Beste Gravo,
Teus schreef:laten we voorop stellen dat de Heer het eerste en het belangrijkste is.
De leer komt later.(...)
gravo schreef:Is toch een misverstand denk ik. Jezus was ook leraar: "Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart". Oftewel, Jezus' leringen strookten met Zijn daden. Zoals Jezus deed, zo leerde Hij het de mensen ook aan. De kern van Jezus' leer was ook een praktijk De kern is: liefhebben, zorgen, hulp geven, vergeven, gastvrij zijn, vriendelijk en gul.
Jammer joh, dat dit zo vaak gebeurd je doet het nu ook, incomplete Bijbelgedeeltes neerzetten.
Hier komt hij compleet:
Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan,
dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Dit is wat de Heere zegt.
Zie je, hier wordt het heel anders van, eerst de Heer dan de Leer.
We kunnen pas leren, Zijn voetstappen volgen en op Hem lijken als we de Genade ontvangen hebben. Hij zegt Zelf, zonder genade is alles ijdelheid.
Toen de Heere Jezus Zijn Werk ging doen koos Hij discipelen en vroeg hen steeds of ze Hem wilden volgen, daarna ging Hij ze leren.
Overigens Jezus is nog steeds leraar, ik leer heel veel van Hem en wil nog veel meer van Hem leren, door de Heilige Geest.
Er is vast een spraakverwarring tussen dit gebruik van het woord "leer" met dat van het kerkelijke gebruik van "leer" als een theoretische, dogmatische, starre en vaak weinig opwekkende tekst.
Nee hoor, van mijn kant absoluut geen spraakverwarring Ik doel op 1 Leer en 1 Heere, mijn Heiland.
Ik heb niets met dergelijke dingen die niet van God zijn.
Zo'n soort leer (waar ook een hele krampachtige levenspraktijk bij hoort) is inderdaad iets wat ver na Jezus' optreden is ontstaan. Ergens in de tijd dat de kracht van de scholastiek was verworden tot een stugge gereformeerde set leerstellingen, die al het geestelijk leven uit de Reformatie heeft geperst. Iets van ná de Nadere Reformatie ook. Meer bepaald, in de tijden van ná de theoloog v/d Groe, namelijk in de tijden van de vermaledijde Comrie, toen de theologie definitief gebouwd werd rond de dood van de verworpenen in plaats van rond het leven van de begenadigden.
Toen is "leer" een bedreigend en vies woord geworden. Hele kerkverbanden zijn verdronken in de duisternis die deze leer over het licht van de Reformatie heeft gelegd. Zonde! Nog altijd is de afkeer van het woord "leer" terug te voeren op de ronduit bedreigende inhoud die hiermee aan de woorden van het Evangelie is meegegeven.
De uitspraak komt m.i. ook van die richting ja maar we hebben er niets mee te maken, de Bijbel is onze leer
We moeten ons niet laten intimideren door dergelijk bedenksels, want dat zijn het.