De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 13 dec 2013 14:51

Uit verschillende topics blijkt de laatste tijd dat er veel onduidelijkheid of verschil van mening is over de wet en Gods geboden in het leven van de nieuwtestamentische gelovige. Daarom leek het mij goed om er in dit topic samen over na te denken. Mijn idee was om te beginnen met een aantal citaten van mensen die al eerder over deze materie hebben nagedacht:

Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld. En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen. Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft. (De heilige apostel Johannes, 2e brief)

Jezus leest ons de Wet voor wanneer Hij ons de geheimenissen van de Wet openbaart. Want wij die tot de Kerk behoren verachten de Wet van Mozes niet maar wij aanvaarden haar, mits Jezus ons haar heeft voorgelezen. (Kerkvader en martelaar Origenes, De principiis)

Het lijdt geen twijfel, dat de wet heilig, rechtvaardig en goed is. Bijgevolg zijn werken van de wet ook heilig, rechtvaardig en goed. Toch wordt door de werken der wet geen mens rechtvaardig voor God. (...) Petrus, Paulus en alle christenen doen werken der wet na de rechtvaardiging, maar daardoor worden ze niet gerechtvaardigd. 'Ik ben mijzelf van geen ding bewust', zegt Paulus, dat wil zeggen: geen mens kan mij aanklagen, 'doch ik ben daardoor niet gerechtvaardigd' ( 1 Korinthe 4:4). (Luther, verhandeling op de Galatenbrief, h.2:16)

Zo is het dan onmogelijk dat dit heilig geloof ledig zij in den mens; aangezien wij niet spreken van een ijdel geloof, maar van zulk een, hetwelk de Schrift noemt een geloof dat door de liefde werkt, dat den mens beweegt om zich te oefenen in de werken die God in Zijn Woord geboden heeft; welke werken, als zij voortkomen uit den goeden wortel des geloofs, goed en bij God aangenaam zijn, overmits zij alle door Zijn genade geheiligd zijn. (...) Wij geloven dat de ceremoniën en figuren der Wet opgehouden hebben met de komst van Christus, en dat alle schaduwen een einde genomen hebben; alzo dat het gebruik daarvan onder de Christenen weggenomen moet worden; nochtans blijft ons de waarheid en substantie daarvan in Christus Jezus, in Denwelken zij hun vervulling hebben. Intussen gebruiken wij nog de getuigenissen, genomen uit de Wet en de Profeten, om ons in het Evangelie te bevestigen, en ook om ons leven te reguleren, in alle eerbaarheid, tot Gods eer, volgens Zijn wil. (Guido de Brès, NGB art. 24-25)

Waar ben je het mee eens, waarmee niet? Waarom wel/niet, of wat zou je liever anders verwoorden? Zijn er misschien dingen die je graag meer of duidelijker benoemd zou willen zien? Ik hoop dat we samen hierover kunnen nadenken en van elkaar kunnen leren, in de vreze Gods.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 17:34

In de 10 geboden staat de heiliging van de sabbatdag maar wij houden ons er niet aan hoe zie jij dat?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 18:05

Byte schreef:In de 10 geboden staat de heiliging van de sabbatdag maar wij houden ons er niet aan hoe zie jij dat?


De Sabbat is een door God ingestelde, eeuwige verordening (lev 16:31). Of wij de Sabbat wel of niet moeten vieren is voor mij dus geen vraag. Rest ons nog wel de vraag: ´hoe moeten wij de Sabbat dan vieren?´. Uit de bijbel blijkt namelijk, dat alhoewel de Sabbat een eeuwige inzetting is, een dag van rust en verootmoediging, de vorm en de inhoud op verschillende wijzen wordt ingevuld en beleefd. Wordt de Sabbat in Exodus 20 en in Exodus 31 nog een teken van de schepping van Hemel en Aarde in zes dagen genoemd (wat trouwens ook het universele karakter van de Sabbat aanduid), in Deuteronomium 5:15 is de Sabbat een teken van de verlossing uit Egypteland, of duidelijker: uit het slavenhuis. Dit laatste is hele belangrijk; namelijk, nu de bedekking is weggenomen (2 Kor. 3:14), zien wij dat waar de uittocht uit het slavenhuis van Egypte al op wees: n.a. de bevrijding uit het slavenhuis van zonde en verderf (Luk 11:4 ; Rom 8:21 ; Kol 1:14). Hierom vieren wij de Sabbat dan ook op de dag dat Hij ons bevrijd heeft van dat verderf, die dood, die schuld. Het is die dag, waarin de poort naar het vrije leven ligt, waarin de dood niet meer heerst (Rom 6:4,9).

De andere, grootste manier waarop het Sabbatsgebod vervulling vind in het leven van een mens, is zodra deze tot het geloof in Christus komt en Zijn rust binnen gaat. Dát is de sabbatsrust die overblijft voor het volk van God (Hebreeën 4:9). Over deze Sabbat is Paulus heel duidelijk: die kan geen uitstel hebben. Als deze rust nog geen werkelijkheid is geworden in je leven, dan gaat vandaag de roeping uit: Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet. (Hebreeën 4:7)

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 18:43

Dit klopt niet helemaal mijn inziens.

de eeuwige veroordening is voor Israel.
Dat wij het op zondag vieren is het gevolg van het samenvoegen sabbatdag en de zondag.
Nergens geeft De Heere de opdracht om op zondag een rustdag te houden.
Daarmee bedoel ik dat wij die elke zondag naar de kerk gaan en deze geboden horen feitelijk niet conform zijn gebod leven maar volgens onze traditie toch?

En bedankt voor het laatste vers van Slooten, die mogen we dagelijks horen.
Mijn vertrouwen is in Hem en door Hem.
Lees Jesaja 12 maar eens dat is wat Hij mij wilde schenken,
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 18:46

Byte schreef:Dit klopt niet helemaal mijn inziens.

de eeuwige veroordening is voor Israel.

Waarom alleen voor Israel?
We zijn Zijn rust ingegaan, 7 dagen per week.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 18:52

Byte schreef:de eeuwige verordening is voor Israel.
Zijn wij niet bij Israël ingeënt dan? En trouwens, over de Sabbat schrijft Jesaja in zijn zesenvijftigste hoofdstuk onder andere:

Welzalig een sterveling die zo handelt,
het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,
en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen.
(...) De vreemdelingen die zich bij de HEERE voegen
om Hem te dienen en om de Naam van de HEERE lief te hebben,
om Hem tot dienaren te zijn;
allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen,
en die aan Mijn verbond vasthouden:
hen zal Ik ook brengen naar Mijn heilige berg.


Het Sabbatsgebod geldt dus ook voor de vreemdelingen, ja zelfs voor ieder mensenkind, voor iedere sterveling. Dat is juist de kracht van het evangelie. De vreemdeling mag zeggen: De HEERE heeft mij niet van Zijn Volk gescheiden (Jesaja 56:3).

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 18:54

Waarom alleen voor Israel?
We zijn Zijn rust ingegaan, 7 dagen per week.


Hmmm ja klopt, dat is niet logisch wat ik nu zeg. ](*,) je hebt gelijk Boerin

Ik bedoel eigenlijk dat de sabbatdag er voor de Israëlieten altijd een gebod blijft maar niet voor ons.
Ik heb hier een uitleg over gehad maar die preek heb ik even uitgeleend aan een medebroeder.
Zal deze nog eens luisteren en jullie even terug koppelen :D
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 19:01

Jvslooten schreef:Zijn wij niet bij Israël ingeënt dan? En trouwens, over de Sabbat schrijft Jesaja in zijn zesenvijftigste hoofdstuk onder andere:

Welzalig een sterveling die zo handelt,
het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,
en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen.
(...) De vreemdelingen die zich bij de HEERE voegen
om Hem te dienen en om de Naam van de HEERE lief te hebben,
om Hem tot dienaren te zijn;
allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen,
en die aan Mijn verbond vasthouden:
hen zal Ik ook brengen naar Mijn heilige berg.


Het Sabbatsgebod geldt dus ook voor de vreemdelingen, ja zelfs voor ieder mensenkind, voor iedere sterveling. Dat is juist de kracht van het evangelie. De vreemdeling mag zeggen: De HEERE heeft mij niet van Zijn Volk gescheiden (Jesaja 56:3).


Ja, prima maar dan moet toch alles gelden?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof dat we ingeënt zijn maar we kunnen niet het ene wel doen en het andere niet.
Dat is niet consequent toch?

Dat is ook waarom ik het vreemd vind dat onze traditie ons dwingt zijn gebod te breken.
Sabbatdag is de laatste dag van de week en niet de eerste nergens staat dat wij op Zondag de rustdag moeten hebben.

Let op ik ben blij met de zondag maar het is niet bijbels mijn inziens.
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 20:25

Het is nadrukkelijk niet mijn bedoeling hier de discussie zondag-sabbat te gaan voeren, maar ik wil er nog wel even kort op reageren. Het bijbelse karakter van de zondag komt bijvoorbeeld tot uiting in Handelingen 20:7 en 1 Korinthe 16:2. Dit gegeven wordt ook bevestigd door de gang van zaken in de vroege kerk: anders dan dat veel mensen willen doen geloven is de zondag geen uitvinding van een zekere keizer die ongeveer drie eeuwen na Christus aan de macht kwam, maar werd de zondag al veel eerder door alle christenen in het Romeinse rijk gevierd, zoals bijvoorbeeld blijkt uit deze bron uit het jaar 155:

"Op de dag die men dag van de zon noemt komen allen bij elkaar op één plaats die wonen in de stad of op het platteland.
Men leest uit de gedachtenis van de Apostelen en de geschriften van de Profeten.
Als de voorlezing is gedaan, neemt hij die voorgaat het woord om aan te zetten en aan te sporen om dergelijke schone dingen na te volgen.
Vervolgens staan we op en we bidden voor onszelf... en voor alle anderen, waar ze zich ook mogen bevinden, opdat wij rechtvaardig mogen zijn in ons leven en handelen, en dat we trouw mogen zijn aan de geboden om de eeuwige redding te verkrijgen.
Vervolgens brengt men degene die voorgaat brood en een beker wijn met water gemengd.
Die voorgaat neemt ze aan en brengt de Vader van het heelal eer en glorie, door de naam van de Zoon en de heilige Geest, en dankt Hem lang omdat we deze gaven waardig bevonden zijn.
Als hij die voorgaat de dankzegging heeft geëindigd en het volk 'amen' heeft geantwoord, verdelen zij die wij diakens noemen onder alle aanwezigen het 'geëucharistiseerde' brood en de wijn." (H. Justinus, Brief aan keizer Antoninus Pius, jaar 155)

[ps: de rest van je reactie kom ik later even op terug]

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 20:45

Prima :D reageer ik alvast terug
Het brood braken ze dagelijks zoals je in handelingen 2 kan lezen.ook waren de samenkomsten dagelijks.

46 En zij bleven dagelijks  eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedseltot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;

Gedeelte van korinte brief had ik nooit zo gelezen , dank daarvoor !

Wat daarna is gebeurt vind ik eerlijk gezegd irrelevant desondanks niet geheel oninteressant maar het is niet Zijn Woord en daar moeten we het zoeken .

Bedankt voor je terugkoppeling ik ben weer iets wijzer geworden
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 15 dec 2013 00:23

Byte schreef:Het brood braken ze dagelijks zoals je in handelingen 2 kan lezen.ook waren de samenkomsten dagelijks.
Inderdaad, de dagelijkse samenkomst is een heel bijbels gegeven, daar ben ik ook van harte voorstander van. Desniettegenstaande heeft de zondag al vanaf de vroeg-apostolische tijd, en misschien kunnen we zelfs stellen vanaf de opstandingsdag af, een bijzondere rol. Dit blijkt wel uit de teksten die ik aandroeg en de overleveringen die we hebben uit de vroeg-christelijke kerk.

mohamed

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2013 00:46

Ook ik voel weinig voor de discussie zaterdag of zondag, maar wat ik er wél over zeggen wil is dit: Jezus en de apostelen waren joden en we lezen in de evangeliën meerdere keren dat de Farizeeërs hen juist op de sabbat strikt in de gaten hielden (Mat 12,2; Mar 3,2; Luk 6,2) in de hoop hen ergens op te pakken. Nadat Jezus was opgestaan uit de dood dachten de Farizeeërs nog net zo over de sabbat als daarvoor, dus de samenkomsten kunnen wel op zondag zijn geweest, de rustdag bleef de zaterdag. Zondag rustdag is dus geen joods concept en evenmin een dag waarop de eerste christenen rustten.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 15 dec 2013 00:54

Byte schreef:Ja, prima maar dan moet toch alles gelden?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof dat we ingeënt zijn maar we kunnen niet het ene wel doen en het andere niet.
Dat is niet consequent toch?

Inderdaad, daar heb je gelijk in. We kunnen niet selectief gaan shoppen, terwijl de Heere Jezus zelf zegt: 'Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.' en: 'Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.' We kunnen dus opmaken dat de wet niet afgeschaft is, maar wel vervuld is. Vervuld in het leven van Hem. Dit betekend echter niet dat de wet niet meer van betekenis is: als wij gehoor geven aan de oproep van Paulus in 1 Korinthe, 'Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.', dan betekend dat dat ook in ons de wet vervuld moet worden, zoals die in Christus vervuld is. Natuurlijk is er wel wat veranderd: anders dan tijdens het oude testament, is er geen sprake meer van een vormendienst naar de letter, maar van een leven naar en uit de Geest. Dit neemt niet weg dat de woorden uit 2 Thimoteüs 3 onverminderd van kracht zijn: 'Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.'. Hoe wij aan de opdrachten en geboden uit deze Thora, die heilig is, en rechtvaardig en goed, precies vorm moeten geven is voor mij ook niet altijd even duidelijk. Gelukkig geeft Jezus zelf ons een duidelijke samenvatting:'...u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht (...) en uw naaste als uzelf.'. Bepaalde geboden, zoals over de offerdienst, zijn voor de individuele gelovige minder van belang, omdat deze offers door de priesters gebracht moesten worden. Of, in ons geval, door de Priester. Andere wetten, zoals bijv. uit Deutoromomium 22 vers 11: 'U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk.' hebben ons juist weer heel veel te zeggen: ze leren ons dat wij ons niet zouden vermengen met dat wat van de wereld is, dat wij niet zouden samenvoegen wat God gescheiden heeft. En, wat ik eens van een rabbi hoorde, het betekend andersom ook dat wij niet zouden scheiden wat God samengevoegd heeft. Heel vaak verklaard de schrift ook zichzelf al trouwens, bijvoorbeeld Deuteronomium 22 vers 10 wat wordt uitgelegd in 2 Korinthe 6 vers 14, en Deuteronomium 25:4 wat wordt toegepast in 1 Timotheüs 5:18. Natuurlijk zijn er meer teksten te noemen, maar ik denk dat dit al wel weer een leuk beginnetje was. ;)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 08:39

Byte schreef:Ja, prima maar dan moet toch alles gelden?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof dat we ingeënt zijn maar we kunnen niet het ene wel doen en het andere niet.
Dat is niet consequent toch?

Dat is ook waarom ik het vreemd vind dat onze traditie ons dwingt zijn gebod te breken.
Sabbatdag is de laatste dag van de week en niet de eerste nergens staat dat wij op Zondag de rustdag moeten hebben.

Let op ik ben blij met de zondag maar het is niet bijbels mijn inziens.
Gr Byte

Daar heb je gelijk in..
Maar de kerk heeft in de 4de eeuw d.m.v. een compromis met de keizer haar macht verworven en in een tijd dat de burger niets in te brengen had en zelf niet kon (en mocht) lezen, dan heb je aan een generatie of 2 genoeg om een traditie erin te stampen, en tot regel/gewoonte te verheffen.
Zo houden de messiaanse christenen, het overblijfsel, de sabbath.
Die is er echter voor de mens, niet de mens voor de sabbat.
En dat zei Jezus al voordat de sabbat zijn geestelijke invulling had gekregen !

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Lukas » 15 dec 2013 12:22

De wet is gegeven aan het volk Israël. Ik ben daarom verbaasd dat je als christen (uit de volken) zou gaan proberen de wet te houden. Waarom zou je dat gaan proberen en wat verwacht je er mee te bereiken?

jvslooten schreef:Dit neemt niet weg dat de woorden uit 2 Timotheüs 3 onverminderd van kracht zijn: 'Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.'.

Correct, maar dat betekent dat je dus ook acht slaat aan wie iets geschreven of opgedragen wordt. Want dat is ook door God ingegeven.

als wij gehoor geven aan de oproep van Paulus in 1 Korinthe, 'Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.', dan betekend dat dat ook in ons de wet vervuld moet worden, zoals die in Christus vervuld is.

Als dat de bedoeling was, waarom zegt Paulus in 1Kor 11:1 dan niet eenvoudig dat we navolgers van Christus moeten zijn in het houden of vervullen van de wet? Nee, Paulus roept op om hemzelf (Paulus) als voorbeeld na te volgen.
Dit impliceert dat de gelovigen in Korinte (waar ook heidenen in zaten) moeten luisteren naar de instructies die Paulus geeft. Waarbij verschillen bestaan met datgene wat Christus in de evangeliën aan Israël opdroeg.

In Handelingen 15 was ook sprake van mensen die stelden dat de gelovigen uit de volken de wet moesten houden:
Hand 15:5 Maar er stonden uit de partij der Farizeeën enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.

De apostelen komen vervolgens tot het volgende antwoord:
Hand 15:19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. 21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen

En dit wordt door Paulus in Korinte uitgedragen, en als voorbeeld gegeven dat nagevolgd moet worden. Dit is dus feitelijk een expliciet voorbeeld dat we (gelovigen uit de heidenen) niet proberen de wet, die aan Israël is gegeven, te houden.
Je ziet dat ook in de context van 1Kor 11 (voorgaande hoofdstuk) waar Paulus zegt dat alles gegeten mag worden (bepaald niet conform de wet!) maar hierbij uitzondering maakt voor het offervlees. (zoals in hand 15 afgesproken).

(overigens stond dit alles nog in het kader van het Koninkrijk van God op aarde, maar dat terzijde)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten