Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jun 2014 20:48

Faramir schreef:Ik luister nu 30 seconde en heb al 3 dogma's/kerkleer langs horen komen.
- God bestaat.
- Mensen kunnen God in de weg staan.
- Opwekking begint bij jezelf.

Ik neem aan dat ik de 100 wel kan passeren indien ik de 3 kwartier afluister. Maar ik hou het verder maar voor gezien. Het lijkt mij overigens ook bijzonder sterk dat Jezus preekte in een microfoon en in het Nederlands, dus dat 'preken zoals Jezus deed' is denk ik wat overdreven.

mealybug schreef:Als dat al dogma's voor jou zijn, kun je je beter vandaag nog uit laten schrijven bij je RKK.
---->>>>> =D>


Wat een vage post van je trouwens Faramir :roll:

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 22 jun 2014 20:55

Anoniem_89 schreef:---->>>>> =D>

Vanwaar dat geklap? Jij weet toch net zo goed als ik dat wat voor de een dogma of kerkleer is niet voor de ander een dogma of kerkleer hoeft te zijn.

Ik krijg een video voorgeschoteld waarvan de plaatser beweert dat er geen sprake is van dogma's of kerkleer. Ik kijk 30 seconden (van de 40+ minuten) en hoor al gelijk dat daar geen sprake van is. In die 30 seconden komen er al 3 dogma's of kerkleer langs. Wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben of niet eens, maar die man verkondigd wat voor hem geloofszekerheden zijn. Prima verder maar het toont wel aan dat in een preek dogma's of kerkleer niet kunnen ontbreken. Mijn wel of niet katholiek zijn heeft er verder geen drol mee te maken.
Wat een vage post van je trouwens Faramir :roll:

De waarheid kan wel eens minder fraai zijn dan wat mensen willen voorhouden, dat klopt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 23 jun 2014 07:48

Faramir schreef:Ik luister nu 30 seconde en heb al 3 dogma's/kerkleer langs horen komen.
- God bestaat.
- Mensen kunnen God in de weg staan.
- Opwekking begint bij jezelf.

Ik neem aan dat ik de 100 wel kan passeren indien ik de 3 kwartier afluister.
Mee eens. Hoe harder mensen roepen dat ze geen dogma's hebben, hoe meer ze blijkbaar in de ontkenningsfase zitten. Want wat is een dogma nu eigenlijk? Een dogma is een onbetwistbare leerstelling die geloofd wordt.
Welnu, een christen heeft dogma's, dat kan niet anders. We geloven in de 12 artikelen van het geloof, dat zijn ook gewoon dogma's: "ik geloof in God de Vader, de Almachtige, de Schepper van hemel en van aarde...". Als je zegt dat dat geen dogma's zijn, dan zeg je eigenlijk dat je dit op losse schroeven zou kunnen zetten en dat dat geen enkel probleem is. Nou, het lijkt me dat dat wel een probleem op zou leveren. Feitelijk ben je geen christen meer als je bijvoorbeeld niet in God de Vader gelooft. Dogma's zijn dus gewoon onopgeefbare zaken die je gelooft, zaken waarmee je geloof staat of valt.

Ik denk trouwens dat veel mensen niet zozeer moeite hebben met dogma's, maar met dogmatisme: "ik geloof in de leerstelling omdat het een leerstelling is en ik ben niet van zins om terug te gaan naar de bron om na te gaan of mijn dogma nog wel klopt". Daar zou je inderdaad een kritische kanttekening bij kunnen plaatsen, want dan heb je een houding die niet meer klopt: geen herbronning meer, maar starheid en onnadenkendheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 09:13

De leerrede van Henk Binnendijk: Opwekking begint bij jezelf! Die Bambi plaatste is inderdaad zonder dogma’s.

Wat Faramir en elbert zeggen, dat het wel dogma zou zijn, is absurditeit. Zij begrijpen niet wat dogmatische geschriften zijn.

Nogmaals wat Henk Binnendijk zegt is allemaal rechtstreeks uit de Bijbel en hij haalt geen dogmatische geschriften aan.

Een dogma is (Wikipedia): Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.

Deze definitie van dogma komt bij Henk Binnendijk in zijn leerrede niet voor.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 23 jun 2014 09:24

Het probleem is dat dogma's worden opgelegd, en je moet je eraan onderwerpen, anders hoor je er niet bij en ben je geen echte christen.
Wanneer Jezus tot de vrouw (en anderen) zegt, uw geloof heeft u behouden, heeft Hij het beslist niet over die 12 apostolische dogma's hoor.
Die gelooft de satan ook !)
Veel mensen zijn in dogma's gaan geloven , waarmee zij de werking van de Geest in de weg staan) met andere woorden, ze staan ook in de weg, van waar het werkelijk om gaat.
Dogma's zijn gebruikt om anderen te veroordelen, ja zelfs te doden, waarmee wat Johannes zegt duidelijk wordt bewezen:
je kunt alles weten, maar wie de liefde niet heeft......

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 09:29

benefietdiner schreef:De leerrede van Henk Binnendijk: Opwekking begint bij jezelf! Die Bambi plaatste is inderdaad zonder dogma’s.

Dat mag je best denken maar ik heb vrij objectief aangetoond dat in ieder geval in de eerste 30 seconde al 3 dogma's voorbij komen.
Wat Faramir en elbert zeggen, dat het wel dogma zou zijn, is absurditeit. Zij begrijpen niet wat dogmatische geschriften zijn.

Interessant dat je nu de toevoeging moet doen van 'dogmatische geschriften'. Schijnbaar weet je zelf ook heel goed dat je geen poot hebt om op te staan.


Nogmaals wat Henk Binnendijk zegt is allemaal rechtstreeks uit de Bijbel en hij haalt geen dogmatische geschriften aan.

Je snapt natuurlijk wel dat de bijbel doordrenkt is van dogma's.
Een dogma is (Wikipedia): Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.

Deze definitie van dogma komt bij Henk Binnendijk in zijn leerrede niet voor.

Dus dat God bestaat is voor hem betwistbaar? Heel bijzonder zo kwam dat namelijk niet over in zijn toespraak.

Kortom, je hebt zelf de definitie erbij gehaald en kan niet anders dan concluderen dat er sprake is van dogma's in zowel de bijbel als in de toespraak. Of je verzint er van alles en nog wat bij om je waanidee in stand te houden. Het is mij om het even. Verder sluit ik mij aan bij wat Elbert zei.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Speedy » 23 jun 2014 09:34

mealybug schreef:Het probleem is dat dogma's worden opgelegd, en je moet je eraan onderwerpen, anders hoor je er niet bij en ben je geen echte christen.
Wanneer Jezus tot de vrouw (en anderen) zegt, uw geloof heeft u behouden, heeft Hij het beslist niet over die 12 apostolische dogma's hoor.
Die gelooft de satan ook !)
Veel mensen zijn in dogma's gaan geloven , waarmee zij de werking van de Geest in de weg staan) met andere woorden, ze staan ook in de weg, van waar het werkelijk om gaat.
Dogma's zijn gebruikt om anderen te veroordelen, ja zelfs te doden, waarmee wat Johannes zegt duidelijk wordt bewezen:
je kunt alles weten, maar wie de liefde niet heeft......


Dan sluit het dogma van ds Ezinga van vrijdag hier wel bij aan. "Zoals de zonen van Aaron onheilig vuur brachten, moet je de kinderdoop zien".

Euhm, werden de zonen van Aaron niet gedood?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 23 jun 2014 09:37

Na meer dan 30.000 verschillende gescheurde stromingen, met allen hun eigen dogma's gelooft natuurlijk niemand meer dat die allemaal gehoorzaam zijn geweest aan het verbod om dogma's te mogen betwijfelen.
Of aan de bewering dat ze allemaal uit hetzelfde Boek komen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 09:46

mealybug schreef:Het probleem is dat dogma's worden opgelegd, en je moet je eraan onderwerpen, anders hoor je er niet bij en ben je geen echte christen.
Wanneer Jezus tot de vrouw (en anderen) zegt, uw geloof heeft u behouden, heeft Hij het beslist niet over die 12 apostolische dogma's hoor.
Die gelooft de satan ook !)
Veel mensen zijn in dogma's gaan geloven , waarmee zij de werking van de Geest in de weg staan) met andere woorden, ze staan ook in de weg, van waar het werkelijk om gaat.
Dogma's zijn gebruikt om anderen te veroordelen, ja zelfs te doden, waarmee wat Johannes zegt duidelijk wordt bewezen:
je kunt alles weten, maar wie de liefde niet heeft......

Jij begrijpt wat dogma’s zijn.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 09:47

@Faramir, je hebt totaal niets aangetoond en je blijft absurditeiten verkondigen.

Dogma’s zijn geschriften naast, boven of onder de Bijbel. De Bijbel zelf is geen dogma!

Voor Henk Binnendijk is het helemaal niet betwistbaar of God bestaat, wat heb jij voor oren aan je hoofd?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor mealybug » 23 jun 2014 09:48

Speedy schreef:Dan sluit het dogma van ds Ezinga van vrijdag hier wel bij aan. "Zoals de zonen van Aaron onheilig vuur brachten, moet je de kinderdoop zien".

Euhm, werden de zonen van Aaron niet gedood?

Iemand die op zaterdag hout verzamelde voor een vuurtje werd ook gedood.
Tegenwoordig laten we het oordeel over aan Hem, die het aren en het onkruid beiden op laat groeien.
Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid om Zijn Woord te lezen, leren en bestuderen, biddend te onderzoeken.
Wie bidt om de Heilige Geest zal deze ontvangen, belooft God.
Er is niets wat meer overtuigt van vals christendom dan het op de brandstapel gooien vanwege enigszins afwijkende overtuigingen.
Een ieder zij ten volle van zijn gemoed verzekerd en een ieder beproeve zichzelve.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 23 jun 2014 09:53

benefietdiner schreef:Nogmaals wat Henk Binnendijk zegt is allemaal rechtstreeks uit de Bijbel en hij haalt geen dogmatische geschriften aan.
Deze zin bevat op zich al een dogma, namelijk de gedachte dat de Bijbel de waarheid is. Een goed dogma overigens waar ik het helemaal mee eens ben, maar tegelijkertijd een ontkrachting van je stelling dat er iets mis met dogma's zou zijn.
benefietdiner schreef:Dogma’s zijn geschriften naast, boven of onder de Bijbel. De Bijbel zelf is geen dogma!
Nee, dogma's zijn geen geschriften. Dogma's zijn geloofsuitspraken die niet ter discussie (behoren te) staan, of ze nou op schrift gesteld zijn of niet. De meeste christenen die iets tegen geschreven belijdenissen hebben, hebben er nl. figuurlijk gesproken wel eentje (of meerdere) in hun achterzak.
mealybug schreef:Wanneer Jezus tot de vrouw (en anderen) zegt, uw geloof heeft u behouden, heeft Hij het beslist niet over die 12 apostolische dogma's hoor.
Die gelooft de satan ook !)
De satan gelooft niet in God als Vader en ook niet in Jezus als Gods Zoon en Heer. Hij gelooft dat God bestaat, dat wel. (Jak. 2:19)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Boaz » 23 jun 2014 10:04

Speedy schreef:
Dan sluit het dogma van ds Ezinga van vrijdag hier wel bij aan. "Zoals de zonen van Aaron onheilig vuur brachten, moet je de kinderdoop zien".


Is die lezing ergens te beluisteren op internet?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 10:08

Boaz schreef:Is die lezing ergens te beluisteren op internet?

is er vanmorgen op gekomen: http://www.geloofstoerusting.nl/

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 11:30

benefietdiner schreef:@Faramir, je hebt totaal niets aangetoond en je blijft absurditeiten verkondigen.

Dat mag je vinden natuurlijk. Maar als je even een stapje naar achter doet, de door jou gegeven definitie van dogma uit de Van Dale/Wikipedia nog eens doorleest en er even objectief naar kijkt dan weet je dat ik en Elbert gelijk hebben. Ik snap dat dat even voor een cognitief conflict zorgt en moeilijk voor je is maar de realiteit is nou eenmaal niet anders.
Dogma’s zijn geschriften naast, boven of onder de Bijbel. De Bijbel zelf is geen dogma!

Nu hanteer je een andere definitie voor het woord 'dogma'dan de definitie uit de Van Dale/Wikipedia die jijzelf eerder citeerde. Vanwaar zulk geknutsel met zelfverzonnen definities?
Ik zeg verder niet dat de bijbel een dogma is, maar wel dat er vele, vele dogma's in de bijbel staan.
Voor Henk Binnendijk is het helemaal niet betwistbaar of God bestaat, wat heb jij voor oren aan je hoofd?

Mooi, dan hebben we nu samen vastgesteld dat Henk Binnendijk als dogma heeft dat God bestaat. Dat laat hij ook weten in die eerste 30 seconden.

Fijn dat we het eens geworden zijn dat er in ieder geval sprake is van 1 dogma in deze toespraak.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten

cron