Christus als goed voorbeeld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor gml » 27 mar 2013 22:08

Binnen het protestantisme kennen we de stroming van de vrijzinnigen. De bekendste vrijzinnige kerkgenootschappen zijn: de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten, de Doopsgezinden, de Remonstrantse Broederschap, de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB en de Quakers.

Binnen de (meeste) vrijzinnige kerkgenootschappen van het protestantisme wordt Jezus Christus gezien als een goed voorbeeld voor het menselijk handelen, maar wordt Christus niet (zozeer) gezien als Degene Die door het uitstorten van Zijn bloed de verzoening tussen God en de mens bewerkstelligd heeft.

Maar ik begrijp de vrijzinnige gedachtegang niet zo goed.
Want waarom zien vrijzinnigen Jezus (vrijwel) alleen als een goed voorbeeld (oftewel waarop is dit gebaseerd), terwijl Jezus' verzoeningswerk veel belangrijker is en veel meer inhoud geeft aan het christelijk geloof?
Hoe vieren de vrijzinnigen het Heilig Avondmaal, waarbij je toch echt niet aan het lijden van Christus onderuit kan?

Weet iemand hier meer over?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor Janvanverweg » 28 mar 2013 04:40

ik had mijn 10-er jaren in een vrijzinnige Geref.synodale kerk.
een greep uit mijn herinnering (een kerk, lang geleden)

wat ik er nu van begrijp is dat de moderne wetenschap (lees evolutie theorie) zozeer omarmt is dat dat al het 'boven natuurlijke' met een korrel zout genomen wordt. ze zijn dus narrowminded :mrgreen: omdat ze niet zo ruimdenkend zijn dat ze voorbij de meetbare werkelijkheid kunnen denken.

na de dood is er dus niets, geen orrdeel, hel of hemel. Jezus verlossing kan dan ook niet letterlijk gezien worden.
alles wat is is binnen de narrowminded box van de waarneembare werkelijkheid.

Jezus, roept echter wel een goed gevoel op, een vetrouwen dat het wel goed komt.
verlossing is veranderd in verlossing van het kwaad in de wereld. (oorlog, hat neid en uitbuiting van milieu)
destijds was het 'conciliair proces' (vrede gerechtigheid en heelheid van de schepping) binnen de wereldraad van kerken (de vrijzinnige oecumene) het nieuwe thema dat moest samenbinden.
Gods koninkrijk moest door onze inspanning werkelijkheid worden.

avondmaal is de herinnering dat we er niet alleen voor staanl dat er meer mensen van goede wil zijn.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor gml » 28 mar 2013 19:00

Dat is dan wel heel erg een geloof op grond van eigen inzichten. Als ik het goed begrijp gaan vrijzinnigen er dus vanuit dat God niet bovennatuurlijk is, en dat Hij dus niet Degene is aan Wie je je moet gehoorzamen. Maar ja, als je er vanuit gaat dat de Bijbel een menselijk boek is, wie moeten we dan nog wel gehoorzamen? Ik vraag me weleens af, twijfelen de vrijzinnigen nooit of hun geloof wel klopt?

Een vrijzinnige Gereformeerde Kerk (synodaal), apart, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2013 05:58

ik was synodaal gereformeerd (vrijzinnige tak).
de dominee leerde b.v. o catchesatie dat geloven beter is dan niet geloven want als je er dan naast zit er niets aan de hand is, maar als het toch waar blijkt te zijn, dan ben je binnen.

wat er speelt in andere vrijzinnige kerken of in de harten van andere vrijzinnigen weet ik niet; ik gaf alleen mijn ervaring aan.

vaak zei de dominee tegen de jeugd iets van 'van de kansel kan ik dit niet zeggen, maar...' reuze spannend en we voelden ons wijzer en boven de goegemeente die het niet kon pakken.
in de kerkbanken hoorden de gemeente de oude vertrouwde woorden en hadden daarbij waarschijnlijk de oude inhoud bij. of op zijn minst het gevoel dat bij die oude inhoud hoort.
wij jongeren leefden met de nieuwe inhoud van de begrippen en konden er niets mee.
met mijn familie ad ik discussies over de inhoud van woorden als 'verlossing', 'vrede', hemel/hel etc.
'de dominee zei toch dat Jezus verlossing kwam brengen!' (verlossing van zonde / verlossing van belemmerende systemen; strukturen; gedachten.)

God was in voor deze dominee meer een gedachte, een inspirerend idee en misschien ook een toch nog God.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor xsidd » 31 mar 2013 00:05

Dag,

Jezus zei tegen de mensen dat God van de mensen houd, en hield.

Dat is een heel andere boodschap dat God buiten Christus een vertoornd God is, wat op zich waar is, maar waardoor niemand word aangetrokken tot het Evangelie.

Niet door angst maar door liefde gaan de mensen Jezus zoeken.

De mensen missen de liefde!

Christus zocht het shorie morie van die tijd op.

Dat is heel wat anders dan dat een reformatorische school nu verbied kinderen op school te laten komen omdat de ouders evangelisch zijn.

Hoe ver kan je zakken in regels en geboden van mensen.

Gelukkig geeft Jezus het goede voorbeeld, en het hele bolwerk van religie gaat naar de knoppen.

Word alstublieft wakker mensen:-)

Groet

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor gravo » 31 mar 2013 18:04

Natuurlijk laat ik mij niet uitlokken om positie te kiezen in een tweekamp tussen 'vrijzinnigheid' en 'rechtzinnigheid'. Daarvoor weet ik maar al te goed hoezeer de een er belang bij heeft dat de ander zich met zo'n term identificeert. Al gauw wordt dan een pedant farizeeërgezicht opgezet met een triomfantelijk "wat hebben wij nog meer bewijs van node...nu zegt hij het zelf". Deze termen zijn wapenstokken in een onheilige strijd geworden.

Laat ik mij maar tot de inhoud beperken: 'Christus als goed voorbeeld'.

Jezus heeft veel geleerd en veel gedaan. Ik neem aan dat dat alles ons ten voorbeeld gesteld werd. Heel expliciet heeft Jezus ons leren bidden bijvoorbeeld. Het beroemde 'Onze Vader' is een direct citaat van Jezus' onderricht. Maar er is meer. Jezus heeft veel meer geleerd: "Leer van mij...." Scherper, treffender dan de religieuze betweters van Zijn tijd vaak. Die vonden het maar niks en deden neerbuigend, meewarig en minachtend. Jezus waarschuwt tegen deze mensen: "Doe wel naar hun woorden, naar niet naar hun daden". Kennelijk wisten ze precies hoe het zat, maar waren ze toch geen goed voorbeeld. Jezus leringen waren oprecht en Zijn daden waren er mee in overeenstemming.

Naast die leermomenten heeft Hij ook veel voorgedaan. Hij genas mensen, zocht hen op, hielp waar nodig, bleef geduldig, vriendelijk, gastvrij en belangstellend. Als er ongeloof bij zijn discipelen was, was Hij het die hun werk praktisch overnam en hen daarmee iets leerde. Tot aan de hof van Gethsemané.
Heel Zijn leven is eigenlijk één groot voorbeeld. God zegt het zelf: "Dit is Mijn geliefde Zoon, hoort Hem". Zoals Jezus sprak, zo leefde Hij ook. Hij sprak niet alleen over de liefde, Hij bracht het ook in praktijk. Hij was, zoals in het NT te lezen valt, de tweede Adam, de nieuwe mens. Wij volgen Hem op Zijn pad van gebed en offer. Van barmhartigheid, opofferingsgezindheid, lijden sterven, maar ook opstanding en leven. In alles is Hij het goede voorbeeld. In Hem, en door Hem bewegen wij ons.
Ik kan dus onmogelijk zo neerbuigend, meewarig en minachtend reageren op de gedachte dat Christus gezien wordt als goed voorbeeld. Dat is Hij toch in alle opzichten?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor maaarten » 31 mar 2013 21:42

gravo schreef:Ik kan dus onmogelijk zo neerbuigend, meewarig en minachtend reageren op de gedachte dat Christus gezien wordt als goed voorbeeld. Dat is Hij toch in alle opzichten?

gravo


Het gaat denk ik vooral om het feit dat de Heere Jezus in sommige kerken slechts als voorbeeld wordt gezien, of dat daar toch in ieder geval heel duidelijk het accent op ligt. Dit dan vooral in tegenstelling tot kerken waar de nadruk ligt op dat de Heere Jezus de Verlosser is.

Niemand heeft er dus problemen mee dat Jezus als voorbeeld wordt gezien, maar wel wanneer dat ten koste gaat van de Heere Jezus als Verlosser, want dat laatste vinden veel mensen - en ik ook - belangrijker.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor gravo » 31 mar 2013 23:39

maaarten schreef:Het gaat denk ik vooral om het feit dat de Heere Jezus in sommige kerken slechts als voorbeeld wordt gezien, of dat daar toch in ieder geval heel duidelijk het accent op ligt. Dit dan vooral in tegenstelling tot kerken waar de nadruk ligt op dat de Heere Jezus de Verlosser is.

Niemand heeft er dus problemen mee dat Jezus als voorbeeld wordt gezien, maar wel wanneer dat ten koste gaat van de Heere Jezus als Verlosser, want dat laatste vinden veel mensen - en ik ook - belangrijker.


Ik weet niet of het Bijbels is om te zeggen dat het goede voorbeeld dat Jezus Christus ons geeft een minder belangrijke zaak is. De kern van Jezus' roeping en opdracht is mijns inziens dat Hij de wet zou vervullen en de wil van Zijn Vader in de hemel zou doen. "Niet mijn wil, maar uw wil geschiede.." en " Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om de wet te vervullen". Met andere woorden, Zijn spreken en handelen was in zichzelf allesbepalend. Als Hij geboren wordt, vervult Hij de opdracht van Zijn Vader: "Zend Mij". Als Hij lijdt en sterft vervult Hij de wil van Zijn Vader: "niet Mijn wil, maar uw wil geschiede".
Dit thema komen we op veel plaatsen in het NT tegen. Welnu, zijn de discipelen en later de christenen niet degenen die tot navolging van Hem geroepen zijn? En spiegelen wij onszelf niet steeds in woord en daad aan wat Hij ons heeft voorgedaan. In de evangelische jongerencultuur is er het bekende WWJD (What Would Jesus Do). In de meer gevestigde kerken wordt gesproken van de navolging. het komt er allemaal op neer dat Jezus onze leermeester en voorganger is.

Daarbij zijn natuurlijk al vanaf het eerste begin theologische uitspraken gedaan. Al direct na het leven van Jezus, na de gebeurtenissen waar Pasen en Pinksteren op terugkijken is geprobeerd om de betekenis en de bedoeling van Jezus' leven, dood en opstanding te verklaren. Maar let wel, die theologie is pas ontstaan ná die gebeurtenissen. De oudste en enige getuigenissen die we er van hebben, de brieven van Paulus en de Evangeliën zijn allen reeds een commentaar bij het leven van Jezus. Het zijn biografiën. En die zijn achteraf geschreven. Daarom niet minder belangrijk, want ze zijn gelijk onze brongeschriften, maar we zien dat ook na die geschriften de theologie niet heeft stilgezeten. In de vele honderden jaren daarna zijn bijvoorbeeld pas de grote christelijke dogma's vastgesteld over Jezus als God en mens, de drieeenheid, de verzoening, sowieso de keuze wat wel en niet tot de canon van een Nieuw Testament zou moeten behoren.
Kortom, onze eerste reactie op Jezus' leven zou niet de theologische reactie moeten zijn (of we wel weten en geloven wat de kerk in de loop van de eeuwen allemaal als leer heeft ontwikkeld), maar een teleologische reactie (teleo = willen). Een persoonlijke reactie die direct onze keus tegenover Jezus als vervuller van Gods Wet en wil bepaalt. Wil je wel met Hem in zee. Wil je Hem wel vertrouwen en geloven. Wil je Zijn gezag, leraarschap met de bijbehorende praktische consequenties wel aanvaarden. Jezus vraagt ons niet of we de theologie over Hem wel begrijpen en onderschrijven, maar Hij vraagt ons of we Hem willen navolgen. "Volg Mij". Dat is bepalend. "Na deze zult gij het verstaan"

Ik bedoel maar:

Je kunt wel discipel van Jezus zijn als je Hem navolgt en het kruis achter Hem aandraagt, maar er nog niets van begrijpt...hem dus louter als Meester en goed voorbeeld volgt.
Maar je kunt geen discipel van Jezus zijn als je precies begrijpt wat de theologische betekenis is van geboorte, dood en opstanding van Jezus, maar Hem ondertussen nog niet volgt omdat dit slechts het navolgen van een goed voorbeeld zou zijn.

"Wat noemt gij Mij Here, Here,en doet niet wat Ik zeg? Een ieder die tot Mij komt en mijn woorden hoort en ze doet. Ik zal u tonen aan wie hij gelijk is. Hij is gelijk aan iemand, die bij het bouwen van een huis diep gegraven en het fundament op de rots gelegd heeft. Toen een water vloed kwam en de stroom tegen dat huls aansloeg, kon hij het niet aan het wankelen brengen, omdat het goed gebouwd was. Doch wie het (woord) hoort en het niet doet, is gelijk aan iemand, die een huis op de grond bouwt zonder fundament. Toen de stroom daar tegen aan sloeg, stortte het terstond in en het huis werd één grote bouwval."

aldus Jezus

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor schaapje » 01 apr 2013 10:18

De tweede Adam...de nieuwe mens....opnieuw geboren heet dat, of de wedergeboorte, die God alleen kan geven.

Niemand die niet opnieuw geboren is kan de Here Jezus "navolgen"

Alllen die dit ontkennen, beweren eigenlijk dat de Here Jezus niet had hoeven sterven aan het kruis, we kunnen "gewoon" gehoorzaam zijn zonder de geestelijke wedergeboorte. :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

maaarten

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor maaarten » 01 apr 2013 11:50

@gravo,

Volgens mij werd er zelfs voor de gebeurtenis al wat gezegd en geschreven over de dood van de Heere Jezus.

Jes 53:4-6
"Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wenden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen."

Aldus het Woord van God, gesproken door de profeet Jesaja.

De betekenis van de kruisdood en opstanding van Jezus voor onze verlossing op de tweede plaats zetten is in strijd met het gehele NT en de gehele Christelijke traditie. Vanaf het aller vroegste begin was de dood en opstanding van Jezus het voornaamste onderwerp in de Christelijke verkondiging. De theologische details zijn door de eeuwen heen verder uitgewerkt, dat weet ik ook wel, maar daarmee is niet de hele leer van ondergeschikt belang.

Laten daarvoor eens de eerste Christelijke preek bestuderen; die van Petrus met Pinksteren. Petrus roept noch de mensen op tot navolging van Christus, noch gaat hij theologische details over verlossing uiteenzetten. Maar wel preekt hij uitgebreid over de dood en opstanding van Jezus, maar nergens roept hij op om dit voorbeeld na te volgen. Na zijn betoog zijn de mensen overtuigd dat Jezus, die zij gekruisigd hebben, de Christus is, en dat ze dus een afschuwelijke zonde hebben bedreven. In hun nood vragen ze Petrus: "Wat moeten wij doen, mannen broeders?" En Petrus antwoordt: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal." en "Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht".

Zo zijn dus de dood en opstanding van Jezus, en daarna vergeving van zonde, bekering en de belofte van verlossing de eerste en voornaamste onderwerpen van de Christelijke verkondiging.

Paulus trekt deze lijn ook door in zijn brieven: veel van zijn brieven beginnen met grootste betogen over verlossing en genade en eindigen met praktische instructies over de navolging. En niet alleen Paulus doet dit, maar de hele Christelijke traditie ziet de navolging van Christus voortvloeien uit de verlossing. Zo begint het Christendom bij de verlossing, en niet bij de navolging.

Maar, dat moet gezegd worden, wanneer dit op zo'n manier gebeurt dat de navolging in het geding komt, is dat natuurlijk problematisch, net zo goed als het problematisch is wanneer de navolging zo benadrukt wordt, dat de verlossing in het geding komt. Jij zegt dat het genoeg is om Christus te kennen als Heere, Die we moeten gehoorzamen en navolgen. Ik zeg dat het genoeg is wanneer we Christus kennen als Heere en als Zaligmaker, van Wie we vergeving van zonde mogen ontvangen, in Wie we ons geloof moeten stellen, Die we moeten gehoorzamen, en Die we moeten navolgen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor 1a2b3c » 01 apr 2013 16:11

maaarten schreef:Laten daarvoor eens de eerste Christelijke preek bestuderen; die van Petrus met Pinksteren. Petrus roept noch de mensen op tot navolging van Christus, noch gaat hij theologische details over verlossing uiteenzetten. Maar wel preekt hij uitgebreid over de dood en opstanding van Jezus, maar nergens roept hij op om dit voorbeeld na te volgen. Na zijn betoog zijn de mensen overtuigd dat Jezus, die zij gekruisigd hebben, de Christus is, en dat ze dus een afschuwelijke zonde hebben bedreven. In hun nood vragen ze Petrus: "Wat moeten wij doen, mannen broeders?" En Petrus antwoordt: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal." en "Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht".
Die preek van Petrus was dan ook een evangelisatiepreek, gericht aan ongelovigen. Lees zijn brieven die aan de gelovigen gericht zijn maar eens!!!
1 Pet.2: 21 Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;
maaarten schreef:Zo zijn dus de dood en opstanding van Jezus, en daarna vergeving van zonde, bekering en de belofte van verlossing de eerste en voornaamste onderwerpen van de Christelijke verkondiging.
De verlossing komt als eerste in het leven van een christen, dat ben ik met je eens. Maar ik geloof niet dat dát het voornaamste is van de christelijke verkondiging.
De verlossing is het startpunt maar niet het doel, en het doel lijkt mij belangrijker dan dát wat nodig is om het doel te bereiken (de oplossing van het zonde-probleem)
Het doel is: gelijkvormigheid aan Christus. Zie o.a Rom.8:29, Efz.1:4, Efz. 5:27 en Filp .2:15 OPDAT u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld.
Het voornaamste van de christelijke verkondiging is juist het leven van degenen die verlost zijn, lees de brieven uit het N.T. die aan gelovigen zijn gericht.

De Bijbel heeft het veel vaker over het evangelie van het koninkrijk van God, dan over het evangelie van verlossing.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor gravo » 01 apr 2013 16:37

Ik ben het eens met 1a2b3c. Het doel van Jezus' leven was de vervulling van de Wet. Scherper en dieper dan alle profeten voor Hem heeft Jezus die vervulling van de Wet samengevat in het gebod(!) van de liefde.
Protestanten zijn huiverig voor goed werken vanwege een theologische stellingname over de heilsorde. Goede werken mogen namelijk niet worden meegerekend als verdiensten om zalig te worden. Ben ik mee eens. Maar de vieze smaak tegenover goede werken als zodanig (en dat ervaar ik maar al te vaak) is erg onbijbels.
God wil het goede. De Wet van God is daarop gericht. Wie de Wet vervult, wie God gehoorzaam is, wie de geboden onderhoudt zal een rechtvaardige genoemd worden. De Wet, ook zo'n vies woord soms. Niemand zal toch door de werken der Wet zalig worden? Een erg boude stelling. Immers, Jezus wordt zalig door de vervulling van de wet en al de geboden. Denk dan niet in de eerste plaats aan regel op regel, gebod op gebod. Jezus is er duidelijk over dat het daar nu net niet om gaat. Nee, het gaat hier om de vervulling van de diepste kern van de Wet en dat is: liefde, vergeving, barmhartigheid. "Barmhartigheid wil ik, spreekt de Heer, en geen offerande".

Kortom. goed werken, vervulling van de Wet, God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf, hoe je het ook noemt...dit is het doel dat God voor ogen heeft met de mens. Dat de mens Zijn beeld draagt.

dat we dat niet kunnen en niet doen is de tragiek van de mens, niet het hoge doel van God. Onze theologie staat veel te veel stil bij de statische tragische situatie van de mens en veel te weinig bij de grote en heerlijke dingen van God, de dingen waar Jezus steeds over sprak. Dat de wereld zondig is, God niet zoekt en geen zin heeft in goede werken is wel duidelijk, maar dat moet niet de trotse waarheid van ons geloof en onze theologie uitmaken.
Onze theologie zou veelmeer moeten benadrukken dat zelfs deze rampzalige mentaliteit van de mens God niet weerhoudt om tot herschepping te komen. In en door Jezus lukt dat namelijk! Dat is Evangelie, want daarmee is de tragische en toekomstloze positie van de mens ook principieel ter discussie komen te staan. De vervulling van de Wet is wel degelijk dichterbij gekomen. Door geloof in Jezus worden wij de gerechtigheid en heiligheid die Hij geleefd en gedaan heeft deelachtig. Goede werken, het Koninkrijk van God, liefde voor God en mensen, komt weer in het zicht.
En het geloof in Jezus maakt mensen ook werkelijk nieuw. Hoeven ze niet veel voor te doen. Geloven is geen slavenwerk, het is slechts ontvangen wat God in Jezus heeft bereid. "Geloof alleen". Stromen van zegen, vruchten van de Geest zullen het resultaat zijn. En wat zijn die vruchten? Precies, daden van navolging, goede werken die voortkomen uit een dankbaar hart!

Zeg nog eens iets slechts van goede werken. Kom nou. Het is nota bene de vervulling van de Wet en de navolging van Christus. Echt, al die verhalen en ervaringen van schuldgevoel, berouw, bekering zijn treurige details uit ons eertijds, wat we achter ons mogen laten, omdat dat getob zo weinig vruchtbaar was. Laten we ons richten op de goede vruchten van de Geest: liefde, geduld, vriendelijkheid. Dat is in en door Jezus nu mogelijk geworden. Iedereen die zegt dat dat niet zo is of dat dat zo moeilijk en onbereikbaar is, maakt God tot een hulpeloos Wezen en maakt daarmee die hele reddingsactie via Jezus tot een probeersel met matig resultaat. Een vloek in de Kerk, als je het mij vraagt.

Juist de praktijk van goede werken komt dichter bij het Koninkrijk dan al die theologische details over ons zondaar-zijn of ons gelovige-worden. Dat is op zich waar en mooi, al die persoonlijke ervaringen, maar het is niet het mooiste. Het mooiste ligt niet vast in de mens, maar in God. Het mooiste is dat God Zijn Schepping niet loslaat, maar dat Hij er alles voor over heeft om het weer goed te maken...en dat het Hem ook lukt. Het Evangelie is niet de eeuwige treurige werkelijkheid van het "jammer dat er maar zo weinig" of van het "helaas dat het maar zo af en toe". Als dat zo was, ja dan zou ik mijn theologie ook inrichten rond het thema "God heeft maar zeer weinig gaven uit te delen". Maar zo is het niet. God heeft in Christus de definitieve doorbraak verzorgt. Tegen de kwade werken stelt Hij de overwinning van de goede werken. En onze opdracht is nu om met die geloofs wetenschap de opdracht van Christus te voltooien: "overwin het kwade door het goede".!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor maaarten » 01 apr 2013 18:00

1a2b3c schreef:Die preek van Petrus was dan ook een evangelisatiepreek, gericht aan ongelovigen. Lees zijn brieven die aan de gelovigen gericht zijn maar eens!!!
1 Pet.2: 21 Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;


1 Petrus begint anders ook bij de genade hoor.

1 Petrus 1:3
"Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,"

En in die trant gaat hij nog even door, voordat hij bij de navolging komt.

Ook 2 Petrus, begint eerst bij het werk van God.

2 Petrus 1:3-4
"Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst"

En deze tekst illustreert denk ik duidelijk een punt waarover denk ik een misverstand bestaat. Met 'verlossing' bedoel ik niet alleen 'vergeving van zonde', dat is een zeer belangrijk element, maar niet de hele verlossing. Wat zou dat voor God zijn, die wel de zonde vergeeft, maar iemand vervolgens wel in zonde laat leven? 2 Petrus laat zien dat we met de ontvangen genade, ook genade hebben om vrucht te dragen. Als God ons verlost van zonde, dan verlost Hij ons niet alleen van Zijn toorn, die we door onze zonde ons op de hals hebben gehaald, maar Hij doet ons ook wedergeboren worden, zodat we gelijkvormig aan Christus worden. Dit is wel een proces, wat pas bij de wederopstanding als we een verheerlijkt lichaam hebben klaar zou zijn. Maar, juist de navolging van Christus, het Christus gelijkvormig worden, is wat mij betreft juist het mooiste van die verlossing. Dat we nu in vrede met God en in gehoorzaamheid aan God kunnen leven, omdat Hij ons begiftigd heeft met alles wat tot leven en godsvrucht strekt.

De goede werken, het Christus gelijkvormig worden, de navolging etc. worden volgens mij in de Bijbel gekadert in het verlossingswerk van de Heere Jezus. Als we Gods verlossingswerk in mensenlevens reduceren tot vergeving van zonde, dan hebben we wel een erg hol evangelie. Maar als we de navolging los willen maken van de verlossing, dan plaatsen we onszelf in hetzelfde schuitje als Pelagius. Veeleer moeten we een Evangelie verkondiging, waar God de zonde vergeeft, en de zondaar gelijkvormig aan Christus maakt, dus rechtvaardiging en heiliging.

Ik weet wel dat in sommige kerken, doordat er maar weinig mensen bekeerd zijn, veel nadruk gelegd wordt op dat moment van bekering en vergeving van zonden, zo veel, dat er over het Christelijke leven en de heiliging nauwelijks meer gepreekt wordt, maar daarmee loochenen ze in zulke kerken hun eigen traditie. De reformatoren en de oudvaders waren namelijk niet zo eenzijdig.....

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor mealybug » 01 apr 2013 19:23

maaarten schreef:Ik weet wel dat in sommige kerken, doordat er maar weinig mensen bekeerd zijn, veel nadruk gelegd wordt op dat moment van bekering en vergeving van zonden, zo veel, dat er over het Christelijke leven en de heiliging nauwelijks meer gepreekt wordt, maar daarmee loochenen ze in zulke kerken hun eigen traditie. De reformatoren en de oudvaders waren namelijk niet zo eenzijdig.....

Toch is dat moment ook in de Bijbel wel degelijk aanwezig.
Zodra een persoon tot geloof komt, (zich overgeeft) wordt hij/zij verzegeld met de heilige Geest.
(Deze geldt ahw als onderpand)
Ook is er grote blijdschap onder de engelen over een ieder die zich bekeert, (en overgeeft)
De angel is echter uit dit 'moment' gehaald .
Er is geen 'momentum' meer, want deze grootse gebeurtenis in een mensenleven gaat nergens meer mee gepaard in de meeste gezindtes.
Je maakt een afspraak voor je geloofsbelijdenis, is dat het?
Daarom denk ik dat er niets mis mee is om de doop als belijdenis toe te passen, ook om andere mensen te laten zien dat je niet meer bij de wereld hoort, maar toebehoort aan de Bruidegom.
De joodse bruiloft en de daarbij gehorende rituelen geeft daarvan een goede weerspiegeling, als zinnebeeld.
5 dagen voor de bruiloft vindt de mikwe plaats, het reinigende bad van de bruid.
Daarna wordt de sluier voor gedaan.
het (nog) verborgen Koninkrijk.

Vervolgens gaat de bruid vergezeld door haar beide ouders, naar de 'chuppah' (een geborduurde shawl die over vier palen wordt gespannen (DE 4 HOEKEN DER AARDE), die het huis van het bruidspaar symboliseert). Haar aanstaande wacht daar al ,traditioneel in een 'kittel', een wit gewaad, als teken van een nieuw schoon begin.
(de 'jongeling' in Jezus' graf bij zijn Opstanding)
Christus als goed voorbeeld.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Christus als goed voorbeeld

Berichtdoor 1a2b3c » 02 apr 2013 12:50

maaarten schreef:1 Petrus begint anders ook bij de genade hoor.... enz.
De genade staat toch helemaal niet ter discussie!
maaarten schreef:En deze tekst illustreert denk ik duidelijk een punt waarover denk ik een misverstand bestaat. Met 'verlossing' bedoel ik niet alleen 'vergeving van zonde', dat is een zeer belangrijk element, maar niet de hele verlossing. Wat zou dat voor God zijn, die wel de zonde vergeeft, maar iemand vervolgens wel in zonde laat leven? ......
Nou, ik bedoel met de verlossing ook niet alléén de vergeving van zonden. Wanneer iemand tot geloof komt wordt ook de macht van de zonde verbroken.
De gelovige wordt opgeroepen om gerechtigheid te doen en de zonde niet meer over zich te laten heersen Rom.6:12-14.
Hij heeft de Heilige Geest ontvangen en in Zijn kracht mag hij Jezus volgen en vrucht gaan dragen.

Jij zegt dat Petrus in zijn pinksterpreek niet tot navolging oproept, het klopt dat hij dat niet letterlijk zegt maar hij roept wel op tot bekering en dat is navolging.
Bekering is verandering van denken en doen, de Bijbel gebruikt twee woorden die allebei met bekering vertaald zijn: metanoia=denken en epistrepho=doen.
Een ongelovige oproepen tot epistrepho/bekering houdt dus eigenlijk in dat je hem vraagt zich af te keren van zijn zondige weg (zoals Johannes de Doper de mensen daartoe opriep. Zie Luk.3)om zich toe te keren naar Jezus om Hem te volgen.
Ik heb er dus geen moeite mee een ongelovige aan te sporen om Jezus te gaan volgen, als maar duidelijk is dat metanoia, epistrepho en geloof allemaal bij elkaar horen.
maaarten schreef:Ik weet wel dat in sommige kerken, doordat er maar weinig mensen bekeerd zijn, veel nadruk gelegd wordt op dat moment van bekering en vergeving van zonden, zo veel, dat er over het Christelijke leven en de heiliging nauwelijks meer gepreekt wordt, maar daarmee loochenen ze in zulke kerken hun eigen traditie. De reformatoren en de oudvaders waren namelijk niet zo eenzijdig.....
Het hangt er maar net vanaf over wie je het hebt, er zitten zéker wel eenzijdige tussen.
In de tijd van de reformatie had men vooral oog voor 'rechtvaardiging door geloof alleen, zonder de werken'. Het doen van goede werken door het geloof stond niet in de schijnwerpers.
Luther noemde de brief van Jacobus zelfs een 'strooien-brief' toen hij daarin las dat het geloof zonder de werken een dood geloof is.
De nadruk bij een aantal oudvaders en kerken wordt gelegd op wedergeboorte/geloof/bekering zodat het lijkt alsof -hoe onmisbaar die zaken ook zijn- dát het doel is waar alles om draait ipv het gelijkvormig worden aan Zijn Beeld.
Er zijn er ook die nóg een stap verder gaan, zij leggen de focus op DE WEG TOT bekering. Geen wonder dat men niet toe komt aan een leven met Jezus.
Ik denk dus dat het eerder andersom is: juist door de nadruk te leggen op (de weg naar) wedergeboorte/bekering komen maar weinig mensen tot geloof.
Natuurlijk moet het bevel van geloof en bekering klinken richting ongelovigen, maar wel zo dat de focus niet op wedergeboorte en geloof zelf gericht is. En helemaal niet op de weg naar wedergeboorte/geloof.
Het moet duidelijk zijn dat geloven gewoon de manier is om bij Jezus te komen. Hij moet het middelpunt zijn, zowel voor (in de oproep tot geloof en bekering) als na de wedergeboorte.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten