sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mealybug » 06 dec 2013 09:21

N.a.v. een discussie elders hier graag verder, om te voorkomen dat er teveel off topic wordt gegaan.
Graag vredelievend blijven en niet persoonlijk worden. :)

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 06 dec 2013 09:33

mealybug schreef:N.a.v. een discussie elders hier graag verder, om te voorkomen dat er teveel off topic wordt gegaan.
Graag vredelievend blijven en niet persoonlijk worden. :)

Ok, interessant :-)! Kun je misschien een inleiding geven van het onderwerp? Evt wat posts van die discussie hier neerzetten? Dan is het wat duidelijker (voor mijn iig) in welke richting ik ontopic zou zijn :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Jvslooten » 06 dec 2013 09:42

@alexander91

Misschien kun je ze kopiëren vanuit het erfzondetopic? (Vanaf woensdag)

Gaat voor mij een betje lastig met zo'n tablet..

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 06 dec 2013 09:55

Hieronder wat context voor dit topic. Gequote van Learsi (uit Erfzonde Wo 4 dec 2013). Het zijn twee losse posts die ik achter elkaar zet. (als er zaken verkeerd bij elkaar staan, mijn excuses daarvoor alvast):

Learsi schreef:

"Sacrament is zichtbare Woordbediening aan het geloof. En in die zin dan ook een genademiddel. Lees artikel 39 van de NGB.

Het woord "gedenkteken" staat slechts op 2plaatsen in de bijbel: Gen.35:20 en Jesaja57:8
"

"(van A. Pink)
-het is een gezond leerstuk, het doet inzien dat de natuurlijke mens niet is staat is Gods wil te doen
-niets anders dan een re-eel gevoel van onze verlorenheid doet ons buigen voor God
-hoe komt het, dat geen mens in staat is Gods wet te houden?
-waarom moeten alle mensen sterven?
-oplossing van de Schrift:...de mens is een gevallen schepping
-hij is afgevallen van zijn oorspronkelijke staat en reinheid.
-hij is gevallen uit de positie waar God hem plaatste, dit verklaart de verlorenheid van de mens
-zoals God de mens maakte, zo is hij nu niet meer
-daarom moeten we naar 3 zaken kijken.
-1 oorspronkelijke staat en wat Gen.3 erover zegt
-2 Wat zegt de rest van de Schrift er over
-3 hoe de straf aansluit op de misdaad

(1) naar Gods beeld; dit betekent niet dat Adam deelde in Gods volmaaktheid; naar Zijn beeld betekent, dat Adam een morele rechtschapen natuur had die overeen stemde met de goddelijke wet dus een heilige natuur; bij de herschepping wordt dat beeld en die heilige natuur weer hersteld; Boston zegt:oorspronkelijke rechtvaardigheid /rechtschapenheid was bij Adam ingeschapen.
"
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor elbert » 06 dec 2013 10:04

@mealybug: wat bedoel je met "genademiddel"?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mealybug » 06 dec 2013 10:08

elbert schreef:@mealybug: wat bedoel je met "genademiddel"?


Het is eigenlijk mijn vraag, wat er over het algemeen verstaan wordt onder genademiddel.
Het woordenboek leert dat Sacrament betekent: ''genademiddel''.

Faramir

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Faramir » 06 dec 2013 10:19

Bij dit soort vragen vind ik het altijd wel leuk om eens een oude school katechismus (met een k ja, vroeger schreef men dat schijnbaar zo) te raadplegen. Daarin staan de antwoorden meeste lekker simpel (helaas zonder verwijzingen, dan zou je de grote catechismus moeten raadplegen).



Vraag 219:
Wat zijn Sacramenten?
Sacramenten zijn heilige handelingen en woorden, door Jesus Christus ingesteld, om de genade te geven, die zij aanduiden.

Ik stem dus voor genademiddelen. :)

Jvslooten

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Jvslooten » 06 dec 2013 10:34

Faramir schreef:Vraag 219:
Wat zijn Sacramenten?
Sacramenten zijn heilige handelingen en woorden, door Jesus Christus ingesteld, om de genade te geven, die zij aanduiden.

Ik stem dus voor genademiddelen. :)

Dat 'die zij aanduiden' kan ik begrijpen, maar dat 'om genade te geven' begrijp ik niet goed. Hoe werkt zoiets dan in de praktijk? 'Krijg' je genade als je deel hebt aan de sacramenten? En betekend dat dan dat mensen die geen deel hebben aan de sacramenten, automatisch geen genade krijgen? Of andersom, dat alle mensen die deel hebben aan een sacrament automatisch wèl genade verkrijgen? Wat houd die genade dan precies in? Is dat zaligmakende genade, of toch iets anders?

Faramir

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Faramir » 06 dec 2013 10:38

Jvslooten schreef:Dat 'die zij aanduiden' kan ik begrijpen, maar dat 'om genade te geven' begrijp ik niet goed. Hoe werkt zoiets dan in de praktijk? 'Krijg' je genade als je deel hebt aan de sacramenten? En betekend dat dan dat mensen die geen deel hebben aan de sacramenten, automatisch geen genade krijgen? Of andersom, dat alle mensen die deel hebben aan een sacrament automatisch wèl genade verkrijgen? Wat houd die genade dan precies in? Is dat zaligmakende genade, of toch iets anders?

Als ik dan het sacrament van boete en verzoening eens bekijk kom ik op de volgende antwoorden op je vragen.
Je krijgt genade als je oprecht deel hebt aan het sacrament. God is in het sacrament aanwezig.
Mensen die niet deelnemen aan het sacrament krijgen niet automatisch geen genade.
Genade houd in:


Vraag 205:
Wat noemen wij genade?
Genade noemen wij de bovennatuurlijke gaven, die ons worden gegeven om onze zaligheid te bereiken.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 06 dec 2013 10:41

Ikzelf zou denken dat de sacramenten genade kunnen werken, maar niet noodzakelijkerwijs. Zoals de uiterlijke besnijdenis bij de Joden niets voorstelde als het ook niet geestelijk gebeurde, zal de uiterlijke doop weinig invloed hebben als het niet geestelijk gebeurt.

Meer praktisch dan nog geloof ik dat het toedienen van een sacrament iemand zodanig kan raken dat deze zijn geloof versterkt. En dan bekijk ik het vanuit de mens, want het is de Geest die dan een dergelijk sacrament gebruikt om iemands geloof te versterken. Iemand kan bv verder gaan nadenken over de diepte van zijn doop of het Avondmaal waaraan hij/zij heeft deelgenomen. In de brieven van Paulus lezen we bijvoorbeeld dat hij gedoopte mensen onderwees over hun doop/het Avondmaal.

Overigens verwacht ik niet dat we er de vinger volledig achter zullen krijgen, want geloof is een veel te groot wonder.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Jvslooten » 06 dec 2013 10:51

De sacramenten zijn zichtbare tekenen waarin God ons laat zien dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt. In die zin zou je kunnen zeggen dat het een genademiddel is n.a. om de genade Gods zichtbaar gestalte te geven. De Heilige Geest verzekerd ons door de Sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de enigeofferande van Christus staat, die voor ons aan het kruis geschied is.

Als je een andere betekenis aan het begrip 'genademiddel' toekent ben ik het daar waarschijnlijk niet mee eens. Ik ken maar èèn Genademiddel(aar), en dat is Jezus Christus (zondag 5).

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor benefietdiner » 06 dec 2013 10:57

alexander91 schreef:Meer praktisch dan nog geloof ik dat het toedienen van een sacrament iemand zodanig kan raken dat deze zijn geloof versterkt.

Ik moet erkennen dat toen ik nog in de kinderdoop geloofde dat dat bij mij het geval was.
Toen ik constateerde dat de kinderdoop onjuist was heb ik het nooit meer gehad, sterker nog ik kreeg er een afschuw van.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 06 dec 2013 11:02

alexander91 schreef:Meer praktisch dan nog geloof ik dat het toedienen van een sacrament iemand zodanig kan raken dat deze zijn geloof versterkt.
benefietdiner schreef:Ik moet erkennen dat toen ik nog in de kinderdoop geloofde dat dat bij mij het geval was.
Mooi :-)!
benefietdiner schreef:Toen ik constateerde dat de kinderdoop onjuist was heb ik het nooit meer gehad, sterker nog ik kreeg er een afschuw van.
Jammer dat je er een afschuw van kreeg. :(
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Rozijn » 06 dec 2013 11:06

Heel jammer!
Toen mijn oudste gedoopt werd, gaf het zien op het doopwater mij opnieuw een blik op het allesreinigende bloed van Christus.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor benefietdiner » 06 dec 2013 11:07

alexander91 schreef:Jammer dat je er een afschuw van kreeg. :(

Ja dat heeft alles te maken met de verwerping van Israël (Gods uitverkoren volk) waar de kerk geen raad mee weet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten