(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2013 12:05

Boaz schreef:
Ik lees in de Bijbel geen uitverkiezing van mensen ten eeuwige leven, ik lees ook nergens dat God mensen verwerpt. Ik vind het zelfs verschrikkelijk als mensen met droge ogen zoiets wreeds over God kunnen zeggen.

Maak er eens een studie van, en begin in het OT: wanneer wordt voor wie het woord 'uitverkozen' gebruikt, en met welk doel?

Dan vraag ik me af hoe jij de Bijbel leest, want dat staat er continue in verweven.
De 10 maagden, 5 wijs, 5 dwaas.
Eén discipel die verloren ging, hij verraadde zijn Meester.
Eén moordenaar aan het kruis werd behouden, één niet.
Orpa en Ruth, Ruth ging mee, Uw God is mijn God, Orpa ging terug.
Kaín en Abel....
moet ik verder gaan?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor mealybug » 30 nov 2013 12:10

schelpje3 schreef:Dan vraag ik me af hoe jij de Bijbel leest, want dat staat er continue in verweven.
De 10 maagden, 5 wijs, 5 dwaas.
Eén discipel die verloren ging, hij verraadde zijn Meester.
Eén moordenaar aan het kruis werd behouden, één niet.
Orpa en Ruth, Ruth ging mee, Uw God is mijn God, Orpa ging terug.
Kaín en Abel....
moet ik verder gaan?

Nee, je moet nog beginnen.
We leven in de welaangename genadetijd, NA HET KRUIS en de Opstanding, dus de OT voorbeelden kun je vergeten.
LUISTERT NAAR HEM, zegt God vanuit de hemel.
Er is iets heeeeel belangrijks gebeurd.
WIj hebben Hem lief omdat Hij ons eerst lief heeft gehad.
En dat omdat eerst Israel, maar nu wij heidenen ontferming hebben gekregen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2013 12:13

Jvslooten schreef:Hoe komt het dan dat de ene wel gelooft/wil en de andere niet?
Nu ga je over op een ander onderwerp uit. Jou vraag betrof de menselijke verantwoordelijkheid: "Waarom wijzen sommige mensen het dan af, en anderen niet?" En dat is het antwoord onwil-ongeloof.
Nu benader je de zaak vanuit Gods kant, vaak gaat dat ten koste van de menselijke verantwoordelijkheid en zijn vrije wil om een keuze te maken.
Gods kant: Hij overtuigt de wereld door Zijn Geest van zonde gerechtigheid en oordeel. Hij trekt tot Jezus (aantrekken, lokken, nodigen ... enz.)
Jvslooten schreef:Sorry, ik begrijp je niet helemaal denk ik. Laat ik het anders stellen:
-Wat is (de inhoud van) verzoening?
-Wie zijn er allemaal met God verzoend?
- De mens leeft van nature in vijandschap tegen God, en God kon niet meer met de mens leven omdat Hij geen gemeenschap kan hebben met de zonden/zondaars.
Door het volbrachte werk van Jezus -die een verzoening is voor alle zonden m.v., en die de zonde e.v. der wereld heeft weggedragen- is God verzoend.
Maar als de andere partij niet wil, dan komen de twee partijen -God en mens- niet bij elkaar. Dat ligt niet aan God maar aan de onwillige mens.
- Degenen die met God verzoend zijn, dat zijn zij die het evangelie hebben aangenomen.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe jij de door mij genoemde teksten ziet.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Boaz » 30 nov 2013 12:22

Boaz schreef:

Ik lees in de Bijbel geen uitverkiezing van mensen ten eeuwige leven, ik lees ook nergens dat God mensen verwerpt. Ik vind het zelfs verschrikkelijk als mensen met droge ogen zoiets wreeds over God kunnen zeggen.

Maak er eens een studie van, en begin in het OT: wanneer wordt voor wie het woord 'uitverkozen' gebruikt, en met welk doel?



Schelpje3 schreef:
Dan vraag ik me af hoe jij de Bijbel leest, want dat staat er continue in verweven.
De 10 maagden, 5 wijs, 5 dwaas.
Eén discipel die verloren ging, hij verraadde zijn Meester.
Eén moordenaar aan het kruis werd behouden, één niet.
Orpa en Ruth, Ruth ging mee, Uw God is mijn God, Orpa ging terug.
Kaín en Abel....
moet ik verder gaan?


Nou, daar ben je snel mee klaar mee, met die studie.
En nee, ik ga bewust niet in een paar regels weergeven waar Jan hoofdstukken aan besteedt. ga het nou echt eens zelf onderzoeken, en probeer daarbij vooringenomen conclusies los te laten. Je kunt dan zomaar tot heel verrassende inzichten komen.

Jvslooten

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Jvslooten » 30 nov 2013 12:24

Boaz schreef:Ik lees in de Bijbel geen uitverkiezing van mensen ten eeuwige leven


25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en u gelooft het niet. De werken die Ik doe in de Naam van Mijn Vader, die getuigen van Mij.
26 Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
30 Ik en de Vader zijn één.

1 Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,
2 zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt.

Boaz schreef:ik lees ook nergens dat God mensen verwerpt.


De HEERE zei tegen Mozes: Nu u naar Egypte gaat terugkeren, zie erop toe dat u al de wonderen waartoe Ik u in staat gesteld heb,
vóór de farao doet. Ikzelf echter zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan. (Exodus 4:21)

God heeft de beenderen van uw belagers verstrooid.
U hebt hen te schande gemaakt,
omdat God hen heeft verworpen.
(Psalm 53:6)

Mijn God zal hen verwerpen, omdat zij naar Hem niet luisteren. Zij zullen zwervers onder de volken zijn. (Hosea 9:10)

Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen. (Johannes 12:40)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2013 12:26

schelpje3 schreef:Daarmee zeg je dan toch ook dat er een uitverkiezing is? God is toch bij machte om IEDEREEN te laten geloven?
Zeker spreekt de Bijbel over (uit)verkiezen, je moet dan wel onderscheiden over wie het gaat, waar het over gaat en waartoe God verkiest.
God is almachtig, maar het gaat erom wat Hij wil. Hij vraagt een keuze van ons.
schelpje3 schreef:Het is niet zo moeilijk om een tekst over te brengen, daar zien we genoeg (foute) voorbeelden van, maar om deze in de gehele context te lezen.
Het is ook niet zo moeilijk om de kanttekeningen te citeren. Die maken van alle gewoon 'alle mensen' 'allerlei soorten mensen', dat past beter in het denkkader.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2013 12:34

1a2b3c schreef:Zeker spreekt de Bijbel over (uit)verkiezen, je moet dan wel onderscheiden over wie het gaat, waar het over gaat en waartoe God verkiest.
God is almachtig, maar het gaat erom wat Hij wil. Hij vraagt een keuze van ons.Het is ook niet zo moeilijk om de kanttekeningen te citeren. Die maken van alle gewoon 'alle mensen' 'allerlei soorten mensen', dat past beter in het denkkader.

Ik zie waar het verschil ligt tussen onze uitleggingen.
Het gaat over die keuze. Zoals jij het stelt, maken de mensen die keuze en dan komt het goed.
Begrijp ik dat juist?

Als je de leer van de uitverkiezing onderschrijft, ben je daar juist niet mee bezig en is dat ook niet de hoofdzaak.
Want die mensen achten zichzelf niet waardig.

Ik raadpleeg heel vaak de kanttekeningen, ook vanwege de teksten die erbij horen. En het maakt ook dat een tekst in het juiste perspectief wordt gezet.

Jvslooten

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Jvslooten » 30 nov 2013 12:51

Jvslooten schreef:Hoe komt het dan dat de ene wel gelooft/wil en de andere niet?
1a2b3c schreef:Nu ga je over op een ander onderwerp uit. Jou vraag betrof de menselijke verantwoordelijkheid: "Waarom wijzen sommige mensen het dan af, en anderen niet?" En dat is het antwoord onwil-ongeloof.
Nu benader je de zaak vanuit Gods kant, vaak gaat dat ten koste van de menselijke verantwoordelijkheid en zijn vrije wil om een keuze te maken.
Gods kant: Hij overtuigt de wereld door Zijn Geest van zonde gerechtigheid en oordeel. Hij trekt tot Jezus (aantrekken, lokken, nodigen ... enz.)

Ik zie niet in hoe dit ineens een ander onderwerp zou zijn. Het zijn gewoon verduidelijkingsvragen, omdat je visie mij nog niet helemaal duidelijk is. Ik heb deze vraag al meerdere keren aan meerdere mensen gesteld, maar het antwoord is iedere keer ontwijkend. Mijn vraag betreft niet de menselijke verantwoordelijkheid, mijn vraag betreft gewoon het geloof. Hoe komt het dat de één wel, en de ander niet gelooft?

Jvslooten schreef:Sorry, ik begrijp je niet helemaal denk ik. Laat ik het anders stellen:
-Wat is (de inhoud van) verzoening?
-Wie zijn er allemaal met God verzoend?
1a2b3c schreef:- De mens leeft van nature in vijandschap tegen God, en God kon niet meer met de mens leven omdat Hij geen gemeenschap kan hebben met de zonden/zondaars.
Door het volbrachte werk van Jezus -die een verzoening is voor alle zonden m.v., en die de zonde e.v. der wereld heeft weggedragen- is God verzoend.
Maar als de andere partij niet wil, dan komen de twee partijen -God en mens- niet bij elkaar. Dat ligt niet aan God maar aan de onwillige mens.
- Degenen die met God verzoend zijn, dat zijn zij die het evangelie hebben aangenomen.
Dat lijkt elkaar tegen te spreken; enerzijds zeg je ´´Het werk van Jezus was een verzoening voor de zonde van de hele wereld´´ en in je tweede puntje ´´Alleen diegenen die het evangelie hebben aangenomen´´.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe jij de door mij genoemde teksten ziet.

Zoals verwoord hier en hier.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2013 12:53

schelpje3 schreef:Ik zie waar het verschil ligt tussen onze uitleggingen.
Het gaat over die keuze. Zoals jij het stelt, maken de mensen die keuze en dan komt het goed.
Begrijp ik dat juist?
Allereerst: het is God die een keuze van ons vraagt, dat verzin ik niet. En als de goede keus gemaakt wordt -geloofsovergave aan Jezus- dan komt het goed. Dat heb je zeker goed begrepen. Ik zeg niet dat dit alles is, daar heb ik eerder al op gereageerd: za nov 30, 2013 12:13 pm.
schelpje3 schreef:Als je de leer van de uitverkiezing onderschrijft, ben je daar juist niet mee bezig en is dat ook niet de hoofdzaak.
Want die mensen achten zichzelf niet waardig.
Ik was er ook niet mee bezig, daar begon jij over: za nov 30, 2013 11:31 am.

maaarten

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor maaarten » 30 nov 2013 13:09

1a2b3c schreef:Ik ben het sowieso niet eens met punt 3 en 4 uit het calvinisme.

3. Beperkte verzoening.

1 Joh.2: 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.
2 Kor.5: 19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. 20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Joh. 1: 29 Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!
Heb. 2: 3 Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?

Als de verzoening maar voor een select aantal mensen geldt, dan hebben degenen die verloren gaan niets anders dan wat 'gebakken lucht' verworpen. (vergeef me de uitdrukking, ik bedoel het niet spottend)


Ik denk dat de particuliere verzoening vaak niet goed begrepen wordt. Ik denk dat iedereen die niet in alverzoening gelooft het met punt 3 (eigenlijk hoofdstuk 2 uit de DL, maar punt 3 volgens het Engelse acroniem 'TULIP') eens zou moeten zijn als het goed begrepen wordt. Er staat namelijk duidelijk in de DL dat het offer van Christus genoeg is om de hele wereld te verzoenen. Het gaat erom dat niet iedereen in de wereld individueel verzoend is. Het is dus geen 'gebakken lucht' wat degenen die verloren gaan aangeboden wordt. Maar als ze het aanbod niet aannemen, dan hebben ze geen deel aan die verzoening.

De Bijbel is er heel duidelijk over dat degenen die niet geloven gestraft worden voor hun zonde. Als je Openbaring 20 leest over het laatste oordeel, dan blijkt dat degenen wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, om hun daden veroordeelt worden. Als ze zichzelf door hun ongeloof buiten Gods genade hebben gesteld, is het offer van Christus dus niet effectief voor hen, en hebben ze dus geen verzoening voor hun zonden, want die verzoening hebben ze in hun ongeloof verworpen.

Dus het kan niet dat God ieder individu effectief met Zich verzoend heeft, omdat er staat dat Hij bij het laatste oordeel nog mensen zal veroordelen voor hun zonden. De verzoening was wel voor die mensen, in de zin dat het genoeg voor hen was en dat het hen aangeboden is, maar niet in de zin dat het buiten het geloof in Christus effectief een verzoening voor hun zonde zou zijn. Ze worden namelijk nog steeds voor die zonde gestraft, dus effectief is het offer van Christus niet voor hen, omdat ze het in hun ongeloof verworpen hebben.

Alle enigszins orthodoxe niet-gereformeerde christenen geloven dat God bij het laatste oordeel mensen om hun daden zal oordelen en moeten derhalve net als de DL erkennen dat die mensen die veroordeelt worden geen deel hebben gehad aan de verzoening die God in Christus aan heel de wereld heeft aangeboden. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt met het woordje 'voor'. Als je bedoelt dat het genoeg is 'voor' iedereen, dat zeggen de DL ook. Als je bedoelt dat het oprecht aangeboden moet worden aan iedereen, dat is in de gereformeerde traditie ook altijd aanvaard. Als je bedoelt dat de verzoening effectief is voor iedereen, dan ben je het inderdaad oneens met de DL en de gereformeerde traditie, maar ook met de Bijbel.

Dortse Leerregels hoofdstuk 2
artikel 3
"Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld."

Artikel 5
"Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof."

Artikel 6
"Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld."

Dus de DL leren; Christus offer is een perfecte verzoening voor heel de wereld, de belofte van het Evangelie moet zonder onderscheid verkondigd en voorgesteld worden aan alle volken en mensen, met bevel van bekering en geloof. Maar dat niet iedereen verzoend is, komt niet doordat het offer niet genoeg is voor iedereen, maar door hun eigen schuld, door hun ongeloof.

Volgens mij is de enige reden dat deze leerstelling zo aangevallen wordt, omdat het in het Engels een afgrijselijke naam gekregen heeft, die niet goed weergeeft wat de DL leren (namelijk 'limited atonement')

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2013 13:22

Jvslooten schreef:Ik zie niet in hoe dit ineens een ander onderwerp zou zijn. Het zijn gewoon verduidelijkingsvragen, omdat je visie mij nog niet helemaal duidelijk is. Ik heb deze vraag al meerdere keren aan meerdere mensen gesteld, maar het antwoord is iedere keer ontwijkend. Mijn vraag betreft niet de menselijke verantwoordelijkheid, mijn vraag betreft gewoon het geloof. Hoe komt het dat de één wel, en de ander niet gelooft?
Volgens mij heb ik je vraag niet ontweken. Geloof hoort bij de menselijke verantwoordelijkheid, want daar worden we op afgerekend: Mar.16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Jvslooten schreef:Dat lijkt elkaar tegen te spreken; enerzijds zeg je ´´Het werk van Jezus was een verzoening voor de zonde van de hele wereld´´ en in je tweede puntje ´´Alleen diegenen die het evangelie hebben aangenomen´´.
Als jij en ik ruzie hebben en jij bent zo vriendelijk me alles wat ik fout heb gedaan te vergeven, en vervolgens biedt je me je vriendschap aan, zijn we dan ook weer vriendjes?
Toch alleen maar wanneer ik daar op inga! Ik kan ook zeggen: ik hoef je vriendschap niet, en het zal me een worst wezen of je me al dan niet vergeven hebt.

Het voorbeeld gaat niet helemaal op want voor de vergeving van God heeft Jezus betaald.
Bovendien, wanneer mensen ruzie hebben hebben ze doorgaans allebei schuld en God treft natuurlijk geen schuld.

Verder zijn het niet mijn woorden, maar het staat in de Bijbel dat Hij een verzoening is voor de zonden van de hele wereld. 1 Joh.2:2.
En ook het andere staat in de Bijbel: wie in Hem gelooft heeft eeuwig leven, allen die Hem aangenomen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, hen die in Zijn Naam geloven.
Wie niet gelooft gaat verloren, maar niet omdat er geen vergeving, verzoening, betaling .... voor hem was. Maar omdat hij het niet aangenomen heeft.

Jvslooten

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Jvslooten » 30 nov 2013 13:34

1a2b3c schreef:Volgens mij heb ik je vraag niet ontweken. Geloof hoort bij de menselijke verantwoordelijkheid, want daar worden we op afgerekend: Mar.16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Ik wil niet irritant worden, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe komt het dat de één wel, en de ander niet gelooft?

1a2b3c schreef:Als jij en ik ruzie hebben en jij bent zo vriendelijk me alles wat ik fout heb gedaan te vergeven, en vervolgens biedt je me je vriendschap aan, zijn we dan ook weer vriendjes?
Toch alleen maar wanneer ik daar op inga! Ik kan ook zeggen: ik hoef je vriendschap niet, en het zal me een worst wezen of je me al dan niet vergeven hebt.
Oke, duidelijk, bedankt voor je voorbeeld. Eigenlijk dus gewoon zoals de DL steld dus, en zoals Maaarten in de reactie hiervoor al heel helder heeft verwoord.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2013 14:02

Jvslooten schreef:Ik wil niet irritant worden, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe komt het dat de één wel, en de ander niet gelooft?
Ga het aan de mensen vragen. M.i. Zij die niet geloven willen niet en zij die wel geloven willen wel (om wat voor reden dan ook, die kan ik niet universeel invullen).
Iig zijn zij door Gods Geest overtuigt van zonde gerechtigheid en oordeel. Van zonde omdat ze in Hem niet geloven ...enz. Ze zijn (aan)getrokken door het evangelie, willen en geloven.

Eigenlijk denk ik dat je horen wilt dat de wedergeboorte voorop staat, maar dat zul je van mij niet horen.
Ik blijf erbij dat geloof en wedergeboorte twee kanten van dezelfde zaak zijn.
Het één is er niet zonder het ander en aangezien de mens niets aan de wedergeboorte kan doen, is het enige wat hem te doen staat: geloven.
Jvslooten schreef:Oke, duidelijk, bedankt voor je voorbeeld. Eigenlijk dus gewoon zoals de DL steld dus, en zoals Maaarten in de reactie hiervoor al heel helder heeft verwoord.
Maartens reactie heb ik nog niet gelezen die stond er nog niet toen ik hiermee begon.
En ik wat ik geschreven heb heeft niets met een beperkte verzoening te maken maar met beperkte aanneming.
En dan komt de schuld te liggen waar die hoort nl. bij de ongelovige mens. Verder hou ik me liever aan de Bijbel dan aan de DL. (dat is nl niet hetzelfde)

Jvslooten

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Jvslooten » 30 nov 2013 14:24

Jvslooten schreef:Ik wil niet irritant worden, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe komt het dat de één wel, en de ander niet gelooft?

1a2b3c schreef:Ga het aan de mensen vragen.
Ik vraag het jou toch? Of ben je geen mens? :mrgreen:

1a2b3c schreef:M.i. Zij die niet geloven willen niet en zij die wel geloven willen wel (om wat voor reden dan ook, die kan ik niet universeel invullen).
Ik begrijp niet waarom je geen redenen zou willen aanreiken, en daarmee mijn vraag dus weer negeert. Jij neemt een standpunt in, ik stel verdiepingsvragen, waar ik geen antwoord op krijg. Ik krijg zélfs een beetje het idee dat ik ze helemaal niet zou mogen stellen, 'omdat ik daarmee de eigen verantwoordelijkheid van de mens zou aantasten'. Waarom die terughoudendheid? Als je een standpunt deelt, dan wil je dat toch zo goed mogelijk funderen?

1a2b3c schreef:Eigenlijk denk ik dat je horen wilt dat de wedergeboorte voorop staat, maar dat zul je van mij niet horen.
Als jij dat niet wil zeggen, wil ik het ook niet horen. Ik wil gewoon een eerlijk antwoord. En als je het niet weet, dan is 'dat weet ik niet' ook een eerlijk antwoord. Desniettegenstaande denk ik dat je hier best wel een mening over hebt.. :wink:

1a2b3c schreef:Ik blijf erbij dat geloof en wedergeboorte twee kanten van dezelfde zaak zijn.
Volgens mij verwar je geloof nu met bekering..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2013 15:04

1a2b3c schreef: Verder hou ik me liever aan de Bijbel dan aan de DL. (dat is nl niet hetzelfde)

En dus ook niet aan het boek van de heer Peppink?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten