(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 16 mei 2018 14:40

coby6 schreef:Dat staat in 1 Timotheus. We moeten bidden voor alle mensen, omdat Hij niet wil dat iemand verloren gaat. Ergens anders staat dat de satan ze heeft verblind. Wij binden altijd die machten die iemand verblinden in Jezus' Naam en dan ineens gaan ze op zoek en komen ze tot bekering. God werkt door gebed. Hij legt het op iemands hart om te bidden en het staat in de Bijbel dat het moet. Dan moet er nog iemand het Woord spreken en dan kunnen ze zich bekeren. Met die opwekking in Wales bijvoorbeeld, die man bad uren per dag voor zielen, eerst zelf, daarna kwamen er steeds meer die gingen bidden en daarna kwamen ze binnen.
Mensen komen ook tot geloof als ze de liefde zien, da's waar. Laat hen een zijn, gelijk Wij een zijn, zodat de wereld ziet dat Gij Mij gezonden hebt.
In Handelingen waren ze ook een en eenparig in gebed en toen kreeg je opwekking.


Natuurlijk moeten we voor anderen bidden, maar zelfs zonder dat gebed zou God tot Zijn Recht kunnen komen.
Gebed breekt de geestelijke wereld open en activeert dus ook de geestelijke wereld.
Gods Woord spreken is niet eens noodzaak, hoewel het geloof uit het horen is.
Door het Woord te lezen horen we namelijk met de oren van ons hart.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 16 mei 2018 14:46

Johan100 schreef:Vreemd zinnetje. Ik kan over zelfkennis een pagina vol schrijven aangetoond vanuit de Bijbel.

De tollenaar. 'O God, wees mij zondaar genadig'. Zelfkennis.

Jezus leerde Petrus zichzelf kennen. Petrus zou Hem noooit verlaten, dacht hij en zei hij.
Wat zei Jezus? 'Eer de haan gekraaid zal hebben zal je me driemaal verloochend hebben, Petrus'.

Dat is de mens, een zondaar. De Heilige Geest overtuigt van zonde. Heb jij die niet? Als je dat denkt dan ben je niet overtuigd.
Hij overtuigt van zonde en verheerlijkt dan Christus. De heerlijkheid van Zijn genade tegenover een donkere achtergrond.
Eigenlijk past dit wel goed in het topic 'Gods liefde'.


Het gaat niet om de zelfkennis.
Ook al ken je jezelf helemaal compleet dan wil dat nog niet zeggen dat je Jezus Christus hebt leren kennen.
Als je moet kiezen tussen het jezelf kennen in je ellende of het kennen van Jezus, nou dan weet ik het wel, ALLEEN JEZUS !!!!
De ellende waar ik in lag hoef ik niet te kennen maar wel de vrijheid IN CHRISTUS welke ik heb ontvangen door het Bloed van Jezus Christus.

Petrus schoot er ook niks mee op door te weten of hij nu 1 of 2 of 3 of 4 maal Jezus verloochende.
Hij schoot er wat mee op dat hij Jezus leerde kennen als zijn Heer en Verlosser.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 16 mei 2018 16:55

Veendam schreef:Het gaat niet om de zelfkennis.
Ook al ken je jezelf helemaal compleet dan wil dat nog niet zeggen dat je Jezus Christus hebt leren kennen.
Als je moet kiezen tussen het jezelf kennen in je ellende of het kennen van Jezus, nou dan weet ik het wel, ALLEEN JEZUS !!!!
De ellende waar ik in lag hoef ik niet te kennen maar wel de vrijheid IN CHRISTUS welke ik heb ontvangen door het Bloed van Jezus Christus.

Petrus schoot er ook niks mee op door te weten of hij nu 1 of 2 of 3 of 4 maal Jezus verloochende.
Hij schoot er wat mee op dat hij Jezus leerde kennen als zijn Heer en Verlosser.

Maar het is er onlosmakelijk mee verbonden.

Ik val even een stukje in herhaling.

De tollenaar. 'O God, wees mij zondaar genadig'. Zelfkennis.

Jezus leerde Petrus zichzelf kennen. Petrus zou Hem noooit verlaten, dacht hij en zei hij.
Wat zei Jezus? 'Eer de haan gekraaid zal hebben zal je me driemaal verloochend hebben, Petrus'.

Dat is de mens, een zondaar. De Heilige Geest overtuigt van zonde.
Hij overtuigt van zonde en verheerlijkt dan Christus. De heerlijkheid van Zijn genade tegenover een donkere achtergrond.
Eigenlijk past dit wel goed in het topic 'Gods liefde'.

We zijn zondaren die met God verzoend moeten worden.
Geen zelfkennis is geen behoefte aan Christus als Zaligmaker.
Hooguit geeft Hij je een goed gevoel.
En we zondigen tot onze dood. Hebben steeds weer die Fontein nodig die geopend is tegen de zonde en de onreinheid.

Niet expres zondigen opdat de genade meerder wordt. Dat zij verre.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 16 mei 2018 17:16

Johan100 schreef:Maar het is er onlosmakelijk mee verbonden.

Ik val even een stukje in herhaling.

De tollenaar. 'O God, wees mij zondaar genadig'. Zelfkennis.

Jezus leerde Petrus zichzelf kennen. Petrus zou Hem noooit verlaten, dacht hij en zei hij.
Wat zei Jezus? 'Eer de haan gekraaid zal hebben zal je me driemaal verloochend hebben, Petrus'.

Dat is de mens, een zondaar. De Heilige Geest overtuigt van zonde.
Hij overtuigt van zonde en verheerlijkt dan Christus. De heerlijkheid van Zijn genade tegenover een donkere achtergrond.
Eigenlijk past dit wel goed in het topic 'Gods liefde'.

We zijn zondaren die met God verzoend moeten worden.
Geen zelfkennis is geen behoefte aan Christus als Zaligmaker.
Hooguit geeft Hij je een goed gevoel.
En we zondigen tot onze dood. Hebben steeds weer die Fontein nodig die geopend is tegen de zonde en de onreinheid.

In herhaling vallen betekend niet dat je daarmee dan gelijk hebt.

Ik was een zondaar en ik ben met God verzoend.
Mijn zelfkennis was daarvoor niet van belang, maar het leren kennen van Jezus Christus zorgde voor die verzoening.
Daardoor is Jezus ook mijn Koning en Heer.
Verder is het zogenaamde roersel van mijn ziel, mijn gevoelsleven dus, helemaal niet maatgevend voor het geloof dat ik heb.
Daarom blijf ik niet zondigen tot mijn lichamelijke dood op de manier zoals jij opvat met tot de dood.
Aan de andere kant zou ik kunnen zeggen dat mijn vlees DOOD is, en dat betekend dan dus ook gewoon dat het toen mijn laatste zonde was, maar dat gaat wel heel erg ver.

Ik kies er voor om elke dag niet te zondigen, omdat ik geen fontijn van buiten om heb maar stromen van Levend water van binnen uit mij vloeien.
Daarom zondig ik niet en leef ik rein.
Ben ik dan ineens perfect geworden in alles ?
Ja, zo ziet God mij wel, omdat Hij mij aanziet IN CHRISTUS.
Nee als je mijn wandel bekijkt dan zit daar wel eens een misstap tussen, maar door niet bij de misstap te blijven maar daar van terug te stappen en weer goed verder te gaan blijf ik de goede kant uitrennen met de Wedloop.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 17 mei 2018 08:22

Veendam schreef:Dit mag voor ons echter GEEN MOTIVATIE zijn om op de stoel te gaan zitten wachten tot God wat doet.
God is al aan zet geweest, Golgotha is deze zet geweest.
Nu zijn wij aan zet om daarop te reageren.
Dat klopt, maar dat ontkent ook niemand. Het punt is wel, dat wij dat zonder God nooit gaan doen. Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, zegt de Bijbel (Rom. 3:11). Er is ook niemand die tot Jezus komt, tenzij dat de Vader hem (of haar) hem daartoe trekt, zegt Jezus (Joh. 6:44).
Alle vrije wil aanhangers ontkennen deze bijbelteksten. Ze zeggen: "Jezus kan ons nog meer vertellen, maar dit geloof ik niet!".
Toch is het waar.
Wij zijn aan zet (dat ben ik met je eens), maar we doen deze zet pas, als we door God daartoe getrokken worden.
En hoe gaat dat? Doordat Zijn Woord tot ons komt, ons hart erdoor geraakt wordt en we dan gaan reageren door het werk van de Heilige Geest.
Veendam schreef:CITAAT ELBERT: Als we niet doordrenkt worden door de Heilige Geest door de verkondiging van het Woord, dan zal onze wil nooit genegen zijn om God lief te hebben.
Reactie: Hier ben ik het dus NIET MEE EENS.
Hoeveel mensen ken je, die nog nooit van Jezus gehoord hebben en toch in Hem geloven?
Dit is natuurlijk een enorme onmogelijkheid, maar toch geloof je erin.
Zonder de verkondiging van het Woord en de werking van de Heilige Geest, zul je nooit in Jezus geloven. Nooit.
Dat zegt de Bijbel ook: het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17). Uiteindelijk is het Woord (nl. Jezus, God Zelf) de oorzaak van het geloof.

Tweede vraag: je gelooft dus dat mensen zonder Gods Woord en zonder de Heilige Geest, God liefhebben? Je gelooft dus dat mensen liefde kunnen hebben, zonder uit de Bron van de Liefde te putten? Werkelijk?
Veendam schreef:Juist doordat we geloven en God liefhebben worden we doordrenkt met de Heilige Geest en lezen wij en "eten wij" het Woord.
Als je het zo stelt, noem je jezelf de bron van de liefde en van de Heilige Geest. Oftewel, de Heilige Geest komt uit je natuurlijke wil vandaan. Ik denk dat je het zo niet zult benoemen, maar het is wel de consequentie van wat je zegt. Nee, het is andersom: de Heilige Geest is de bron van ons geloof. En de verandering van onze wil, komt bij de Heilige Geest vandaan.
Veendam schreef:Iemand liefhebben is ook een daad van onze wil.
Dat is het ook, maar om echt lief te hebben, moet je wil wel anders zijn dan die van nature is. En echte liefde, komt uiteindelijk bij God vandaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 17 mei 2018 08:50

elbert schreef:Dat klopt, maar dat ontkent ook niemand. Het punt is wel, dat wij dat zonder God nooit gaan doen. Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, zegt de Bijbel (Rom. 3:11). Er is ook niemand die tot Jezus komt, tenzij dat de Vader hem (of haar) hem daartoe trekt, zegt Jezus (Joh. 6:44).
Alle vrije wil aanhangers ontkennen deze bijbelteksten. Ze zeggen: "Jezus kan ons nog meer vertellen, maar dit geloof ik niet!".
Toch is het waar.
Wij zijn aan zet (dat ben ik met je eens), maar we doen deze zet pas, als we door God daartoe getrokken worden.
En hoe gaat dat? Doordat Zijn Woord tot ons komt, ons hart erdoor geraakt wordt en we dan gaan reageren door het werk van de Heilige Geest.
Hoeveel mensen ken je, die nog nooit van Jezus gehoord hebben en toch in Hem geloven?
Dit is natuurlijk een enorme onmogelijkheid, maar toch geloof je erin.
Zonder de verkondiging van het Woord en de werking van de Heilige Geest, zul je nooit in Jezus geloven. Nooit.
Dat zegt de Bijbel ook: het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17). Uiteindelijk is het Woord (nl. Jezus, God Zelf) de oorzaak van het geloof.

Tweede vraag: je gelooft dus dat mensen zonder Gods Woord en zonder de Heilige Geest, God liefhebben? Je gelooft dus dat mensen liefde kunnen hebben, zonder uit de Bron van de Liefde te putten? Werkelijk?
Als je het zo stelt, noem je jezelf de bron van de liefde en van de Heilige Geest. Oftewel, de Heilige Geest komt uit je natuurlijke wil vandaan. Ik denk dat je het zo niet zult benoemen, maar het is wel de consequentie van wat je zegt. Nee, het is andersom: de Heilige Geest is de bron van ons geloof. En de verandering van onze wil, komt bij de Heilige Geest vandaan.
Dat is het ook, maar om echt lief te hebben, moet je wil wel anders zijn dan die van nature is. En echte liefde, komt uiteindelijk bij God vandaan.


Je ziet dat wanneer we dieper op de zaak in gaan dat we eigenlijk niet eens veel verschillen in hoe we er tegen aan kijken.
We bekijken het wel vanuit een ander gezichtspunt en dat maakt dat we met verschillen zitten tussen wat wij zeggen onderling.
Wanneer ik andere topics lees dan ga jij er van uit dat Jezus alleen gestorven is voor de uitverkorenen. Dat is tenminste de conclusie die ik trek uit wat je schrijft. Dan zeg je ook dat er niemand tot Jezus komt, tenzij de Vader hem daartoe trekt. Dat klopt 100 %.
Aan de andere kant ga ik er van uit dat God IEDEREEN roept om tot geloof en bekering te komen en dat dit een oprechte roep is.
God roept dus niet voor de vorm, maar omdat Hij niet wil dat er ook maar 1 zondaar verloren gaat.
Als God roept, dan trekt Hij dus ook ieder mens naar Zich toe.

Daarom kan ik ook zeggen dat de mens nu aan zet is omdat Jezus op Golgotha al de roepstem van God heeft laten klinken waarbij Jezus Zijn armen al weid open had staan voor een ieder die vermoeid en belast is.

Theologen zeggen dat je God kunt kennen door de natuur, maar hoewel er iets in de Bijbel staat over het geen verontschuldiging hebben ben ik van mening dat ze daarmee nog niet Jezus leren kennen. Ze zien door de natuur wel dat er een Schepper moet zijn, maar dat deze Schepper 1 Zoon heeft met de naam Jezus en dat dit de naam is waardoor een ieder mens behouden moet worden zien ze daarmee nog niet.
Dit is dus de verantwoordelijkheid van de tijdgenoten van die mens om hem of haar te vertellen wie Jezus is en wat Hij voor ons heeft gedaan.
Ik zeg dus ook niet dat iemand zonder het Woord tot behoudenis kan komen en dus ook niet tot erkentenis van de Waarheid.
Ik zeg echter niet dat dit moet door de prediking vanaf de kansel. Voor prediking is namelijk niet een kansel nodig.
Als je prediking minder officieel bekijkt is het gewoon het getuige zijn van Jezus en getuigenis afleggen van ons geloof aan een ander.

Verder heb ik niet gezegt dat we Jezus kunnen liefhebben zonder de werking van de Heilige Geest. Ik bedoel dat omdat de Heilige Geest woning heeft gemaakt in ons, de gelovigen, dat we daardoor ook Jezus steeds meer gaan liefhebben.

Liefhebben is een daad wan onze wil. Daar kan niemand om heen.
Nu is onze wil door het geloof vrijgemaakt, maar roept de Bijbel ook op om onze gedachten te vernieuwen.
Onze geest is levend gemaakt door God, dus daar is niks mis mee omdat de Heilige Geest in ons woonachtig is, maar onze ziel die heeft eenvoudig gezegt nog niet het zelfde kleurtje als onze levendgemaakte geest.
Zoals wij onze gedachten moeten vernieuwen door het Woord moet ook onze wil nog ten volle vernieuwd worden naar het Beeld van Christus.

Zo zie je dat we het best eens zijn met bepaalde zaken alleen dat ons beginpunt anders is. We bekijken het dus gewoon vanaf een ander uitgangspunt maar laten beiden Gods Woord spreken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 18 mei 2018 11:48

Veendam schreef:
Daarom blijf ik niet zondigen tot mijn lichamelijke dood op de manier zoals jij opvat met tot de dood.
Aan de andere kant zou ik kunnen zeggen dat mijn vlees DOOD is, en dat betekend dan dus ook gewoon dat het toen mijn laatste zonde was, maar dat gaat wel heel erg ver.
Hoe vat ik dat op dan denk je? Of geef jij een bepaalde betekenis aan mijn woorden?
Dit is een ietwat lastig onderwerp, maar ik geloof er niets van dat een wedergeboren mens geen zonde meer doet.

Dat gaat wel heel erg ver zeg je, maar je stelt het wel.....
Volgens mij is je vlees gekruisigd als je tot geloof en wedergeboorte komt, maar dat wil niet zeggen dat je niet zondigt.
Dat is pas als je de laatste adem uitblaast. Dan draag je het lichaam der zonde niet meer in je om.
Die strijdt tussen je vlees en de Geest blijft tot je dood, lees Galaten.
We moeten ons laten vernieuwen door de Geest, maar er voert ook een andere wet strijdt in je leden, welke strijdt tegen de wet van je gemoed.
Gal. 5: 16-18: 'En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet'.

Als je zondeloos was, hoefde Paulus niet op te roepen de begeerlijkheden van je vlees niet te volbrengen.

Van de nieuwe mens geldt dat het willen er is om het goede te doen, maar het goede te doen dat vindt hij niet. Hij zegt: "Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijd tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangenneemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is, Rom. 7:23. Dat doet hem uitklagen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods' Rom. 7:24
Paulus wenste wel ontbonden te zijn en met Christus te zijn, want dat is het beste.

Het is geen excuus om te zondigen, maar je hebt last van die oude mens die je in je omdraagt. Daarom zucht Paulus, zie hierboven.
Lasten worden lusten en lusten worden lasten. Zullen we in de zonde blijven, opdat de genade meerder wordt? Dat zij verre. Rom.6.

Wie die strijdt tussen vlees en Geest niet kent is niet wedergeboren, want een dood mens kent deze innerlijke strijdt niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 18 mei 2018 17:33

Johan100 schreef:Hoe vat ik dat op dan denk je? Of geef jij een bepaalde betekenis aan mijn woorden?
Dit is een ietwat lastig onderwerp, maar ik geloof er niets van dat een wedergeboren mens geen zonde meer doet.

Dat gaat wel heel erg ver zeg je, maar je stelt het wel.....
Volgens mij is je vlees gekruisigd als je tot geloof en wedergeboorte komt, maar dat wil niet zeggen dat je niet zondigt.
Dat is pas als je de laatste adem uitblaast. Dan draag je het lichaam der zonde niet meer in je om.
Die strijdt tussen je vlees en de Geest blijft tot je dood, lees Galaten.
We moeten ons laten vernieuwen door de Geest, maar er voert ook een andere wet strijdt in je leden, welke strijdt tegen de wet van je gemoed.
Gal. 5: 16-18: 'En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet'.

Als je zondeloos was, hoefde Paulus niet op te roepen de begeerlijkheden van je vlees niet te volbrengen.

Van de nieuwe mens geldt dat het willen er is om het goede te doen, maar het goede te doen dat vindt hij niet. Hij zegt: "Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijd tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangenneemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is, Rom. 7:23. Dat doet hem uitklagen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods' Rom. 7:24
Paulus wenste wel ontbonden te zijn en met Christus te zijn, want dat is het beste.

Het is geen excuus om te zondigen, maar je hebt last van die oude mens die je in je omdraagt. Daarom zucht Paulus, zie hierboven.
Lasten worden lusten en lusten worden lasten. Zullen we in de zonde blijven, opdat de genade meerder wordt? Dat zij verre. Rom.6.

Wie die strijdt tussen vlees en Geest niet kent is niet wedergeboren, want een dood mens kent deze innerlijke strijdt niet.

Wie overwinning kent in zijn leven over het vlees die kijkt heel anders tegen die strijd aan, namelijk als winnaar.
Die zal gerust zeggen dat zonde doen helemaal niet meer nodig is en dat je dat dus ook niet meer hoeft te doen.
Stel je voor dat jij bij de Hemelse Vader bent en je zit bij wijze van spreke bij Hem aan tafel, zondig je dan ???
Je zult zeggen van nee, omdat als je heel dicht bij God bent en leeft dat niet in je hoofd zal opkomen.

Het probleem van de zonde is namelijk dat we die doen als we niet zo dicht bij God leven, maar dat is onze eigen verantwoording.
God heeft namelijk niet gezegt van ga maar verder van Mij af leven.
Zo is het ook dus met de zonde, die je dus niet meer doet omdat je dicht bij God bent en leeft.
Dan is het gewoon zo: Wie door de Geest geleid wordt, is niet onder de wet.
Net onder de wet betekend ook dat het dus ook geen zonde is.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 18 mei 2018 18:26

Ik geloof er niets van. Dan heb jij een andere mening dan Paulus, waar ik me bij aansluit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 19 mei 2018 21:23

Johan100 schreef:Ik geloof er niets van. Dan heb jij een andere mening dan Paulus, waar ik me bij aansluit.


https://ibb.co/fAL6i8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 19 mei 2018 21:56

Veendam schreef:Wie overwinning kent in zijn leven over het vlees die kijkt heel anders tegen die strijd aan, namelijk als winnaar.
Die zal gerust zeggen dat zonde doen helemaal niet meer nodig is en dat je dat dus ook niet meer hoeft te doen.
Stel je voor dat jij bij de Hemelse Vader bent en je zit bij wijze van spreke bij Hem aan tafel, zondig je dan ???
Je zult zeggen van nee, omdat als je heel dicht bij God bent en leeft dat niet in je hoofd zal opkomen.

Het probleem van de zonde is namelijk dat we die doen als we niet zo dicht bij God leven, maar dat is onze eigen verantwoording.
God heeft namelijk niet gezegt van ga maar verder van Mij af leven.
Zo is het ook dus met de zonde, die je dus niet meer doet omdat je dicht bij God bent en leeft.
Dan is het gewoon zo: Wie door de Geest geleid wordt, is niet onder de wet.
Net onder de wet betekend ook dat het dus ook geen zonde is.

Ja als je 24 uur per dag geleid wordt door de Geest doe je geen enkele zonde meer, maar Paulus had dat nog niet bereikt. Hij jaagde ernaar. Alles wat niet uit geloof is, is zonde. Ik las wel een keer van een man die dat bereikt had. Die ging niet lang daarna dood. Volgens mij wordt je opgenomen net als Henoch als je dat bereikt.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 19 mei 2018 23:00

coby6 schreef:Ja als je 24 uur per dag geleid wordt door de Geest doe je geen enkele zonde meer, maar Paulus had dat nog niet bereikt. Hij jaagde ernaar. Alles wat niet uit geloof is, is zonde. Ik las wel een keer van een man die dat bereikt had. Die ging niet lang daarna dood. Volgens mij wordt je opgenomen net als Henoch als je dat bereikt.


Dat opgenomen worden dat komt voor een ieder die gelooft, maar dat duurt nog eventjes.
Hem tegemoet gaan in de lucht. En de gelovigen zullen dan altijd zijn waar Hij is.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 19 mei 2018 23:12

Veendam schreef:Dat opgenomen worden dat komt voor een ieder die gelooft, maar dat duurt nog eventjes.
Hem tegemoet gaan in de lucht. En de gelovigen zullen dan altijd zijn waar Hij is.

Ja maar dan hebben we het bereikt volgens mij.
Voor die tijd gaan ze vaak dood. Dat valt me altijd op bij die mensen. Alsof ze dan te heilig zijn om hier nog langer te blijven. Die zus van Corrie ten Boom bijvoorbeeld.
Of dit meisje:
https://gracefortheroad.com/2013/02/25/clare/

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 20 mei 2018 14:37

coby6 schreef:Ja maar dan hebben we het bereikt volgens mij.
Voor die tijd gaan ze vaak dood. Dat valt me altijd op bij die mensen. Alsof ze dan te heilig zijn om hier nog langer te blijven. Die zus van Corrie ten Boom bijvoorbeeld.
Of dit meisje:
https://gracefortheroad.com/2013/02/25/clare/


Jezus liep op aarde rond en was DE DOORN IN HET OOG voor de duivel.
De duivel kon Jezus niet verslaan en Jezus deed niet wat de duivel wilde dat Jezus zou doen.
Toen stierf Jezus door ZELF Zijn leven te geven. Het glipte Jezus niet door Zijn vingers maar Hij legde ZELF Zijn leven af.
Na een weekeinde feest vieren van de duivel stond Jezus weer op uit de dood en bleef de duivel met een flinke kater achter.
Maar Jezus ging naar de Hemel, dus ja, dacht de duivel dat hij weer zijn gangetje kon gaan op de aarde, maar Jezus kon hier niet blijven omdat Hij IEMAND zou zenden die lijkt op Jezus Zelf en die wijst op Jezus.
Dat is de Heilige Geest, die ons wil leren steds meer en meer te worden zoals Jezus.
Wanneer wij dat gaan doen gaan we steeds meer lijken op Jezus en heeft de duivel een probleem.
Zoals Jezus tot heerlijkheid gebracht werd door de Vader wil God vandaag nog steeds vele zonen brengen tot diezelfde heerlijkheid.
de duivel heeft dus een probleem, eerst was alleen Jezus er, dat was er 1, nu zijn er velen.
Dat betekend dus niet dat wanneer we gaan lijken op Jezus wij klaar zijn hier op aarde, nee dan begint het pas echt om anderen jaloers te maken en naar God te wijzen.

Als iemand een jaar of 80 of 90 is en die zegt van ik ben hier klaar dan zou ik daar anders tegen aan kijken dan een jonge meid van een jaar of 20.
Ik geloof dus ook niet dat God haar in de Hemel wilde hebben maar juist door willen laten lopen op aarde zodat ze getuige zou zijn van Jezus.
Het probleem is echter dat ze geaccepteerd heeft dat haar leven zou stoppen op een bepaalde datum.
Ze had dat snoeihard moeten verwerpen in de naam van Jezus.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 20 mei 2018 18:31

Veendam schreef:Jezus liep op aarde rond en was DE DOORN IN HET OOG voor de duivel.
De duivel kon Jezus niet verslaan en Jezus deed niet wat de duivel wilde dat Jezus zou doen.
Toen stierf Jezus door ZELF Zijn leven te geven. Het glipte Jezus niet door Zijn vingers maar Hij legde ZELF Zijn leven af.
Na een weekeinde feest vieren van de duivel stond Jezus weer op uit de dood en bleef de duivel met een flinke kater achter.
Maar Jezus ging naar de Hemel, dus ja, dacht de duivel dat hij weer zijn gangetje kon gaan op de aarde, maar Jezus kon hier niet blijven omdat Hij IEMAND zou zenden die lijkt op Jezus Zelf en die wijst op Jezus.
Dat is de Heilige Geest, die ons wil leren steds meer en meer te worden zoals Jezus.
Wanneer wij dat gaan doen gaan we steeds meer lijken op Jezus en heeft de duivel een probleem.
Zoals Jezus tot heerlijkheid gebracht werd door de Vader wil God vandaag nog steeds vele zonen brengen tot diezelfde heerlijkheid.
de duivel heeft dus een probleem, eerst was alleen Jezus er, dat was er 1, nu zijn er velen.
Dat betekend dus niet dat wanneer we gaan lijken op Jezus wij klaar zijn hier op aarde, nee dan begint het pas echt om anderen jaloers te maken en naar God te wijzen.

Als iemand een jaar of 80 of 90 is en die zegt van ik ben hier klaar dan zou ik daar anders tegen aan kijken dan een jonge meid van een jaar of 20.
Ik geloof dus ook niet dat God haar in de Hemel wilde hebben maar juist door willen laten lopen op aarde zodat ze getuige zou zijn van Jezus.
Het probleem is echter dat ze geaccepteerd heeft dat haar leven zou stoppen op een bepaalde datum.
Ze had dat snoeihard moeten verwerpen in de naam van Jezus.

Soms wil God weleens zoiets. Ik denk ook altijd bijvoorbeeld met zo'n Steve Hill: laat die man nog 40 jaar door leven, zoveel zielen als ie wint, maar dan gaat ie naar de hemel. Het lijkt alsof ze gewoon klaar zijn met wat ze hier moesten doen of zo en nog steeds inspireren ze me. Volgens mij worden er nog steeds zielen gered door evangelisten als Steve Hill. Ze zitten in de hemel, maar preken nog op youtube en Facebook.
Keith Green ook trouwens.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 12 gasten