(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 02 jun 2018 09:40

Johan100 schreef:Nee, want toen was jij er nog niet. Toen is alles volbracht wat Jezus op aarde heeft moeten en willen doen. Echt waar, er klopt niets van hoor Veendam. Ik maak me toch wel zorgen om jouw geloof, dat meen ik echt.
De Vader moet je persoonlijk tot de Zoon trekken. De trekkende liefde van de Vader tot de Zoon, wat jij niet kent blijkt uit je schrijven.
Dan ken je ook niet dat echte leven lijkt me! Je hebt misschien een goed gevoel bij je godsdienst, maar bedrieg jezelf toch niet.
Arglistig is ons hart.

Heb je jezelf niet leren kennen als iemand die het niet verdient dat God nog naar Hem omziet, en dat God dan komt met Zijn Zoon in je leven, éénzijdige liefde van God vandaan, waardoor je wederliefde kan geven.

Daar op Golgotha is volbracht wat Jezus op aarde heeft gedaan.
Dat wil niet zeggen dat God het nu maar verder aan de mens overlaat en niets meer doet.

Hij velde Paulus op de weg, Hij opende Lydia haar hart, etc. Zo wederbaart(/wederomgeboren laten worden) Hij mensen in de tijd.

Kolossensen 1: 13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Deze tekst al eerder aangehaald. Ik begin me af te vragen of het zin heeft als je star aan je eigen denkbeelden wilt blijven vasthouden.
Want echt waar, jouw Bijbelkennis moet flink op de schop wil je het maar enigszins Bijbels kunnen noemen en die moet dan nog verder op de schop wil je het voluit Bijbels kunnen noemen.

Jezus bidt nog steeds aan de rechterhand van Zijn Vader.


Jouw reaktie zijn altijd heel duidelijk op 1 lijn met elkaar, namelijk bij de kern van de zaak weg bliven en zorgen dat mensen niet bij de kern komen waar alles om gaat. Altijd haarkloverijen maar dat ene punt waar het op aan komt daar wil je niks over horen: Jezus moet aanvaard worden door de mens zelf, dat moet de mens dus doen !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 02 jun 2018 09:42

coby6 schreef:Hij trekt nog steeds mensen. We moeten nog steeds bidden dat zielen gered worden. Als dat hele werk al klaar was, hoefden wij niets meer te doen en de Heilige Geest gebruikt ons om mensen Zijn Koninkrijk in te bidden en om het evangelie te brengen, dus Hij werkt en trekt nog steeds.
Mijn Geest zal niet altoos met de mens strijden. Hij overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid. Het is volbracht op Golgotha, maar toen moesten ze eerst op de Geest wachten en dan alle volken tot Zijn discipelen maken.


Natuurlijk trekt God nog steeds omdat Gods karakter niet veranderd is en dat Hij nog steeds niet wil dat er ook maar 1 zondaar verloren gaat.

De mens moet echter wel reageren en Jezus aannemen, aanvaarden dus dat grote offer gebracht door de Naam waardoor ieder mens behouden moet worden, JEZUS !

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 12:00

Veendam schreef:Johan: Wees eens eerlijk

Zit je me er nu al weer van te betichten dat ik niet eerlijk ben? Beetje op het gevoel spelen, dat is wat je doet. Jezelf overtuigen dat is wat je hier doet. Je wilt graag het laatste woord hebben om jezelf te overtuigen, nietwaar?
Maar als ik aantoon dat je de Bijbel maar half leest reageer je niet inhoudelijk, maar zweeft er omheen.
Je wilt niets leren, je zal niets leren als de Geest je niet overtuigt. Ik kan alleen nog maar bidden voor je!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 12:03

Veendam schreef:Jouw reaktie zijn altijd heel duidelijk op 1 lijn met elkaar, namelijk bij de kern van de zaak weg blijven (......)

Nee, ik dring juist door tot de kern, jij blijft daar weg! Je bent heel oppervlakkig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 12:05

Probeer het nog een keer zou ik zeggen en dan inhoudelijk.
Veendam schreef:Nooit heb ik gezegt dat God de mens niet trekt of roept, ik zeg alleen al dat het trekken en roepen is gedaan op Golgotha.

Nee, want toen was jij er nog niet. Toen is alles volbracht wat Jezus op aarde heeft moeten en willen doen. Echt waar, er klopt niets van hoor Veendam. Ik maak me toch wel zorgen om jouw geloof, dat meen ik echt.
De Vader moet je persoonlijk tot de Zoon trekken. De trekkende liefde van de Vader tot de Zoon, wat jij niet kent blijkt uit je schrijven.
Dan ken je ook niet dat echte leven lijkt me! Je hebt misschien een goed gevoel bij je godsdienst, maar bedrieg jezelf toch niet.
Arglistig is ons hart.

Heb je jezelf niet leren kennen als iemand die het niet verdient dat God nog naar Hem omziet, en dat God dan komt met Zijn Zoon in je leven, éénzijdige liefde van God vandaan, waardoor je wederliefde kan geven.

Daar op Golgotha is volbracht wat Jezus op aarde heeft gedaan.
Dat wil niet zeggen dat God het nu maar verder aan de mens overlaat en niets meer doet.

Hij velde Paulus op de weg, Hij opende Lydia haar hart, etc. Zo wederbaart(/wederomgeboren laten worden) Hij mensen in de tijd.

Kolossensen 1: 13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Deze tekst al eerder aangehaald. Ik begin me af te vragen of het zin heeft als je star aan je eigen denkbeelden wilt blijven vasthouden.
Want echt waar, jouw Bijbelkennis moet flink op de schop wil je het maar enigszins Bijbels kunnen noemen en die moet dan nog verder op de schop wil je het voluit Bijbels kunnen noemen.

Jezus bidt nog steeds aan de rechterhand van Zijn Vader.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 12:08

Komt ie nog een keer en hopelijk heb je gewoon een inhoudelijke reactie of ga je jezelf eindelijk eens afvragen wat je hier doet.
Veendam schreef:We moeten de zonde helemaal niet vlieden om God er geen verdriet mee te doen.
We moeten naar de supermarkt om boodschappen in huis te halen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet naar de supermarkt wil.
Begrijp je na deze illustratie een beetje wat ik bedoel?

Je bent niet zo van de theologie/leer zeg je, maar wat doe je hier dan?
Dan moet je ook je mond houden, want alles wat je hier zegt is een bepaalde soort leer. Wat je schrijft toets ik aan de Bijbel en er schort wel wat aan.

Het is leer en leven. En die moeten overeenstemmen. Je leven moet overeenstemmen met de leer van de Bijbel.
En ik heb al verschillende malen aangetoond dat wat je zegt onBIjbels is.

Bijvoorbeeld dat je zegt dat alles volbracht is aan het kruis en het daarna aan de mens is om er op in te gaan.
Ik heb je met teksten aangetoond dat God mensen trekt, dus je kan wel zeggen dat je LEVEN belangrijk vind, maar als je tegen dat wat de Bijbel leert ingaat heb ik zeer grote twijfels bij dat LEVEN.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 02 jun 2018 12:46

Johan: Het helpt niet om berichten allemaal er nieuw op te zetten.
Ik gaf steeds antwoord maar jij wilt het niet zien.

Gij gebt niet gewild !

Laat alles los aan vroomheid die nergens nut toe heeft.
Aanvaard Jezus zelf door dit ZELF aan te nemen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 04 jun 2018 12:00

Veendam schreef:Het moeten is een plicht. Dat is dus niet van toepassing.
Bij moeten is altijd sprake van straf bij overtreding en dat is bij wedergeboren mensen niet het geval.
Er is immers geen veroordeling voor hen die IN CHRISTUS zijn !

In Handelingen 16 staat niet "moeten".
Goed, je denkt dat het daar niet over moeten gaat. Nou, dan heb je een bijzondere manier van lezen, want de Heilige Geest dwong hen. Maar goed, dan een ander voorbeeld: in Hand. 17 zegt de apostel Paulus het volgende:
Hand. 17:30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren,

Er staat in onze vertaling moeten. In het grieks staat een woord dat je ook met "commando" of "bevel" kunt vertalen, dus we krijgen van God het bevel om ons te bekeren.
Nu kun je daar tegenin brengen dat dit bevel tot onwedergeboren mensen gedaan wordt en dat wedergeboren mensen echt niets moeten.
Goed, dan een paar andere voorbeelden die ons uit de droom helpen:
1 Kor. 7:10 Maar de gehuwden beveel ik – niet ik, maar de Heere – dat een vrouw niet zal scheiden van haar man
1 Kor. 14:34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt.
1 Thess. 4:11 en er een eer in te stellen rustig te zijn en uw eigen zaken te behartigen en te werken met uw eigen handen, zoals wij u bevolen hebben,
2 Thess. 3:4 En wij vertrouwen van u in de Heere, dat u doet en ook doen zult wat wij u bevelen.
6 En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u afstand neemt van iedere broeder die ongeregeld wandelt en niet naar de overlevering die hij van ons ontvangen heeft.
enz. enz.

Verder zeg je eigenlijk dit: "als ik wedergeboren ben, dan moet ik eigenlijk niks. Nou, ik ben wedergeboren, dus is dat opgelost". Daarbij hoef je dus enkel en alleen maar tegen jezelf te zeggen dat je wedergeboren bent en dan hoef je verder nergens meer rekening mee te houden.
Dat is een gedachte waarmee je jezelf zand in de ogen kunt strooien.
Een kort verhaal: een vader had incest gepleegd met zijn dochters. Deze dochters riepen hem (toen ze volwassen geworden waren) ter verantwoording over zijn daden. Zijn antwoord: "ik ben wedergeboren en ik ben een kind van God en hoef me dus niet te verantwoorden, want God staat aan mijn kant". Daarmee was voor hem de kous af en daar konden zijn dochters het maar mee doen.
Dat is een ultieme vorm van zelfbedrog die helaas ook in het echt voorkomt.
Wat is er nodig om te voorkomen dat we onszelf met dit soort praatjes bedriegen? Toetsing aan de Bijbel! En dus niet aan onze eigen woorden en gevoelens. Als ik wedergeboren ben, dan is dat toetsbaar. Want Jezus zegt het volgende:
Matth. 7: 21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

En Paulus zegt dit:
Rom: 11:20 Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden
Veendam schreef:Wat je dan moet doen is op de knieën gaan en belijden dat je Hem niet hebt vertegenwoordigd op de wijze zoals God dat voor jou in petto had.
Zodra jij weer ruimte geeft aan de Heilige Geest komt Hij ook meer tot Zijn Recht in je.
Daar is niet voor nodig dat je weer een gebed nodig hebt of zo, en zingen van vul mij opnieuw, vul mij opnieuw neeee. De Heilige Geest woont IN de gelovige en het niet een halve Heilige Geest. De opstandingskracht van Jezus is ook niet te halveren of zo.
Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel op met dergelijke redeneringen.
Het is voor mij te vergelijken met een man die zijn vrouw slecht behandelt (of vreemdgaat) en dan bij zichzelf zegt: "wat ik deed was verkeerd en dat moet ik tegen haar zeggen (dat belijden), maar ze houdt toch wel van me, dus vraag ik niet of ze nog van me houdt. Dat staat buiten kijf.".
Wat is dat voor onzin?
Juist doordat hij gezondigd had tegen zijn vrouw, had hij hun huwelijk en dus haar liefde op het spel gezet!
Als zijn huwelijk ook maar iets waard is voor hem, dan zal hij haar ook vragen of ze nog van hem houdt.
Zo is het ook met ons zondigen tegen God. We zetten onze relatie met God ermee op het spel.
Daarom bidt David, nadat hij gezondigd had, of God Zijn Heilige Geest niet van hem weg wilde nemen (Ps. 51:13). Dat kan blijkbaar en volautomatisch aannemen dat we toch wel Gods Geest hebben, als we tot de ontdekking zijn gekomen dat we een ontzettend scheve schaats hebben gereden, is op zo'n moment misplaatst. Het kan niet anders of op zo'n moment wankelt alles voor ons gevoel. Dan is ons gebed ook: "neem Uw Geest niet van mij weg en schep een reine geest in mij".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2018 12:48

Ach ja, natuurlijk moeten we wat, maar wat maakt het uit als iemand zegt we moeten niks, maar de liefde van Christus dringt ons. Dat is toch hetzelfde. Wat Veendam zegt volgens mij is dat het niet gewoon een dom moeten is. Wees niet als een muildier zonder verstand.
De wet is voor het vlees. Als je vleselijk bent en vreemd gaat bijvoorbeeld, dan krijg je de wet. Kappen of je gaat naar de hel. Maar word je geleid door de Geest en dood je de leden op aarde omdat je Zijn liefde hebt ervaren, tegen zodanigen is de wet niet.
Waarom behandel je je vrouw niet als een stuk vuil en pleeg je geen overspel? Omdat het zonodig moet of omdat je om d'r geeft?
Laatst gewijzigd door coby6 op 04 jun 2018 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 04 jun 2018 13:08

elbert schreef:...
En Paulus zegt dit:
Rom: 11:20 Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.

Veendam schreef:
Wat je dan moet doen is op de knieën gaan en belijden dat je Hem niet hebt vertegenwoordigd op de wijze zoals God dat voor jou in petto had.
Zodra jij weer ruimte geeft aan de Heilige Geest komt Hij ook meer tot Zijn Recht in je.
Daar is niet voor nodig dat je weer een gebed nodig hebt of zo, en zingen van vul mij opnieuw, vul mij opnieuw neeee. De Heilige Geest woont IN de gelovige en het niet een halve Heilige Geest. De opstandingskracht van Jezus is ook niet te halveren of zo.

elbert schreef:Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel op met dergelijke redeneringen.
Het is voor mij te vergelijken met een man die zijn vrouw slecht behandelt (of vreemdgaat) en dan bij zichzelf zegt: "wat ik deed was verkeerd en dat moet ik tegen haar zeggen (dat belijden), maar ze houdt toch wel van me, dus vraag ik niet of ze nog van me houdt. Dat staat buiten kijf.".
Wat is dat voor onzin?
Juist doordat hij gezondigd had tegen zijn vrouw, had hij hun huwelijk en dus haar liefde op het spel gezet!
Als zijn huwelijk ook maar iets waard is voor hem, dan zal hij haar ook vragen of ze nog van hem houdt.
Zo is het ook met ons zondigen tegen God. We zetten onze relatie met God ermee op het spel.
Daarom bidt David, nadat hij gezondigd had, of God Zijn Heilige Geest niet van hem weg wilde nemen (Ps. 51:13). Dat kan blijkbaar en volautomatisch aannemen dat we toch wel Gods Geest hebben, als we tot de ontdekking zijn gekomen dat we een ontzettend scheve schaats hebben gereden, is op zo'n moment misplaatst. Het kan niet anders of op zo'n moment wankelt alles voor ons gevoel. Dan is ons gebed ook: "neem Uw Geest niet van mij weg en schep een reine geest in mij".

Goedemiddag Elbert,

De Heilige Geest 'waait' waarheen Hij Zelf wil maar als gelovigen zijn we volgens Paulus in Hem 'verzegeld'.

Efeziërs 1:

13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werd, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofte...

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 05 jun 2018 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2018 13:20

elbert schreef:Zo is het ook met ons zondigen tegen God. We zetten onze relatie met God ermee op het spel.
Daarom bidt David, nadat hij gezondigd had, of God Zijn Heilige Geest niet van hem weg wilde nemen (Ps. 51:13). Dat kan blijkbaar en volautomatisch aannemen dat we toch wel Gods Geest hebben, als we tot de ontdekking zijn gekomen dat we een ontzettend scheve schaats hebben gereden, is op zo'n moment misplaatst. Het kan niet anders of op zo'n moment wankelt alles voor ons gevoel. Dan is ons gebed ook: "neem Uw Geest niet van mij weg en schep een reine geest in mij".

Ja bij zo'n zonde wel. Dan ben je niet eens in het Licht. Het maakt wel wat verschil of je iemand laat vermoorden en overspel pleegt met z'n vrouw of dat je een verkeerde opmerking maakt tegen iemand.
Samson zag een hoer en ging tot haar. Zelfs toen had hij de Heilige Geest nog. Pas toen hij het heel bont had gemaakt was de Geest geweken en hij had het niet door.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 04 jun 2018 13:33

coby6 schreef:Ja bij zo'n zonde wel. Dan ben je niet eens in het Licht. Het maakt wel wat verschil of je iemand laat vermoorden en overspel pleegt met z'n vrouw of dat je een verkeerde opmerking maakt tegen iemand.

Wat David Uria geflikt heeft gaat idd erg ver. Puur menselijk bekeken een onvergeeflijke daad.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 04 jun 2018 15:58

coby6 schreef:Ach ja, natuurlijk moeten we wat, maar wat maakt het uit als iemand zegt we moeten niks, maar de liefde van Christus dringt ons. Dat is toch hetzelfde. Wat Veendam zegt volgens mij is dat het niet gewoon een dom moeten is. Wees niet als een muildier zonder verstand.
De wet is voor het vlees. Als je vleselijk bent en vreemd gaat bijvoorbeeld, dan krijg je de wet. Kappen of je gaat naar de hel. Maar word je geleid door de Geest en dood je de leden op aarde omdat je Zijn liefde hebt ervaren, tegen zodanigen is de wet niet.
Waarom behandel je je vrouw niet als een stuk vuil en pleeg je geen overspel? Omdat het zonodig moet of omdat je om d'r geeft?



maar de liefde van Christus dringt ons, en niet maar de liefde van Christus dWingt ons.
Dat is het hele verschil.

Stel als man ga je ergens heen en je ziet een hele mooie vrouw en die vrouw wil wat met jou beginnen en je denkt nee dat doe ik niet, ik ga weg.
Dan heb je het goed gedaan. Je gaat er niet op in. Dan kom je thuis en je verteld het aan je vrouw en je zegt, lieve schat ik heb het niet gedaan omdat ik niet wil zondigen tegen het gebod. Denk je dat ze dan blij is ???


Of denk je dat ze blij is als je zegt, die vrouw was wel mooi, maar je denkt toch niet dat ik de relatie met jou op het spel wil zetten voor zo 'n ........

Waar je de liefde van God hebt leren kennen is het moeten voorbij, dan is het zo dat je niet meer zondigen wilt.......
Het moeten ben je dus voorbij.

Als ik de reacties zo lees van elbert en johan dan denk ik, zijn julli het moeten wel voorbij en leven jullie nog steeds onder de regeltjes ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 04 jun 2018 17:25

@elbert:
Waar staat dat de Heilige Geest Paulus VERPLICHTE ?
Dat hij MOEST.
Dan bedoel ik moeten onder druk.

Zonde kan weggewassen zijn door het bloed van Jezus, maar hier op aarde moet je wel verantwoording afleggen voor een rechter hier op aarde.
Iemand die dat niet begrijpt, die snapt niet wat verzoening is en voldoening.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2018 18:47

elbert schreef:Verder zeg je eigenlijk dit: "als ik wedergeboren ben, dan moet ik eigenlijk niks. Nou, ik ben wedergeboren, dus is dat opgelost". Daarbij hoef je dus enkel en alleen maar tegen jezelf te zeggen dat je wedergeboren bent en dan hoef je verder nergens meer rekening mee te houden.
Dat is een gedachte waarmee je jezelf zand in de ogen kunt strooien.
Een kort verhaal: een vader had incest gepleegd met zijn dochters. Deze dochters riepen hem (toen ze volwassen geworden waren) ter verantwoording over zijn daden. Zijn antwoord: "ik ben wedergeboren en ik ben een kind van God en hoef me dus niet te verantwoorden, want God staat aan mijn kant". Daarmee was voor hem de kous af en daar konden zijn dochters het maar mee doen.
Dat is een ultieme vorm van zelfbedrog die helaas ook in het echt voorkomt.

Dat klopt wel, maar dat zegt Veendam helemaal niet. Als iemand zo denkt, heeft ie het inderdaad niet begrepen. Dat is een dwaalleer. Dat is de genade van God in losbandigheid veranderen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten