Bekering en de menselijke (vrije?) wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2014 06:47

BladeStraight schreef:Even een exegetisch puntje: deze oproep wordt niet aan een individuele zondaar gedaan in Open
Persoonlijk denk ik dat, als er één letter van TULIP bijbels is (persoonlijk denk ik dat ze allemaal bijbels zijn, mits de L op juiste wijze wordt uitgelegd), is het wel de T. De Bijbel leert duidelijk dat de zondaar niet kan opendoen, als Jezus zou kloppen. "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke". De totale verdorvenheid van de zondaar, en de totale onmogelijkheid om ooit op eigen kracht Jezus aan te nemen is absoluut Bijbels. Er is niemand die God zoekt, zelfs niet één.

Calvijn moet het verband gemist hebben tussen dat tekstgedeelte en wat Jezus een klein poosje later zei.
Op jouw moment was het nl. nog niet volbracht, terwijl Hij even later voorzegt dat hem alle macht gegeven zal zijn op hemel en op aarde en dat hij allen tot zich zal trekkken.
Wie leert dat het een TOTALE ONMOGELIJKHEID is om OOIT Jezus aan te nemen, zet de blijde boodschap van het Evangelie om in een wrede verschrikking, waarbij menigeen wenste nooit geboren te zijn.
De gelijkenis van Jezus over de bruiloftszaal die vol moet, waarbij slaven uitgezonden worden om iedereen te nodigen op allle kruispunten, wordt zo veranderd in een uitnodiging om langs gevangenissen te gaan waar mensen niet uit kunnen.

met andere woorden:
Jezus zei met de roodgedrukte letters dat Hij en de Vader EEN zijn, tegen de farizeers die Hem als een sekteleider zagen die een andere leer predikte, waardoor hun macht wel eens kon gaan wankelen.
Om door de Vader getrokken te worden moesten ze oprecht zijn en het Woord recht snijden, wat ze helemaal niet deden, ze misbruikten het Woord voor hun eigen macht. zelfs de hogeprietser scheurde geheel tegen het gebod, zijn eigen kleed.
Het verbond had israel dan ook al lang verbroken...
Tegen hen werd gezegd: GIJ hebt niet gewild!
en Gij hebt de Heilige Geest wederstaan.(kan ook niet volgens Calvijn, nou het staat er toch echt in de Bijbel)

Nu is het andersom,
Niemand komt tot de Vader dan door Jezus Christus.
God zei het Zelf vanuit de hemel: Dit is mijn geliefde Zoon, LUISTERT NAAR HEM !!!!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8817
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor elbert » 28 okt 2014 08:06

mealybug schreef:Wie leert dat het een TOTALE ONMOGELIJKHEID is om OOIT Jezus aan te nemen,
Ken je iemand die dat leert dan? Ik niet.
Ik ken wel mensen die leren dat het alleen mogelijk is door God (i.t.t. mensen die leren dat het alleen mogelijk is door de eigen vrije wil).
mealybug schreef:Tegen hen werd gezegd: GIJ hebt niet gewild!
en Gij hebt de Heilige Geest wederstaan.(kan ook niet volgens Calvijn, nou het staat er toch echt in de Bijbel)
Dat kan wel volgens Calvijn. Je hebt waarschijnlijk niet zijn commentaar op Hand. 7 gelezen, neem ik aan?
De manier waarop je op Calvijn spreekt doet me denken aan een blinde die over de dag zegt: "wat is het dan toch donker" en over de nacht: "wat schijnt de zon dan toch mooi".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor BladeStraight » 28 okt 2014 15:08

mealybug schreef: Calvijn moet het verband gemist hebben tussen dat tekstgedeelte en wat Jezus een klein poosje later zei.
Op jouw moment was het nl. nog niet volbracht, terwijl Hij even later voorzegt dat hem alle macht gegeven zal zijn op hemel en op aarde en dat hij allen tot zich zal trekkken.


Dus jij interpreteert dit als een bewijs voor alverzoening? Want als allen hier inderdaad alle mensen betekend is dat de enige logische verklaring.


Wie leert dat het een TOTALE ONMOGELIJKHEID is om OOIT Jezus aan te nemen, zet de blijde boodschap van het Evangelie om in een wrede verschrikking, waarbij menigeen wenste nooit geboren te zijn.


Desondanks Bijbels.

Tegen hen werd gezegd: GIJ hebt niet gewild!
en Gij hebt de Heilige Geest wederstaan.(kan ook niet volgens Calvijn, nou het staat er toch echt in de Bijbel)


Van nature is er niemand die wil, en wederstaan wij altijd de Heilige Geest.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2014 23:47

elbert schreef:Dat kan wel volgens Calvijn. Je hebt waarschijnlijk niet zijn commentaar op Hand. 7 gelezen, neem ik aan?
Totale verdorvenheid
Onvoorwaardelijke uitverkiezing
Beperkte verzoening
Onweerstaanbare genade
Volharding der heiligen

Was ik hier mee in de war?
maar eh wat is het verschil?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8817
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor elbert » 29 okt 2014 08:44

mealybug schreef:maar eh wat is het verschil?
Wij: weerstaan van nature de Heilige Geest.
De Heilige Geest: werkt onweerstaanbaar bij de bekering van een mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2014 10:00

Inderdaad. De Geest maak je bereid om Hem aan te nemen. Het is niet dat je dat niet meer hoeft te doen. Maar Hij maakt mogelijk wat van nature onmogelijk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten