(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 14 jun 2018 11:32

Leestip: Gods weg van vrede. Van Horatius Bonar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 14 jun 2018 11:46

MoesTuin schreef:Als je een half uur de tijd hebt.....rijk Evangelie Woord...verbindend in Christus alleen gebracht.
Ik hoop dat het verstaan wordt.

"Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven"



P.J. Stam
Genade en Vergeving in 5 thema's:

1. Waarde
2. Ruimte
3. Kracht
4. Eenvoud
5. Onbaatzuchtigheid

Hoop ik binnenkort te luisteren helemaal te lusiteren. Lijkt me een gunnend persoon.
Kun je me die link pb sturen, Moestuin?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor MoesTuin » 14 jun 2018 11:55

Pb gestuurd Johan
Zeer rijke en gunnende prediking.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 14 jun 2018 12:08

Dank allen. Spurgeon staat in mijn boekenkast, ik lees hem graag. Hij heeft dat ook over zich, dat gunnende.
Ook hij zegt oa zo mooi in Rondom de enge poort 'wanneer je weloverwogen vertrouwd op Jezus als degene die voor u geleden heeft, dan ontdekt u het feit dat God u nooit zal straffen voor dezelfde overtreding als Jezus stierf.'

Maar daarmee héb ik dat vertrouwen en dat geloof nog niet. En dat is dan mijn eigen schuld, dat weet ik wel. Maar dat aannemen lukt gewoon niet. Het is net of het achter murendik glas ligt, ik zie het wel maar niet voor mij.
Stukje van Moestuin al eens beluistert, erg mooi maar ook hij kan het niet naar binnen brengen. Ik zelf zit in de weg. En wat men ook zegt en wat ik ook probeer, dat lijkt niet te kunnen veranderen, niet vanuit mijzelf. En daarom is mijn enige hoop tegenwoordig maar dat het op mijn gebed, toch ook eens voor mij veranderen mag.
Want Hij heeft inderdaad beloofd, "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven", er staat niet bij dat het direct zal zijn. Misschien moet ik geoefend worden in het aanhouden.

Tip van Johan100 ga ik opvolgen, alle boeken een paar weken aan de kant en bidt om de Geest en ga de Bijbel lezen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor MoesTuin » 14 jun 2018 12:28

Dorpeling schreef:Dank allen. Spurgeon staat in mijn boekenkast, ik lees hem graag. Hij heeft dat ook over zich, dat gunnende.
Ook hij zegt oa zo mooi in Rondom de enge poort 'wanneer je weloverwogen vertrouwd op Jezus als degene die voor u geleden heeft, dan ontdekt u het feit dat God u nooit zal straffen voor dezelfde overtreding als Jezus stierf.'

Maar daarmee héb ik dat vertrouwen en dat geloof nog niet. En dat is dan mijn eigen schuld, dat weet ik wel. Maar dat aannemen lukt gewoon niet. Het is net of het achter murendik glas ligt, ik zie het wel maar niet voor mij.
Stukje van Moestuin al eens beluistert, erg mooi maar ook hij kan het niet naar binnen brengen. Ik zelf zit in de weg. En wat men ook zegt en wat ik ook probeer, dat lijkt niet te kunnen veranderen, niet vanuit mijzelf. En daarom is mijn enige hoop tegenwoordig maar dat het op mijn gebed, toch ook eens voor mij veranderen mag.
Want Hij heeft inderdaad beloofd, "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven", er staat niet bij dat het direct zal zijn. Misschien moet ik geoefend worden in het aanhouden.

Tip van Johan100 ga ik opvolgen, alle boeken een paar weken aan de kant en bidt om de Geest en ga de Bijbel lezen.


Ik al helemaal niet en niemand kan het werken enkel Christus.
Prima tip van Johan verder....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor naamloos » 14 jun 2018 13:21

Dorpeling schreef:Dank allen. Spurgeon staat in mijn boekenkast, ik lees hem graag. Hij heeft dat ook over zich, dat gunnende.
Ook hij zegt oa zo mooi in Rondom de enge poort 'wanneer je weloverwogen vertrouwd op Jezus als degene die voor u geleden heeft, dan ontdekt u het feit dat God u nooit zal straffen voor dezelfde overtreding als Jezus stierf.'

Maar daarmee héb ik dat vertrouwen en dat geloof nog niet. En dat is dan mijn eigen schuld, dat weet ik wel. Maar dat aannemen lukt gewoon niet. Het is net of het achter murendik glas ligt, ik zie het wel maar niet voor mij.
Stukje van Moestuin al eens beluistert, erg mooi maar ook hij kan het niet naar binnen brengen. Ik zelf zit in de weg. En wat men ook zegt en wat ik ook probeer, dat lijkt niet te kunnen veranderen, niet vanuit mijzelf. En daarom is mijn enige hoop tegenwoordig maar dat het op mijn gebed, toch ook eens voor mij veranderen mag.
Want Hij heeft inderdaad beloofd, "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven", er staat niet bij dat het direct zal zijn. Misschien moet ik geoefend worden in het aanhouden.

Tip van Johan100 ga ik opvolgen, alle boeken een paar weken aan de kant en bidt om de Geest en ga de Bijbel lezen.
Hmmm, je hoop bouwen op je eigen gebed? :neeschudden: Hij doet het ook niet op je gebed, want zijn genade-aanbod is er al voordat jij iets vraagt.
Hij wacht niet op jouw vraag, maar op je antwoord!

Vraag jezelf eens af waarom je kunt geloven en wat je niet kunt geloven. Ga dat eens concreet invullen.
Geloof je niet wat God zegt? Als je wel gelooft wat hij zegt, waarom neem je dat voor jezelf niet aan dan?
Naast de andere reacties van mij ook een link: https://www.groeieningeloof.nl/christel ... is-themas/
Door deze lezingen (waar ook een boek van is) zijn al heel veel refo mensen tot geloofszekerheid gebracht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 14 jun 2018 18:01

Dorpeling schreef:Als een kind van 4 dat zegt, is hij dan volgens jou wedergeboren, dus bekeerd? En zijn zijn zonden dan vergeven?
Want stel dat hij opgroeit en dan helemaal niets meer van God wil weten (wat al zo vroeg duidelijk wordt in ieder kind) , waar is zijn bekering dan?
Hoe zie je dat?

De doop zie ik als een belofte aan ons gedaan, al bij het begin van ons leven, dat we altijd tot Hem terug mogen keren. En dat Hj ons dan niet weg zal sturen, omdat Hij belooft heeft een God voor ons te willen zijn. Maar dat is geen automatisme.

Ja. Die van mij waren 5 trouwens. Daarvoor begrepen ze het nog niet. Eens wilde de 6 jarige de 3 jarige dwingen om Jezus aan te nemen. Dat arme kind snapte er geen hout van. Als je geen enkele verandering ziet bij iemand (kind of volwassene) dan hebben ze alleen het gebed nagepapegaaid omdat het van iemand moest. Ze weten het heel goed of Jezus wel of niet in hun hart woont. Corrie ten Boom was geloof ik ook 5. Ze speelde een spelletje met kloppen en toen zei d'r moeder: Jezus klopt ook aan de deur van jouw hartje. Wil je Hem binnenlaten? Sindsdien was ze wedergeboren.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 14 jun 2018 21:20

Naamloos, niet in die zin dat ik denk dat ik het zou kunnen 'verdienen' door mijn gebed, maar omdat God zelf beloofd heeft dat wie bidt, het ook gegeven zal worden.
Ik geloof wel wat Hij zegt, maar ik kan niet geloven dat het ook voor mij kan, dat is te groot. En daar ligt nu net mijn worsteling, wel te moeten en niet te kunnen. Dank voor deze link!

Coby, maar waarom moest Jezus dan lijden en sterven? Als het zo makkelijk is dat wanneer je dat alleen maar zegt, je ook meteen wedergeboren bent, dan was toch de hele wereld wedergeboren?
Volgens mij moet het toch echt verder gaan dan dat. Zoals een dood mens zichzelf niet levend kan maken, kunnen wij er ook niet voor kiezen om opnieuw geboren te worden. Alleen God kan dat doen. Zo zie ik het.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 15 jun 2018 05:20

MoesTuin schreef:Ik al helemaal niet en niemand kan het werken enkel Christus.
Prima tip van Johan verder....

Zo is dat Moestuin, maar wel hopen en bidden dat we een middel mogen zijn in Zijn hand.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 15 jun 2018 05:22

Dorpeling schreef:

Tip van Johan100 ga ik opvolgen, alle boeken een paar weken aan de kant en bidt om de Geest en ga de Bijbel lezen.

Mooi, lees aandachtig de Evangeliën, de brieven van Paulus, en de andere brieven.
Vraag om licht om Christus te ontdekken, Hem te mogen leren kennen zoals Hij is.
Zet je daarnaast ook zelf in om Hem te ontdekken in Zijn Woord door aandachtig te lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 13:27

Dorpeling schreef:Ik bedoel daarmee niet dat ik niet geloof dat God bestaat en dat Hij de aarde gemaakt heeft in 6 dagen etc, dat staat voor mij vast. Maar dat zie ik als een historieel geloof, het instemmen van de waarheid van de Bijbel van kaft tot kaft.
Ik bedoel het échte geloof, het mogen weten dat Hij ook voor mij persoonlijk gestorven is aan het kruis, en daar ook mijn zonden weg gedragen heeft. Dat wil er bij mij niet in, en kan ik dan ook niet aannemen. En dat is nu juist wat ik zo graag wel zou willen weten en voelen, ook voor mij. Maar ik kan het gewoonweg niet. Ik kan mijn eigen geloof niet maken. En daarom verwacht ik het alleen van Hem en ben zo benieuwd hoe dat bij anderen gegaan is, hoe anderen het wel zelf lijken te kunnen geloven, en ik niet. Wat doe ik verkeerd?
Je bent toch niet zomaar wedergeboren, door dat te benoemen in je gebed? Dan was ik het allang geweest. Je moet het toch zeker weten, “Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven". En dat dan dan echt persoonlijk voor jouw bedoeld is. Want met minder wil ik geen genoegen nemen. Dat vind ik te riskant, het gaat om een eeuwigheid.

Beste Dorpeling,

"Angst is een slechte raadgever". Een eeuwigheid in de hel omdat je (nog) niet kunt geloven? Stoppen met redeneren? Ik zet daar mijn vraagtekens bij. Iedereen redeneert/twijfelt/is onzeker. Anders waren er niet zo veel uitingen en discussies op dit forum. Wat verwacht je precies van 'het ware geloof'? Een gevoel? Een ervaring? Een openbaring? Wat is het 'ware geloof'? Gereformeerd? Hervormd? Hersteld? Vrijgemaakt? Baptist? Zevendedagsadventist? Pinkster? Katholiek? Orthodox? Remonstrants? Restaurants? Al die verschillende groeperingen hebben allemaal de pretentie dat zij als enige groepering 'het ware geloof' en 'de waarheid' in pacht hebben en al die andere groeperingen dus niet. Er is totaal geen eenheid in de Christelijke kerk. Wel verdeeldheid. Zie bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... hristendom. Ze kunnen niet allemaal het enige echte ware geloof 'hebben'. Als ik jou was zou ik niet stoppen met redeneren. Tenzij je een ja-knikker en amen-roeper wil worden. Dicht bij jezelf blijven en durven twijfelen. Jezelf de tijd gunnen. En je niks wijs laten maken. Tenzij je er van harte mee instemt. Mensen die beweren 'het ware geloof' te hebben met argusogen bekijken. Je geen schuldgevoel aan laten praten. Onderzoek alles zelf. Trek je eigen conclusies. Je kunt je ook afvragen of je echt wel zo verkeerd bezig bent. In mijn beleving niet.

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 16 jun 2018 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 13:30

Wat moet dorpeling nu met zo'n reactie, Bas?
Wijs liever op de Heere Jezus.
Ken jij Hem al persoonlijk tot zaligheid?
Hopelijk wel, zo niet vlucht dan tot Jezus.
Getuig vervolgens van Hem.
Maar ken je Hem tot zaligheid?
Als je ja zegt moet ik jou volgens jou met argusogen bekijken.
Als je nee zegt vlucht dan eerst tot Hem. Ik waardeer je goede bedoelingen, maar je kunt beter eerst tot Hem gaan en kom dan met advies.
Het is het één of het ander. Er is geen tussenweg.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 14:00

Johan100 schreef:Wat moet dorpeling nu met zo'n reactie, Bas?
Wijs liever op de Heere Jezus.
Ken jij Hem al persoonlijk tot zaligheid?
Hopelijk wel, zo niet vlucht dan tot Jezus.
Getuig vervolgens van Hem.
Als je getuigt van Hem, moet ik je dan met argusogen bekijken?

Misschien kun je Dorpeling zelf aan het woord laten als hij wil reageren.
Heb jij je wel eens afgevraagd wat voor geloof je zou hebben als je wieg in Afghanistan zou hebben gestaan?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 14:02

BasLaaitjeer schreef:Misschien kun je Dorpeling zelf aan het woord laten als hij wil reageren.

Ik mag gerust reageren.
BasLaaitjeer schreef:Heb jij je wel eens afgevraagd wat voor geloof je zou hebben als je wieg in Afghanistan zou hebben gestaan?

Ja...
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 14:12

Jij denkt zwart-wit. Ik denk in kleuren. Gradaties. Nuances. Die zijn ook door God geschapen. Klopt het dat jij in een gereformeerd milieu bent opgegroeid Johan? Ik zelf niet trouwens.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten