alexander91 schreef:@1a2b3c Zegt Galaten 3 niet ook: "Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester." Het tweede stuk zijn we het over eens (of misschien denk je dat ik dat niet ben, maar dat is niet zo; de wet rechtvaardigt mij niet). Het eerste stuk laat volgens mij zien dat uit de kennis van de inhoud van de wet en dan ook de vloek, wat geloof in Christus werkelijk inhoudt.
In Gal.3: 23 staat niet 'voordat u tot geloof kwam', maar 'voordat het geloof kwam' en 'totdat het geloof geopenbaard zou worden'.
Het gaat hier niet om het persoonlijk tot geloof komen, maar om de prediking van geloof, de openbaring dat men door geloof gerechtvaardigd wordt.
Toen Christus kwam stopte de bedeling van de wet. Zie ook Luk.16:16: 'De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van die tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd...'.
Hier worden twee bedelingen tegenover elkaar gesteld. De bedeling van de wet en de profeten die duurt tot op (= een bepaalde tijd) Johannes met daartegenover de prediking van het Koninkrijk Gods. Komt overeen met Gal 3: 'tot op' (vers. 23) en 'tot' (vers. 24) dat geeft een tijdsbepaling aan die niet individueel bedoeld is, maar die ziet op de bedeling van de wet, die aan de bedeling van de prediking van het geloof voorafging.
De meeste Galatiërs waren heidenen toen Paulus daar voor het eerst het evangelie bracht. Zij kenden de wet niet en dienden de afgoden. Paulus plaatste hen niet onder de wet in bewaring, om vervolgens te wachten tot die wet hen als een tuchtmeester tot Christus zou uitdrijven.
alexander91 schreef:God heeft niet Zijn Wet gegeven om die vervolgens te negeren. De wet is gegeven en Christus vervuld deze voor ons omdat wij dat niet kunnen. Dat is het werk van Christus dat we geloven (toch). Hoe kan iemand de omvang Christus' werk bevatten als hij/zij niet weet of wil lezen wat Hij heeft gedaan (of vervuld heeft)? Waarom wordt het voorlezen van de wet gezien als de plaatsing van een vloek?
Ik zeg niet dat verzwegen moet worden dat Christus de wet vervuld heeft noch wat de inhoud van de wet is. Verder zei ik in mijn vorige reactie al: De tien geboden van Mozes vallen onder het oude verbond. De condities van het oude verbond waren: Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen - Maar voor de wet is het niet: uit geloof, maar: De mens die deze dingen doet, zal daardoor leven. Hoeveel mensen hebben de sabbat gehouden, want als je je onder de wet van Mozes stelt dan hoort dat gebod er ook bij. In de bergrede kom je geen sabbat-gebod tegen.
Rom.6 zegt duidelijk dat gelovigen niet onder de wet zijn maar onder de genade. En juist omdat we niet meer onder de wet zijn maar onder de genade, zal de zonde niet over ons heersen zoals je in vers 14 kunt lezen.
Het is daarom een vreemde reactie te veronderstellen dat je dan wel kunt gaan moorden, stelen, vreemd gaan e.d. Die reactie voorzag Paulus trouwens ook al, en zijn antwoord is: 15 Volstrekt niet .... enz.
alexander91 schreef:Er wordt heus niet in de refo-kerken geleerd dat je de wet moet onderhouden wil je je gered weten (dat is een makkelijke leugen over refo-kerken en laat niet veel liefde zien naar deze broeders). Ook daar wordt Christus als verzoener gezien. Daar wordt geleerd dat als je Christus leert kennen, dat je dan wilt (lees goed wilt, en niet moet) gaan leven naar Zijn geboden (heb God lief met alles, en uw naaste als uzelf (=samenvatting der wet)). En dat wil je dan uit liefde. En zeker, ook in die kerken zijn fouten en heeft men zijn blinde vlekken, maar laten we onszelf niet belazeren dat die niet in onze eigen kerk zijn (Romeinen 2:1 "Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt, want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.").
Ik heb nog nooit gehoord dat refokerken leren dat de redding niet door geloof zou zijn maar uit de wet is, en dat heb ik niet gezegd ook noch jou in de schoenen geschoven. (ik kom zelf uit die richting, dus ik weet best wat daar gepreekt wordt)
alexander91 schreef:Ik denk dat we nooit uitgepraat raken over het Werk van God, en lees mijn reactie vooral met de bedoeling voor een Bijbelstudie (die heb ik nu verricht en daar ben ik jullie reacties dankbaar voor, wat is er nu mooier dan Gods Woord te lezen!), en zeker niet als een beschuldiging. Voor mij is dit nog altijd een open vraagstuk, waarin ik Gods Wil probeer te leren. Als ik hier zaken dus stellig neerzet, betekent dan niet noodzakelijkerwijs dat ik daar stellig in ben. Ik probeer Gods Woord van alle kanten te beschouwen, en uit die beschouwing geloof ik dat God Zijn Weg duidelijk wil maken, zolang ik het maar in Zijn Woord zoek. Daar ligt het Fundament waar we op kunnen bouwen. Verander dus ook niet van gedachten omdat ik iets zeg (wat waarschijnlijk te eenzijdig bekeken is; en niet dat ik dat verwacht hoor de mens bepaalt zijn oordeel altijd in ~10 seconden, en wijkt dan weinig meer af, maar zoekt dan eenzijdig de argumenten erbij), maar zoek het in Zijn Woord. We bekijken Gods Woord allemaal vanuit een ander perspectief, en beschrijven Gods Woord ook vanuit dat perspectief: de een ziet een cirkel, de ander een vierkant, en het blijkt een cylinder te zijn.
Eerlijk gezegd doe ik er heel wat langer over dan 10 seconden om mijn oordeel te bepalen.
En nooit meer van gedachten veranderen lijkt me een starre houding.
Meestal heb ik de onderwerpen waarin ik in mee-discussieer al van veel verschillende kerkrichtingen onderzocht, en me een -voor zover mijn inzicht reikt- Bijbelse mening gevormd.
Om die reden zijn de tegenargumenten me doorgaans al bekend en overtuigen me daarom ook niet. Ik zoek beslist geen eenzijdige argumenten om maar bij m'n eigen mening te blijven. Ik leer graag en ben altijd bereid m'n mening in te ruilen voor een meer Bijbelse.
alexander91 schreef:Of Efeze 2:11-13 "Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees… dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte… Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus" De bekeerde heiden is ingeent in de edele olijfboom van Abraham en wij kunnen nu delen in de beloften. Ezechiel zegt daarover: "Dit land nu zult gij onder u verdelen naar de stammen Israëls; gij zult het tot een erfdeel verloten onder u en onder de vreemdelingen die onder u vertoeven en die onder u kinderen verwekt hebben; dezen zult gij als onder de Israëlieten geboren beschouwen; zij zullen met u een erfdeel bij loting toegewezen krijgen onder de stammen Israëls" Ingeent in de boom van Abraham zal God ons als Israelieten van geboorte beschouwen (zie ook Galaten 3:16) en ons laten delen in het verbond dat Hij eens sloot met Abraham. Als wij zo verbonden worden, zouden wij dan niet (zij het op ons eigen tempo (Handelingen 15:21)) de wet van God eigen maken? Het Verzoenoffer is al gebeurd, en de bediening van de dood hoeven we niet te onderhouden.
Hier wil ik toch nog even op terug komen. Er staat echt nergens in de Bijbel dat God de bekeerde heidenen als Israëlieten zal beschouwen, en ook niet dat Israël de boom is waar wij (gelovige heidenen) ingeënt worden. Rom.11 geeft duidelijk aan dat Israël evenals de heidenen met de takken vergeleken worden. Er staat nergens dat Abraham de olijfboom is.
Je haalt Galaten 3:16 aan, maar dat gaat over Christus en Ezch.47 heeft helemaal niets te maken met gelovigen.
Gelovige heidenen worden in Christus ingelijfd, precies zoals gelovige Joden. Samen vormen ze het lichaam van Christus, maar het onderscheid tussen Israël en gelovigen uit de volken blijft bestaan. 1 Kor.10:32 Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken, en ook niet aan de gemeente van God.
Hier zie je dat de Gemeente - lichaam van Christus iets heel aparts is, zij is los van de ongelovige Joden en ongelovige heidenen.
Efz.2:19 geeft aan dat we medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God zijn, dus geen medeburger van Israël. (het overgrote deel van Israël heeft Hem trouwens verworpen)
God nam Messiasgelovige Joden uit het niet-Messiasgelovige Israël, en Hij nam Messiasgelovige heidenen uit de volken en bracht ze samen op voet van gelijkheid in het lichaam van Christus-de Gemeente.
De heidense gelovigen worden dus niet bij Israël gevoegd, maar heidense EN Joodse gelovigen worden samen aaneengevoegd tot een nieuwe mens. Efz.2:15 ... opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen ...