(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 08:28

coby6 schreef:Soms wil God weleens zoiets. Ik denk ook altijd bijvoorbeeld met zo'n Steve Hill: laat die man nog 40 jaar door leven, zoveel zielen als ie wint, maar dan gaat ie naar de hemel. Het lijkt alsof ze gewoon klaar zijn met wat ze hier moesten doen of zo en nog steeds inspireren ze me. Volgens mij worden er nog steeds zielen gered door evangelisten als Steve Hill. Ze zitten in de hemel, maar preken nog op youtube en Facebook.
Keith Green ook trouwens.


God wil niet wel eens zoiets.
Dat staat nergens in het Woord van God.
De voleinder van ons geloof ZIT aan de rechterhand van God, Jezus.
Hij is mijn alles, maar ook GODS ALLES !

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 10:33

Veendam schreef:https://ibb.co/fAL6i8

Gal. 5: 16-18: En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

Deze oproep hebben we telkens weer nodig. Hoe snel dwalen we niet af?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 11:41

Johan100 schreef:Gal. 5: 16-18: En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

Deze oproep hebben we telkens weer nodig. Hoe snel dwalen we niet af?


Afdwalen is een keuze, geen excuus

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 13:30

Veendam schreef:Afdwalen is een keuze, geen excuus

Dat gaat vanzelf hoor, we hebben een dwaalziek hart.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 15:35

Johan100 schreef:Dat gaat vanzelf hoor, we hebben een dwaalziek hart.


ik niet [-X
Mijn hart is nieuw gemaakt door Jezus :-({|=

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 16:06

Veendam schreef:ik niet [-X
Mijn hart is nieuw gemaakt door Jezus :-({|=

Zoals je weleens tegen me praatte is dat niet te merken. Dan wil ik vanaf nu geen enkele schimpscheut en vijandige opmerking meer.
Een zacht antwoord keert de grimmigheid af, staat er. Geldt dat niet voor jou?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 16:28

1 Johannes 1: 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Kan ik concluderen vanuit Gods Woord dat je een leugenaar bent, Veendam?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 16:30

Johan100 schreef:Zoals je weleens tegen me praatte is dat niet te merken. Dan wil ik vanaf nu geen enkele schimpscheut en vijandige opmerking meer.
Een zacht antwoord keert de grimmigheid af, staat er. Geldt dat niet voor jou?


Een zacht antwoord kan dan wel de grimmigheid af keren, maar dat wil niet zeggen dat de Waarheid niet gezegt mag worden.
Een zachte heelmeester heelt stinkende wonden zeggen ze ook wel.

Harde woorden mag best, ik bedoel het ook niet op de persoon.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 16:31

Veendam schreef:Een zacht antwoord kan dan wel de grimmigheid af keren, maar dat wil niet zeggen dat de Waarheid niet gezegt mag worden.
Een zachte heelmeester heelt stinkende wonden zeggen ze ook wel.

Harde woorden mag best, ik bedoel het ook niet op de persoon.

De Waarheid? Je bedoelt jouw waarheid. Niet gegrond op het Woord.
Ik zeg je de Waarheid.
1 Johannes 1: 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Kan ik concluderen vanuit Gods Woord dat je een leugenaar bent, Veendam?
Misschien niet opzettelijk een leugenaar, maar dat de waarheid niet in je is?
Waarmee je dan dus een leugenaar bent?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 16:33

Johan100 schreef:1 Johannes 1: 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Kan ik concluderen vanuit Gods Woord dat je een leugenaar bent, Veendam?


Als jij wilt concluderen dat je 1 tekst daarvoor als sluitend bewijs kunt gebruiken terwijlde Bijbel zegt dat iets pas vaststaat als er twee of drie getuigen zijn dan moet je maar kijken wat jij wilt concluderen.

Je kunt alleen dus niet 1 tekst losknippen en laten buikspreken, de hele Bijbel spreekt en niet 1 losgeknipte tekst.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 16:35

Om te huilen gewoon je reactie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2018 16:35

Johan100 schreef:De Waarheid? Je bedoelt jouw waarheid. Niet gegrond op het Woord.
Ik zeg je de Waarheid.
1 Johannes 1: 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Kan ik concluderen vanuit Gods Woord dat je een leugenaar bent, Veendam?
Misschien niet opzettelijk een leugenaar, maar dat de waarheid niet in je is?
Waarmee je dan dus een leugenaar bent?


Ach, jouw moment van Pinksteren is weer voorbij merk ik.
Gelukkig heeft God meer geduld met bepaalde mensen dan ik dat heb.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2018 16:37

Jouw gebrek aan zelfkennis is om te huilen, Veendam.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor learsi » 21 mei 2018 18:56

Veendam schreef:https://ibb.co/fAL6i8


Waarom citeer je een engelse vertaling van 1Joh.3:6-10?
In het grieks staat er, letterlijk vertaald, wat anders dan in deze Engelse vertaling.
De engelse tekst is een vertaling met een interpretatie en staat, daarom te ver van de letterlijke tekst af.
Zo kom je tot een interpretatie van een reeds geinterpreteerde tekst.
Dus een interpretatie van een interprtatie.

Om het ff prakties te maken:

......Anyone who continues to live in Him, will not sinn...
SV...Een ieder die in Hem blijft, die zondigt niet

Bij de engelse tekst krijg je de idee, dat het erom gaat dat de gelovige zelf ervoor moet zorgen "dat hij blijft leven in Hem".
Jij zegt in je laatste bericht:....afdwalen is een keuze...
Net als dat je zegt:......geloven is een keuze.....
Afdwalen wordt dan dus een kiezen tussen geloven of afdwalen.
Dat lijkt aannemelijk.
Dat is het echter niet.

Bij de SV wordt je eerst geconfronteerd met de vraag, wat dat nu is, "In Hem blijven".
De bijbel leert, dat enkel dié in Christus blijven, wiens geloof uit God geboren is (zie Joh.1:12-13).
En dat dit uit God geboren worden, het gevolg is van een trekken door de Vader tot de Zoon (zie Joh.6:44).
In de weg van het trekken van en door de Vader, ontstaat dit door God gewerkte geloof.
Dit wonderlijke werk (het geloof) heeft een wonderlijk(door God gewerkt) gevolg, nl. de wedergeboorte.
Dit geloof grijpt nl. de belofte van het ontvangen van de Heilige Geest aan (zie Lukas11:5-13).
God werkt dus het geloof en dit door God gewerkte geloof richt zich op de belofte(n) die de Vader in Zijn Woord uitstalt.
Geloven en wedergeboorte(het geestelijke leven, de herschepping van ons hart) én het leven uit het geloof zijn voor 100% Gods werk.
Bij en door dit werk wordt de mens zelf niet uitgeschakeld, maar juist door het werk van de Geest ingeschakeld; het "uw geloof heeft u behouden" bewijst dat. Het door Hem(de 3-enig God) gewerkte geloof is dan ook "mijn" geloof.

Het "in Hem blijven" uit 1Joh.3:6 is dus een voortdurend geloven in Christus. Zo wordt de geestelijke mens geboren.En die gelooft, dat wil zeggen, gelooft voortdurend.
Dit voortdurend geloven, is niet iets wat op zichzelf bestaat, alsof de mens in staat is om uit zichzelf dit voortdurend geloven op te brengen, gestalte te geven.De Heere heeft het zó bepaalt dat dit voortdurend geloven niet losstaat van Woord en Geest, het wordt ondersteund en aangewakkerd door de vermaning en eisen van Gods Woord. Deze eisen en vermaningen zijn nodig, omdat wij ons vlees nog als een aanwezige en levende realiteit meedragen (en ervaren). De eisen en vermaningen in Gods Woord en het Woord Zelf worden door de Geest ons tot voedsel gemaakt. Zo groeit dit geloofsleven en vult meer en meer de gelovige. Dit leidt tot een kruisigen van het vlees. En dat is hetzelfde als dat de heiligmaking in de mens gestalte krijgt door het werk van de Geest.

Het leven dat in de gelovige vanuit God geboren is, wordt dus door de Heere Zelf gevoed en onderhouden. Net zoals het leven gedurende de reis door de woestijn door God Zelf in stand gehouden werd(Manna). De gelovige, de geestelijke mens, wordt dus door de Vader gebracht tot een gehoorzaam leven. Dit gehoorzamen is dus ook Gods werk! En dus geen keus van de mens zelf.
Daarom is de redding van de mens voor 100% Gods werk, zowel het ontstaan van het nieuwe leven is voor 100% uit God en dit uit genade geschonken leven, wordt voor 100% door Gód Zelf onderhouden, opdat we niet roemen in onszelf, maar in de Heere die voor en in ons mogelijk maakt wat voor ons onmogelijk is.

Bijbels gezegd: Wat Christus verworven heeft, past Hij ook toe op de Zijnen.Hij geeft én onderhoud het geestelijke leven van de Zijnen.
Vergelijk het met de verlossing uit Egypte en het komen tot in het beloofde land. Het was van begin tot het eind Gods werk.

Dat hiermee nog lang niet alles gezegd is wat gezegd kan/moet worden, mag duidelijk zijn.

h.g.
Learsi

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 21 mei 2018 19:10

Johan100 schreef:Zoals je weleens tegen me praatte is dat niet te merken. Dan wil ik vanaf nu geen enkele schimpscheut en vijandige opmerking meer.
Een zacht antwoord keert de grimmigheid af, staat er. Geldt dat niet voor jou?

Dat Jezus je een nieuw hart heeft gegeven, betekent niet dat je dan ineens nooit meer iets verkeerds doet. Je geest wordt ineens 100 procent heilig bij wedergeboorte. Nieuw verbond: nieuw hart. Dan moet je nog je verstand vernieuwen door het Woord en geheiligd worden in je ziel en opgroeien.
Een nieuw hart is niet dwaalziek. Vlees wel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten