(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 11 jun 2018 10:23

@BasLaaitjeer: ik wist niet dat je om genade te krijgen naar een Youtube filmpje moest kijken. :wink:
Overigens had ik dat filmpje al eerder gezien. Mooie uitleg over de verloren zoon (of beter gezegd: zonen), al zie ik de relevantie voor dit onderwerp niet zo. Behalve dan dat er de suggestie gedaan wordt dat degenen die kritisch zijn over wat sommige forummers te berde brengen, blijkbaar geharde dogmatici zijn die de genade tegenstaan.
Dat is een nogal onfrisse suggestie, waarbij naar mijn mening het filmpje van Keller wordt misbruikt.
Het is in elk geval niet mijn insteek om hier theologische hindernissen op te werpen. Wel om duidelijkheid te krijgen (ook theologisch). Als dat lukt kan dat alleen maar winst zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 11 jun 2018 19:37

Veendam schreef:Ohh dus als ik zeg dat Jezus iedereen roept door aan het Kruis te gaan voor een ieder dan is dat raar omdat we nog niet geboren zijn, maar als jouw zonden gedragen worden al voor je bent geboren dan is dat wel normaal ?

Idd. Want dat staat in de Bijbel en wat jij zegt niet. We moeten persoonlijk wedergeboren worden, in de tijd!


Veendam schreef:Jezus heeft mij geroepen, Zijn roepstem klonk voor mij op Golgotha.
ik ben wedergeboren doordat ik ben gaan geloven en daardoor woont de Heilige Geest in mij en die werkt ook in mij, maar dat kan jij je niet voorstellen omdat het niet past bij jouw meetlatje.

Jij zegt dat je geen zonde hebt, maar dan heb je het Onze Vader niet geleerd van de Heere Jezus. Als gij bidt bid dan aldus: (....) Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 12 jun 2018 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 11 jun 2018 19:59

BasLaaitjeer schreef:
Ik refereerde naar een suggestie richting een medeforumgebruiker om even een YouTube linkje aan te klikken.


En toen schreef ik dat ik misschien later ging kijken en dat leek je te accepteren, maar blijkbaar toch niet.
Blijkbaar was je reactie toen die van een wolf in schaapskleren.
Omdat ik dat linkje van Tim Keller niet aanklik weersta ik de genade?
De Heere Jezus (met Zijn Geest) is jaren geleden in mijn leven gekomen. Om preciezer te zijn, bijna 14 jaar geleden.
Het weerstaan van de genade versta ik heel iets anders onder.
Mijn boekenkast staat vol met boeken van goede schrijvers, jongen. Ik heb de Bijbel, die ik hoofdzakelijk gebruik.
Ik heb boeken van voor mij betrouwbare schrijvers in de boekenkast staan.
Ik heb geen behoefte om me weer in een nieuwe schrijver te verdiepen, wat zijn achtergrond is, zijn theologische ligging, etc.
Vandaar dat ik schreef: 'misschien later'. D.V.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 jun 2018 08:18

Johan100 schreef:Idd. Want dat staat in de Bijbel en wat jij zegt niet. We moeten persoonlijk wedergeboren worden, in de tijd!


Vreemd, en maar veroordelen en oordelen.
Jij zegt dat je geen zonde hebt, maar Rom, 3:13-16 vind ik op jou wel van toepassing, en dan heb je ook het Onze Vader niet geleerd van de Heere Jezus. Als gij bidt bid dan aldus: (....) Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren.
Mensen zonder enige mate van zelfreflexie zijn de vervelendste mensen om mee te discussiëren.


Ben jij wedergeboren dan ? (is geen steek onder de gordel hoor, maar alleen een persoonlijke vraag)
Wanneer ben jij tot wedergeboorte gekomen ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 jun 2018 08:19

Johan100 schreef:En toen schreef ik dat ik misschien later ging kijken en dat leek je te accepteren, maar blijkbaar toch niet.
Blijkbaar was je reactie toen die van een wolf in schaapskleren.
Omdat ik dat linkje van Tim Keller niet aanklik weersta ik de genade?
De Heere Jezus (met Zijn Geest) is jaren geleden in mijn leven gekomen. Om preciezer te zijn, bijna 14 jaar geleden.
Het weerstaan van de genade versta ik heel iets anders onder.
Mijn boekenkast staat vol met boeken van goede schrijvers, jongen. Ik heb de Bijbel, die ik hoofdzakelijk gebruik.
Ik heb boeken van voor mij betrouwbare schrijvers in de boekenkast staan.
Ik heb geen behoefte om me weer in een nieuwe schrijver te verdiepen, wat zijn achtergrond is, zijn theologische ligging, etc.
Vandaar dat ik schreef: 'misschien later'. D.V.


Kan je vertellen hoe de Here Jezus (met Zijn Geest) in je leven is gekomen ?

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 12 jun 2018 08:42

Veendam schreef:Ohh dus als ik zeg dat Jezus iedereen roept door aan het Kruis te gaan voor een ieder dan is dat raar omdat we nog niet geboren zijn, maar als jouw zonden gedragen worden al voor je bent geboren dan is dat wel normaal ?

Johan100 schreef:Idd. Want dat staat in de Bijbel en wat jij zegt niet. We moeten persoonlijk wedergeboren worden, in de tijd!
...

In mijn beleving komt wat Veendam zegt overeen met Johannes 12:

32 En als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.

Dit was een éénmalige unieke gebeurtenis in de tijd. Toen de Here Jezus het uitsprak moest het nog plaatsvinden. Voor allen die Hem niet persoonlijk in het vlees hebben meegemaakt omdat zij na deze gebeurtenis zijn geboren geldt: die daad van liefde en genade is voltooid (=volbracht) verleden tijd. Iedereen die tot geloof komt in de Here Jezus doet dat met terugwerkende kracht, als antwoord op het offer van het vleesgeworden Woord, dat qua tijd in het verleden plaats vond. Door de Geest van de Vader en de Zoon wordt de relatie met Hem levend in het heden, in het hier en nu.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 12 jun 2018 09:37

Veendam schreef:Ben jij wedergeboren dan ? (is geen steek onder de gordel hoor, maar alleen een persoonlijke vraag)
Wanneer ben jij tot wedergeboorte gekomen ?

Dat zegt ie net. 14 jaar geleden.
Waarom denken evangelischen altijd dat gereformeerden niet zijn wedergeboren, alleen omdat ze een wat andere terminologie hebben. Toch nog ff checken. Dat zie ik in evangelische gemeenten soms. Ja nou, doe toch nog maar ff voor de zekerheid het zondaarsgebed hoor. Oei. Gereformeerd. Dat kan niet goed zijn. Zucht. En dan zo'n filmpie erbij hint hint luister hier eens naar oudere zoon slash farizeeer. Lord have mercy.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 jun 2018 12:20

coby6 schreef:Dat zegt ie net. 14 jaar geleden.
Waarom denken evangelischen altijd dat gereformeerden niet zijn wedergeboren, alleen omdat ze een wat andere terminologie hebben. Toch nog ff checken. Dat zie ik in evangelische gemeenten soms. Ja nou, doe toch nog maar ff voor de zekerheid het zondaarsgebed hoor. Oei. Gereformeerd. Dat kan niet goed zijn. Zucht. En dan zo'n filmpie erbij hint hint luister hier eens naar oudere zoon slash farizeeer. Lord have mercy.


Je reaktie is wel heel voorbarig en absoluut niet naar waarheid wat mij aan gaat Coby6.

Het is gewoon een persoonlijke vraag aan Johan.
Soms zeggen mensen dat ze wederomgeboren zijn, anderen zeggen dat ze dat in de tijd zijn geworden, nog weer anderen zeggen dat ze het in de tijd nog aan het worden zijn, anderen zeggen dat ze dat zijn geworden met de kinderdoop en anderen zeggen dat ze niet van zichzelf kunnen of mogen zeggen dat ze wederomgeboren zijn.

Het wederomgeboren zijn is dan dus blijkbaar soms wat anders dan dat Jezus in hun leven is gekomen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 12 jun 2018 13:25

Even zo een vraag tussendoor aan Veendam. Ik las hierboven een paar uitspraken, zoals
Veendam schreef:ik ben wedergeboren doordat ik ben gaan geloven en daardoor woont de Heilige Geest in mij en die werkt ook in mij


Ik ben al jaren aan het proberen om te gaan geloven, alleen lukt het maar niet.
Ik heb het inmiddels bijna opgegeven, ik kán gewoon niet geloven. En ja, ik weet dat ongeloof de grootste zonde is, en ik worstel daar ook mee.
Ik heb dit ook regelmatig aangegeven in gesprekken met mensen om me heen en die raden mij allen aan om te blijven aanhouden aan de troon van Gods genade om waar zaligmakend geloof, want wat Hij beloofd heeft zal Hij ook doen. En dat is dan (soms) ook mijn enige hoop geworden, het geloof als een gave Gods te ontvangen. Niet door mij maar door Hem alleen.

Want zo moet het toch zijn, als het recht en echt is. Daarom mijn vraag, hoe doe je dat, gaan geloven? En hoe weet je dat de Heilige Geest in je woont en werkt? Want het klinkt zo makkelijk, maar dat is/was het toch niet? Hebt u dat ook zo ervaren?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 12 jun 2018 14:04

Veendam schreef:Kan je vertellen hoe de Here Jezus (met Zijn Geest) in je leven is gekomen ?

Eigenlijk klopte de Heere Jezus al jaren op de deur van mijn hart. Achteraf zag ik dat.
Ik liep al jaren in een soort gemis, voelde me zondig, buiten het paradijs, verloren, etc. maar tastte volledig in het duister.
Ik leefde wel gewoon in de wereld en ging opeens eens mee naar de kerk. Dat moest zo zijn.
Ik probeerde goed te luisteren, want ik wilde hebben wat ik miste.
Wat ik miste wist ik niet duidelijk te benoemen.
De Heere God kwam steeds duidelijker in de loop der tijd mij te ontdekken dat ik bij Jezus moest zijn, dat Hij de Weg, Waarheid en Leven is.
Het werd steeds meer op mijn hart gebonden. Tot het moment dat Jezus zo dicht bij kwam en ik Hem zo duidelijk zag, toen kwam ik tot geloof.
Er kwam liefde van God in mijn hart en ik voelde me veranderd. Ik geloof dat ik toen wedergeboren ben.

Daarna heb ik helaas ook weer veel strijd en aanvechtingen gekend en vrees, periodes van in duister verkeren, helaas onder andere door een verkeerde prediking en niet te vergeten mijn eigen zonden.Maar ik heb hoop dat het in God vastligt. Hij moet me vasthouden en me iedere keer weer trekken hoor, Veendam. Het wonder wordt eigenlijk tot nu toe steeds groter.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 jun 2018 15:00

Johan100 schreef:Eigenlijk klopte de Heere Jezus al jaren op de deur van mijn hart. Achteraf zag ik dat.
Ik liep al jaren in een soort gemis, voelde me zondig, buiten het paradijs, verloren, etc. maar tastte volledig in het duister.
Ik leefde wel gewoon in de wereld en ging opeens eens mee naar de kerk. Dat moest zo zijn.
Ik probeerde goed te luisteren, want ik wilde hebben wat ik miste.
Wat ik miste wist ik niet duidelijk te benoemen.
De Heere God kwam steeds duidelijker in de loop der tijd mij te ontdekken dat ik bij Jezus moest zijn, dat Hij de Weg, Waarheid en Leven is.
Het werd steeds meer op mijn hart gebonden. Tot het moment dat Jezus zo dicht bij kwam en ik Hem zo duidelijk zag, toen kwam ik tot geloof.
Er kwam liefde van God in mijn hart en ik voelde me veranderd. Ik geloof dat ik toen wedergeboren ben.

Daarna heb ik helaas ook weer veel strijd en aanvechtingen gekend en vrees, periodes van in duister verkeren, helaas onder andere door een verkeerde prediking en niet te vergeten mijn eigen zonden.Maar ik heb hoop dat het in God vastligt. Hij moet me vasthouden en me iedere keer weer trekken hoor, Veendam. Het wonder wordt eigenlijk tot nu toe steeds groter.


Bedankt dat je dit wilde delen Johan.
Mag ik verder nog vragen wat er in die verkeerde prediking verkeerd was en hoe dat jouw beleving heeft beïnvloed ?
En hoe je daar toen mee omging en nu ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 12 jun 2018 15:08

Ik ga nu even kort op het door mij aangehaalde in.
Veendam schreef:
Mag ik verder nog vragen wat er in die verkeerde prediking verkeerd was en hoe dat jouw beleving heeft beïnvloed ?

Dat vind ik moeilijk om daar even kort op in te gaan.
Denk bijvoorbeeld aan een prediking waarin Jezus onder een bedeksel gepredikt wordt. Je moet goed je best doen om Jezus te vinden en te zien. Hij wordt niet dicht aan je hart gebracht. Het kan eigenlijk voor (bijna) niemand. Mensen worden onder de wet gebracht of een bepaalde soort bevindelijke prediking met een soort stappenplan waar je aan moet voldoen. God kan een gedeelte uit de prediking zegenen en je tot geloof brengen, maar je ziel kan ook verdorren onder een bepaalde prediking.

