Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor alexander91 » 02 nov 2013 13:44

Boaz schreef:Waarom trek jij je dit alles zo aan alsof ik het alleen aan jou gericht heb? Ik quote een stukje van jou als voorbeeld, maar schrijf er uitdrukkelijk bij dat het een sfeertje is hier op het forum.
Laten wel allemaal, mezelf incluis, gewoon de hand in eigen boezem steken!

Ik ben de laatste tijd niet meer actief hier, omdat het gevit naar elkaar toe de spuigaten uitloopt. Men lijkt werkelijk elke mogelijkheid aan te grijpen om uit te halen naar een ander, op het absurde af!
Er is niks mis mee om je eigen inzichten duidelijk en krachtig te formuleren, maar het op de persoon af kraken (vaak zonder goede grond) begint hier standaard te worden.

Jammer Alexander91, dat je niet de bedoeling van mijn post oppakt..
Ik trek het mij in die zin aan dat je mijn stuk quote en er je oordeel bij zet. Je neemt mij als voorbeeld waarvoor jouw post geldt. Dan kun je dus ook verwachten dat ik een weerwoord heb.

Overigens deel ik je mening dat de sfeer op dit (religie)forum niet echt prettig meer is. Naar mijn idee komt dat (naast de gewone menselijke zwakheden die een discussieforum aanboort) doordat men niet iedereen meer de ruimte geeft in zijn of haar basis. Alles was gereformeerden geloven is gebasseerd op een grote dwaalleer, dat lijkt het motto van velen te zijn hier. Er is geen ruimte meer, men heeft de conclusie al getrokken, en het is nu wachten tot men toegeeft. Die houding zorgt ervoor dat de meeste refo's het religiegedeelte van het forum al verlaten hebben. Elke kleine uiting van gereformeerdheid wordt dan wel door de een, dan wel door de ander, maar wel op structurele manier continu de grond ingeboord. Een beetje meer respect voor de basis van dit forum zou wel wat meer op zijn plaats zijn. Je mening geven of vragen stellen over gereformeerde gedachten is goed, maar duik er niet telkens bovenop als iemand het heeft over de doop, een predikant, een kerk, etc...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor 1a2b3c » 02 nov 2013 18:12

alexander91 schreef:Om hier maar te reageren. Je beweert niet letterlijk dat je de discussie met jouw boek tot een einde zal kunnen brengen, maar je suggereert het wel met uitspraken (in dezelfde post) als: "dat veel redenaties niet kloppend zijn". Dat lijkt mij een definitieve conclusie, waar je niet veel ruimte tussen open laat voor tegengas. Bovendien breng je het op dit forum als (en ik chargeer even): 'ik heb een hele reis hierin gemaakt, en mijn oordeel staat nu vast en zal niet meer veranderen, en als jullie dat nu ook eens zouden doen, dan zouden jullie hetzelfde vinden als ik, en zolang jullie mijn pad niet nalopen, zal ik niets aannemen'.
Je zal het vast niet zo bedoelt hebben, maar bij mensen kun je verwachten dat een deel het wel op deze manier op zal vatten als je jezelf zo exclusief maakt.
Ik lees ook nog iets anders:
janpep schreef:Ik zelf heb het liever over de inhoud en ben altijd bereid mijn mening te herzien op grond van overtuigende Bijbels gefundeerde argumenten. Mocht ik het namelijk fout hebben, dan kan ik mijn voordeel ermee doen door van een ander iets te leren. Misschien iets om nog eens te overdenken.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 09 nov 2013 19:18

Nogmaals voor de derde keer.. Dit topic is bedoel om mensen wakker te schudden die hun ziel nu nog dreigen te bouwen op Dokmatiek, en Kerkleer!

Er zijn er genoeg, en dat is naar mijn mening erg jammer!! En ook hoop ik dat het nu verder een vriendelijke conversatie zal zijn hier op dit topic!

Mvg.

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 09 nov 2013 19:42

xsidd schreef:Nogmaals voor de derde keer.. Dit topic is bedoel om mensen wakker te schudden die hun ziel nu nog dreigen te bouwen op Dokmatiek, en Kerkleer!

Wat een leuke stropop zet je hier neer (en dan spreken over een vriendelijk gesprek....).
Ik ken er ook een. De mensen die hun ziel bouwen op anarchie en complete willekeur, daar zou je voor moeten waarschuwen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 09 nov 2013 22:34

@Farimir

Hangt je zaligheid af van dogmatiek en kerk lering of hang je zieleheil af van Jezus Christus?

En ben je altijd zo vriendelijk?

Mvg.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2013 22:59

Het griekse woord “dogmatizomai” vindt men alleen in Kol. 2:20: “Wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met decreten belast?” In de Septuagint wordt het in Esther 3:9 voor een koninklijk decreet gebruikt.
Het blijkt dus, dat het woord “dogma” nooit in de Schrift gebruikt wordt voor een door God voorgeschreven inzetting. Het betreft steeds menselijke gedachten. die min of meer waar kunnen zijn.
Bron: levend water.

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 23:17

mealybug schreef:Het griekse woord “dogmatizomai” vindt men alleen in Kol. 2:20: “Wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met decreten belast?” In de Septuagint wordt het in Esther 3:9 voor een koninklijk decreet gebruikt.
Het blijkt dus, dat het woord “dogma” nooit in de Schrift gebruikt wordt voor een door God voorgeschreven inzetting. Het betreft steeds menselijke gedachten. die min of meer waar kunnen zijn.
Bron: levend water.

Er zijn wel meer woorden die wel -of niet- in de bijbel staan. Dat zegt dus nog helemaal 0,0% over of de invulling die er aangegeven wordt wel of niet bijbels is. Ik begrijp dan dus ook niet goed welk punt je probeert te maken.. kun je het toelichten?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2013 23:33

Jvslooten schreef:Er zijn wel meer woorden die wel -of niet- in de bijbel staan. Dat zegt dus nog helemaal 0,0% over of de invulling die er aangegeven wordt wel of niet bijbels is. Ik begrijp dan dus ook niet goed welk punt je probeert te maken.. kun je het toelichten?


Koop het boek van Jan Pep maar,
Schijnt alles haarfijn te verduidelijken,
Veel beter dan ik dat kan.

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 23:38

mealybug schreef:Koop het boek van Jan Pep maar,
Schijnt alles haarfijn te verduidelijken,
Veel beter dan ik dat kan.
Bedankt voor de leestip, maar volgens mij is het me op hoofdlijnen al redelijk duidelijk.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 10 nov 2013 00:26

@Farimir

Ik wilde je echt niet kwetsen hoor, en sorry dat ik verkeerd ben overgekomen,,,

Mvg.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Spreeuw » 21 jun 2014 22:32

xsidd schreef:Beiden vormen naar mijn beleving een groot struikelblok tussen de mens en Christus binnen de kerk...

Waarom?

In mijn beleving word kerkleer, en dogmatiek verheven boven Jezus Christus.

Niet deze zaken zullen u heiligen, maar Jezus Christus Zelf is de Weg de Waarheid en het Leven.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren...

Wat is uw jullie mening daarover?

Hartelijke groet


Welnee, de dogmatiek en kerkleer helpen mij juist om Christus beter te leren kennen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Pcrtje » 22 jun 2014 13:24

xsidd schreef:Beiden vormen naar mijn beleving een groot struikelblok tussen de mens en Christus binnen de kerk...

Waarom?

In mijn beleving word kerkleer, en dogmatiek verheven boven Jezus Christus.

Niet deze zaken zullen u heiligen, maar Jezus Christus Zelf is de Weg de Waarheid en het Leven.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren...

Wat is uw jullie mening daarover?

Hartelijke groet
Spreeuw schreef:Welnee, de dogmatiek en kerkleer helpen mij juist om Christus beter te leren kennen.
Dogmatiek is de ruggegraat van je geloof en van de religie. Als je dat verwijderd valt je hele religie om.
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Bambi » 22 jun 2014 17:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 22 jun 2014 17:26

Bambi schreef:Hier een preek zonder dogma's en kerkleer, waarin gepreekt wordt zoals de Heere Jezus het deed.
En haak niet af bij de titel, maar hoor de roepstem van God hierin:

http://www.youtube.com/watch?v=Bt6lMNWZj1A

Ik luister nu 30 seconde en heb al 3 dogma's/kerkleer langs horen komen.
- God bestaat.
- Mensen kunnen God in de weg staan.
- Opwekking begint bij jezelf.

Ik neem aan dat ik de 100 wel kan passeren indien ik de 3 kwartier afluister. Maar ik hou het verder maar voor gezien. Het lijkt mij overigens ook bijzonder sterk dat Jezus preekte in een microfoon en in het Nederlands, dus dat 'preken zoals Jezus deed' is denk ik wat overdreven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 22 jun 2014 17:36

Faramir schreef:Ik luister nu 30 seconde en heb al 3 dogma's/kerkleer langs horen komen.
- God bestaat.
- Mensen kunnen God in de weg staan.
- Opwekking begint bij jezelf.

Ik neem aan dat ik de 100 wel kan passeren indien ik de 3 kwartier afluister. Maar ik hou het verder maar voor gezien. Het lijkt mij overigens ook bijzonder sterk dat Jezus preekte in een microfoon en in het Nederlands, dus dat 'preken zoals Jezus deed' is denk ik wat overdreven.

Als dat al dogma's voor jou zijn, kun je je beter vandaag nog uit laten schrijven bij je RKK.
Verder is je drogredenering wat betreft de microfoon natuurlijk belachelijk absurd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten

cron