Definities "Het Koninkrijk van God"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 22 jan 2014 15:39

Dies schreef:Inderdaad staat er dat aan Jezus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde (Matth 28:18). Dat is in beginsel. Op aarde is die macht nog niet effectief zolang het Messiaanse Rijk nog niet is aangebroken. Je kan hooguit zeggen dat de krachten van het Rijk werkzaam zijn in de gelovigen. Alle christelijke streven en pretenties die daar bovenuit gaan is een vorm van vooruitgrijpen: het zijn de geweldenaars die het Rijk met geweld nemen (Matth 11:12).
Macht die niet effectief is, is geen macht. Dat is onmacht. Overigens viel het mij eerder deze week op dat het einde van het Onze Vader, Mat. 6:13, lijkt te zijn overgenomen uit het gebed van David, zoals dat staat opgetekend in 1 Kronieken 29 (v. 11):

Van U, HEERE, is de grootheid, de macht, de luister, de kracht en de majesteit. Want alles wat in de hemel en op de aarde is, is van U. Van U, HEERE, is het Koninkrijk, en U hebt Zich verheven tot een Hoofd boven alles.

Eigenlijk dezelfde boodschap vind je bijv. in Psalm 145 v. 13: Uw Koninkrijk is een Koninkrijk van alle eeuwen. Opvallend vind ik wat Johannes over dit Koninkrijk schrijft: Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. (Joh. 3:3). Het zien van het Koninkrijk duid er op dat het een aanwezige realiteit is, niet iets wat ´nog niet effectief zou zijn´.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor elbert » 22 jan 2014 15:39

Dies schreef:Ik heb dit eigenlijk voor een deel al benoemd. Met de komst van Jezus in het vlees was het Koninkrijk nabijgekomen. Omdat het volk Jezus niet navolgde (vgl Ps 110:3) is het Messiaanse Rijk toen niet gekomen. Je kan dus nu niet meer zeggen dat het Koninkrijk nabij gekomen is, alleen maar omdat er zo'n tekst in de Evangeliën staat. Je haalt zo'n uitspraak van Jezus dan uit de context. Overigens heeft dit alles te maken met de vervangingstheologie. Het Koninkrijk is niet los verkrijgbaar; niet los van het volk Israël.
Het Koninkrijk is niet los van Jezus verkrijgbaar, anders wordt Hij hier vervangen door Israel (over vervangingstheologie gesproken).
Dies schreef:Inderdaad staat er dat aan Jezus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde (Matth 28:18). Dat is in beginsel. Op aarde is die macht nog niet effectief zolang het Messiaanse Rijk nog niet is aangebroken.
De alle macht die Jezus heeft gekregen is geen beginsel, maar is volle realiteit. Je bedoelt waarschijnlijk dat het Koninkrijk slechts in beginsel zichtbaar is, maar dat is toch echt wat anders.
Dies schreef:Je kan hooguit zeggen dat de krachten van het Rijk werkzaam zijn in de gelovigen.
Dat is me weer te arm. Als Paulus zegt dat hij een dienaar is in het Koninkrijk, dan wil hij er niet slechts mee zeggen dat hij werkt in de krachten van het Rijk in de gelovigen. Hij wil daarmee zeggen dat het Koninkrijk in het lichaam van Christus gestalte krijgt. Die gestalte is nu nog voorlopig inderdaad, maar het Koninkrijk is er in beginsel weldegelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 16:10

elbert schreef:Het Koninkrijk is niet los van Jezus verkrijgbaar, anders wordt Hij hier vervangen door Israel (over vervangingstheologie gesproken).

Ik ga niet van alles herhalen. In het voorgaande schreef ik al dat Jezus niet losgemaakt kan worden van Israël. Ook de Knechtprofetieën in Jesaja staan in verband met Israël.

Elbert schreef:De alle macht die Jezus heeft gekregen is geen beginsel, maar is volle realiteit. Je bedoelt waarschijnlijk dat het Koninkrijk slechts in beginsel zichtbaar is, maar dat is toch echt wat anders.

Ik bedoel wat ik schreef. Het Koninkrijk kan nog niet zijn aangebroken. De verkondiging van het Evangelie waar Jezus de discipelen toe opriep is een voorbereidingsfase op weg naar het Koninkrijk.

Elbert schreef:Dat is me weer te arm. Als Paulus zegt dat hij een dienaar is in het Koninkrijk, dan wil hij er niet slechts mee zeggen dat hij werkt in de krachten van het Rijk in de gelovigen. Hij wil daarmee zeggen dat het Koninkrijk in het lichaam van Christus gestalte krijgt. Die gestalte is nu nog voorlopig inderdaad, maar het Koninkrijk is er in beginsel weldegelijk.

Je kan het te arm noemen omdat het wellicht niet strookt met jouw theologie. Dat is je goed recht. Maar Paulus sprak altijd over het Koninkrijk als iets toekomstigs. De Apostelen kunnen in die zin herauten van het Koninkrijk worden genoemd maar dat wilde nog niet zeggen dat het Rijk van God al doorgebroken was. Het Koninkrijk kon onmogelijk doorbreken zonder dat het volk de Messias eendrachtig navolgt (Psalm 110:3). Dat is niet gebeurd in de tijd van de Apostelen. Eerst moet het herstel van Israël plaastvinden (Rom 11:15). Met andere woorden: Jezus is niet los van Israël verkrijgbaar voor de volkeren en het Koninkrijk is niet los verkrijgbaar van Israël.
Als de officiele theologie meent dat het Koninkrijk er al is dan kan dat koninkrijk niet hetzelfde zijn als het Rijk waar Jezus op doelde.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 22 jan 2014 16:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 18:29

Dies schreef:k bedoel wat ik schreef. Het Koninkrijk kan nog niet zijn aangebroken. De verkondiging van het Evangelie waar Jezus de discipelen toe opriep is een voorbereidingsfase op weg naar het Koninkrijk.

Bambi schreef:Dus deze tekst heeft voor jou nog geen betekenis:
Kolossensen 1:13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Die tekst zegt me net zo veel als bijvoorbeeld

Filipp 3:20 schreef: Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,


Zijn wij nu in de hemel? Nee, wij zijn nog steeds op aarde.

Er is in Filipp 3:20 sprake van een Rijk in de hemel, dat daar wordt toebereid. In de Openb 3:12 en 21:2 lezen we dat het Nieuwe Jeruzalem neerdaalt uit de hemel. Naar de aarde dus. Er is tot dan geen sprake van een Koninkrijk van God op aarde. Niettemin zijn wij burgers van het Koninkrijk van God (Koloss 1:13), dat toebereid wordt in de hemel.

Er staat eigenlijk zelfs niets anders in

2 Kor 5:1 schreef: Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.


Paulus verlangt hier niet naar de hemel en het opbreken van de aardse tenten heeft niets te maken met sterven. Paulus verlangt naar de komst van het Koninkrijk dat in de hemelen wordt toebereid. Paulus en zijn Joodse medewerkers verkeren in de vreemde (2 Kor 5:6). Het opbreken van de tenten heeft dus te maken met het verlangen naar de komst van het Koninkrijk op aarde: de Messiaanse tijd!

Ik geef overigens meteen toe dat deze manier van bijbel lezen totaal anders is dan de gereformeerde manier.
Wat dus niet wil zeggen dat ik met bepaalde uitspraken van Paulus verlegen moet zitten. Paulus was (gelukkig) niet gereformeerd. Daar was hij veel te Joods voor! :lol:

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 22 jan 2014 18:38

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 18:58

Dies schreef:Ik geef overigens meteen toe dat deze manier van bijbel lezen totaal anders is dan de gereformeerde manier.
Wat dus niet wil zeggen dat ik met bepaalde uitspraken van Paulus verlegen moet zitten. Paulus was (gelukkig) niet gereformeerd. Daar was hij veel te Joods voor! :lol:

Dies schreef:Er is maar één manier van Bijbellezen die goed is en dat is als de Heilige Geest je de ogen opent voor wat er staat. En dat gebeurt nu eenmaal wat vaker in de Gereformeerde hoek, omdat ze zich daar afhankelijker weten van God.

Dit is een vooringenomen stelling die ik moet geloven op gezag van jouw grote duim? Dit heeft niets met de Heilige Geest te maken. Zoals zo vaak in deze tijd misbruik wordt gemaakt van het gezag van de Heilige Geest.

Bambi schreef:Bij alle andere manieren van Bijbellezen, zie je dat de mens het met zijn eigen verstand probeert te begrijpen en dan de plank volledig mis slaat.
En het spijt me om te moeten zeggen, maar die laatste manier klinkt door in jouw verklaring.

Ik heb nu eenmaal geleerd dat ik mijn verstand heb gekregen om te gebruiken. Bovendien staat het verstand bij Paulus hoog aangeschreven (lijst). Ik begrijp uit jouw woorden dat ik mijn verstand moet verwerpen. Hoe kan ik dan volgens jou beoordelen of iets waar is of niet? Blindelings de gereformeerde geloofsbelijdenissen navolgen?

Jvslooten

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Jvslooten » 22 jan 2014 19:35

Filipp 3:20 schreef: Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,

Dies schreef:Zijn wij nu in de hemel? Nee, wij zijn nog steeds op aarde.
Ik vind de NBG vertaling verwarrend. De NBV, de HSV en de SV vertalen respectievelijk met burgerrecht, burgerschap en wandel, vertalingen die ik prevaleer. Veel meer klinkt daarin de verwachting door die klinkt in het tweede deel van de zin: waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk Jezus Christus.

2 Kor 5:1 schreef: Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

Dies schreef:Paulus verlangt hier niet naar de hemel en het opbreken van de aardse tenten heeft niets te maken met sterven. Paulus verlangt naar de komst van het Koninkrijk dat in de hemelen wordt toebereid. Paulus en zijn Joodse medewerkers verkeren in de vreemde (2 Kor 5:6). Het opbreken van de tenten heeft dus te maken met het verlangen naar de komst van het Koninkrijk op aarde: de Messiaanse tijd!
2 Korinthe 5 spreekt wel degelijk over sterven, over een directe overgang van het tijdelijke naar het eeuwige leven. Dit wordt ook wel duidelijk als je 2 Kor. 5:1 gewoon in de context laat staan:

10 Wij dragen altijd het sterven van de Heere Jezus in het lichaam mee, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam openbaar wordt.
11 Want wij die leven, worden voortdurend aan de dood overgegeven om Jezus' wil, opdat ook het leven van Jezus openbaar wordt in ons sterfelijk vlees.
12 Zo is dan de dood werkzaam in ons, maar het leven in u.
13 Maar omdat wij dezelfde Geest van het geloof hebben, overeenkomstig wat geschreven staat: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken, geloven ook wij, en daarom spreken wij ook.
14 Wij weten immers dat Hij Die de Heere Jezus opgewekt heeft, ook ons door Jezus zal opwekken en samen met u voor Zich zal stellen.
15 Want dit alles gebeurt ter wille van u, opdat de genade, die meer en meer is toegenomen, door de dankzegging van velen overvloedig wordt tot verheerlijking van God.
16 Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.
17 Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg.
18 Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn van het ogenblik, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig.
1 Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.
2 Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden,
3 als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden.
4 Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.
5 Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft.
6 Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere,
7 want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.
8 Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.
9 Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.
10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 20:00

quote="Filipp 3:20"] Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, [/quote]
Dies schreef:Zijn wij nu in de hemel? Nee, wij zijn nog steeds op aarde.

Jvslooten schreef:[Ik vind de NBG vertaling verwarrend. De NBV, de HSV en de SV vertalen respectievelijk met burgerrecht, burgerschap en wandel, vertalingen die ik prevaleer. Veel meer klinkt daarin de verwachting door die klinkt in het tweede deel van de zin: waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk Jezus Christus.

Verwarring ontstaat vaak op grond van iets anders gewend zijn. Ik ben primair vertrouwd met de NBG vertaling. Sinds het verschijnen van de NBV en de HSV is mijn waardering voor de SV (niet de HSV!) gegroeid. Bij de keuze van een vertaling bij een discussie als deze laat ik me toch graag leiden door wat er echt staat. Er is in Filipp 3:20 sprake van burgerschap (politeima). Dat komt in de NBG beter dan in de SV tot zijn recht. Vandaar mijn keuze voor de NBG51.

2 Kor 5:1 schreef: Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

Dies schreef:Paulus verlangt hier niet naar de hemel en het opbreken van de aardse tenten heeft niets te maken met sterven. Paulus verlangt naar de komst van het Koninkrijk dat in de hemelen wordt toebereid. Paulus en zijn Joodse medewerkers verkeren in de vreemde (2 Kor 5:6). Het opbreken van de tenten heeft dus te maken met het verlangen naar de komst van het Koninkrijk op aarde: de Messiaanse tijd!


JvSlooten schreef:2 Korinthe 5 spreekt wel degelijk over sterven, over een directe overgang van het tijdelijke naar het eeuwige leven. Dit wordt ook wel duidelijk als je 2 Kor. 5:1 gewoon in de context laat staan:

10 Wij dragen altijd het sterven van de Heere Jezus in het lichaam mee, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam openbaar wordt.
11 Want wij die leven, worden voortdurend aan de dood overgegeven om Jezus' wil, opdat ook het leven van Jezus openbaar wordt in ons sterfelijk vlees.
12 Zo is dan de dood werkzaam in ons, maar het leven in u.
13 Maar omdat wij dezelfde Geest van het geloof hebben, overeenkomstig wat geschreven staat: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken, geloven ook wij, en daarom spreken wij ook.
14 Wij weten immers dat Hij Die de Heere Jezus opgewekt heeft, ook ons door Jezus zal opwekken en samen met u voor Zich zal stellen.
15 Want dit alles gebeurt ter wille van u, opdat de genade, die meer en meer is toegenomen, door de dankzegging van velen overvloedig wordt tot verheerlijking van God.
16 Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.
17 Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg.
18 Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn van het ogenblik, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig.
1 Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.
2 Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden,
3 als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden.
4 Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.
5 Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft.
6 Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere,
7 want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.
8 Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.
9 Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.
10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

2 Korinthiërs 5 is een bij uitstek lastig hoofdstuk. Dat gaat ook op als je de traditionele interpretatie aanhoudt.
Die geeft namelijk aanleiding tot een verachten van het lichamelijke, wat niet in overeenstemming is met de Bijbel. Wel kan je inderdaad stellen dat het lichamelijke in 2 Kor 5 te maken heeft met het sterfelijke van een mens. Die wetmatigheid doortrekt het hele leven. Het lichamelijke staat voor de dood en het hemelse staat voor het leven. Zo kan je bijvoorbeeld vers 6 en 7 lezen als een aansporing tot geloof. We zijn uitwonend van de Heere omdat we in het lichaam zijn. Zolang we in de wetmatigheid van het lichaam leven wandelen we door geloof en niet door aanschouwen. Als het Rijk Gods op aarde aanbreekt dan betekent dat ook een verandering van de wetmatigheid van de dood naar de wetmatigheid van het leven. Dat is in overeenstemming met de Joodse verwachting van de Messiaanse tijd: als de messiaanse tijd aanbreekt houdt dit ook een vernieuwing, een voltooiing van de Schepping in (vgl Jes 11:6; 65:25; Rom 11:25).

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor learsi » 22 jan 2014 21:21

Dies schreef:In die zin kan je spreken van de kracht van het Koninkrijk. Die is manifest in de gelovigen (Rom 14:17; 1 Kor 4:20; Kol 1:13). In de Handelingen en in de brieven is het Koninkrijk een realiteit die in de toekomst doorbreekt (lijst).


Jou doorgegeven lijst bevat 25 teksten uit het NT over het Koninkrijk.
Je moet je wel realiseren dat je er dan ongeveer 120 teksten waar het Koninkrijk ook genoemd wordt(NT) niet meeneemt in het overdenken van wat er mogelijk in de Schrift met deze term bedoeld wordt.

Ook is er meen ik ergens sprake van het Koninkrijk van de Zoon en van het Koninkrijk van de Vader.

@Dies......ben jij dispensationalist?

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mealybug » 22 jan 2014 21:23

learsi schreef:Ook is er meen ik ergens sprake van het Koninkrijk van de Zoon en van het Koninkrijk van de Vader.



h.g.
Learsi

En er is ook nog het Koninkrijk der Hemelen!!
Zijn dat allemaal verschillende zaken, denk je?

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 22 jan 2014 21:29

learsi schreef:Jou doorgegeven lijst bevat 25 teksten uit het NT over het Koninkrijk.
Je moet je wel realiseren dat je er dan ongeveer 120 teksten waar het Koninkrijk ook genoemd wordt(NT) niet meeneemt in het overdenken van wat er mogelijk in de Schrift met deze term bedoeld wordt.

Ik heb de teksten uit de Evangeliën buiten beschouwing gelaten. Dat heeft natuurlijk een reden. De discussie gaat vooral over de status van de kerk binnen de definitie van wat het Koninkrijk van God inhoudt. De Evangeliën staan in een Joodse context terwijl Paulus de Apostel van de heidenen is.

learsi schreef:Ook is er meen ik ergens sprake van het Koninkrijk van de Zoon en van het Koninkrijk van de Vader.

In Kol 1:13 is sprake van het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde. Er zijn verschillende uitdrukkingen in het NT. Bijvoorbeeld het Koninkrijk der hemelen. Ik ga ervan uit dat dit verschillende uitdrukkingen zijn voor hetzelfde: Het Messiaanse Rijk.

learsi schreef:@Dies......ben jij dispensationalist

Nee!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor learsi » 22 jan 2014 21:39

mealybug schreef: En er is ook nog het Koninkrijk der Hemelen!!
Zijn dat allemaal verschillende zaken, denk je?


Ik heb er geen diepgravende studie van gemaakt.
Het Koninkrijk van de Zoon, wordt uiteindelijk door de Zoon aan de Vader gegeven.
Koninkrijk der hemelen is wat mij betreft de ene keer dat van de Zoon en de andere keer dat van de Vader, dat wordt door de context bepaald.

h.g
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor learsi » 22 jan 2014 21:46

Dies schreef:Er is in Filipp 3:20 sprake van burgerschap (politeima). Dat komt in de NBG beter dan in de SV tot zijn recht. Vandaar mijn keuze voor de NBG51.


Er staat "politeuma" (Nestle-Aland).
Wat dit voor consequentie heeft moet je zelf even uitzoeken.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor learsi » 22 jan 2014 21:56

Dies schreef:Ik heb de teksten uit de Evangeliën buiten beschouwing gelaten. Dat heeft natuurlijk een reden. De discussie gaat vooral over de status van de kerk binnen de definitie van wat het Koninkrijk van God inhoudt. De Evangeliën staan in een Joodse context terwijl Paulus de Apostel van de heidenen is.

...........

In Kol 1:13 is sprake van het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde. Er zijn verschillende uitdrukkingen in het NT. Bijvoorbeeld het Koninkrijk der hemelen. Ik ga ervan uit dat dit verschillende uitdrukkingen zijn voor hetzelfde: Het Messiaanse Rijk.


@ Dies .........beschrijf de Gemeente (met Christus als Hoofd) eens met gebruikmaking van de term "kerk"
b.v.d.

...........

Het zijn verschillend uitdrukkingen voor hetzelfde.
Daarmee zeg je dus:..........het Koninkrijk van de Zoon is het Messiaanse Rijk.
Bedoel je dat ook?

hg
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten