Niet de leer, maar de Heer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor schaapje » 05 sep 2013 21:04

1 Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. 5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

Dat klink wel anders dan bidden om de ondergang van de bozen.
Laat het oordeel maar bij God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2013 21:47

Je mag bidden om de ondergang van het kwaad en daar zitten hen die kwaad blijven doen ook in. Maar je bidt niet om de ondergang van personen. Inderdaad, Jezus is radicaal anders. Kwaad en mensen die kwaad doen kunnen niet voor God bestaan maar daarom kwam Jezus juist naar de aarde en zocht de zondaars op zodat er voor hen verzoening is. Daarom mogen we bidden om rechtvaardigheid, om de verlossing van het kwaad, maar ook om de bekering van de goddeloze en niet hun ondergang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Spreeuw » 16 sep 2013 09:55

Marnix schreef:Je mag bidden om de ondergang van het kwaad en daar zitten hen die kwaad blijven doen ook in. Maar je bidt niet om de ondergang van personen. Inderdaad, Jezus is radicaal anders. Kwaad en mensen die kwaad doen kunnen niet voor God bestaan maar daarom kwam Jezus juist naar de aarde en zocht de zondaars op zodat er voor hen verzoening is. Daarom mogen we bidden om rechtvaardigheid, om de verlossing van het kwaad, maar ook om de bekering van de goddeloze en niet hun ondergang.


Ik sluit me hierbij aan. Heel belangrijk is dat je jezelf als zondaar ziet en dat je de genade van God nodig hebt in je leven. "Verlos ons van de boze"; deze bede staat in het Onze Vader. Het is iedere dag nodig dat we dit bidden. Laten we dus niet bij anderen beginnen, maar bij onszelf!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Teus » 16 sep 2013 21:48

Marnix schreef:Je mag bidden om de ondergang van het kwaad en daar zitten hen die kwaad blijven doen ook in. Maar je bidt niet om de ondergang van personen. Inderdaad, Jezus is radicaal anders. Kwaad en mensen die kwaad doen kunnen niet voor God bestaan maar daarom kwam Jezus juist naar de aarde en zocht de zondaars op zodat er voor hen verzoening is. Daarom mogen we bidden om rechtvaardigheid, om de verlossing van het kwaad, maar ook om de bekering van de goddeloze en niet hun ondergang.


Spreeuw schreef:Ik sluit me hierbij aan. Heel belangrijk is dat je jezelf als zondaar ziet en dat je de genade van God nodig hebt in je leven. "Verlos ons van de boze"; deze bede staat in het Onze Vader. Het is iedere dag nodig dat we dit bidden. Laten we dus niet bij anderen beginnen, maar bij onszelf!



We hebben de taak, het is onze plicht om te bidden voor anderen waar ze me behept zijn. Of het nu werk van de duivel is, hij is wel de veroorzaker van kwaad, of dat mensen het bewust zelf doen. Mensen zelf mogen we nooit benadelen op welke wijze dan ook zelfs niet eens zeggen dat iemand lelijk is of zo, of opmerkingen maken over de huidskleur b.v. De Heilige Geest heeft het me bekend gemaakt dat het erg is zo te denken dat we God er verdriet mee doen. Hij heeft die mensen gemaakt en Hij houdt van die mensen.
Integendeel bidden we om de ondergang van mensen we hebben altijd de plicht om bidden voor hun behoud ongeacht wat ze je of een ander aangedaan hebben.

Het wil niet zeggen dat ik voor me zelf weinig zou hoeven bidden tegen het kwade maar zeker ook danken dat Hij helpt er tegen te vechten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 10:49

Mooi gezegd. Wat we niet moeten vergeten is wat onze identiteit is in Christus. Vrij van de wet die ons veroordeelt, niet meer onder het oordeel. Vanuit die positie mogen we bidden om Zijn hulp in de strijd tegen het kwaad die we dagelijks voeren. Zondig, maar niet onder het oordeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Teus » 17 sep 2013 21:41

Zeker Marnix, door het bloed van Christus en Zijn genade mogen we weten niet onder de wet hoeven te leven.
Als je dat dan met regelmaat mag ervaren door de kracht van de Heilige Geest dat het zo is, geeft het een geweldige vreugde in je hart en kan je Hem alleen maar danken.
Geprezen zij de Allerhoogste!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Wilsophie » 22 sep 2013 13:11

Voor mij geldt zonder leer geen Heer. Nu lijkt het of ik de leer boven de Heer stel, maar dat zijn dus de appels en de peren in het verhaal. Zelfs de Heer stelde de leer van Zijn Vader boven alles en gehoorzaamde deze. Het is een beetje een "instinker" maar ook mijn antwoord kan ik weerleggen, maar niet in het kort.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Spreeuw » 12 mar 2014 00:24

Marnix schreef:Ik denk dat de leer nergens 100% zuiver is.


Hier op aarde niet nee. Wanneer is de leer ook echt "zuiver"?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 12:31

Alleen waar volmaaktheid is.

Als mensen dat nou iets meer zouden beseffen zouden ze misschien zich iets minder druk maken om de kleinste dingen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 12:43

Marnix schreef:Alleen waar volmaaktheid is.

Als mensen dat nou iets meer zouden beseffen zouden ze misschien zich iets minder druk maken om de kleinste dingen :)
Ja maarja. Wat jij een klein ding vind kan voor iemand anders weer heel belangrijk zijn, en andersom. En leert Jezus niet dat we juist in het kleine getrouw moeten zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:45

Marnix schreef:Alleen waar volmaaktheid is.

Als mensen dat nou iets meer zouden beseffen zouden ze misschien zich iets minder druk maken om de kleinste dingen :)

Een klein vosje in de wijngaard, wordt een grote!

Er zijn verkeerde dingen die wij maar kleinigheden noemen en waar we met een schouderophalen aan voorbijgaan, maar die ontzagwekkende consequenties kunnen hebben. De bijbel noemt dat kleine vossen die de wijngaard bederven.
Het beeld van de vossen is ontleend aan Hooglied 2:15. In een prachtige beurtzang bezingen bruid en bruidegom hun liefde voor elkaar. De winter is heen, de regentijd voorgoed voorbij. Op het veld staan weer bloemen. De tijd om te zingen breekt aan. De roep van de tortel klinkt over het land. De vijgeboom draagt zijn eerste vruchten al. En wat ruikt de bloeiende wijnstok heerlijk! Zo is het als twee jonge mensen elkaar vinden.
Dan bloeien ze open als de natuur in de lente.
Maar een liefdesverhouding is nooit een onbedreigde verhouding. Er is altijd de mogelijkheid dat er kleine dingen rondsluipen, die tussen die twee in gaan staan en hun verhouding verwoesten.
Daarom klinkt in dat liefdeslied ineens de oproep: vang ons de vossen, de kleine vossen die de wijngaard vernielen, onze wijngaard die in bloei staat.
Kleine vossen, kleine dingen, waarover je geneigd bent je schouders op te halen, die je als futiliteiten beschouwt, kunnen zomaar tussen God en ons in gaan staan. En als we ze laten zitten en er niets tegen doen, maken ze de verhouding met Hem kapot. Die vosjes moeten gevangen worden, als je de relatie met God zuiver en gaaf wilt houden.
Als we een zonde in ons leven laten zitten, ook al vinden we die maar klein, kan onze verhouding tot de Here er helemaal door ontwricht raken. Vang die vosjes!
Opbouwonline

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor rotterdam » 13 mar 2014 13:04

Jvslooten schreef:Ja maarja. Wat jij een klein ding vind kan voor iemand anders weer heel belangrijk zijn, en andersom. En leert Jezus niet dat we juist in het kleine getrouw moeten zijn?


Het lijkt me niet dat het in Lucas 16 over dogmatische verschillen gaat - jij wel ? :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 14:13

Inderdaad. Daarnaast stel ik niet dat je niet naar zuiverheid mag of moet streven.... Maar je moet het niet ten koste van de eenheid laten gaan. Als ik hoor over verdeeldheid, scheuringen om relatief kleine zaken waarbij men elkaar vervolgens met de nek aankijkt of helemaal niet meer aankijkt schiet men door in het streven naar zuiverheid en laat men dat ten koste gaan van andere belangrijke zaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Spreeuw » 27 apr 2014 14:24

gml schreef:Sommige christenen zijn van mening dat het niet om de leer gaat, maar om de Heer. Is deze uitspraak terecht?


Deze uitspraak is niet terecht. Als het alleen om de Heer gaat, maakt het niet meer uit wat Hij gezegd heeft. Christus zegt Zelf dat wanneer je Zijn woorden hoort (en niet alleen dit), maar ze ook doet, je dan verstandig bent. Je moet de woorden van de Heer dus ook in de praktijk brengen.

Matteüs 7 (NBG'51)
24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.
26 En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.
27 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor mealybug » 27 apr 2014 14:29

Spreeuw schreef:
Deze uitspraak is niet terecht. Als het alleen om de Heer gaat, maakt het niet meer uit wat Hij gezegd heeft. Christus zegt Zelf dat wanneer je Zijn woorden hoort (en niet alleen dit), maar ze ook doet, je dan verstandig bent. Je moet de woorden van de Heer dus ook in de praktijk brengen.

Matteüs 7 (NBG'51)
24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.
26 En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.
27 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.


ja maar welke leer nu, van de duizenden?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten

cron