(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 19 jun 2018 13:37

JHohan, link hier ook beluisterd, mooi maar hetzelfde wat ik hierboven gezegd heb. Ook deze man kan het niet geven.
Ik vind er btw wel een toon in van toch die aanmaning; doe het dan (zelf), kom dan en neem (zelf). Maar wanneer je de weg niet weet om te komen, en geen handen hebt om aan te nemen? Dan kun je hier nog niets mee en ga ik toch door met het van de Heere zelf te verwachten, tot Hij het geloof werkt wat ik zo mis. Zodat ik het dan aan kan nemen omdat Hij Zélf de eerste was en Zélf degene is die het schenkt. En dan blijf ik toch het vertrouwen wel houden dat áls Hij begonnen is, Hij het ook af zal maken. Dat is mijn hoop. Anders kan ik het wel vergeten.

Overigens begonnen in Johannes. Rijk en bemoedigend, eenvoudig ook. Om te overdenken, 'en wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen'.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor naamloos » 19 jun 2018 13:56

Johan100 schreef:Iedereen mag natuurlijk komen, maar mensen die geen dorst hebben komen niet.
Deze tekst is speciaal bedoelt voor dorstende mensen, die niets hebben.
En door zo'n tekst kan Hij ook die dorst werken.
God is naar de mens toe gekomen. (in Christus heeft hij de wereld met zich verzoend)
En zij die Hem en zijn genade wederstaan -en dus ver van hem af leven- worden geroepen om tot Hem te komen.
En komen zulke mensen? Volgens jou niet, maar in de praktijk blijkt van wel.
Ze geloven en ervaren dat de wereld hen niet verzadigen kan, hun dorst niet kan lessen.

Een heel mooi hoofdstuk Jesaja 55, maar lees dan wel wat er staat. Anders krijg je weer van die 'voorwaarden' "ik moet eerst dorst hebben."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor naamloos » 19 jun 2018 14:25

Dorpeling schreef:JHohan, link hier ook beluisterd, mooi maar hetzelfde wat ik hierboven gezegd heb. Ook deze man kan het niet geven.
Ik vind er btw wel een toon in van toch die aanmaning; doe het dan (zelf), kom dan en neem (zelf). Maar wanneer je de weg niet weet om te komen, en geen handen hebt om aan te nemen? Dan kun je hier nog niets mee en ga ik toch door met het van de Heere zelf te verwachten, tot Hij het geloof werkt wat ik zo mis. Zodat ik het dan aan kan nemen omdat Hij Zélf de eerste was en Zélf degene is die het schenkt. En dan blijf ik toch het vertrouwen wel houden dat áls Hij begonnen is, Hij het ook af zal maken. Dat is mijn hoop. Anders kan ik het wel vergeten.

Overigens begonnen in Johannes. Rijk en bemoedigend, eenvoudig ook. Om te overdenken, 'en wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen'.
Als je niet kunt geloven stop dan met ongelovig zijn. Er zijn twee manieren om tot een goed antwoord te komen: door direct het goed antwoord te geven, of door alle verkeerde antwoorden uit te sluiten.
Dus als je niet kunt geloven, gooi dan al die ongelovige ja-maars eruit. Alleen ongeloof staat geloof in de weg. Aan God ligt het niet!
Ongeloof is alleen maar tegenhouden wat God aan je kwijt wil.

Je bent geen robot (stok of blok klinkt vertrouwder?) Waaruit bestaat jouw verantwoordelijkheid dan als je alles op God afschuift?
Hij moet het doen, hij verlaat niet wat zijn hand begon, hij moet geloof schenken ...
Heeft hij je echt zonder handen geschapen? Waarom kun je dan wel geloven als het om andere zaken gaat?
Eten en drinken zijn net zo goed gaven van God (Prediker) waarom kun je dat wel zonder handen aannemen dan?
Dan ga je toch ook niet met je mond open zitten en bidden of God het in je mond wil deponeren zodat jij gevoedt wordt?
Je weet dat alles van God komt: ploegen, zaaien, oogsten, bereiden en consumeren. Toch vereist dat actie van ons.
Evenzo vereist Gods woord actie van ons: onderzoeken, bidden ... met als doel het gelovend te consumeren.
Je doet het zelf, maar alleen omdat God dat mogelijk heeft gemaakt. En daarin hebben mensen hun eigen verantwoordelijkheid.
En je hebt Gods beloftes (en dat zijn er veel) dat hij je niet in kou zal laten staan als je die gelooft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 19 jun 2018 15:48

Dorpeling schreef:JHohan, link hier ook beluisterd, mooi maar hetzelfde wat ik hierboven gezegd heb. Ook deze man kan het niet geven.
Ik vind er btw wel een toon in van toch die aanmaning; doe het dan (zelf), kom dan en neem (zelf). Maar wanneer je de weg niet weet om te komen, en geen handen hebt om aan te nemen? Dan kun je hier nog niets mee en ga ik toch door met het van de Heere zelf te verwachten, tot Hij het geloof werkt wat ik zo mis. Zodat ik het dan aan kan nemen omdat Hij Zélf de eerste was en Zélf degene is die het schenkt. En dan blijf ik toch het vertrouwen wel houden dat áls Hij begonnen is, Hij het ook af zal maken. Dat is mijn hoop. Anders kan ik het wel vergeten.

Overigens begonnen in Johannes. Rijk en bemoedigend, eenvoudig ook. Om te overdenken, 'en wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen'.

Indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer is en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden opgewekt heeft zult gij behouden worden.
Dat je niet kunt geloven is een leugen. Geloof je dat God Hem uit de dood heeft opgewekt? Dan heb je al geloof. Het eerste werk van geloof is spreken. Belijd dat Jezus Heer is, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt. Belijd dat je hebt gezondigd. Vraag of God je vergeeft. Klaar.
Kind kan de was doen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 20 jun 2018 09:44

Dorpeling,
Blijkbaar is de nood niet hoog bij jou.
Je wilt op jouw manier gered worden.
In de Bijbel staat 'Komt' en 'bekeert u'.
Als je huis in lichterlaaie staat en de brandweer staat buiten, ga je dan ook redeneren of je mag komen.
Nee, je vlucht naar buiten. Of je laat je redden. Je schreeuwt om hulp. Je doet iets.
Nu sta je voor de smalle poort in een levensgevaarlijke situatie, de Heere Jezus nodigt je om te komen en je komt niet. Dan besef je je nood niet. Vraag of Hij jouw ogen opent en je redt. Laat Hem toch niet tevergeefs nodigen. Als je te kreupel bent om te komen, roep om hulp, roep: 'Jezus, red mij!'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 20 jun 2018 10:39

coby6 schreef:
Dat je niet kunt geloven is een leugen.


coby6 schreef: Vraag of God je vergeeft. Klaar.
Kind kan de was doen.

Maar daarmee héb ik die vergeving toch nog niet? Ik moet het zeker weten, misschien is niet genoeg.

Johan100 schreef:Dorpeling,
Blijkbaar is de nood niet hoog bij jou.
Als je te kreupel bent om te komen, roep om hulp, roep: 'Jezus, red mij!'

Dat doe ik toch, voortdurend? Wat is dan het wachtende, bidden om Zijn genade, volgens u?

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.

Gelukkig maar. Ik laat het hierbij. Dank voor alle reacties.
Mensen kunnen niet helpen, daarom blijf ik het maar zoeken bij Hem alleen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Nina

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Nina » 20 jun 2018 10:57

Maar daarmee héb ik die vergeving toch nog niet? Ik moet het zeker weten, misschien is niet genoeg.


'Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.'
'Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.'
'Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid'

Wat wil je dan? Een teken uit de hemel dat je vergeven bent? Er staat toch nergens dat je een teken moet krijgen? Waarom geloof je God niet op Zijn Woord?
Weet je, ik heb ook wel eens dat ik denk dat ik het te bont heb gemaakt, maar dan trek ik me op aan dat laatste vers, dat God ons vergeeft als wij onze zonden belijden.

'De Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid..' 'Zalig zij die niet zien, en toch geloven'
Laatst gewijzigd door Nina op 20 jun 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 20 jun 2018 10:59

Dorpeling schreef:Maar daarmee héb ik die vergeving toch nog niet? Ik moet het zeker weten, misschien is niet genoeg.


Dat doe ik toch, voortdurend? Wat is dan het wachtende, bidden om Zijn genade, volgens u?

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.

Gelukkig maar. Ik laat het hierbij. Dank voor alle reacties.
Mensen kunnen niet helpen, daarom blijf ik het maar zoeken bij Hem alleen.


Als ik jou was dan zou ik maar gewoon God vertrouwen dat het waar is wat Hij zegt:
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Misschien is niet genoeg, klopt, het is een zeker weten omdat God het zegt, en God is geen leugenaar, want in Hem is de leugen niet !

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 20 jun 2018 12:23

Dorpeling schreef:Maar daarmee héb ik die vergeving toch nog niet? Ik moet het zeker weten, misschien is niet genoeg.


Dat doe ik toch, voortdurend? Wat is dan het wachtende, bidden om Zijn genade, volgens u?

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.

Gelukkig maar. Ik laat het hierbij. Dank voor alle reacties.
Mensen kunnen niet helpen, daarom blijf ik het maar zoeken bij Hem alleen.

Ja dan heb je het wel. Dat staat toch in het Woord. Indien wij onze zonden belijden Hij is getrouw en rechtvaardig om onze zonden te vergeven. Niet volgende week of als je het voelt, maar direct.
Pak het en je hebt het. Het Koninkrijk Gods breekt baan en geweldenaars grijpen ernaar.
Vader zit met een pot vol snoepjes. Pak er maar een jongens. Alle brutale apen pakken er 1 en eentje blijft wachten tot misschien zijn vader het hem ooit wil geven.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 20 jun 2018 13:03

Dorpeling schreef:Mensen kunnen niet helpen, daarom blijf ik het maar zoeken bij Hem alleen.

Hij gebruikt mensen. Geloof komt door het horen van het Woord van Christus. Hoe horen zonder prediker?
Mijn oom was in de 80 en al jaren ouderling, maar hij was niet eens bekeerd. We namen 'm mee naar een evangelische dienst. Daar gaf ie z'n hart aan de Heer.
Ik dacht dat die man allang bekeerd was. Was 'm nooit geleerd dat het zo simpel was.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 22 jun 2018 07:18

Moderator opmerking: er zijn hier een aantal posts verwijderd wegens offtopic of het persoonlijk aanvallen van elkaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 22 jun 2018 09:53

Dorpeling schreef:JHohan, link hier ook beluisterd, mooi maar hetzelfde wat ik hierboven gezegd heb. Ook deze man kan het niet geven.
Ik vind er btw wel een toon in van toch die aanmaning; doe het dan (zelf), kom dan en neem (zelf). Maar wanneer je de weg niet weet om te komen, en geen handen hebt om aan te nemen? Dan kun je hier nog niets mee en ga ik toch door met het van de Heere zelf te verwachten, tot Hij het geloof werkt wat ik zo mis. Zodat ik het dan aan kan nemen omdat Hij Zélf de eerste was en Zélf degene is die het schenkt. En dan blijf ik toch het vertrouwen wel houden dat áls Hij begonnen is, Hij het ook af zal maken. Dat is mijn hoop. Anders kan ik het wel vergeten.

Overigens begonnen in Johannes. Rijk en bemoedigend, eenvoudig ook. Om te overdenken, 'en wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen'.

Volgens mij mis je gewoon geloofszekerheid. Je gelooft wel.
http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... szekerheid

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 24 jun 2018 11:49

Ik heb de laatste reacties niet meer gelezen die verwijderd zijn en maar goed ook volgens mij.
Laten we het liefdevol houden.

@naamloos, ik denk inderdaad dat je hier wel een punt hebt, wat Jesaja 55 betreft.
Die dorstigen dorsten misschien niet specifiek naar God, door jou kijk ik toch iets anders naar dit hoofdstuk.
Zo is het bij mij gegaan, de wereld kon niet verzadigen en er is destijds dorst naar iets hogers gewerkt.
Ik zocht het wel in de wereld. Toen God doorwerkte werkte Hij dorst naar Hem.
En dan hoor je zo'n Bijbelgedeelte en wordt je genodigd te komen.
God kan het toepassen zoals Hij het wil denk ik.
De wereld hoort het Woord niet.
We moeten uitgaan om dit hoofdstuk de wereld te verkondigen.
Het is een prachtig hoofdstuk om te Evangeliseren.
Mensen die dorsten naar de wereld nodigen om naar Christus te komen.
Dan geloof ik dat God dit ook wil en kan zegenen.

We moeten altijd eerst kijken hoe iets bedoeld is. Ik weet niet waar Jesaja dit hoofdstuk predikte, misschien wel in het heidense Assyrië waar hij volgens mij geweest is.

Dankjewel voor het scherp houden van elkaar.
Volgens mij heb ik ook niet ontkend dat het zo bedoelt wordt.
Waar het me eigenlijk om ging was dat dit hoofdstuk specifiek gaat over dorstende mensen, die niets hebben.
Jij noemt dat een voorwaarde.
Ik concludeer gewoon dat die mensen hier genodigd worden, als een feit. Het staat er.
Wil je hier over doorpraten , laat het weten en ik open een nieuw topic.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 17:17

Johan100 schreef:Ik heb de laatste reacties niet meer gelezen die verwijderd zijn en maar goed ook volgens mij.
Laten we het liefdevol houden.

Ik geloof je niet wanneer je beweert de inmiddels verwijderde reacties niet te hebben gelezen. Mijn intuïtie zegt me dat je daar niet eerlijk in bent. Laten we het idd liefdevol houden. Dus niet meer het oordeel uitspreken dat de keel van een ander een open graf zou zijn omdat zijn/haar reactie niet aan jouw verwachtingen voldoet. Eerst even kritisch in de spiegel kijken voordat je de ander om die reden een 'beetje vervelend' begint te vinden. Je kunt en mag de Heilige Geest niet claimen; alsof Hij het per definitie altijd met jou eens zou zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 30 jun 2018 08:48

Waarom zou je me niet geloven? Waarom zou ik zeggen dat ik ze niet gelezen heb terwijl dat wel zo is?
Wat heb ik daar aan? Waarom zou ik liegen?
Je maakt me voor een leugenaar uit! Het zij zo.

Ik wijs met mijn opmerking over het open graf in liefde op Romeinen 3:13-17. Dat is op sommige mensen van toepassing. Hopelijk gaan ze dan nadenken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten