Bekering en de menselijke (vrije?) wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Wilsophie » 02 jun 2013 13:42

schaapje schreef:Nadat de Heilige Geest in ons is gaan werken om ons gewillig te maken.


Ten tijde van Adam was er geen sprake van de Heilige Geest.
Handelingen legt dat heel goed uit. Je spreekt nu over de heidenen van het Nieuwe Verbond.
Niet aan de orde t.t. van Adam en Eva.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Wilsophie » 02 jun 2013 13:46

Begrijpen "we" dan niet dat wij heidenen zijn die nooit onder welk verbond of wet leefden en dat er altijd sprake is van een vrije wil, zelfs onder de wet.
En de Heilige Geest speelde een rol onder het oude verbond en bij Israël maar het was nooit en never die andere Trooster Die gelovigen kon vullen of vervullen, dat was pas mogelijk nà de opstanding.
Daarom ben ik vervuld en gevuld met de Heilige Geest.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 02 jun 2013 13:48

Het ergste van het calvinisme is dat dit het evangelie verdraait. De zondaar wordt gezegd dat de
voorwaarde voor redding gelegen is in gebed in plaats van geloof. Dit staat haaks op Handelingen
16:31
De zondaar wordt bij calvinisten gezegd te bidden voor overtuiging en
voor wedergeboorte. De Bijbel leert echter dat de zondaar wordt gezegd te geloven in de Heere Jezus Christus.
Sommige gereformeerden leren zelfs dat een persoon kan wedergeboren zijn als klein kind, en pas jaren later tot geloof kan komen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor alexander91 » 02 jun 2013 14:07

schaapje schreef:Heel mooi geschreven alexander91, ik kan er helemaal in mee gaan.
Maar het allerlaatste woord in jouw stuk zou ik vervangen voor het woord wedergeboorte
Want ik kan de Here Jezus niet volgen in alles wat Hij leert en mijn kruis dragen, zonder de blijvende inwoning van de Heilige Geest.
Ik ben het met je vervanging eens :-). Zonder Geest die ons in Zijn Woord leidt, blijven wij verhard en gaan wij niet over tot overgave en de nieuwe gehoorzaamheid.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor alexander91 » 02 jun 2013 14:10

mealybug schreef:Het ergste van het calvinisme is dat dit het evangelie verdraait. De zondaar wordt gezegd dat de
voorwaarde voor redding gelegen is in gebed in plaats van geloof. Dit staat haaks op Handelingen
16:31
De zondaar wordt bij calvinisten gezegd te bidden voor overtuiging en
voor wedergeboorte. De Bijbel leert echter dat de zondaar wordt gezegd te geloven in de Heere Jezus Christus.
Sommige gereformeerden leren zelfs dat een persoon kan wedergeboren zijn als klein kind, en pas jaren later tot geloof kan komen.
Overtuiging staat gelijk aan geloof. De zondaar wordt bij calvinisten aangemoedigd te bidden voor geloof en voor wedergeboorte. En zo vervalt je stelling en is er helemaal geen sprake van verdraaiing. Het calvinisme leert dat redding gelegen is in geloof en wedergeboorte. Ik weet niet waar je deze leugen vandaan haalt, en het is jammer dat je door zo'n leugen laat verleiden tot een vals getuigenis.

PS wat is er Bijbels gezien mis met een aanmoediging om God in het gebed te zoeken? Het gebed is je aandacht op God richten. Wat is er beter om uit Gods Woord te horen en dat in overdenking in gebed bij God neer te leggen? Redding krijgen we alleen als we ons op Hem richten.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 02 jun 2013 14:20

Alexander,
De cipier in Filippi vroeg: “WAT MOET
IK DOEN OM ZALIG TE WORDEN?” (Handelingen 16:30-31 en vgl. Handelingen 2:37-38).
Als sommige (gelukkig niet alle) extreme calvinisten in Paulus’ plaats zouden gestaan hebben, zouden ze geantwoord hebben: Absoluut NIETS! U bent geestelijk DOOD en
totaal onbekwaam om op God's uitnodiging in te gaan totdat u wedergeboren bent!” .

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor alexander91 » 02 jun 2013 14:37

Wilsophie schreef:Ten tijde van Adam was er geen sprake van de Heilige Geest.
Handelingen legt dat heel goed uit. Je spreekt nu over de heidenen van het Nieuwe Verbond.
Niet aan de orde t.t. van Adam en Eva.Begrijpen "we" dan niet dat wij heidenen zijn die nooit onder welk verbond of wet leefden en dat er altijd sprake is van een vrije wil, zelfs onder de wet.
En de Heilige Geest speelde een rol onder het oude verbond en bij Israël maar het was nooit en never die andere Trooster Die gelovigen kon vullen of vervullen, dat was pas mogelijk nà de opstanding.
Daarom ben ik vervuld en gevuld met de Heilige Geest.

Ten eerste, pas op wie je quote. Je quote Schelpje en niet Schaapje, maar daar gaan velen de mist in de laatste tijd :P.

Ten tweede; je gaat wel heel snel voorbij aan:
Genesis 1:1-2: "In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water
."
Exodus 31:3
En Ik heb hem [i]vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk;[/i]
Exodus 35:31
En de Geest Gods heeft hem vervuld met wijsheid, met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk;
Numeri 27:18
Toen zeide de HEERE tot Mozes: Neem tot u Jozua, den zoon van Nun, een man, in wien de Geest is; en leg uw hand op hem;
Als ik dit zo lees, dan zie ik dat de Geest van God op Joden rustte (en vulde) die besneden waren van hart, waarmee ook een wedergeboren heiden vergeleken wordt. Pas met Christus komst en opstanding getuigt de Geest direct over Hem in ons hart, maar voor Christus' komst konden sommige profeten al dunne flarden vooruitzien zoals we kunnen lezen in de profetien. De Heilige Geest is altijd dezelfde Trooster geweest die voor en na Christus mensen vervulde. Eerst alleen de Jood, en met Christus ook de heiden.

Ten derde, ik vraag me af hoe vrij jij jouw eigen wil is. Volgens mij niet zo erg hoor. De keuzes die je maakt liggen behoorlijk vast hoor en worden sterk bepaald door een complex web van omstandigheden, gevoelens en ervaringen. Een simpele: als ik moe ben, wil ik gewoon slapen, tenzij een belangrijkere zaak mijn aandacht trekt.
Maar wat is jouw onderbouwing voor: "Begrijpen "we" dan niet...dat er altijd sprake is van een vrije wil, zelfs onder de wet"? Die zie ik nergens staan, en zo overduidelijk als jij het verkondigd, is het overduidelijk niet, als je naar onze wereld kijkt, waar de discussie nog altijd in volle gang is, en men (zelfs wetenschappelijk) langzaam al aan het concluderen is dat de wil niet vrij is.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor schaapje » 02 jun 2013 14:48

mealybug schreef:Het ergste van het calvinisme is dat dit het evangelie verdraait. De zondaar wordt gezegd dat de
voorwaarde voor redding gelegen is in gebed in plaats van geloof. Dit staat haaks op Handelingen
16:31

Dat lijkt mij wel wat raar dus je gaat bidden en je gelooft niet?
Ik denk dat als je ziet dat de Here Jezus jouw redding is mag je zeker tot God gaan, zo staat het in de Bijbel. Niemand kan tot God komen dan door Mij alleen.

De zondaar wordt bij calvinisten gezegd te bidden voor overtuiging en
voor wedergeboorte.

Ik zie daar ook niets fout in, ik heb zelf behoorlijk wat getwijfeld en veel gebeden voor het ontvangen van de Heilige Geest, .... misschien op een foute manier, maar mijn gebed was wel oprecht, en onze God begrijpt wat er in ons hart omgaat.


Sommige gereformeerden leren zelfs dat een persoon kan wedergeboren zijn als klein kind, en pas jaren later tot geloof kan komen.


Jij schrijft "sommige" gereformeerden....jammer dat je hier steeds maar weer opnieuw mee komt.
Op dit moment zie ik deze leer niet op dit forum.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor alexander91 » 02 jun 2013 14:52

mealybug schreef:Alexander,
De cipier in Filippi vroeg: “WAT MOET
IK DOEN OM ZALIG TE WORDEN?” (Handelingen 16:30-31 en vgl. Handelingen 2:37-38).
Als sommige (gelukkig niet alle) extreme calvinisten in Paulus’ plaats zouden gestaan hebben, zouden ze geantwoord hebben: Absoluut NIETS! U bent geestelijk DOOD en
totaal onbekwaam om op God's uitnodiging in te gaan totdat u wedergeboren bent!” .
Je gebruik van hoofdletters laat zien hoe rustig je gemoedstoestand is in het schrijven.

Maar ik ben blij om te lezen dat je al "sommige extreme calvinisten" zegt. En tja, een christen uit een calvinistisch milieu zal het dan ook niet volledig eens zijn met een dergelijke extreme calvinist. Ten eerste is een calvinist niet per definitie een christen, maar een volger van de leer van Calvijn (hoewel de term dat al niet echt meer betekent).

Ten tweede zal het overgrote deel van de calvinisten echt niet zeggen dat je niets kunt doen om zalig te worden. Ze zullen ofwel wijzen op het gebed, wat eigenlijk wil zeggen: leg je gedachten bij God neer. Ofwel zullen ze spreken van God. En sommigen zullen direct zeggen, wat de twee anderen indirect zeggen: Geloof in de Heere Jezus Christus.

Ten derde zullen de meeste calvinisten het wel eens zijn met het laatste stuk (geestelijk dood en onbekwaam tot enig goed). En staat dat niet in de Bijbel? De vraag is alleen of je dat mensen moet voor houden om ze te doen bekeren. Als je mijn eerdere reactie leest, zeg ik daar nee op. Christus moet verhoogd worden, niet ons listige hart. Als we ons listige hart in gedachten houden, worden we er niet beter op. Christus moet in onze gedachten zijn (dat is werk van de Geest). En als we Christus in gedachten hebben, zal onze geestelijke dood en onbekwaamheid vanzelf steeds duidelijker worden, omdat we niet kunnen tippen aan Hem. Hij deed wat geen mens kon.

Ik denk dat dit laatste is wat je bedoelt, maar je schrijft het verpakt op in een hatelijk spervuur van woorden waarin je de hele refo-traditie op een hoop veegt en zwart maakt. En daarmee laat je zien dat je niet veel verder bent dan hen. Laat je toch niet verleiden tot zwartmakerij en valse getuigenissen. Het enige wat we kunnen doen is Christus verhogen, en verder moeten we het er maar bij laten. En je naaste vermanen mag heus en is Bijbels, maar doe dit dan wel met liefde (en daarbij moeten we telkens maar 1 kor 13 herinneren).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor schaapje » 02 jun 2013 14:59

alexander91 schreef:
Ik denk dat dit laatste is wat je bedoelt, maar je schrijft het verpakt op in een hatelijk spervuur van woorden waarin je de hele refo-traditie op een hoop veegt en zwart maakt. En daarmee laat je zien dat je niet veel verder bent dan hen. Laat je toch niet verleiden tot zwartmakerij en valse getuigenissen. Het enige wat we kunnen doen is Christus verhogen, en verder moeten we het er maar bij laten. En je naaste vermanen mag heus en is Bijbels, maar doe dit dan wel met liefde (en daarbij moeten we telkens maar 1 kor 13 herinneren).


Nou mealybug doe er wat mee, denk aan de woorden ergens,..... een verbroken mens is niet iemand die denkt de juiste leer te hebben. :wink:
Laat eens wat zien van ......hoe jij gelooft, van jouw tolerantie onder je medegelovigen, want één ding we hebben allen dezelfde Vader.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Byte » 02 jun 2013 18:09

mealybug schreef:Alexander,
De cipier in Filippi vroeg: “WAT MOET
IK DOEN OM ZALIG TE WORDEN?” (Handelingen 16:30-31 en vgl. Handelingen 2:37-38).
Als sommige (gelukkig niet alle) extreme calvinisten in Paulus’ plaats zouden gestaan hebben, zouden ze geantwoord hebben: Absoluut NIETS! U bent geestelijk DOOD en
totaal onbekwaam om op God's uitnodiging in te gaan totdat u wedergeboren bent!” .


In onze calvinistische kerk ging de preek vanmiddag over dit stuk.
Vreemd dat het 2e gedeelte anders was als jij denkt.
Geloof en gij en uw huis zullen zalig worden .

Proef een behoorlijk beetje negatieve gedachten over de "a ndere" hoek probeer elkaar te zoeken in het volkomen offer van de Here Jezus in plaats van de verschillen?
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2013 19:00

mealybug schreef:De cipier in Filippi vroeg: “WAT MOET IK DOEN OM ZALIG TE WORDEN?” (Handelingen 16:30-31 en vgl. Handelingen 2:37-38). Als extreme calvinisten in Paulus’ plaats zouden gestaan hebben, zouden ze geantwoord hebben: "Absoluut NIETS! U bent geestelijk DOOD en totaal onbekwaam om op God's uitnodiging in te gaan totdat u wedergeboren bent!”.
Zo, spijker op z'n kop, zeg! Jij verwoordt hier nu precies het grote probleem in de hypercalvinistische kerken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 02 jun 2013 20:00

@Byte, fijn dat jij in de goede hoek zit :-)
Ik kwam zelf uit de foute hoek. ;-)
Dat hypercalvinistische vergif kan niet hard genoeg veroordeeld worden, m.i.
Gereformeerde gemeente in nederland doet niet aan evangelisatie, omdat Jezus alleen voor Zijn uitverkorenen is gestorven, zeggen zij.
Daar is niemand mee te winnen, de enige groei van dergelijke kerken komt voort uit geboorte-aanwas.

Hierrmee wordt de menselijke wil en het zich kunnen bekeren genullificeerd.
En ook de menselijke verantwoordelijkheid weggewist.
Daartegen was mijn schrijven.

VOOR WIE STIERF CHRISTUS?

Hij stierf:

1. Voor allen (1 Timotheüs 2:6; Hebreeën 2:9; Jesaja 53:6).
2. Voor de wereld (Johannes 3:16)
3. Voor de zonden van de hele wereld (1 Johannes 2:2)
4. Voor goddelozen (Romeinen 5:6)
5. Voor valse leraars (2 Petrus 2:1)
6. Voor velen (Mattheüs 20:28)
7. Voor Israël (Johannes 11:50-51)
8. Voor de Gemeente (Efeziërs 5:25)
9. Voor “mij” (Galaten 2:20)

Hij is de Medicijnmeester
De hypercalvinist zegt dat je Zijn medicijnen alleen door Hem persoonlijk kan en mag toe laten dienen.
Ik bemerk een tendens dat er een soort opschuiven naar rechts is, waarbij steeds meer mensen dit als excuus beginnen te gebruiken, om zich niet te bekeren.
Dat is pas ''negatief'' !

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Byte » 02 jun 2013 20:43

mealybug schreef:@Byte, fijn dat jij in de goede hoek zit :-)
Ik kwam zelf uit de foute hoek. ;-)
Dat hypercalvinistische vergif kan niet hard genoeg veroordeeld worden, m.i.
Gereformeerde gemeente in nederland doet niet aan evangelisatie, omdat Jezus alleen voor Zijn uitverkorenen is gestorven, zeggen zij.
Daar is niemand mee te winnen, de enige groei van dergelijke kerken komt voort uit geboorte-aanwas.

Hierrmee wordt de menselijke wil en het zich kunnen bekeren genullificeerd.
En ook de menselijke verantwoordelijkheid weggewist.
Daartegen was mijn schrijven.

VOOR WIE STIERF CHRISTUS?

Hij stierf:

1. Voor allen (1 Timotheüs 2:6; Hebreeën 2:9; Jesaja 53:6).
2. Voor de wereld (Johannes 3:16)
3. Voor de zonden van de hele wereld (1 Johannes 2:2)
4. Voor goddelozen (Romeinen 5:6)
5. Voor valse leraars (2 Petrus 2:1)
6. Voor velen (Mattheüs 20:28)
7. Voor Israël (Johannes 11:50-51)
8. Voor de Gemeente (Efeziërs 5:25)
9. Voor “mij” (Galaten 2:20)

Hij is de Medicijnmeester
De hypercalvinist zegt dat je Zijn medicijnen alleen door Hem persoonlijk kan en mag toe laten dienen.
Ik bemerk een tendens dat er een soort opschuiven naar rechts is, waarbij steeds meer mensen dit als excuus beginnen te gebruiken, om zich niet te bekeren.
Dat is pas ''negatief'' !


@ Mealybug,

Ik zat in de verkeerde hoek tot dat Christus mij vond. Sorry maar ik vond je erg negatief overkomen en je scheerde een hoop gezindten over 1 kam. Gelukkig mag ik met mijn broeders uit diverse hoeken (altijd goede :D ) bomen over het volkomen offer wat wij mogen ontvangen om niet.

Zonder een opnieuw geboren worden zullen we niet het koninkrijk der hemelen in kunnen gaan, terug naar het begin hoe kan je zalig worden door te geloven in Jezus Christus als je verlosser welke zoals je al zegt gekomen is om te zoeken wat verloren is..

En die hypercalvinist waar jij het over hebt heeft in een bepaalde vorm gelijk Joh 6.44 , echter als iemand je een vrijkaart geeft voor het eeuwige feest en je neemt deze niet aan , aan wie ligt het dan?

Sorry als ik je negatief benaderd had, mijn excuses daarvoor je kwam echter nogal generaliserend over.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor gml » 02 jun 2013 21:37

Christus stierf inderdaad voor alle mensen op aarde, Zijn bloed reinigt van alle zonden.
Maar alleen de gelovigen zullen zalig worden.

Johannes 3:18 (NBG'51)
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten

cron