1a2b3c schreef:Ik ben het sowieso niet eens met punt 3 en 4 uit het calvinisme.
3. Beperkte verzoening.
1 Joh.2: 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.
2 Kor.5: 19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. 20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Joh. 1: 29 Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!
Heb. 2: 3 Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
Als de verzoening maar voor een select aantal mensen geldt, dan hebben degenen die verloren gaan niets anders dan wat 'gebakken lucht' verworpen. (vergeef me de uitdrukking, ik bedoel het niet spottend)
Ik denk dat de particuliere verzoening vaak niet goed begrepen wordt. Ik denk dat iedereen die niet in alverzoening gelooft het met punt 3 (eigenlijk hoofdstuk 2 uit de DL, maar punt 3 volgens het Engelse acroniem 'TULIP') eens zou moeten zijn als het goed begrepen wordt. Er staat namelijk duidelijk in de DL dat het offer van Christus genoeg is om de hele wereld te verzoenen. Het gaat erom dat niet iedereen in de wereld individueel verzoend
is. Het is dus geen 'gebakken lucht' wat degenen die verloren gaan aangeboden wordt. Maar als ze het aanbod niet aannemen, dan hebben ze geen deel aan die verzoening.
De Bijbel is er heel duidelijk over dat degenen die niet geloven gestraft worden voor hun zonde. Als je Openbaring 20 leest over het laatste oordeel, dan blijkt dat degenen wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, om hun
daden veroordeelt worden. Als ze zichzelf door hun ongeloof buiten Gods genade hebben gesteld, is het offer van Christus dus niet effectief voor hen, en hebben ze dus geen verzoening voor hun zonden, want die verzoening hebben ze in hun ongeloof verworpen.
Dus het
kan niet dat God ieder individu effectief met Zich verzoend heeft, omdat er staat dat Hij bij het laatste oordeel nog mensen zal veroordelen voor hun zonden. De verzoening was wel voor die mensen, in de zin dat het genoeg voor hen was en dat het hen aangeboden is, maar niet in de zin dat het buiten het geloof in Christus effectief een verzoening voor hun zonde zou zijn. Ze worden namelijk nog steeds voor die zonde gestraft, dus effectief is het offer van Christus niet voor hen, omdat ze het in hun ongeloof verworpen hebben.
Alle enigszins orthodoxe niet-gereformeerde christenen geloven dat God bij het laatste oordeel mensen om hun daden zal oordelen en moeten derhalve net als de DL erkennen dat die mensen die veroordeelt worden geen deel hebben gehad aan de verzoening die God in Christus aan heel de wereld heeft aangeboden. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt met het woordje 'voor'. Als je bedoelt dat het genoeg is 'voor' iedereen, dat zeggen de DL ook. Als je bedoelt dat het oprecht aangeboden moet worden aan iedereen, dat is in de gereformeerde traditie ook altijd aanvaard. Als je bedoelt dat de verzoening effectief is voor iedereen, dan ben je het inderdaad oneens met de DL en de gereformeerde traditie, maar ook met de Bijbel.
Dortse Leerregels hoofdstuk 2
artikel 3
"Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld."
Artikel 5
"Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof."
Artikel 6
"Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld."
Dus de DL leren; Christus offer is een perfecte verzoening voor heel de wereld, de belofte van het Evangelie moet zonder onderscheid verkondigd en voorgesteld worden aan alle volken en mensen, met bevel van bekering en geloof. Maar dat niet iedereen verzoend
is, komt niet doordat het offer niet genoeg is voor iedereen, maar door hun eigen schuld, door hun ongeloof.
Volgens mij is de enige reden dat deze leerstelling zo aangevallen wordt, omdat het in het Engels een afgrijselijke naam gekregen heeft, die niet goed weergeeft wat de DL leren (namelijk 'limited atonement')