Voorgangers hebben gebed nodig van de Gemeente of ze bediend mogen worden door de Heilige Geest.
Als er structureel iets gemist wordt in de prediking vraag ik me wel af of ik goed zit.
Ik kan zelf ook onbewust misschien blokkades opwerpen voor iemand om tot Jezus te komen. Dat zou ik heel erg vinden.
Ik kan ook vanuit het vlees reageren en niet vanuit de Geest.
Voordat we Refoweb opgaan moeten we eigenlijk altijd vragen of Hij meegaat met Zijn Geest.
Opdat we zeggen zullen wat Hij wil dat we zeggen.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 12 jun 2018 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 12 jun 2018 15:36

Gewist door Johan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2018 10:14

Dorpeling schreef:Even zo een vraag tussendoor aan Veendam. Ik las hierboven een paar uitspraken, zoals


Ik ben al jaren aan het proberen om te gaan geloven, alleen lukt het maar niet.
Ik heb het inmiddels bijna opgegeven, ik kán gewoon niet geloven. En ja, ik weet dat ongeloof de grootste zonde is, en ik worstel daar ook mee.
Ik heb dit ook regelmatig aangegeven in gesprekken met mensen om me heen en die raden mij allen aan om te blijven aanhouden aan de troon van Gods genade om waar zaligmakend geloof, want wat Hij beloofd heeft zal Hij ook doen. En dat is dan (soms) ook mijn enige hoop geworden, het geloof als een gave Gods te ontvangen. Niet door mij maar door Hem alleen.

Want zo moet het toch zijn, als het recht en echt is. Daarom mijn vraag, hoe doe je dat, gaan geloven? En hoe weet je dat de Heilige Geest in je woont en werkt? Want het klinkt zo makkelijk, maar dat is/was het toch niet? Hebt u dat ook zo ervaren?

Hoe bedoel je: ik kan niet geloven?
Je gelooft niet dat God bestaat? Dan moet je vragen of Hij Zich aan je openbaart.
Ik geloofde vroeger niet dat God bestond en ben toen om tekenen gaan vragen. Op een gegeven moment werd het allemaal iets te toevallig en geloofde ik wel dat Hij bestond, maar verder wist ik er niks van. Ik beloofde toen dat ik naar een kerk zou gaan. Ging naar een pinksterkerk. Daar legden ze uit dat je vergeving moest vragen voor je zonden en Hem aannemen. Duurde zo'n 3 maanden voor ik uberhaupt begreep waar ze het over hadden. Toen heb ik zelf het zondaarsgebed gebeden. Stond ergens achterin een Bijbel of een Maasbach blaadje. En toen was ik wedergeboren en was Hij in m'n hart gekomen. Het eerste wat ik merkte was dat al die haat weg was. Ik was 14 en ik had een bloedhekel aan die meiden waar ik mee omging. Altijd geroddel. Dat was ineens weg. Ik kon ze wel omhelzen.
Het is helemaal niet ingewikkeld, juist heel simpel. Volwassenen kunnen het ingewikkeld maken. Een kind van 5 kan bidden: Heer vergeef mijn zonden en kom in mijn hartje en dan is ie wedergeboren.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Dorpeling » 13 jun 2018 12:42

coby6 schreef:

Hoe bedoel je: ik kan niet geloven?
Je gelooft niet dat God bestaat? Dan moet je vragen of Hij Zich aan je openbaart.
Het is helemaal niet ingewikkeld, juist heel simpel. Volwassenen kunnen het ingewikkeld maken. Een kind van 5 kan bidden: Heer vergeef mijn zonden en kom in mijn hartje en dan is ie wedergeboren.


Ik bedoel daarmee niet dat ik niet geloof dat God bestaat en dat Hij de aarde gemaakt heeft in 6 dagen etc, dat staat voor mij vast. Maar dat zie ik als een historieel geloof, het instemmen van de waarheid van de Bijbel van kaft tot kaft.
Ik bedoel het échte geloof, het mogen weten dat Hij ook voor mij persoonlijk gestorven is aan het kruis, en daar ook mijn zonden weg gedragen heeft. Dat wil er bij mij niet in, en kan ik dan ook niet aannemen. En dat is nu juist wat ik zo graag wel zou willen weten en voelen, ook voor mij. Maar ik kan het gewoonweg niet. Ik kan mijn eigen geloof niet maken. En daarom verwacht ik het alleen van Hem en ben zo benieuwd hoe dat bij anderen gegaan is, hoe anderen het wel zelf lijken te kunnen geloven, en ik niet. Wat doe ik verkeerd?
Je bent toch niet zomaar wedergeboren, door dat te benoemen in je gebed? Dan was ik het allang geweest. Je moet het toch zeker weten, “Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven". En dat dan dan echt persoonlijk voor jouw bedoeld is. Want met minder wil ik geen genoegen nemen. Dat vind ik te riskant, het gaat om een eeuwigheid.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten