De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor alexander91 » 24 dec 2013 15:04

alexander91 schreef:PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.
Lukas schreef:Ik heb het idee dat de omvang en betekenis van het begrip genade, niet zo bekend is als ik dacht. Ik heb het te druk ivm de feestdagen om er diep op in te gaan of er verder nog op te reageren, maar wil er zeker later op terug komen.
Alexander, misschien zou je ook voor jezelf eens op een rijtje kunnen zetten wat de genade van God volgens jou nu werkelijk is. Je zou het daarna eens moeten vergelijken met wat Paulus er over schrijft.
Ik denk dat we een stuk verder zouden komen als je je gesprekspartner niet zou onderschatten... De genade van God is voor mij de vergeving van mijn zonden zonder enige voorwaarde (zonder enig werk (of vrucht) van mijzelf), en door Christus alleen.

Als wij dus geen vruchten dragen, dan wederstaan we inderdaad de Heilige Geest. Dan zijn we nog niet geestelijk wedergeboren. Dan geloven we dus ook niet echt.
Lukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Apart, ik lees in datgene waar je hierop reageert geen enkele "moet". Graag reageren op wat ik zeg, en niet op wat je denkt dat ik zeg. Dan zou de discussie zijn vaart kunnen behouden :-)
Lukas schreef:Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot akelige angstig geloof, waarbij onzekerheid over het behoud je zal gaan achtervolgen.
Nee hoor. Ik heb helemaal geen akelig of angstig geloof. De zekerheid over het behoud ligt bij Christus, en niet bij mij :-). Onderwijl probeer je nu weer de vloek in mijn woorden te plaatsen, die ik er echter expliciet buiten laat en ook geeneens vind...
Lukas schreef:Het doet ook geen eer aan Christus, die alles volbracht heeft. Het is niet alleen maar eenmalig zonde vergeven, of steeds vergeving krijgen. We HEBBEN vergeving. Alles wat gedaan zou moeten worden om behouden te worden, is door Christus gedaan, besef dat ajb. goed.

Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.
Misschien moet jij zelf de fout niet maken om in andermans woorden de wet/vloek te lezen. Dat jij het eruit haalt, zegt denk ik meer over jezelf dan over mij. Om dan ook maar eens iets persoonlijks te zeggen: Ik denk dat je er zelf nog niet uit bent wat de juiste plek van de Wet is, en dat het je daardoor niet lukt om te vatten wat ik (en ook andere hier) je probeer duidelijk te maken.
De vergeving van Christus is genoeg, voor alles. Over mijn redding hoef ik niet meer te vrezen gelukkig, maar nu mag (of eigenlijk: moet) ik groeien en oefenen in het geloof, en steeds meer op mijn Zaligmaker proberen te gelijken. Te leren nog beter God en mijn naaste lief te hebben (= niet zondigen). Het moet dus niet voor mijn zaligheid, maar het is mijn (door God gewerkte) wil, ondanks mijn vleselijke zwakheid, en dat bedoelt men met de Wet op het hart geschreven.

En als de wil om God te eren en Christus gelijk te worden er niet is, of als de liefde tot God en de naaste er niet is, of als er geen vruchten zijn, dan heeft dat wel degelijk wat te zeggen over mijn geestelijke staat. (Overigens is het wel dat de een beter bewust is van zijn/haar vruchten, en de ander minder; en het gebruik van een meetlat om te bepalen of je "genoeg" vruchten draagt is natuurlijk ook uit den boze)
Laatst gewijzigd door alexander91 op 24 dec 2013 15:14, 5 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 15:05

mohamed schreef:Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? (Rom 6,2)

Ja, maar dan heb je wel eerst op z'n minst enige kennis van de wet. Wet doet zonde kennen.

Iemand had laatst een topic: 'Als God zou zeggen: "Elke zonde die je gedaan hebt, nog steeds doet of blijft doen, het maakt niet uit, Ik houd onvoorwaardelijk van je." Hoe zou dan je reactie zijn?' Gideons flipte half de pan uit: Dat zegt God niet!! Dat is false grace!! Dit is een leugen!! Maar goed, ik zei dus tegen 'm: Dan zou ik het gewoon niet meer kunnen doen en daar ging het nou om, dat had hij nou ook. The kindness of God leads to repentance.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 15:08

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 15:10

Gods kinderen zondigen niet goedkoop!
Ook Gods Volk kan in de zonde vallen, kijk maar naar David.

mohamed

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2013 15:16

mohamed schreef:Moet je Paulus vragen, ik citeerde hem alleen maar.

schelpje3 schreef:Makkelijk en snel om even een zinnetje eruit te lichten, maar er staat nog wel iets na.
Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

En vergeet niet wat er zich afgespeeld heeft in het leven van diezelfde Paulus. Hij was de ergste christenvervolger, God heeft hem gegrepen.
Sla dat dus niet over.

Nogmaals, vecht het maar uit met Paulus, de zin die ik citeerde staat op zichzelf.

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 15:17

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 15:21

mohamed schreef:Nogmaals, vecht het maar uit met Paulus, de zin die ik citeerde staat op zichzelf.

Ik hoef niets uit te vechten, maar ik ben bang dat jij iets overgeslagen hebt.
Zie ook posting van Bambi:

Als je die zonde doet ga je het nadien wel meer in je hart voelen, dan vroeger.
God laat het je ook wel flink voelen en dat bedoelde ik met genade.


God is een rechtvaardig God, die de zonden niet door de vingers kan zien.
En dan kunnen wij niet wegkomen met een tekstje en een waarheidje.

mohamed

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2013 15:26

mohamed schreef:Nogmaals, vecht het maar uit met Paulus, de zin die ik citeerde staat op zichzelf.

schelpje3 schreef:Ik hoef niets uit te vechten, maar ik ben bang dat jij iets overgeslagen hebt.
Zie ook posting van Bambi:

Als je die zonde doet ga je het nadien wel meer in je hart voelen, dan vroeger.
God laat het je ook wel flink voelen en dat bedoelde ik met genade.


God is een rechtvaardig God, die de zonden niet door de vingers kan zien.
En dan kunnen wij niet wegkomen met een tekstje en een waarheidje.

Dus genade betekent harder gepakt worden dan voorheen? Iemand de genadeklap toedienen? Tja, weer een reden om de eerste tien jaar niet gereformeerd te worden. En bang? Waarom ben je bang?

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. (1 Joh 4,18)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 15:29

mohamed schreef:Dus genade betekent harder gepakt worden dan voorheen? Iemand de genadeklap toedienen? Tja, weer een reden om de eerste tien jaar niet gereformeerd te worden. En bang? Waarom ben je bang?

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. (1 Joh 4,18)

Nee, niet harder aangepakt, de mens verandert na ontvangen genade van binnen!
En je leest me te letterlijk met: ben ik bang. Dat is een zegswijze :wink:
Ik denk nog steeds dat je een stap overslaat. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Haal niet zomaar een tekst uit de Bijbel, om jezelf gerust te stellen.
Als de Heere je een tekst aanreikt, zal die bevestigd en bestendigd worden.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor marin » 24 dec 2013 15:31

[quote="marin"]
Jezus kwam naar de wereld en leefde een zondeloos leven. Daar Hij de zonde overwon, werd Hij een volmaakte plaatsvervanger en stierf. Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. Als deze volmaakte plaatsvervanger sterft, is aan de wet voldaan. En is dan dood, wat de wet vereist. Jezus is gestorven en Hij voldeed aan de wet.

[quote]"schelpje"
Kun je dit even nader uitleggen?
God stuurde Zijn Zoon naar deze wereld. Klein nuanceverschil, maar toch.


@Schelpje, kan het ook zo zijn dat de Here Jezus Zijn Godheid heeft afgelegd om Zoon voor ons te worden? Zal Hij straks niet Zijn Koningschap weer aanvaarden?

Het kon niet, dat de schuld van de één overgedragen wordt op een ander mens, daarom is het liefdevol dat de Here Jezus die God was, mens is geworden, zich aangeboden heeft om die mens te redden.
Die God, Zoon van God geworden, was en is onze Schepper maar ook onze Herschepper door Zijn verlossing.

Schelpje, de wet eist een volkomen zondeloos en rein leven, de Here Jezus is volkomen mens geweest met al zijn aanvechtingen en verleidingen als wij en toch niet gezondigd, dus de Here Jezus heeft aan de eis van de wet voldaan, omdat de Here Jezus dat voor de verloren mens heeft overgehad ontvangt de mens door Zijn genade redding, elke dag van het leven.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2013 15:39

marin schreef:@Schelpje, kan het ook zo zijn dat de Here Jezus Zijn Godheid heeft afgelegd om Zoon voor ons te worden? Zal Hij straks niet Zijn Koningschap weer aanvaarden?

Het kon niet, dat de schuld van de één overgedragen wordt op een ander mens, daarom is het liefdevol dat de Here Jezus die God was, mens is geworden, zich aangeboden heeft om die mens te redden.
Die God, Zoon van God geworden, was en is onze Schepper maar ook onze Herschepper door Zijn verlossing.

Schelpje, de wet eist een volkomen zondeloos en rein leven, de Here Jezus is volkomen mens geweest met al zijn aanvechtingen en verleidingen als wij en toch niet gezondigd, dus de Here Jezus heeft aan de eis van de wet voldaan, omdat de Here Jezus dat voor de verloren mens heeft overgehad ontvangt de mens door Zijn genade redding, elke dag van het leven.

Ik word door deze zin: Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. op een verkeerd been gezet. Ik begrijp niet dat je dit zo zegt.
Bedoel je dat die ene mens, jij of ik, dan de zonden kunnen overdragen aan Hem, de Heere Jezus? Of begrijp ik dit niet goed?

Beste Marin, het gaat erom dat God aan Zijn eer komt. Het lukt ons niet om een zondeloos leven te leiden, na de zondeval is alles verbeurd en verzondigt en zijn wij de satan toegevallen. Wij luisterden naar hem en zullen dit nog steeds doen, als God dit niet verhoedt.
Kennis hiervan is niet genoeg, het gaat om de inleving die de Heilige Geest ons laat zien, wie wij zijn. Wetsovertreders, zondaren. Weet je dat zondigen: doel missen betekent?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2013 15:42

schelpje3 schreef:
God is een rechtvaardig God, die de zonden niet door de vingers kan zien.
En dan kunnen wij niet wegkomen met een tekstje en een waarheidje.

Ik denk dat dat helemaal afhangt van wie het is, heb je wel eens gelezen dat sommige mensen de zonden niet aangerekend worden?

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 15:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 15:48

schelpje3 schreef:Maar hoe gebeurt dit? Want het schijnt allemaal nogal eenvoudig te gaan.

Het is een proces, groeien naar volwassenheid, maar volgens mij is het een stuk eenvoudiger dan ik altijd geleerd heb in de kerk.
Ik ervaarde eerst Zijn Liefde zonder voorwaarde en iemand postte die teksten dat onze oude natuur al dood is en dan is het gewoon een kwestie van je gedachten vernieuwen aan het Woord, die leugens niet meer geloven dat je er ook niks aan kan doen, maar wel moet zondigen, vanwege je zondenatuur. Jezus was ons Voorbeeld. Moest Hij strijden tegen zonde? Ja, Hij is op dezelfde wijze verzocht geweest, maar Hij had geen zondenatuur, alleen een vleselijk lichaam. Dan is de strijd dus alleen maar in je denken wat vernieuwd moet worden door Zijn Woord. Het enige wat we hoeven te doen is echt tot berouw komen en dan delgt Hij het uit. Zonde belijden en nalaten. Ik kom uit een kerkgang van zeggen: Sorry Heer dat ik dit en dit doe (met de achterliggende gedachte: sorry, morgen doe ik het waarschijnlijk weer, want ik moet wel zondigen, ik ben een slaaf, ik heb nog een zondenatuur in m'n ziel).
Zijn genade is niet alleen om ons te vergeven, ook om ons in staat te stellen dat we gewoon nee kunnen zeggen tegen dingen en dat zondepatronen doorbroken worden en we niet eeuwig in Romeinen 7 blijven hangen, veroordeeld door de wet en continu: Ik ellendig mens, ik doe wat ik niet wens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 15:56

mohamed schreef:Dus genade betekent harder gepakt worden dan voorheen? Iemand de genadeklap toedienen?

:P *)
Jakob hield er wel een rare heup aan over en die engel die Paulus met vuisten sloeg was genade van de Heer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten