(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2018 17:49

Beste Bas,

Nee, dank je! Misschien een andere keer.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 08 jun 2018 17:54

Johan100 schreef:Beste Bas,

Nee, dank je! Misschien een andere keer.

Okee Johan!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 08 jun 2018 18:45

Johan100 schreef:Rare opmerking joh. Ik praat uit bevinding en toets mijn bevinding aan de Bijbel.
Ik luister altijd scherp of God de eer krijgt in iemands leven/denken.
Dat merk ik bij jou niet.


Zwaar hoor die bevindelijkheid, maar je koopt er niks voor als je niet het Leven in de Vrijheid van Christus leert kennen.


Johan100 schreef:Johannes 6:44-71 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
Toen Jezus dit gezegd had volgden vele discipelen Hem niet meer.
Als Jezus nu voor jou zou staan en je hetzelfde zeggen, wat zou jij dan doen? Hij zegt het in Zijn Woord....Wat doe jij?

Juist omdat niemand kon komen is Jezus gekomen en aan het Kruis riep Hij IEDEREEN en trok Hij daarmee ook iedereen !
Het is alleen dat sommigen tegenstribbelen en niet willen. Ze vinden zichzelf te goed of nog niet goed genoeg.

Johan100 schreef:Twee schitterende teksten zeggen het volgende: 'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden; en hij met Mij' (Openbaring 3:20)


Dan laat je Hem toch niet voor een dichte deur staan toch ? Scheur die deur open.
Er wordt trouwens niet bedoeld dat er avondmaal gehouden wordt hoor, het is maaltijd houden dat is eten en vooral heel veel tijd met elkaar doorbrengen samen en leven in een diepe relatie met elkaar.

Johan100 schreef:Openbaring 22:17
'En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet'.

Prachtige teksten. Als de Geest in je leven komt ontdek je pas dat Hij aan de deur staat en klopt. De Geest zorgt ervoor dat je de deur opent.
De Geest zorgt voor dorst naar God. En de Geest zorgt ervoor dat je het water neemt om niet. Alles uit God. Dat is mijn ervaring.


Jouw ervaringen zijn niet bindend vor de rest van de mensheid.
De Geest zorgt dat ik geen dorst meer heb, omdat het als een fontijn uit mijn binnenste vloeit.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 08 jun 2018 19:02

Genade blijkt in de praktijk van een forum en de vorm van online doch Hemels geklop toch wederstandelijk te zijn :D

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 08 jun 2018 19:17

BasLaaitjeer schreef:Genade blijkt in de praktijk van een forum en de vorm van online doch Hemels geklop toch wederstandelijk te zijn :D

:lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2018 20:19

Johan100 schreef:Rare opmerking joh. Ik praat uit bevinding en toets mijn bevinding aan de Bijbel.
Ik luister altijd scherp of God de eer krijgt in iemands leven/denken.
Dat merk ik bij jou niet.
Raar joh, waarom zou jij iemands denken en leven moeten beoordelen/veroordelen? (gesteld dat je dat zou kunnen)
Heb je niet genoeg aan jezelf? Of denk je dat God het niet zonder jou afkan?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2018 21:02

Daar op Golgotha stierf het Lam Gods niet alleen voor 'het ware volk Gods', "de uitverkorenen", (ja dat geloven vele orthodoxe gelovigen), maar voor iedere aardbewoner vóór Christus, tijdens Christus en na Christus.
Eén offer dat toereikend is om de hele wereld te verzoenen.
God heeft de hele wereld lief.
Onvoorstelbaar.

Dit is de Volmaakte Liefde die, zo schrijft Johannes, de angst bij de kladden grijpt en uitwerpt.
(1 Johannes 4:18)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Nina » 08 jun 2018 21:26

BasLaaitjeer schreef:Beste Johan ik wil je op het hart drukken om even naar dat filmpje te kijken en vooral te luisteren. Er wordt geklopt.

Vriendelijke groet van Bas


Ik vond het een mooie Bijbelstudie Bas, bedankt voor de tip!

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 09 jun 2018 05:41

Nina schreef:Ik vond het een mooie Bijbelstudie Bas, bedankt voor de tip!

Ajb Nina d:)b
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 10 jun 2018 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2018 21:24

Veendam schreef:
Juist omdat niemand kon komen is Jezus gekomen en aan het Kruis riep Hij IEDEREEN en trok Hij daarmee ook iedereen !
Het is alleen dat sommigen tegenstribbelen en niet willen. Ze vinden zichzelf te goed of nog niet goed genoeg.

Dat is een verkeerde opvatting en vreemde redenatie. Hoe kan Hij jou getrokken hebben toen je er nog niet was?

God moet jouw persoonlijk roepen en trekken hier in dit leven. Je moet persoonlijk wedergeboren worden, persoonlijk tot geloof komen.
Ken je die inwendige roeping niet? De uitwendige roeping gaat middels het lezen of de verkondiging van het Evangelie.
Het geloof is uit het gehoor of door het lezen van het Woord. Door middel van het lezen of horen van het Woord wordt je inwendig geroepen en getrokken tot Jezus, het Woord. Mits de Heilige Geest in je werkt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2018 21:28

Veendam schreef:
Juist omdat niemand kon komen is Jezus gekomen en aan het Kruis riep Hij IEDEREEN en trok Hij daarmee ook iedereen !
Het is alleen dat sommigen tegenstribbelen en niet willen. Ze vinden zichzelf te goed of nog niet goed genoeg.

Dat is een verkeerde opvatting en vreemde redenatie. Hoe kan Hij jou getrokken hebben toen je er nog niet was?

God moet jouw persoonlijk roepen en trekken hier in dit leven. Je moet persoonlijk wedergeboren worden, persoonlijk tot geloof komen.
Ken je die inwendige roeping niet? De uitwendige roeping gaat middels het lezen of de verkondiging van het Evangelie.
Het geloof is uit het gehoor of door het lezen van het Woord. Door middel van het lezen of horen van het Woord wordt je inwendig geroepen en getrokken tot Jezus, het Woord. Mits de Heilige Geest in je werkt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 09 jun 2018 22:32

Johan100 schreef:Dat is een verkeerde opvatting en vreemde redenatie. Hoe kan Hij jou getrokken hebben toen je er nog niet was?

God moet jouw persoonlijk roepen en trekken hier in dit leven. Je moet persoonlijk wedergeboren worden, persoonlijk tot geloof komen.
Ken je die inwendige roeping niet? De uitwendige roeping gaat middels het lezen of de verkondiging van het Evangelie.
Het geloof is uit het gehoor of door het lezen van het Woord. Door middel van het lezen of horen van het Woord wordt je inwendig geroepen en getrokken tot Jezus, het Woord. Mits de Heilige Geest in je werkt.


Ohh dus als ik zeg dat Jezus iedereen roept door aan het Kruis te gaan voor een ieder dan is dat raar omdat we nog niet geboren zijn, maar als jouw zonden gedragen worden al voor je bent geboren dan is dat wel normaal ?


Jezus heeft mij geroepen, Zijn roepstem klonk voor mij op Golgotha.
ik ben wedergeboren doordat ik ben gaan geloven en daardoor woont de Heilige Geest in mij en die werkt ook in mij, maar dat kan jij je niet voorstellen omdat het niet past bij jouw meetlatje.
Jezus heeft mijn zonden al gedragen op Golgotha !

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 11 jun 2018 09:29

Veendam schreef:Volgens mij zit er het volgende verschil tussen onze manier van denken: jij bekijkt het allemaal vanuit een stelsel van regels en wetten die gehouden moeten worden, (en met wat daaraan onlosmakelijk verbonden is dat uit overtreding noodzakelijkerwijs straf het gevolg daarvan is.)
Nee, dat is helemaal niet zoals ik het bekijk. Daarmee geef je aan niet te begrijpen wat ik bedoel te zeggen.
Ik leg de vinger bij het feit dat je een onterechte conclusie trekt over de geldigheid van de wet van God uit het gegeven dat wie wedergeboren is, gaat doen wat God wil (of althans een begin daarmee maakt).
Jij zegt: wie wedergeboren is, gaat vanzelf doen wat God wil en daarom is de wet van God niet meer geldig.
Het woordje "daarom" is het probleem hier en de gevolgtrekking die je eruit trekt ook.
Ik zeg dat de wet van God (en daarmee bedoel ik wat God wil over onze wandel, die Hij samenvat in het liefdesgebod, maar ook concreter maakt in o.a. de 10 geboden) nog steeds geldig is, maar dat die wet door Zijn genade ons niet meer kan veroordelen. Die wet is voor ons geen stok meer om ons te slaan (tuchtmeester), maar is een staf geworden om te wandelen met God.
Daarmee heeft de wet nog steeds een functie in ons leven, nl. als regel der dankbaarheid, om de gereformeerde opvatting hierover weer te geven.
Dus niet "een stelsel van regeltjes" en meer van dat soort stromannen, maar wat ik hierboven schrijf.
Veendam schreef:Het wandelen met God zie ik dus op deze manier, dat ik niet iets wil doen wat niet past bij mijn identiteit, namelijk zoon van God.
Waarom staat je eigen identiteit hier centraal? Waarom gaat het wandelen met God niet allereerst om God zelf? Om te leven tot Zijn eer? Om Hem te behagen (Kol. 1:9-10)? Daar gaat het toch om?
Veendam schreef:Als jij zegt dat het wel zo is dan overtreedt je alle geboden omdat je bijvoorbeeld niet het sabbatsgebod houdt.
Wie zegt dat ik niet het sabbatsgebod houd? ;)
En dan bedoel ik natuurlijk sabbat (=rustdag) zoals de sabbat bedoeld is en niet zoals de Farizeeers dat bedoelden.
Het sabbatsgebod is voor mij geldig in de zin dat er 1 dag in de week apart staat om te rusten van mijn werk en om met de gemeente van God samen te komen. Daar gaat het in dat gebod om. Nu kun je natuurlijk over het tijdstip beginnen, maar dat gaat om het ceremoniele aspect van de wet waar ik (en jij) niet aan gehouden ben. Aan het wezen (de inhoud) echter wel: dat is niet alleen goed voor mij, maar ook voor mijn wandel met God, tot Zijn eer.
Veendam schreef:Het doel in ons leven is niet dat we de kennis hebben van Zijn wil, maar dat we hem leren kennen en Hem daardoor ook in alles waardig te wandelen en Hem in alles te behagen en in alle goed werk vrucht te dragen.
Het woordje "maar" in je zin veronderstelt een tegenstelling, maar die zie ik niet.
De apostel Paulus zegt nl. dit:
Kol. 1:9 Daarom houden ook wij niet op, vanaf de dag dat wij het gehoord hebben, voor u te bidden en te smeken dat u vervuld mag worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht,
zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God,

Zie je dat de apostel Paulus hier de kennis van Gods wil verbindt met het wandelen met God? Het zet er geen "maar" tussen, maar zegt dat het ene een uitvloeisel is van het andere: het kennen van de wil van God heeft als doel om te wandelen op een manier die de Heere waardig is. Tot eer van Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 11 jun 2018 09:44

BasLaaitjeer schreef:Genade blijkt in de praktijk van een forum en de vorm van online doch Hemels geklop toch wederstandelijk te zijn :D
Dat is geen nieuws. In de Bijbel zegt Stefanus dan ook (SV):
Hand. 7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

Nou, dan kun je zeggen: "zie je wel, genade is wederstandelijk, want het staat in de Bijbel".
Dat klopt, alleen is dat niet waar we het over hebben als het over (on)wederstandelijke genade gaat. We hebben het dan over iets anders.
Want volgens de Bijbel wederstaat iedereen van nature God.
Maar als we het over onwederstandelijke genade hebben zoals dat in de theologie gebeurt, dan hebben we het over het werk van God in het hart van de mens als Hij het doel heeft om zo iemand wedergeboren te laten worden. Dat is niet tegen te houden: dan wordt die persoon ook daadwerkelijk wederomgeboren. God faalt niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 11 jun 2018 10:15

BasLaaitjeer schreef:
Genade blijkt in de praktijk van een forum en de vorm van online doch Hemels geklop toch wederstandelijk te zijn :D

elbert schreef:Dat is geen nieuws. In de Bijbel zegt Stefanus dan ook (SV):
Hand. 7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

Nou, dan kun je zeggen: "zie je wel, genade is wederstandelijk, want het staat in de Bijbel".
Dat klopt, alleen is dat niet waar we het over hebben als het over (on)wederstandelijke genade gaat. We hebben het dan over iets anders.
Want volgens de Bijbel wederstaat iedereen van nature de genade.
Maar als we het over onwederstandelijke genade hebben zoals dat in de theologie gebeurt, dan hebben we het over het werk van God in het hart van de mens als Hij het doel heeft om zo iemand wedergeboren te laten worden. Dat is niet tegen te houden: dan wordt die persoon ook daadwerkelijk wederomgeboren.

Beste Elbert,

Ik refereerde naar een suggestie richting een medeforumgebruiker om even een YouTube linkje aan te klikken. Dat linkje betreft een mooie en ontroerende bijbelstudie van Tim Keller over de verloren zoon. De Heilige Geest is duidelijk aanwezig in zijn preek. De reactie van de betreffende medeforumgebruiker was vervolgens een 'mooi' voorbeeld van het wederstaan van genade. Drie andere medeforumgebruikers snapten 'm maar jij hebt 'm -met alle respect- volgens mij ook niet door. 'Theologie' kan in deze context lijnrecht tegenover het werk van God in het hart van de mens staan. Dan kan 'theologie' de deur worden die niet wordt open gedaan als er wordt geklopt omdat 'theologie' in de praktijk 'krampachtig vasthouden aan vertrouwde denkbeelden' kan betekenen. Eenvoudig gezegd: 'theologie' kan die wederstand zijn.

Vriendelijke groet van Bas


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten