Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 23:34

Bambi schreef:Je kunt het niet vinden, hè?
Er staat alleen maar dat hij getuigenis gehad heeft, maar niet dat zijn opneming een vooruitzien is.
Dat is weer zo'n aanname, die door mensen verzonnen is.


:mrgreen: :mrgreen: Groen groen!!!
Judas 1:14 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met zijn heilige tienduizenden van engelen 15 om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Hij maakte zijn leven niet af, God greep in, want hij werd de jongste in zijn tijd.
Hij was een profeet.
In feite was hij een "prediker der gerechtigheid" zoals Noach (2 Petr. 2:5).

Je ziet hier dat Henoch dus profeteerde over de komst van de Heer met de Gemeente.
Niet de opname, maar tig jaar later.

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 23:41

Wilsophie schreef:God heeft ergens hem gebracht. Zoals Mozes en Elia.

Mozes is gestorven en begraven, en Elia voer op naar de Hemel om bij God te zijn. Of, zoals de psalmdichter het zegt: De oprechten zullen voor Uw aangezicht wonen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 23:51

Mozes is gestorven en begraven, en Elia voer op naar de Hemel om bij God te zijn. Of, zoals de psalmdichter het zegt: De oprechten zullen voor Uw aangezicht wonen.


Ik meen dat de aartsengel toen hij twistte met de duivel handelde over het lichaam van Mozes en dat was in de hemel.
Mozes 'taak op aarde was nog niet afgelopen. Hetzelfde geldt voor Elia.
Beiden worden omschreven in Openbaring 11. De één had macht om 3 en een half jaar de hemel te sluiten zodat er geen regen regende in de dagen van hun profetering.
En de ander had macht over de wateren om die in bloed te verkeren en de aarde te slaan met allerlei plage, . We weten bijna zeker dat deze 2 hun lichamen nog nodig hebben om terug te keren als de 2 getuigen in Jeruzalem nadat er geen gelovigen meer zijn op aarde.
Zij zullen getuigen zodat er 144.000 tot geloof komen en ze worden gedood alsnog.
Nou ja alsnog. Misschien is het hun eerste dood. Dat weet ik niet. Ze hebben in ieder geval een lichaam wat niet onzienlijk is. De psalm is mooi, maar niet van toepassing op deze profeten.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 23:53

en Elia voer op naar de Hemel om bij God te zijn

Nee dat is niet waar, de reden in ieder geval niet. Dat staat nergens. Bovendien....
...>>Hoe kan het dat de Here Jezus zegt dat "niemand opgevaren is ten hemel?" Hij was toch de Eerste?
Mozes en Elia en Henoch zijn wel ergens, maar niet in de hemel.

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 23:55

over Mozes zegt de schrift:
5 Zo stierf Mozes, de dienaar van de HEERE, daar in het land van Moab, overeenkomstig het woord van de HEERE.
6 En Hij begroef hem in een dal in het land van Moab, tegenover Beth-Peor. En niemand weet waar zijn graf is, tot op deze dag.
7 Mozes nu was honderdtwintig jaar oud toen hij stierf; zijn oog was niet dof geworden en zijn kracht was niet vervlogen.

over Elia zegt de schrift:
1 Het gebeurde nu, toen de HEERE Elia in een storm zou opnemen in de hemel, dat Elia met Elisa uit Gilgal wegging.
10 Maar hij zei: U hebt een moeilijke zaak gevraagd; als u mij zult zien als ik bij u vandaan weggenomen word, dan zal het u gebeuren, maar zo niet, dan zal het niet gebeuren.
11 Het gebeurde, terwijl zij al sprekend verdergingen, zie, dat er een vurige wagen met vurige paarden kwam, die tussen hen beiden scheiding maakte. Zo voer Elia in een storm naar de hemel.
12 Elisa zag het en hij riep: Mijn vader, mijn vader, wagen van Israël en zijn ruiters! En hij zag hem niet meer. Toen greep hij zijn kleren en scheurde ze in twee stukken.

Dat over ruzie maken in de Hemel over het lichaam van Mozes ben ik nog niet tegen gekomen.. Een verwijzing zou fijn zijn:)

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 00:00

Wilsophie schreef:Hoe kan het dat de Here Jezus zegt dat "niemand opgevaren is ten hemel?" Hij was toch de Eerste?

Geen idee, misschien wel zoals Paulus zegt: Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde? Bovendien voer Elia niet op uit eigen kracht, maar werd hij opgenomen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 00:09

Judas 1 vers 9
Ik geef hierbij de tekst en een aanwijzing zou fijn zijn klinkt prettig, maar je zet nu Bijbelstukken neer waar ik niks mee kan, aardige bladvulling, maar je geeft geen inhoudelijke reacties.

Hoe Mozes en Elia stierven is mij bekend. Elia is weggevoerd, maar heeft later in opdracht ver na die wegvoering een brief laten bezorgen bij Josafat of Joram, dat weet ik niet meer.

Je laat helemaal liggen dat ze in Openbaring geillustreerd worden als de 2 getuigen en vergeleken worden met twee olijfbomen en twee kandelaren.
3 en een half jaar zullen zij evangeliseren en 3 en een halve dag zullen ze dood liggen in de straten van Jeruzalem.
Het maakt toch niet uit hoe ze begraven zijn, wat wordt er van David gezegd?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 00:12

Geen idee, misschien wel zoals Paulus zegt: Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde? Bovendien voer Elia niet op uit eigen kracht, maar werd hij opgenomen.


Nee, ik citeerde Johannes niet Paulus.
Ging Henoch wel op eigen kracht dan? . Daar gaat het toch niet om.
Bedenk waar getwist werd over het lichaam van Mozes.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Boerin » 29 okt 2013 00:17

-
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 29 okt 2013 08:09

mealybug schreef:Laat ik nu hier en elders veel vaker zien dat het het struikelblok is....
90% van de christenen in reformatorische denominaties voelt zich nl. niet uitverkozen genoeg om aan het avondmaal te gaan.
Kun je die tegenstrijdigheid uitleggen?
Ja, dat kan ik denk ik wel.
De leer van de uitverkiezing is een troost voor degenen die deze vraag ("ben ik uitverkoren?") als laatste stellen en een struikelblok voor degenen die hem als eerste stellen.
Voor wie deze vraag stellen nadat ze een antwoord hebben op de vraag: "wie is de Heere Jezus voor mij en geloof ik in Hem?", is het een troost, want niets kan hen dan scheiden van de liefde van God die is in Christus Jezus onze Heere.
Voor wie deze vraag stellen voordat ze een antwoord hebben op de vraag: "wie is de Heere Jezus voor mij en geloof ik in Hem?", is het een struikelblok, want in de leer van de uitverkiezing ligt voor ons niet de sleutel voor de heilszekerheid, want die ligt in de relatie met Christus.

Overigens, die 5% die je noemt in je post van het aantal avondmaalgangers is (gelukkig) een grote uitzondering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 08:27

Geen idee, misschien wel zoals Paulus zegt: Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde? Bovendien voer Elia niet op uit eigen kracht, maar werd hij opgenomen.

Wilsophie schreef:Nee, ik citeerde Johannes niet Paulus.

Al citeerde ik de ezel van Bileam, dat doet er niet toe. Het is allemaal het Goddelijk geïnspireerde woord.

Wilsophie schreef:Ging Henoch wel op eigen kracht dan? . Daar gaat het toch niet om.

tussen ''opvaren'' en ''opgenomen worden'' zit wel degelijk verschil.

Wilsophie schreef:Bedenk waar getwist werd over het lichaam van Mozes.

Vertel maar waar het staat, dan kan ik er kennis van nemen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2013 09:35

tussen ''opvaren'' en ''opgenomen worden'' zit wel degelijk verschil.


meteqhken (gr) is naar een andere plaats brengen , wegnemen ook.
Heb 11:5

Jvslooten

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 09:51

tussen ''opvaren'' en ''opgenomen worden'' zit wel degelijk verschil.
mealybug schreef:meteqhken (gr) is naar een andere plaats brengen , wegnemen ook.
Heb 11:5

Bedankt! Ik zie nu pas dat er in heb. 11:5 μετατίθημι staat, veranderen. Het woord wat voor de hemelvaart van Jezus gebruikt word is ἀναβαίνω, wat in de eerste plaats (op)klimmen of (op)stijgen betekend.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 10:15

v.Slooten Ik zal de tekst voor de 2e keer geven over het twisten met het lichaam, het staat in Judas 1 vers 23 dacht ik.
En jammer dat je geen onderscheid ziet of leest in de prediking van de evangelisten en die van de apostel Paulus.
Je antwoorden geven ook aan dat het je niet kan schelen, dus ik laat het hierbij.
De vijandigheid in je post nodigt mij niet uit voor verdere discussie.
Niemand is opgevaren of opgenomen in de hemel dan Jezus Christus.
Ik houd het bij Zijn woorden..

Mealybug ik had uitgelegd dat er een verschil is tussen opvaren of wegnemen of wegrukking en het woord wat gebruikt wordt bij het lichaam van Mozes o.a. dat is overbrengen of verplaatsen.
Maar dat leest van Slooten blijkbaar niet.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 10:18

Dit zei ik eerder...

Goedbeschouwd werd Henoch dus niet onsterfelijk gemaakt! Hij werd weggenomen en niet meer gevonden.
Dat kun je van de Gemeente niet stellen.
In ieder geval had Henoch evenals de andere geloofshelden de belofte nog niet verkregen. Het woord "wegnemen" is niet wegrukken, maar overbrengen.
God heeft ergens hem gebracht. Zoals Mozes en Elia.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten