoord haal ik geen (controleerbare) argumenten waaruit iets anders zou blijken.

Dies schreef:De uitdrukking 'Koninkrijk der hemelen' zoals we die lezen in Matt 3:2; 4:17; 5:3 etc, heeft m.i. te maken met de herkomst van het Koninkrijk. Zoiets als 'made in heaven' maar bestemd voor de aarde. Te vergelijken met het Nieuwe Jeruzalem dat vanuit de hemel neerdaalt naar de aarde (Openb 3:12; 21:10) In dat opzicht vind ik een abstracte invulling in een aardse situatie in een toestand van bezet gebied, erg mager als ik daar de profetie van Jesaja 11:9 naast leg.


De uitdrukking 'Koninkrijk der Hemelen' is vooral vanwege de doelgroep van Mattheus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 23 jan 2014 14:33

Dies schreef:Uit je laatste zin maak ik op dat in de - abstracte - manier van denken over het Koninkrijk van God de aarde als een bezet gebied wordt gedacht. Zoiets als het Koninkrijk der Nederlanden tijdens de bezetting in de 2e wereldoorlog.

Ik denk dat je antwoord op mijn vraag inderdaad de manier van denken weergeeft zoals die geldt binnen de gereformeerde kaders. Ik ben het er alleen niet mee eens omdat het de manier van denken is over het Koninkrijk sinds Augustinus' visie op de Staatskerk. Waarmee hij afscheid nam van de Joodse wortels van de uitspraken van Jezus over het Koninkrijk.


Arco schreef:Ik weet niet of je reactie meer gericht is op je aversie tegen de gereformeerde manier van denken, Augustinus, of anderzins, maar uit je antwoord haal ik geen (controleerbare) argumenten waaruit iets anders zou blijken.

Ik ben de gereformeerde leer niet welgezind. Daar ben ik inderdaad ook niet geheimzinnig over geweest. Ik heb deze discussie echter zakelijk willen voeren maar dat schijnt niet op prijs te worden gesteld. Jullie kunnen slecht tegen kritiek zodra het de gereformeerde leer betreft.

Dies schreef:De uitdrukking 'Koninkrijk der hemelen' zoals we die lezen in Matt 3:2; 4:17; 5:3 etc, heeft m.i. te maken met de herkomst van het Koninkrijk. Zoiets als 'made in heaven' maar bestemd voor de aarde. Te vergelijken met het Nieuwe Jeruzalem dat vanuit de hemel neerdaalt naar de aarde (Openb 3:12; 21:10) In dat opzicht vind ik een abstracte invulling in een aardse situatie in een toestand van bezet gebied, erg mager als ik daar de profetie van Jesaja 11:9 naast leg.


Arco schreef:De uitdrukking 'Koninkrijk der Hemelen' is vooral vanwege de doelgroep van Mattheus.

Dat is m.i. niet in strijd met mijn interpretatie van de uitdrukking.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Arco » 23 jan 2014 14:42

Dies schreef:Ik ben de gereformeerde leer niet welgezind. Daar ben ik inderdaad ook niet geheimzinnig over geweest. Ik heb deze discussie echter zakelijk willen voeren maar dat schijnt niet op prijs te worden gesteld. Jullie kunnen slecht tegen kritiek zodra het de gereformeerde leer betreft.


Wat mij betreft mag je kritiek hebben op de gereformeerde leer, alleen ik mis de argumenten. Graag wil ik je argumenten kunnen controleren, waardoor ik wellicht geneigd ben om mijn argumenten af te wegen om tot een vernieuwd inzicht te komen.

Dies schreef:Dat is m.i. niet in strijd met mijn interpretatie van de uitdrukking.


Nou, niet helemaal. Je maakt onderscheidt tussen wat Mattheus schrijft over het Koninkrijk en wat de andere Evangeliën schrijven. Ik denk dat dat onderscheid niet bestaat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor alexander91 » 23 jan 2014 14:43

Dies schreef:Mijn vraag was dus vooral gericht op het naar boven halen van mogelijk voortschrijdend inzicht waarbij ik vooral benieuwd ben of er ook sprake is van een theologische herijking van bepaalde denkbeelden. Dat mag je toch minstens verwachten van gereformeerden die toch tegenwoordig massaal beweren dat men gebroken heeft met de vervangingstheologie. Als dat zo is dan mag ik toch veronderstellen dat ook een bezinning gaande is onder gereformeerden over het Koninkrijk van God. Ik heb gemerkt dat dit niet het geval is. Tenminste, ik denk dat ik inmiddels die conclusie mag trekken. Afijn, dat is het ook wat ik onder meer wilde weten.
Zozo, je laat je behoorlijk gaan in je vooringenomenheid hier =D> . Ten eerste probeer je de gereformeerden via een omweg voor antisemitisme te beschuldigen (waarom heb je het anders zo over vervangingsleer), en met je laatste zin die ik quote laat je zien dat je gewoon ff kwam om ff lekker je vooroordelen te bevestigen zodat je in een kring van gelijkgestemden maar weer lekker je gereformeerde broeders en zusters kunt neerhalen. Als je daarmee je vlees wilt verzadigen ben ik blij dat we je van dienst konden zijn d:)b
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor alexander91 » 23 jan 2014 14:48

Dies schreef:Ik ben de gereformeerde leer niet welgezind. Daar ben ik inderdaad ook niet geheimzinnig over geweest. Ik heb deze discussie echter zakelijk willen voeren maar dat schijnt niet op prijs te worden gesteld. Jullie kunnen slecht tegen kritiek zodra het de gereformeerde leer betreft.

Als je een zakelijke discussie wilt voeren, dan is het in de eerste plaats van belang dat je mensen niet in hokjes gaat plaatsen en ze bovendien zaken in de mond gaat leggen die niet geuit worden. Dat het nu gereformeerde christenen zijn die tegengas geven, is volgens mij niet zo verwonderlijk. Als ik op een dergelijke manier tegen mensen van andere denominaties zo'n "zakelijke" discussie wil voeren, dan krijg ik ook tegengas hoor, en misschien gaat het dan al meteen harder dan enkel een vraag naar de gebruikte bronnen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten