Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 12:31

rotterdam schreef:
Zoals gewoonlijk - een rare reactie.

Klopt -het moet zijn IS ipv SY - maar Afrikaans moet met een hoofdletter.

Verdedig ik dit standpunt ? te gek voor woorden om dit zelfs maar te suggereren.

Ik vroeg en vraag me af - hoe jij en ik gereageerd zouden hebben als we in die tijd op die plaats geleefd hadden.

Jij weet het antwoord voor jezelf ; jij staat daar ver boven.

De profeet Elia toont meer realiteitszin in 1 Kon. 19 ; HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen.
Misschien moet je eens een tijdje aan de beek Kirth gaan wonen om na te denken.


@Rotterdam, ik moet eerlijk zeggen dat de meeste reacties van Mealybug best wel terecht zijn, recht voor zijn raap maar wel eerlijk.
Ik heb de indruk dat je een excuus zoekt voor de foute gedachtegang van je opa door te suggeren dat wij het ook wel zouden doen.
Ik wil het er niet eens over hebben, ik ben blij dat God me bewaard heb voor dergelijke gedachtegangen, maar het is niet goed iedereen over een kam te scheren omdat je opa fout was.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 12:33

rotterdam schreef:Dat denkpatroon was NIET normaal, sommigen vonden het normaal.

tja - sommigen ? dat lijkt me een "understatement".

of verwacht je dat jij, in die tijd en op die plaats" het wel goed gehad zou hebben ?


In hoeverre denk je zelf dat de theologie die een ''blanke, christelijke bloedlijn'' leerde van een nieuw ''verbondsvolk'' de ontstaansreden is voor een dergelijke denkpatroon?
Laatst gewijzigd door mealybug op 08 dec 2013 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Faramir » 08 dec 2013 12:33

Wat Mealybug denk ik wil zeggen is dat als we nu terugkijken op het verleden dat dit behoorlijk verwerpelijk is. Waarom heeft men dat toen zo geleerd. Waarom die apartheid als we allemaal Gods schepselen zijn?
Zo kan ik mij een verhaal herinneren over protestantse Nederlanders in Suriname die een katholiek priester lieten komen om zorg te dragen voor de zwarte bevolking. Men was namelijk niet van plan om samen met zwarten in 1 kerk te zitten.

Zo'n standpunt was binnen bepaalde stromingen van het protestantisme schijnbaar heel gewoon en kon vanaf de kansel als waarheid verkondigd worden. Het zal me echter niet verbazen als ook in die tijd het in andere denominaties dit helemaal niet als gangbaar werd geaccepteerd.

Maar ik neem eigenlijk aan dat elke dominee vandaag de dag zulke leerstellingen of gedachtegangen absoluut verwerpelijk vindt. En mensen zijn natuurlijk allemaal een product van hun omgeving, opvoeding en traditie. Als jezelf in zo'n stroming bent opgegroeid is het maar de vraag of je anders zou denken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 12:41

Inmiddels heel wat reacties, satan houdt ons weer aardig bezig met het doorspitten van die troep waar hij verantwoordelijk is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2013 13:38

Teus schreef:@Rotterdam, ik moet eerlijk zeggen dat de meeste reacties van Mealybug best wel terecht zijn, recht voor zijn raap maar wel eerlijk.
Ik heb de indruk dat je een excuus zoekt voor de foute gedachtegang van je opa door te suggeren dat wij het ook wel zouden doen.
Ik heb begrepen dat @Rotterdam nogal traditioneel is ingesteld, dus het is niet zo gek dat hij zo denkt.

rotterdam schreef:Ik vroeg en vraag me af - hoe jij en ik gereageerd zouden hebben als we in die tijd op die plaats geleefd hadden.

Jij weet het antwoord voor jezelf ; jij staat daar ver boven.

De profeet Elia toont meer realiteitszin in 1 Kon. 19 ; HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen.
Misschien moet je eens een tijdje aan de beek Kirth gaan wonen om na te denken.
Het is niet dat de één beter is dan de ander, maar de één denkt zo af en toe wel eens beter dan de ander.
Tenslotte zijn er ook mensen geweest die de fout hebben ingezien zodat er verandering gekomen is, en niet omdat zij ver boven anderen stonden.

Verder is zoiets natuurlijk koffiedik kijken, je weet pas wat je in een bepaalde situatie doet als je erin verkeerd.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor alexander91 » 08 dec 2013 14:51

Volgens mij zoekt Rotterdam geen excuus voor zijn opa, maar wil hij meer benadrukken dat het makkelijk is om in deze tijd mensen van vroeger af te schilderen als monsters, terwijl we zelf misschien ook wel zulke monsters zouden zijn geweest als we in die tijd geleefd hadden. Dat praat het niet goed, maar het is de makkelijke weg om de ander zwart te maken, terwijl we allemaal de potentie tot dat zwarte in ons hebben.

Tenslotte is het een beetje disrespectvol als we gaan suggereren dat mensen bepaalde slechte daden gaan goedpraten.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 15:00

Teus schreef:
@Rotterdam, ik moet eerlijk zeggen dat de meeste reacties van Mealybug best wel terecht zijn, recht voor zijn raap maar wel eerlijk.
Ik heb de indruk dat je een excuus zoekt voor de foute gedachtegang van je opa door te suggeren dat wij het ook wel zouden doen.
Ik wil het er niet eens over hebben, ik ben blij dat God me bewaard heb voor dergelijke gedachtegangen, maar het is niet goed iedereen over een kam te scheren omdat je opa fout was.


1) ik ben niet verantwoordelijk voor de gedachte gang van mijn grootvader.
2) ik heb meerdere malen, op deze site afstand genomen - meer dan dat - met klem geageerd tegen de verderfelijk apartheidsleer.
3) ik heb zeker niet "gesuggereerd dat wij dat ook wel doen" ik heb me afgevraagd of wij dat toen, op die plaats in die tijd, anders, beter gedaan zouden hebben.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 15:04

1a2b3c schreef:Ik heb begrepen dat @Rotterdam nogal traditioneel is ingesteld, dus het is niet zo gek dat hij zo denkt.

Leuk - dat is de eerste keer dat ik dit verwijt krijg op refoweb.


Het is niet dat de één beter is dan de ander, maar de één denkt zo af en toe wel eens beter dan de ander.
Tenslotte zijn er ook mensen geweest die de fout hebben ingezien zodat er verandering gekomen is, en niet omdat zij ver boven anderen stonden.

Lees eerst eens wat over de geschiedenis van ZA - dan praten we verder.

Verder is zoiets natuurlijk koffiedik kijken, je weet pas wat je in een bepaalde situatie doet als je erin verkeerd.


Ja dat bedoelde ik - achteraf oordelen is "te makkelijk"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 15:08

alexander91 schreef:Volgens mij zoekt Rotterdam geen excuus voor zijn opa, maar wil hij meer benadrukken dat het makkelijk is om in deze tijd mensen van vroeger af te schilderen als monsters, terwijl we zelf misschien ook wel zulke monsters zouden zijn geweest als we in die tijd geleefd hadden. Dat praat het niet goed, maar het is de makkelijke weg om de ander zwart te maken, terwijl we allemaal de potentie tot dat zwarte in ons hebben.

Tenslotte is het een beetje disrespectvol als we gaan suggereren dat mensen bepaalde slechte daden gaan goedpraten.


Dank je wel alexander91 - maar dat laatste ben ik zo langzamerhand wel gewend op deze site.

Deze types staan vooraan "om de eerste steen te gooien" als ze denken iets te detecteren wat riekt naar discriminatie terwijl ze zelf andersdenkenden constant "met de vloer gelijkmaken".

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2013 15:22

rotterdam schreef:Leuk - dat is de eerste keer dat ik dit verwijt krijg op refoweb.
Dat is geen verwijt, gewoon een constatering die ik opmaak uit al de keren dat je gezegd hebt niet snel afstand te doen van het gedachtegoed van het voorgeslacht.
Uiteraard ging het toen over andere zaken, maar als dat je manier van denken is (moet je natuurlijk helemaal zelf weten) vind ik het niet vreemd dat je zei:
rotterdam schreef:Dit denkpatroon was zo normaal dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.


rotterdam schreef:Ja dat bedoelde ik - achteraf oordelen is "te makkelijk"
Oké, dat zijn we dan eens.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 15:27

rotterdam schreef:
3) ik heb zeker niet "gesuggereerd dat wij dat ook wel doen" ik heb me afgevraagd of wij dat toen, op die plaats in die tijd, anders, beter gedaan zouden hebben.

Wees niet te zeker van je zaak rotterdam. Het vet geschrevene onthult iets anders.

50 jaar geleden was het in Zuid Afrika nog heel normaal om te spreken over de vraag "sy swart mense regte mense of is hulle diere ?". Mijn opa was heel liberaal en modern :D - Geen mensen maar ook geen dieren - het is een tussenvorm.
Dit denkpatroon was zo normaal dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.

Overigens probeer je nu niet je eigen daden goed te praten?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 15:47

rotterdam schreef:Deze types staan vooraan "om de eerste steen te gooien" als ze denken iets te detecteren wat riekt naar discriminatie terwijl ze zelf andersdenkenden constant "met de vloer gelijkmaken".

Anders zijn en anders denken zijn verschillende begrippen.
Iemand die anders van kleur is, heeft nog geen kwaad gedaan en hij wordt al veroordeeld, op onterechte gronden, dus.
Iemand die anders denkt heeft wellicht een gegronde reden om ''gediscrimineerd'' te worden.
Maar goed , we wijken af van het topic.
Ben je het eens met wat de OGG-iN (?)ds de Marchie leerde omtrent de zwarte medemens?
Laatst gewijzigd door mealybug op 08 dec 2013 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 16:47

alexander91 schreef:Volgens mij zoekt Rotterdam geen excuus voor zijn opa, maar wil hij meer benadrukken dat het makkelijk is om in deze tijd mensen van vroeger af te schilderen als monsters, terwijl we zelf misschien ook wel zulke monsters zouden zijn geweest als we in die tijd geleefd hadden. Dat praat het niet goed, maar het is de makkelijke weg om de ander zwart te maken, terwijl we allemaal de potentie tot dat zwarte in ons hebben.

Tenslotte is het een beetje disrespectvol als we gaan suggereren dat mensen bepaalde slechte daden gaan goedpraten.


rotterdam schreef:Dank je wel alexander91 - maar dat laatste ben ik zo langzamerhand wel gewend op deze site.

Deze types staan vooraan "om de eerste steen te gooien" als ze denken iets te detecteren wat riekt naar discriminatie terwijl ze zelf andersdenkenden constant "met de vloer gelijkmaken".


Wat een geweldige saamhorigheid, erg gebroederlijk maar.......... niet als broeders.

Je laat je intimideren door anderen Rotterdam, maar je doelde op mij, kun je me dit uitleggen alsjeblieft? Ik begrijp het niet goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 17:41

mealybug schreef:Deze types staan vooraan "om de eerste steen te gooien" als ze denken iets te detecteren wat riekt naar discriminatie terwijl ze zelf andersdenkenden constant "met de vloer gelijkmaken".

Anders zijn en anders denken zijn verschillende begrippen.
Iemand die anders van kleur is, heeft nog geen kwaad gedaan en hij wordt al veroordeeld, op onterechte gronden, dus.
Iemand die anders denkt heeft wellicht een gegronde reden om ''gediscrimineerd'' te worden.
Maar goed , we wijken af van het topic.

Lijkt me een dunne lijn van verschil - denk aan de vrijmetselaars in de tweede wereldoorlog

Ben je het eens met wat ds de Marchie leerde omtrent de zwarte medemens?
[color=#800000]

[color=#BF0000]
Om alle misverstanden te voorkomen zal ik het hard en duidelijk formuleren.

Uiteraard niet - Apartheid en discriminatie is verwerpelijk - Ds. de Marchie's stelling is kolder.
De thuislanden theorie gebaseerd op Abram Kuyper's gedachte van "soevereiniteit in eigen kring" was een wangedrocht en de "blanke leer van de superioriteit op basis van de verbondsleer" en grote schadelijke en schandelijke vergissing
Laatst gewijzigd door rotterdam op 08 dec 2013 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 17:48

Teus schreef:
Wat een geweldige saamhorigheid, erg gebroederlijk maar.......... niet als broeders.

Je laat je intimideren door anderen Rotterdam, maar je doelde op mij, kun je me dit uitleggen alsjeblieft? Ik begrijp het niet goed.


Ik bedoelde jou niet Teus, voor zover ik weet is dit de eerste keer dat wij het oneens zijn, verder ik ken je niet, waarom zou ik jou bedoelen ? lichte vorm van paranoia ?

Wat ik wel wat slapjes vindt is dat mijn zin op een speciale manier citeert ;

dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.

als je "als we toen geleefd zouden hebben" weglaat komt er een heel andere intentie.

Iemand, incompleet, citeren is niet netjes


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten