Boaz schreef:Zo'n onderbouwing is er niet, Marnix.
De Here stelde in de bovenkamer niet iets nieuws in, de Sedermaaltijd werd al eeuwen gevierd. De uittocht uit Egypte, uit de slavernij werd hierbij herdacht. Men deed - en doet - dat in familiekring.
Men dronk bij deze ceremonie 4 bekers, en aan de derde beker geeft de Heer een speciale, nieuwe betekenis: dit is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed zegt Hij, van deze breker, die ook de 'Beker van de Verlossing' was. De vierde beker, 'Ik zal u tot Mijn volk aannemen, zal Jezus pas drinken als het Koninkrijk der hemelen is aangebroken.
Van het (ongezuurde) brood, de matze, zegt Jezus dat het Zijn lichaam symboliseert.
Van de drie matzes wordt de middelste matze verbroken, en verstopt, om later in de avond door de kinderen te worden gezocht.
Deze maaltijd is rijk aan prachtige symbolieken, ik raakte daar van onder de indruk toen ik voor de eerste keer de Sedermaaltijd vierde met Messiaanse Joden, die uiteraard ook de Maaltijd des Heren vierden.
Nogmaals: men at en eet als gelovigen deze maaltijd in familiekring.
Ik ga naar een heel grote gemeente (meer dan 3500 leden), onze gemeente is opgedeeld in huiskringen die elke twee weken bij elkaar komen.
Wij vieren de Maaltijd des Heren dan ook af en toe met deze geestelijke familiekring, en ik denk dat daar beslist niks mis mee is.
Voor wie het leuk vindt om te weten:
In Exodus 6 staan alle namen van de bekers vermeld:
Vers 5: de 1e beker: Ik zal u uitleiden
vers 5: de 2e beker: Ik zal u redden
vers 5: de 3e beker: Ik zal u verlossen
vers 4: de 4e beker: Ik zal u tot Mijn volk aannemen
Inderdaad. Jezus vernieuwde de maaltijd wel. Het gaat niet meer om de verlossing uit Egypte, uit de slavernij maar om verlossing uit de slavernij van de zonde. Maar de paasmaaltijd werd ook thuis gevierd, in het gezin. Daarom, als er gesteld wordt dat dat nu niet meer zou mogen, moeten daar wel goede Bijbelse argumenten zijn. Als dat echt niet meer mag (waar dat daarvoor wel mocht) moet dat ook ergens in de Bijbel terug te vinden zijn. Als dat niet zo is vraag ik me af of het avondmaal alleen in de kerk en onder ouderlijke toezicht plaats mag vinden.
jvslooten schreef:Klopt. En twee verzen daarvoor staat: allen die geloofden, waren bijeen. Het lijkt echter alsof dat steeds minder belangrijker gevonden wordt. Steeds meer mensen vinden de samenkomsten maar onzin. 'Ik hoor toch bij het lichaam van Christus' zeggen ze dan. Maar zo werkt het niet. Het brood breken begint in het midden van de gemeente. In Hebreeën 10 staat dat de mensen die de samenkomsten nalaten het bloed van het nieuwe verbond onrein geacht hebben. dat staat er niet toevallig hoor. Het bloed van het nieuwe verbond hoort bij het avondmaal. De bijeenkomsten verachten is een ontheiliging van het avondmaal. Bovendien heeft de Geest van God opzieners ingesteld in het midden van de gemeente die de kudde moeten wijden. Misschien vraag je je af waarom. Nou, zegt Paulus, omdat Jezus de gemeente door Zijn eigen bloed gekocht heeft. Wéér dat bloed van het nieuwe verbond. Je kán het avondmaal niet loskoppelen van de gemeente. Als je dat wel denkt te moeten doen heb je iets niet goed begrepen.
Begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet om een aversie tegen het gemeente-zijn. Het gaat me er al helemaal niet om dat je best zonder gemeente zou kunnen. De samenkomsten zijn geen onzin, het gemeente-zijn is denk ik belangrijk. Ik pleit er niet voor om het Avondmaal elders te vieren
in plaats van in de gemeente. Maar Bijbels gezien is de gemeenschap er niet alleen in de samenkomsten in de kerk.... maar is er gemeenschap der heiligen als christenen samenkomen. Vandaar alsnog mijn vraag: Waar staat dat het avondmaal alleen in de eredienst waar de gemeente in zijn geheel samenkomst, gevierd dient te worden? Wat is daarvoor de Bijbelse onderbouwing? Die mis ik in dit stuk.