Bekering en de menselijke (vrije?) wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2013 18:21

learsi schreef:
God dreigt de natuurlijke mens met Zijn oordeel . Dat doet Hij om die mens te onderwijzen over zijn natuur. De mens die dit onderwijs accepteert(gelooft, dát is in Zijn Woord blijven Joh.8:31) zál tot Hem komen als daar klinkt:....zie het Lam Gods ........en hem dat horende spreken volgden zij Jezus.

Dus jij denkt dat wat de Heere tegen anderen zegt(Joh.6:44) niet geldt voor de Zijnen? :shock:

Hij heeft het over NIEMAND dus OOK over jou en mij.
En het woord in het grieks voor kunnen (Joh.6:44)betekent .....sterk zijn.....de kracht tot iets bezitten.
Het Woord zegt:..... Niemand kan (heeft de kracht in zich)tot Mij komen....tenzij........
Was dat wel zo, dan gaf de mens zichzelf die geboorte van Boven.


Niemand kan tot Mij komen .... tenzij .... de mens instemt dat hij een zondaar is want dat werkt God in het hart, dan volgt hieruit de bekering, zoals wij lezen in de Bijbel.
Bekering is niet hetzelfde als de nieuwe geboorte, de geestelijke geboorte, ofwel het geestelijk levend maken van de geest van de mens. De inwoning van de Heilige Geest.

Hoe lees jij de zaaier dan learsi, daar wordt ook gesproken over mensen die het aannemen en alles weer kwijtraken?
En dan niet het antwoord, oh maar dan heeft God niet gewerkt.

En als jij zegt dat alle eer aan God toekomt, daar kan ik helemaal mee instemmen, want genade is iets wat geen mens kan verdienen, maar in de Bijbel wordt ook over gehoorzaamheid gesproken, dat is toch iets wat een gelovige moet doen, daar komt wel degelijk iets van de mens bij, zou ik zeggen.

Ik ben niet kerkelijk opgevoed, wist niets van de Bijbel voor ik tot geloof kwam, maar ik kan vertellen, op het moment dat ik zag dat ik een zondaar was, en vele zonden had begaan, en ik het uitriep tot God om die genade,... ook schuldig was aan Zijn verschrikkelijk lijden, ik na een paar dagen werkelijk dacht :" ik zal nooit meer zondigen" :oops:
Ik bedoel maar...zo weinig licht had ik over mijzelf, dat ik niet zag dat mijn natuurlijke staat tot niets instaat was. En wat is God genadig en geduldig dat Hij de hoogmoed van mij heeft verdragen.
Zo laat Hij zien dat als wij willen gehoorzamen, maar het niet kunnen, dan alleen door Zijn Heilige Geest. Dan kunnen wij inderdaad alleen Hem de eer geven, maar de mens moet er wel "voor gaan".

Daarom ben ik blij en ook dankbaar dat ik geen boeken van oudvaders in handen heb gekregen, het had mij in ieder geval veel twijfel gebracht, zo wordt er geschreven over "hoe" God werkt, Niemand weet dat precies, alle mensen zijn verschillend, en hebben een ander verhaal hoe zij tot bekering zijn gekomen. Er is geen oudvader of ds. nodig om mij te zeggen dat ik mijn hart moet onderzoeken, want dat staat al in de Bijbel, ook hoeft er niet gepreekt te worden dat een mens van natuurlijke niet de wil van God zoekt, wat God van ons vraagt gaat volkomen tegen onze natuur in.

Maar ook een natuurlijk en zondig mens weet wat onrechtvaardigheid is, ik bedoel wat er zich allemaal afspeelt in deze wereld. Als een mens de Here Jezus ziet en hoort, dan kan hij toch alleen maar vol bewondering zijn, en weten dat Hij rechtvaardig is en vol liefde en barmhartigheid.
En juist dan zie je dat die onrechtvaardigheid niet alleen buiten jezelf zit ....en dat is het Werk van de Geest van God, en kan een mens dan zijn ogen daar voor sluiten? Ik denk het wel.
Waarom de woorden van de Here Jezus; wie mijn geboden bewaart die is het die mij lief heeft.
Dat betekent dat we actief moeten blijven Zijn woorden overdenken en toepassen door de HG
Is dat dan iets van de mens? Het zij zo.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor learsi » 12 jun 2013 20:03

schaapje schreef:Hoe lees jij de zaaier dan learsi, daar wordt ook gesproken over mensen die het aannemen en alles weer kwijtraken?
En dan niet het antwoord, oh maar dan heeft God niet gewerkt.


Sorrie voor de late reactie maar na een periode WW heb ik afgelopen maandag weer werk.

Er valt een deel in goede aarde.(Math13:8).
Die goede aarde wordt vooraf gegaan door drie andere gronden waar het Zaad in valt.
Die 3 zijn dus geen goede aarde.
In vers 23 (Math.13:) zegt de Heere wat de goede aarde is.
De eerste drie horen.
Er is er één bij die het Woord hoort en niet verstaat.
Er is er één bij die het Woord hoort en het direct met vreugde aanneemt. Echter, is slechts voor een tijd.
Er is er één die het Woord hoort maar waar door de verleiding van de rijkdom het Woord verstikt wordt.

De boze rukt weg.
Het steenachtige (onvoldoende aarde, géén goede aarde, geen diepte van aarde) doet het Woord te snel ontkiemen(ging terstond op heeft geen wortel in zichzelf).
De doornen overwoekeren het zaad.

Het zit hem dus in de "goede" aarde.
Wanneer is er sprake van goede aarde.
In het Grieks betekent het woordje zo veel als "bruikbaar".
Het woord "tov" in het Hebr.(de Heere zag dat het "tov" "goed" was Genesis 1),betekent ook "bruikbaar". Op de juiste wijze toebereid. Goed met betrekking tot een doel.
Goede aarde is dus toebereide aarde.
Omdat die aarde toebereid is draagt het Woord vrucht.
Nu zaait de Heere Zijn Woord in het hart.
Het hart is de aard.
Het Woord wordt dus in een toebereid hart gezaaid.
Het hart dat niet toebereid is voor de ontvangst van het Woord raakt uiteindelijk alles kwijt.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 13 jun 2013 22:22

Er is ook een gelijkenis over een man die 's nachts komt en onkruid zaait tussen de tarwe.
Hierbij wordt gezegd tegen de werkers vooral NIET het onkruid ertussen uit te trekken, want ze zouden wel eens iets van het goede tarwe mee kunnen uittrekken.

En een andere gelijkenis betreft een mens die een akker koopt met een schat er in.
Ik begin me ernstig af te vragen of velen van ons deze gelijkenissen wel beter begrijpen dan de farizeers van destijds.
Zo gaf Calvijn c.s. wel degelijk opdracht om alle onkruid voortijdig te verbranden en was bij hem de akker ook niet de wereld, denk ik.
En van wie was de akker eigenlijk gekocht ?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor learsi » 16 jul 2014 21:32

In verband met een ander topic werd er iets gezegd dat wel vaker gezegd is:

"omdat de Heer oproept tot bekering, kan de mens zich bekeren. God vraagt niet iets van de mens wat de mens niet kan, dus heeft de mens een vrije wil".

Omdat de Heere het vraagt, kan de mens het.
Persoonlijk vindt ik dit te kort door de bocht.

De Heere mag toch iets vragen van de mens, ook al kan die mens het niet?

Of vinden jullie van niet?

h.g.
Learsi

Jvslooten

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 21:56

learsi schreef:De Heere mag toch iets vragen van de mens, ook al kan die mens het niet?
Helemaal mee eens. De Heere heeft de mens immers goed geschapen. Trouwens, het komt ons niet toe om te oordelen wat de Heere wel en niet mag. „Zal hij die een rechtszaak voert met de Almachtige, Hem onderwijzen?”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 22:00

learsi schreef:
De Heere mag toch iets vragen van de mens, ook al kan die mens het niet?

Of vinden jullie van niet?

h.g.
Learsi
Natturlijk. maar ik lees dat God's lankmoedigheid/ geduld niet moet worden verstaan als traagheid maar liefde, opdat wij nog tijd krijgen om Hem aan te nemen in gehoorzaamheid.
menselijke gehoorzaamheid zou een totaal overbodige en waardeloze eigenschap zijn, als God een paar uitverkorenen uitzoekt.

Bambi

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Bambi » 16 jul 2014 22:41

Als we het nu eens om gaan draaien.
God trekt en roept namelijk iedereen.
Er zijn er alleen velen die niet willen.
Dus die geven geen gehoor aan die oproep en het trekken.

Dat zie je in de gelijkenis van de bruiloft.
Er worden velen genodigd.
En als je iemand nodigt voor een bruiloft, dan verwacht je dat ze komen.
Die zijn al uitverkoren om uitgenodigd te worden als gast.
Maar de genodigden willen niet.
Ze hadden geen zin, geen tijd enzovoort.
Dat was het volk Israël.

Toen besloot de gastheer om anderen, die eigenlijk niet uitverkoren waren om genodigd te worden, toch maar uit te nodigen.
Dat waren de heidenen.

En naar aan leiding van deze gelijkenis zegt de Heer Jezus: Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren.
Van het volk Israël werd daarna bij de velen het hart door God zelf verhard.

Dat lees je in Romeinen 11.

Romeinen 11:7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.

Waarom zou God hun ogen en oren sluiten en hun geest afstompen als Hij alleen maar enkelen zou roepen die Hij van te voren uitverkoren had?
Uit deze tekst kun je opmaken dat God iedereen roept en trekt en bij vele Israëliërs (Zijn uitverkoren volk) er Zelf voor zorgt dat ze juist NIET willen.

Romeinen 11: 25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor learsi » 20 jul 2014 19:43

mealybug schreef:Natturlijk. maar ik lees dat God's lankmoedigheid/ geduld niet moet worden verstaan als traagheid maar liefde, opdat wij nog tijd krijgen om Hem aan te nemen in gehoorzaamheid.
menselijke gehoorzaamheid zou een totaal overbodige en waardeloze eigenschap zijn, als God een paar uitverkorenen uitzoekt.


Menselijke gehoorzaamheid is in jou ogen dus een noodzakelijke en waardevolle eigenschap.
Want vanwege die noodzakelijke en waardevolle eigenschap is de natuurlijke mens in staat om op Gods eis tot bekering ook met bekering te antwoorden.

Ik krijg het idee, dat je hiermee zegt, dat de natuurlijke mens vanuit zichzelf in staat is om Gods wil te doen?

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor learsi » 01 aug 2014 15:51

De Heere roept op tot bekering, opdat de natuurlijke(!) mens, aangesproken door Gods oproep(bevel), zich tot bekering zal zetten en er in die weg achterkomt dat hij,natuurlijk als hij is, enkel tot een natuurlijke, dat is vleselijke bekering in staat is en zo leert erkennen dat het waar is wat de Heere zegt:......wat uit vlees geboren is, is vlees. Zo leert de natuurlijke mens(het natuurlijke is eerst, daarna het geestelijke) dat hij niet in staat is, uit zijn natuur dat geestelijk leven te produceren waartoe hij door de Heere opgeroepen wordt.
In deze weg leert de natuurlijke mens dat de mogelijkheid tot geestelijk leven op geen enkele in hemzelf gevonden wordt.
Zo ligt het ook met de oproep(bevel) tot geloof.
De natuurlijke mens is enkel in staat om een natuurlijk geloof te produceren.
Dit is het geloof dat in de gelijkenis van de zaaier genoemd wordt voor "een tijd" te zijn.
Een natuurlijk geloof is geen geestelijk geloof.
Die op deze wijze gelooft denkt in staat te zijn vanuit zijn natuur een band met Christus te kunnen ontwikkelen.
De oproep tot geloof en bekering geschiedt dus, om de natuurlijke mens tot een bepaald inzicht en en een bepaalde kennis te brengen omtrent zijn natuurlijke vermogens.
Zodat de natuurlijke mens leert inzien, dat de mogelijkheid tot geestelijk leven niet in hemzelf gevonden wordt, maar dat hij in deze weg leert het leven van de Heere te verwachten, Die Zelf zegt......Ik zal u een nieuw hart geven.
Zo komt de natuurlijk gelovende mens er door het werk van Gods Geest toe om het leven dat hij zichzelf niet kan geven, van de Heere te verwachten.
Eerst dan leert de mens het van God te verwachten en God te bidden om de vervulling van Zijn beloften.

Onder het Oude Verbond ging het niet anders.
Daar roept de Heere het volk op om zich een nieuw hart te maken, opdat ze in die weg leren, dat ze dat niet kunnen en zich daarom biddend richten tot de God van het Verbond die belooft hen een nieuw hart te geven.

Op deze wijze wordt de natuurlijke mens gebracht op het punt waar hij het alleen van de Heere verwacht.

h.g.
Learsi

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Boerin » 01 aug 2014 16:28

Ik kan nooit geloven dat iemand echt niet wil, dan moet je wel zo compleet misleid zijn, wie wil zich nou niet bekeren?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 16:47

Boerin schreef:Ik kan nooit geloven dat iemand echt niet wil, dan moet je wel zo compleet misleid zijn, wie wil zich nou niet bekeren?


Mijn vader...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Boerin » 01 aug 2014 17:05

Anoniem_89 schreef:
Mijn vader...

Ach, ik heb altijd zoiets van: Ze kunnen zoveel zeggen.
Wij binden altijd eerst blindmakers, ik heb 20 jaar voor die rebelse opa van me gebeden tot ie eindelijk gered was. Vlak voor ie stierf zei God: Jij hebt de sleutels. Gebruik ze.
Machten binden die het verstand verduisteren, bidden dat God hun ogen opent, wij hebben zo'n gebedslijst die we gebruiken, geleerd van Benny Hinn, die Household salvation onderwijst. Zijn hele familie is gered toen ie ging bidden. Natuurlijk heeft iedereen wel een vrije wil, maar als je zo bidt wordt het veel makkelijker voor iemand om zich te bekeren. Ik eis gewoon m'n familie op, LOL, ze krijgen geen vrije wil van me.
Die broer van Benny Hinn was zo rebels, hij ervaarde de Heilige Geest op z'n kamer omdat zijn broer de hele tijd voor 'm bad en weerstond Hem gewoon. Toen ie eindelijk naar voren kwam om z'n hart aan de Heer te geven zei Benny Hinn heel hard: IF HE CAN GET SAVED ANYONE CAN!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 17:48

Mijn vader groeide niet om in een 'gemiddeld' gezin.
Ik ken hem goed genoeg om ook wel te begrijpen waarom hij niet gelooft.
Reden zeg ik liever per PB dus als je het wilt weten hoor ik het wel.


Benny Hinn heb ik helemaal niets mee.
Ik zie hem als een valse leraar.
Dan druk ik het nog netjes uit :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2014 23:09

learsi schreef:Ik krijg het idee, dat je hiermee zegt, dat de natuurlijke mens vanuit zichzelf in staat is om Gods wil te doen?

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp.

h.g.
Learsi

Wij zijn toch helemaal geen natuurlijke mensen, maar christenen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Bekering en de menselijke (vrije?) wil

Berichtdoor mona » 02 aug 2014 10:02

mealybug schreef:Wij zijn toch helemaal geen natuurlijke mensen, maar christenen?
Voor de wedergeboorte zijn we natuurlijke mensen, na de wedergeboorte zijn we christenen.
We kunnen hele bevolkingsgroepen christenen noemen, maar velen zijn het niet met het hart.
Boerin schreef:Ik kan nooit geloven dat iemand echt niet wil, dan moet je wel zo compleet misleid zijn, wie wil zich nou niet bekeren?
Ik ken ze ook hoor Boerin, die echt niet willen. En laat ik eerlijk zijn: ik kan dat heel goed begrijpen. Zo heb ik er zelf ook over gedacht: ik wil niet, helemaal geen zin in. Als God niet ingegrepen had, dacht ik er nog net zo over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten