alexander91 schreef:PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.
Ik denk dat we een stuk verder zouden komen als je je gesprekspartner niet zou onderschatten... De genade van God is voor mij de vergeving van mijn zonden zonder enige voorwaarde (zonder enig werk (of vrucht) van mijzelf), en door Christus alleen.Lukas schreef:Ik heb het idee dat de omvang en betekenis van het begrip genade, niet zo bekend is als ik dacht. Ik heb het te druk ivm de feestdagen om er diep op in te gaan of er verder nog op te reageren, maar wil er zeker later op terug komen.
Alexander, misschien zou je ook voor jezelf eens op een rijtje kunnen zetten wat de genade van God volgens jou nu werkelijk is. Je zou het daarna eens moeten vergelijken met wat Paulus er over schrijft.
Als wij dus geen vruchten dragen, dan wederstaan we inderdaad de Heilige Geest. Dan zijn we nog niet geestelijk wedergeboren. Dan geloven we dus ook niet echt.
Apart, ik lees in datgene waar je hierop reageert geen enkele "moet". Graag reageren op wat ik zeg, en niet op wat je denkt dat ik zeg. Dan zou de discussie zijn vaart kunnen behoudenLukas schreef:Oei, oei wat klinkt dat wettisch. Je moet dit, en je moet dat, want anders...
Nee hoor. Ik heb helemaal geen akelig of angstig geloof. De zekerheid over het behoud ligt bij Christus, en niet bij mij . Onderwijl probeer je nu weer de vloek in mijn woorden te plaatsen, die ik er echter expliciet buiten laat en ook geeneens vind...Lukas schreef:Joh, dat heeft niks meer met genade te maken, dat is allemaal wet en eis wat je daar zegt. Dit leidt tot akelige angstig geloof, waarbij onzekerheid over het behoud je zal gaan achtervolgen.
Misschien moet jij zelf de fout niet maken om in andermans woorden de wet/vloek te lezen. Dat jij het eruit haalt, zegt denk ik meer over jezelf dan over mij. Om dan ook maar eens iets persoonlijks te zeggen: Ik denk dat je er zelf nog niet uit bent wat de juiste plek van de Wet is, en dat het je daardoor niet lukt om te vatten wat ik (en ook andere hier) je probeer duidelijk te maken.Lukas schreef:Het doet ook geen eer aan Christus, die alles volbracht heeft. Het is niet alleen maar eenmalig zonde vergeven, of steeds vergeving krijgen. We HEBBEN vergeving. Alles wat gedaan zou moeten worden om behouden te worden, is door Christus gedaan, besef dat ajb. goed.
Maak niet de fout met genade te beginnen en dan, op de een of andere manier, toch weer met de (een) wet te eindigen.
De vergeving van Christus is genoeg, voor alles. Over mijn redding hoef ik niet meer te vrezen gelukkig, maar nu mag (of eigenlijk: moet) ik groeien en oefenen in het geloof, en steeds meer op mijn Zaligmaker proberen te gelijken. Te leren nog beter God en mijn naaste lief te hebben (= niet zondigen). Het moet dus niet voor mijn zaligheid, maar het is mijn (door God gewerkte) wil, ondanks mijn vleselijke zwakheid, en dat bedoelt men met de Wet op het hart geschreven.
En als de wil om God te eren en Christus gelijk te worden er niet is, of als de liefde tot God en de naaste er niet is, of als er geen vruchten zijn, dan heeft dat wel degelijk wat te zeggen over mijn geestelijke staat. (Overigens is het wel dat de een beter bewust is van zijn/haar vruchten, en de ander minder; en het gebruik van een meetlat om te bepalen of je "genoeg" vruchten draagt is natuurlijk ook uit den boze)